Fredagskö Svinesund. Foto: Lilly Hallberg
Close
På rätt väg när det gäller mycket – majoriteten som kör godstransporter följer reglerna. Men hastighetsöverträdelserna har ökat. Det visar Transportstyrelsens tillståndsmätning. (Arkivbild)
Close

Förare följer regler – och trivs

Åkeri. De allra flesta som kör godstransporter följer reglerna och är nöjda med sina arbetsvillkor. Utvecklingen går åt rätt håll när det gäller kör- och vilotider. Men lastsäkringen har blivit sämre. Det visar Transportstyrelsen tillståndsmätning.

Transportstyrelsen genomför regelbundet tillståndsmätningar inom yrkestrafik för att mäta hur väl åkerierna följer det regelverk som gäller. Årets mätning gjordes tillsammans med Polisen under tre veckor i slutet av mars och början av april. Och resultaten är på de flesta punkter positivt – oavsett om det gäller krav på förare, företag eller fordon.

Inom flera områden har nästan inga överträdelser alls noterats. Det gäller bland annat förarnas behörighet och färdskrivare. Efterlevnaden när det gäller krav på däck är också mycket hög. Och inte en enda av de kontrollerade förarna rapporterades för onykterhet.

– Regelefterlevnaden är i allmänhet hög, men det finns några områden som kan förbättras. Exempel på sådana områden är kör- och vilotider. Det går åt rätt håll, men en efterlevnad på 73 procent är fortfarande mindre än vi önskar, säger Transportstyrelsens utredare Mattias Andersson i ett pressmeddelande.

Jämfört med 2019 har ändå efterlevnaden av kör- och vilotider ökat med 2 procentenheter.

Men inom vissa områden har siffrorna dock försämrats. Det gäller bland annat fordonens tekniska skick. I år var det 74 procent av de kontrollerade fordonen som var utan anmärkning, 4 procentenheter sämre än vid tillståndsmätningen 2019.

Också när det gäller lastsäkringen har siffrorna sjunkit, från 89 procent utan anmärkning för tre år sedan, till 85 procent i år.

Och dessutom är det fler förare än tidigare som bryter mot hastighetsbegränsningarna. Främst är det de grövre hastighetsöverträdelserna som ökat.

– Hastighetsefterlevnaden har försämrats för andra mätningen i rad, och antalet kontroller som har lett till en ordningsbot har ökat kraftigt, säger utredaren Mattias Andersson.

Nöjda chaufförer

Samtidigt som tillståndsmätningen gjordes i våras gjorde Transportstyrelsen en undersökning av yrkesförarnas sociala villkor. Resultatet visar att en majoritet av förarna är nöjda med sin arbetssituation. Det gäller både svenska och utländska chaufförer.

Men skillnaderna är fortfarande stora mellan svenska och utländska förare när det gäller sociala villkor. Även om skillnaderna har minskat visar årets undersökning tydligt att utländska förare över lag har sämre villkor, inte minst lägre lön.

Syftet med Transportstyrelsens tillståndsmätningar är att få en säker bild av hur yrkestrafiken och konkurrensen fungerar. Datainsamlingen genomförs av polis vid vägkontroller.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Dick:
    19 december, 2022

    Om man inte kan last säkra godset pga dess form, dåliga emballage eller brist på spännband eller annan last säkrings materiell så ska man inte lasta godset.

  2. Peter Jansson:
    18 december, 2022

    Hastighetsöverträdelser kan åkerierna förebygga genom att spärra fordon med släp på 80 km/h så går det bara att köra för fort i nedförsbackarna på vägar som har 80 km/h eller högre hastigheter.Vid lägre hastighetsbegränsningar är det upp till varje enskild chaufför att hålla hastigheten då det inte är något som åkeriet kan hindra genom att spärra fordonet lägre hastighet än 80 km/h för det faller på sin orimlighet att ha lägre spärr än 80 km/h.Lastsäkringen är många gånger bristfällig för att allt gods inte tål att bandas på grund av bristande emballage eller är dåligt förpackade.Många lastbärare är inte anpassade för att köra allt möjligt gods och då blir lastsäkringen lidande för att det ändå transporteras allt möjligt gods i olämpliga fordon/lastbärare.Det är även många åkerier/speditörer/kunder som inte har tillräckligt med spännband och andra lastsäkrings möjligheter så som klossar, reglar, tompallar, uppblåsbara kuddar som förstängning med mera för att chaufförerna skall kunna lastsäkra rätt och riktigt.Även tiden är en faktor som många gånger saknas för det är för dyrt att ägna tid åt lastsäkring.

