Avtal 2023

Förhandlingarna om nya flygavtal har startat

Avtal 2023. Transport och Transportföretagen Flyg har inlett sina förhandlingar om tre kollektivavtal. Facket satsar mest krut på pengar.

Kaffekoppar och buntar av papper med krav ligger på bordet. Flygarbetare från tre avtalsområden inom flygbranschen sitter i Näringslivets hus på Storgatan i Stockholm och går igenom Transports krav i förhandlingarna som startade under måndagen den 18 september.

– Ni får nog räkna med att vi håller på en bra bit in på kvällen på tisdag, säger Anders Gustafsson, central ombudsman, till gruppen flygarbetare som sitter i Transports förhandlingsdelegation.

Tre förhandlingsdagar är utsatta den här veckan. Sedan är planen att förhandlingarna fortsätter i början av oktober.

När facket och arbetsgivarna träffades på måndagsmorgonen var det för att stämma av att de förstått varandras krav rätt. Efter lunchen hade flygarbetarna i Transports avtalsdelegation satt sig i ett rum en våning upp i Näringslivets hus på Östermalm.

Delegationen består till största del av yrkesaktiva flygarbetare, de som är med jobbar som bland annat lastare och mekaniker. De är där för hjälpa att den ”lilla förhandlingsdelegationen” från Transport att förhandla fram nya avtal som går hem hos medlemmarna. Den långa listan av krav som Transport har med sig beslutades under avtalsrådet på Arlanda i fjol.

Anders Gustafsson går igenom fackets kravlista med delegationen en gång till. Viktigaste kravet i de här avtalsförhandlingarna är pengar, och så har det låtit under hela året. Tommy Wreeth, förbundsordförande tar ordet.

– Vi vill få ut så många kronor och ören som går till våra medlemmar.

Förutom rena pengar går Transport in i förhandlingarna med flera andra förslag. Ett av dem är att det ska gå att växla det extra semestertillägget till en extra semestervecka, eller till en extra pensionsinsättning. De flesta kraven i de tre avtalen är snarlika. Men en sak som skiljer sig är att Transport hoppas att parterna kan enas om en ny lönebilaga för arbetarna som går under avtalet för civilflyg.

Arbetsgivarna har också lämnat sina förslag. Det är samma lista för de tre avtalen som diskuteras.

Bland punkterna finns ett krav på löneökning i nivå med industrins märke, som är 7,4 procent över två år. Transport vill få ut mer än så, och hittills under avtalsrörelsen har taktiken varit att erfarenhet i yrket ska löna sig mer.

Andra krav från arbetsgivarna är bland annat längre uppsägningstid när arbetstagare säger upp sig själv och att införa undantagen i turordningsreglerna i anställningsskyddet som finns i huvudavtalet (som Transport står utanför).

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.

Ansökan om ny utbildning för flygtekniker på Arlanda

Flyg. Flygbranschen har larmat om att fler flygtekniker, flygmekaniker och plåtslagare behöver utbildas för att flygplan och helikoptrar ska kunna lyfta framöver. Nu ansöker Sigtuna kommun om att få starta en yrkeshögskole-utbildning i flygteknik på Arlanda flygplats.

Kabinpersonal på Norwegian, AAP Aviation och Eurowings har startat klubbar inom Transport.

Medlare utsedda om kabinavtal

Fackligt arbete. Sedan några månader har Transport börjat registrera nya medlemmar som jobbar som kabinpersonal. Nu har Medlingsinstitutet utsett medlare mellan Transport och Svenska Flygbranschen.

Rattfylla bakom allt fler indragna körkort

Trafiksäkerhet. Nära 20 000 körkort återkallades det första halvåret. Medan trafikbrotten som orsak minskar fortsätter återkallelser på grund av rattfylleri och drograttfylleri att öka.

Sopbil fast i slukhål

Arbetsolycka. Plötsligt rasade vägen – föraren hann inte reagera och sopbilen körde ned och fastnade i slukhålet i ett bostadsområde i Jönköping. Ingen ska ha skadats fysiskt i olyckan.

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

M: Sverige riskerar missa säkerhetsmål

Trafikpolitik. Målet att halvera antalet dödsolyckor i vägtrafiken ser ut att misslyckas. Riksförbundet M, tidigare Motormännen, larmar nu om att takten för att öka säkerheten är för långsam och att farliga vägavsnitt lämnas utan åtgärd.

Semester fortfarande klassfråga

Rapport. Skillnaderna är stora mellan arbetare och tjänstemän när det gäller möjlighet till semesterresor, fritidsaktiviteter och nöjen. Och klyftan har ökat över tid, visar LO:s kartläggning.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.