Förare av ”skenande” lastbil dragen till domstol

Åkeri. Rättegången är inledd mot den lastbilschaufför som orsakade kaos på E20 i maj för två år sedan. Han larmade om att lastbilen inte gick att bromsa. En större räddningsinsats krävdes innan färden slutade på en åker. Nu har chauffören hamnat i Skaraborgs tingsrätt, åtalad för grovt falskt larm.

Polisbild
Här, på en åker norr om Skara, gick det till slut att få stopp på lastbilen som påstods skena. Foto: Polisen

Lastbilschauffören, en man i 25-årsåldern, har hela tiden nekat till brott. Han hävdar att något var fel på lastbilen, och gjorde att den skenade. Men varken Transportstyrelsens eller fordonstillverkaren Scanias undersökningar visar några tekniska brister som kan förklara att det inte gick att bromsa.

I början av året väcktes åtalet mot mannen, som misstänks ha ljugit om allt. Några motiv har inte framkommit. Lastbilschauffören var varken påverkad av alkohol eller droger vid händelsen.

Åklagaren, Mathias Johansson, hävdar att brottet bör bedömas som grovt eftersom falsklarmet innebar stor skada både för enskilda personer och för det allmänna. I de pågående huvudförhandlingarna i tingsrätten vittnar bland andra en företrädare för åkeriet. Han har i förhör uppgett att den åtalade lastbilschauffören också tidigare tros ha gjort en rad falska anmälningar om fel på lastbilen.

Under en knapp månad våren 2020 hade lastbilschauffören rapporterat inte mindre än åtta ”haverier”, bland annat en brand med öppna lågor i fronten som orsakat stopp på riksväg 80 vid Ryamotet. Åkeriets representant fann inga spår av branden. Trots det togs lastbilen till Scanias verkstad, utan att tekniker kunde hitta något fel. Lastbilschauffören fick under en dryg vecka i mitten av maj köra en lånelastbil från Scania, men den 17 maj åter den vanliga bilen. Tre dagar senare hände det.

Stort larm

Larmet den 20 maj 2020 var mycket dramatiskt: Lastbilschauffören ringde SOS Alarm och uppgav att han inte kunde bromsa eller stänga av motorn, att växellådan hängt sig och fastnat på full gas på sexans växel – det gick inte att sänka farten på motorvägen. Det ska ha skett efter ett stopp vid trafikljus i Alingsås.

En stor räddningsinsats sattes omgående in, och händelsen fick stor uppmärksamhet i media. Ekipaget – lastbil med släp – eskorterades av polis och räddningstjänst i över en timme på E20 norrgående. Radion gick ut med varningar och polis och samtliga påfarter till motorvägen stängdes av. Tekniker från Scania instruerade lastbilschauffören på telefon under räddningsinsatsen.

Polisen lyckades tillsammans med en traktorförare, som fyllde igen ett dike, skapa en provisorisk avfart. Där dirigerades det skenande ekipaget ut och kunde stanna utan problem på en åker utanför Lundsbrunn, mellan Skara och Götene.

Till en början hyllades alla inblandade, även lastbilschauffören. Ingen person skadades under händelsen, som när den pågick bedömdes utgöra en stor fara för människors liv och hälsa.

Inget fel hittades

Men bilden ändrades. Trots mycket omfattande undersökningar finns inget som tyder på att det varit något fel på Scanias bil. I förundersökningen konstateras att lastbilens dataregistrering fungerat helt korrekt och att bristen på registrerade åtgärder, som inbromsningar och växlingar, med största sannolikhet beror på att de aldrig gjorts.

Åklagaren anser att bevisningen är mycket stark tack vare teknikernas samstämmiga uppgifter.

Lastbilschauffören har själv i förhör uppgett att fel kan ha ”rättats till” då han körde ut på åkern: Smällen då han körde över det snabbt igenlagda diket ska ha fått utrustningen att återgå till normalläge.

Rättegången, som startade i tisdags, rör även ett fall av hastighetsöverträdelse. Lastbilschauffören är också åtalad för att ha kört personbil i 132 kilometer i timmen på en 80-sträcka i Göteborg i somras.

Huvudförhandlingen fortsätter i morgon, torsdag, i Skaraborgs tingsrätt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Urban:
    5 maj, 2021

    Pinsamt.

Lästips:

Så här tre år efteråt är den gamla konflikten om Icas mattransporter på Tommy Nordberghs åkeri överspelad och tillhör det förflutna. ”Nu jobbar vi med andra saker. Det har blivit mycket bättre, säger chauffören och skyddsombudet Kenneth Fransson.

Krisen på Tommy Nordberghs åkeri ledde framåt

Arbetsmiljö. Hösten 2019 hamnade två skyddsombud på Tommy Nordberghs åkeri i en konflikt med ­arbetsgivaren när de tog strid för säkerhet och bättre arbetsmiljö på ­bilar med dubbla lastplan. Tre år senare är bilarna fortfarande i bruk, men stämningen en helt annan.

Transportarbetarens logga

Rätt sparka för borttagen hastighetsspärr

Åkeri. Chauffören tog bort hastighetsspärren och körde förra året flera gånger i över 130 kilometer i timmen med den tunga lastbilen. Nu slår Lunds tingsrätt fast att åkeriet hade rätt att avskeda mannen.

