På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.
Close
På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.
Close
Årets transportskola 2021

Framtidens chaufförer utbildas i Sunne

Prisad. Årets Transportskola är Södra Viken i Sunne, Värmland. Priset får skolan för sitt systematiska värdegrundsarbete, upparbetade samverkan med branschen och sitt goda rykte bland åkarna.

Enligt Tya, (Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd) är Södra Viken den gymnasieskola i Sverige som utmärkt sig mest under 2021 för att eleverna ska bli välutbildade, säkra och anställningsbara lastbilsförare.

Priset delas ut för sjunde året i rad för att ”uppmuntra de gymnasiala transportutbildningar som gör skillnad”. Vid den nationella konferensen Transportkompetens i Arlanda stad utanför Stockholm den 6–7 oktober i år fick skolans biträdande rektor Gunnar Berggren ta emot priset. Prissumman är 10 000 kronor.

– Det här är jättekul och ett erkännande av att vårt arbete är rätt och riktigt, säger Kennet Berg, lärare och programansvarig vid Transportprogrammet.

Södra Viken är en liten gymnasieskola som förutom Transportprogrammet har Naturbruksgymnasiet och gymnasiesärskolan. Av skolans totalt 226 elever bor 90 av dem på skolans internat.

– Internatboendet bidrar till en stark sammanhållning och att de blir vänner med varandra. Vi använder också klassråden till att diskutera värdegrundsfrågor. Och när man som i mitt fall är ute och övningskör med eleverna så finns det mycket tid för att diskutera den här typen av frågor, säger Kennet Berg.

Allas lika värde

Centralt i skolans värdegrund är allas lika värde, att ingen ska diskrimineras på grund av ras, kön, sexualitet, etnicitet eller religion. Skolan arbetar också hälsofrämjande på temat tio goda vanor för att kropp och själ ska må bra.

– Vi fokuserar på hur det blir den dagen eleverna får ett arbete, säger Södra Vikens rektor, Monica Olofson.

Skolans goda rykte i branschen återspeglas i att de allra flesta elever har någon form av anställning att gå till direkt efter avslutad gymnasieexamen i årskurs 3. Under de tre gymnasieåren har eleverna sammanlagt 19 veckors praktik på olika företag inom transportnäringen. Praktikperioderna leder till att kontakter knyts och ofta får eleverna sin första anställning på ett åkeri där de tidigare har varit på praktik.

Bland avgångseleverna som gick ut 2020 så arbetade 75 procent av dem inom transportbranschen drygt ett halvår efter att de tagit studenten.

Fler utbildningsplatser

Söktrycket är högt. Under senare år har antalet sökande varit mer än dubbelt så många som antalet platser. Från och med läsåret 2021/22 har skolan därför valt att utöka antalet utbildningsplatser från 32 till 48 stycken, fördelat på två klasser med 24 elever i varje.

– Eftersom vi bara ger inriktningen transport så vet eleverna vad de får. Det är en av förklaringarna till att vi är en populär skola, säger Monica Olofson.

Sunne kommun väljer också att investera 32 miljoner kronor i skolan, som tidigare drevs av Värmlands landsting. En större utbyggnad, som inkluderar tvätt- och smörjhall, personbilsverkstad, klassrum, grupprum och omklädningsrum, beräknas stå klar nästa år tack vare det extra tillskottet från kommunen.

Eleverna kommer från Värmland, med något enstaka undantag från de kringliggande länen.

Gott samarbete

Mikael Persson, ordförande för Transports avdelning 6 Värmland, poängterar att Transport har ett välutvecklat och gott samarbete med Södra Viken. Om det faktum att skolan blivit utsedd till Årets Transportskola säger han:

– En välförtjänt utmärkelse till en kanonbra gymnasieskola, som gärna tar emot oss när vi vill komma och hålla föredrag om facket och hur det fungerar. Vi brukar också finns med när det är öppet hus på skolan.

Nästan alla väljer att bli elevmedlem, men när de sedan kommer ut i yrkeslivet blir det svårare att behålla dem som medlemmar i Transport.

Från avdelning 6 finns även ombudsmannen Örjan Jakobsson med som fackets representant i utbildningsrådet för gymnasieskolorna i Värmland.

 

Fotnot: Årets Transportskola delas ut till Anders Jonzons minne. Anders Jonzon var anställd på Tya och arbetade för att skapa kvalitet på gymnasiets transportutbildningar. Målet var att eleverna skulle bli duktiga och säkra lastbilsförare. Anders Jonzon gick bort efter en tids sjukdom 2014.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Fler åker dit för lång vila i hytt

Åkeri. Sedan i våras kan polisen klampa lastbilar för att ta förskott på sanktionsavgift av utländska företag för att föraren tagit den långa veckovilan i hytten. Mellan den 24 maj och den 26 november har 53 sanktionsavgifter delats ut. Den högsta på 80 000 kronor.

Lastbilar på rastplats. Foto: Justina Öster

Fler yrkesförare kan återfå tung behörighet

Åkeri. Transportstyrelsen ändrar kraven för körkort och diabetes. Behandlad sjukdom behöver inte längre stoppa körkort för lastbil eller taxilegg. Samtidigt pågår en utredning som kan öppna för fler undantag när det gäller synfältsbortfall. Men för dem som medicinerar mot epilepsi har ännu ingen öppning aviserats.