Lästips:

Johan Danielsson maj 2024

Fusket och utnyttjandet måste få ett slut!

Debatt. Varje år kommer chaufförer från övriga Europa till Sverige för att arbeta. Sex månader i sträck, långt från sina familjer, bor de i sina lastbilar – sover, äter och arbetar till mycket låga löner och ofta orimliga villkor – innan dem åker hem för några dagars vila. Sedan börjar cykeln om igen. Denna verklighet är oacceptabel.

Örjan Wallon och Tommy Sahlberg. Avdelning 51.

Vägens hjältar förtjänar uppskattning

Debatt. Dygnet runt, sju dagar i veckan, sommar, vinter, höst och vår. Vilka jag pratar om? Det är vägens hjältar, de som ser till att tidningen kommer till din postlåda, de som kör taxibilen som tar dig till flyget, de som levererar paketen du har beställt.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Förslag om nya regler för klampning av fordon

Åkeri. Ta bort tidsgränsen för hur länge en lastbil får låsas fast genom så kallad klampning för att hindra fortsatt färd, när en chaufför brutit mot gällande regler. Den lagändringen föreslår regeringen i en proposition till riksdagen.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.

Avtal 2025
Tommy Wreeth talar på avtalsrådet den 28 oktober 2024.

Transport mejslar fram sina krav

Transport. I slutet av oktober samlades förtroendevalda från hela landet för att mejsla fram krav till nästa års avtalsrörelse. Först ut var åkeri, bensin och garage tätt följt av terminal och hamn och stuveri.

förarlös taxi

Musk presenterade förarlös taxi

Teknik. I mitten av oktober presenterade Elon Musk Teslas nyaste produkt. En förarlös taxi utan ratt. Det är en tvåsitsig bil med måsvingedörrar.

Spegling i sidorutor på gul färdtjänstbuss

Taximål i domstol

Taxi. I våras stämde Transport taxibolaget Telepass för kollektivavtalsbrott. Den 14 oktober möttes parterna i Arbetsdomstolen (AD) för en första muntlig förberedelse i målet.

två sttaplar med mynt, en lägre med två kvinnofigurer på toppen, en högre med två mansfigurer på toppen. Ska illustrera löneskillnader mellan kvinnor och män.

Löneklyftan mellan kvinnor och män ökar – och minskar

Jämställdhetsanalys. Inkomstskillnaden mellan kvinnor och män var 23,3 procent år 2022 – en ökning med 1,2 procentenheter på två år, visar en ny rapport. En anledning är att de med de allra högsta inkomsterna drar ifrån och i den gruppen är det mest män.

Tannbergsskolan i Lycksele tilldelades pris som Årets Transportskola. Foto: Liza Simonsson

Årets transportskola ligger i Lycksele

Utbildning. Hög kvalitet på undervisningen, lösningsorienterat synsätt och jämställdhetsarbete – allt med fokus på elevernas behov. Det är några skäl till att Tannbergsskolan i Lycksele tilldelats pris som Årets Transportskola.

Skydd 2024

Med säkerheten i fokus

Bevakning. I dagarna tre har säkerhetsbranschens alla aktörer mötts i Älvsjö. Ett allvarligt säkerhetsläge i omvärlden präglade också mycket av diskussionen på Nordens största mässa i sitt slag.

Gul Sverige-taxi på Stockholmsgata

17 får gå när växeln flyttar

Taxi. Cabonline stänger sin taxibokning i Sundsvall. Växeln flyttar till Lettland – all personal har varslats om uppsägning vid arbetsplatsen.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnstrejk i USA sänder svallvågor globalt

Hamn. Fraktkaos, högre priser i hela världen, sänke för amerikansk ekonomi och hotad julhandel på flera kontinenter. En strejk bland hamnarbetare i USA har enorm påverkan. Och även om konflikten för tillfället är avblåst är kampen mot automation i hamnarna inte över.