Close
En specialbyggd ellastbil med trailer täckt av solceller har tagits fram i ett forskningsprojekt vid Uppsala universitet.
Close

Första lastbilen som går på solenergi på väg

Åkeri. Här rullar den första lastbilen som drivs av solenergi – i kommersiell drift på svensk väg. Den specialbyggda dragbilen och trailern täckt med solceller har tagits fram genom ett forskningsprojekt.

Projektet inleddes 2021 genom ett samarbete mellan bland annat Uppsala universitet, Scania, Ernst express åkeri i Avesta och solcellstillverkaren Midsummer. Syftet är att minska utsläppen av koldioxid, som transportsektorn till stor del bidrar till, och därmed den globala uppvärmningen. Liksom att testa möjligheten att driva en dragbil och trailer med el från solceller.

Scanias hybridlastbil som drivs av solceller – plus HVO och diesel när solenergin inte räcker till. Foto: Scania

Åtminstone delvis. Lastbilen är en hybrid och drivs även på diesel och HVO (hydrerad vegetabilisk olja, ett förnybart drivmedel för dieselmotorer) när det behövs.

– Projektet har förlängts i flera omgångar. Vi kände oss inte riktigt klara eftersom det kommer ny teknik hela tiden och vi så gärna ville få ut riktigt bra mätvärden. I det stora hela har det fungerat väldigt bra, det är det tekniska som krånglat lite, säger vd Johan Eriksson på åkeriet Steingruber/Ernst express.

Att solcellerna genererar energi till lastbilen är klart, men Eriksson syftar på att det hittills varit lite svårt att läsa av hur mycket per dag.

– Fast vi får ut ungefär 500 mil gratis på ett år.

Stort batteri i trailern

Ett mindre batteri finns i dragbilen och ett stort i trailern, som laddas under gång. Det laddas även när lastbilen står stilla och vid en enklare laddstation över natten. Tanken är att el ska föras över från det mindre batteriet i dragbilen till det större i trailern. Det har fungerat, men hittills inte riktigt så bra som man hoppats, berättar Johan Eriksson.

– Chauffören som kör bilen är extremt nöjd. Den går väldigt tyst, syns verkligen och väcker stort intresse eftersom trailern är helt klädd i solceller.

Varför deltar Ernst express i solbilsprojektet?

– Vi vill värna om miljön och göra det vi kan, hitta vägar för att minska utsläppen. För några år sedan var vi med i ett elvägsprojekt ihop med Scania. Det fungerade otroligt bra, men rent ekonomiskt kan det bli väldigt dyrt så det kanske inte är så hållbart.

– Men, tillägger Johan Eriksson, ska vi driva utvecklingen framåt så måste vi testa olika saker.

Kommer ni satsa på solcellslastbilar framöver?

– Försöket ska först utvärderas. Vi är öppna för solceller, men de måste vara effektiva. Det går inte att ha en lastbil som bara rullar 500 mil om året. Den vi testar nu går cirka 30 mil om dagen, men så mycket solkraft får vi inte ut utan vi får komplettera med HVO och diesel, säger Johan Eriksson.

Betydande minskning av utsläpp

Ellastbil med solceller på väg. Foto: Scania

Erik Johansson är professor på institutionen för kemi vid Uppsala universitet och leder projektet.

– Jag har hört talas om fler lastbilar med solceller som är under byggnation och testas, men vad vi vet så finns det ingen annan solcellslastbil som rullar i kommersiell drift. Några mindre lastbilar har exempelvis luftkonditionering som drivs med solceller, säger han.

Johansson beskriver sollastbilen som svår och komplex att bygga ihop.

– Allt har tagit lite längre tid än vi tänkt, men vi lyckades och nu har den varit ute på vägen i lite drygt ett år, säger han.

Än finns ingen uppgift om hur mycket mindre koldioxid solcellslastbilen släpper ut jämfört med en dieseldriven lastbil. Det är det som just nu mäts men beräkningar tyder, enligt Johansson, på att utsläppen kan minska med flera ton.

– En betydande minskning jämfört med utsläppen från en vanlig lastbil.

Limma fast solceller på trailern

Om det kommer gå att få ut tillräckligt mycket solenergi för att det ska bli ekonomiskt lönsamt för åkerierna är för tidigt att svara på.

– De solceller vi har nu är inte jätteproduktiva, men när vi får bättre solceller kommer vi att få ut mer och mer el. Nu jobbar vi på för att sätta fast solcellerna på ett bra sätt, säger Erik Johansson.

De har tidigare skruvats fast en och en på trailern, vilket tar tid. Men nu testas olika limmetoder för att solcellerna ska kunna fästas enklare och snabbare. Cellerna som används är gjorda av plast för att bli extra lätta och inte skaka sönder av vibrationerna i lastbilen, men är inte lika effektiva som vanliga celler av glas till hustak.

Tillverkning av solcellslastbilar ligger nog 10–15 år framåt i tiden, spår Johansson. Han gissar att de kan bli mer populära i soligare länder i södra Europa och ännu längre söderut.

– Det är jättekul att Scania och Ernst express vill vara med och prova på soldrift. Det kostar ju en del men är roligt att de ändå vågar, säger Erik Johansson

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Ny anläggning för att förstöra lustgastuber byggs

Miljö. 2024 samlade Renova in 40 000 lustgastuber i Göteborgsregionen och skickade i väg. Nu satsar miljöföretaget i stället på en egen anläggning där den miljöförstörande gasen bryts ner till kväve och syre, innan den släpps ut i luften.

David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Den amerikanska drömmen

Krönika. Om det är något som betytt mycket för svensk åkerinäring så är det USA och den amerikanska drömmen.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Nya farligt gods-regler kan skapa problem

Åkeri. Den 1 juli 2025 ändras reglerna för ADR-transporter. Då måste alla dokument som rör transporter av farligt gods förvaras i förarhytten under färd. Det kan skapa stora problem, varnar Sveriges åkeriföretag.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.