Mikael Bodén. Foto: Privat

Mikael ingrep när lastbil brann

Åkeri. En vanlig dag i början av november. Mikael Bodén ska lasta av lastbilen och plötsligt ser han tjock dimma. Dimman visar sig vara rök från en brinnande lastbil. Och Mikael blir dagens hjälte.

Macken är full av klappar

Bensinstation. Det blir bara mer och mer paket. Knappt tre veckor före julafton liknar mackens lager mest ett gammeldags postkontor. Men ökningen märks året runt. På OKQ8 i Kolsva i Västmanland råder ändå något som liknar julefrid.

Rätt sparka för borttagen hastighetsspärr

Åkeri. Chauffören tog bort hastighetsspärren och körde förra året flera gånger i över 130 kilometer i timmen med den tunga lastbilen. Nu slår Lunds tingsrätt fast att åkeriet hade rätt att avskeda mannen.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Är du rädd på jobbet, taxiförare?

Arbetsmiljö. En måndag i början av november ringlar sig kön av taxibilar lång vid Franks gatukök utanför Göteborgs centralstation. Transportarbetaren knackade på några rutor och frågade: Känner du dig säker när du jobbar?

Mikael Bodén. Foto: Privat

Mikael ingrep när lastbil brann

Åkeri. En vanlig dag i början av november. Mikael Bodén ska lasta av lastbilen och plötsligt ser han tjock dimma. Dimman visar sig vara rök från en brinnande lastbil. Och Mikael blir dagens hjälte.

Feeder-båten MSC Amy går med upp till 630 containrar. Foto: Sven Rosell

Oro för lågkonjunktur i containerhamnen

Hamn. Förmiddagsskiftet lossar MSC Amy den här gråmulna tisdagen. Containrarna lyfts ur fartyget och placeras på dragbilar i jämn takt. Amy anlände vid elvatiden i går kväll och lossningen körde i gång direkt. Om allt rullar som det ska lyfts bortåt 35 containrar av i timmen, säger kranföraren Peter Swärdh.

Sida vid sida med Irans kvinnor

Demonstration. På fredagen samlades folk från LO-distriktet utanför Irans ambassad för att visa sitt stöd för den feministiska kampen och de mänskliga rättigheterna i landet. Saied Tagavi, fackligt aktiv i Transport, var en av talarna.

Julhandeln kickar i gång
Eddie Karlsson är Transportombud på sin arbetsplats, DHL Express i Göteborg.

Eddie mådde dåligt inför Black Friday

Terminal. Tidigare år har varit stressiga och tunga. Men i år är Eddie Karlsson på DHL Express i Göteborg inte lika orolig. Nya chefer har lyssnat på personalen och sett till att det är ordentlig bemanning och bra planering till Black Friday.

Skakigt läge för näthandeln

E-handel. Efter flera år av uppgång dalar handeln på nätet. Raketsiffrorna från pandemin är bortblåst och handlarna fruktar att försäljningen ska dala.

Så gör företagen vid arbetstoppar

Enkät. Transportarbetaren har frågat ett flertal transportföretag som levererar varor från e-handeln hur de gör vid arbetstoppar som Black Friday, Cybermåndag och julhandeln.

Målet: Bli bäst i Sverige på att värva elevmedlemmar

Facket. I början av året var Transports avdelning 17 Skövde-Borås på plats 12 när det gällde antalet elevmedlemmar inom förbundet. Sista oktober hade de avancerat till en tredje plats. Transportarbetaren ringde upp Johan Lövgren, väktare och ungdomsansvarig på avdelningen, för att fråga hur han gör när han är ute i skolorna och värvar.

”Man får bättre koll på vad som händer runt lastbilen”

Åkeri. – Var ska man ha kaffemuggen? Det får de lägga till, men bilen kan säkert funka riktigt bra inne i stan. Det är mycket glas och när man sitter i mitten får man bättre koll på vad som händer runt omkring, säger Niklas Jussila och Ove Mattson som provsitter i hytten.

Ny ellastbil för distribution på väg

Åkeri. Kompakt, med lågt insteg och förarplatsen centrerad i hytten. Mitt i värsta snöyran visade företaget Volta trucks upp sin nya ellastbil, framtagen speciellt för distribution i stadstrafik. Planen är att den ska rulla ut på svenska marknaden andra kvartalet 2023.

Hallå där!
David Ericsson, årets Ivar Lo-pristagare 2023. Foto: Patrik Pettersson

David Ericsson

…lastbilschaufför, författare och krönikör i Transportarbetaren, som tilldelas fackföreningsrörelsens Ivar Lo-pris 2023 på 125 000 kronor.

Taxi Härnösand backar efter kritik mot aggressivt mejl till förare

Taxi. De anställda på Taxi Härnösand uppmanades i ett mejl från arbetsgivaren att kämpa för att bli ”svensk på riktigt” och förbjöds att prata med varandra på sitt modersmål inne på taxistationen. Efter Transports kritik backade arbetsgivaren och bad de anställda om ursäkt.