Och barnen då?

Davids krönika. ”Det dånar uti rättens krater / snart skall uppbrottets timma slå!” Kanske är det som det sjungs i Internationalen? Barnmorskorna vill i vart fall inte längre, chaufförsbristen är monumental med hundratusentals vakanser i Europa och brist på tusentals förare i Sverige.

corona

Skärpta testkrav stoppar resenärer

Corona. Vaccinationsbevis räcker inte längre. Utländska medborgare, bosatta i andra länder, måste visa nytaget negativt covidtest vid gränsen för att få resa in i Sverige.

Ordningsvakterna vid Skåne universitetssjukhus akutmottagning byts efter årsskiftet ut mot väktare, med mindre befogenhet att ingripa och avvisa stökiga personer. Foto: Justina Öster

Ordningsvakter byts ut mot väktare

Bevakning. Psykisk press på ensamma väktare och oro för vårdpersonalens säkerhet. Ordningsvakter, väktare och Transports regionala skyddsombud reagerar kraftigt på kommande indragningar av ordningsvakter vid Skånes universitetssjukhus.

Fler åker dit för lång vila i hytt

Åkeri. Sedan i våras kan polisen klampa lastbilar för att ta förskott på sanktionsavgift av utländska företag för att föraren tagit den långa veckovilan i hytten. Mellan den 24 maj och den 26 november har 53 sanktionsavgifter delats ut. Den högsta på 80 000 kronor.

Kaoset på Gate gourmet
Redan före flygkrisen ville Gate gourmet gå över från Transports till Hotell- och restaurangfackets cateringavtal med sämre villkor för medlemmarna. Tvisten mellan företag och fack började hösten 2020 och slutade med förlikning den 3 september 2021. Enligt uppgörelsen betalar företaget allmänt skadestånd till 62 uppsagda medlemmar. Foto: Justina Öster

Uppsagda: ”Kanske kom företaget för billigt undan”

Cateringarbetare. Pengarna ger plåster på såren. Men det hade varit spännande att se hur det gått om Transport och Gate gourmet mötts i Arbetsdomstolen. Så reagerar några cateringarbetare som sagts upp och får skadestånd i en uppgörelse mellan parterna.

Lastbilar på rastplats. Foto: Justina Öster

Fler yrkesförare kan återfå tung behörighet

Åkeri. Transportstyrelsen ändrar kraven för körkort och diabetes. Behandlad sjukdom behöver inte längre stoppa körkort för lastbil eller taxilegg. Samtidigt pågår en utredning som kan öppna för fler undantag när det gäller synfältsbortfall. Men för dem som medicinerar mot epilepsi har ännu ingen öppning aviserats.

Stora olycksrisker inom e-handel

Arbetsmiljö. Risken för skadlig stress, förslitningsskador och olyckor bland arbetare inom den växande e-handeln är alarmerande. Och arbetsmiljön har stora brister – åtta av tio arbetsgivare brister i arbetsmiljöarbete. Det visar inspektioner av terminaler och utlämningsställen som Arbetsmiljöverket (AV) genomför.

Tävling!
Truckförare med munskydd

Skicka din bästa coronabild till oss!

Fototävling. Vi söker dina bästa, värsta eller roligaste coronabilder. Vi kommer att publicera ett urval av de inskickade bilderna i Transportarbetaren. De tre bästa belönas med 500 kronor och övriga publicerade bilder med två Trisslotter.

Kissnödiga män och kvinnor

Efter protest – kisspaus för chaufförer i Örebro

Färdtjänst. – Det här är en stor framgång för våra färdtjänstförare i Örebro. Så säger Transports ombudsman Clas Hellsing efter en överenskommelse med Länstrafiken som innebär att chaufförerna får tillgång till pausrum och toaletter.

EU
Uber Eat-moppe i Stockholmstrafiken.

EU vill reglera villkor för miljoner gig-arbetare

Arbetsmarknad. Cykelbud, förare och andra vars jobb styrs av appar i mobilen ska garanteras anständiga löner och villkor. EU vill reglera detta på Europanivå. "En lagstiftning behövs, men frågan är om detta är rätt verktyg", säger Magnus Falk på Transport.

LO-prognos: Fortsatt stark tillväxt

Ekonomi. Arbetslösheten minskar under 2022 och tillväxten fortsätter. Men det finns stora risker för sämre utveckling, enligt LO-ekonomernas konjukturprognos.

EU

Svänger Sverige om minimilöner?

Arbetsmarknad. Regeringen har svängt och väntas nu säga ja till minimilöner inom EU. Men LO är fortsatt starkt kritiskt och ser lagstadgade lägsta löner som en katastrof för den svenska modellen.

Skadestånd efter farlig omkörning

Åkeri. En lastbilschaufför från Hälsingland har fått skadestånd på grund av en nackskada – konsekvensen av att ha tvingats bromsa häftigt då en bilförare svängde in alltför snabbt efter en omkörning.

Statsministern lovar nya regler för arbetskraftsinvandring

Politik. Vid ett tal till LO-kongressen lovade statsminister Magdalena Andersson (S) att regeringen innan årets slut ska föreslå att anställningsavtalen som skickas in till Migrationsverket om arbetskraftsinvandring blir bindande.