FN-organ underkänner Lex Laval

FN:s arbetsmarknadsorgan ILO underkänner den lagstiftning som Sverige antog efter EU-domstolens Lavaldom. ILO:s expertkommitté uppmanar nu Sveriges regering att ändra den så kallade Lex Laval.

Bakgrunden till ILO:s prövning av den svenska lagstiftningen, är att LO och TCO har ifrågasatt lagstiftningens förenlighet med grundläggande ILO-konventioner. ILO underkänner nu den lagstiftning som Sverige antog, och slår fast att lagstiftningen strider mot internationella konventioner om facklig förenings- och förhandlingsrätt.

– Det här är mycket glädjande. Det är inte bara en upprättelse för de berörda facken, utan också ett stort steg för alla europeiska fackliga organisationer. Även om ILO:s beslut vänder sig mot den svenska regeringen, så har detta naturligtvis betydelse för hela Europa, säger Claes-Mikael Jonsson, jurist på LO.

Den omstridda lagen Lex Laval antogs efter en arbetsrättslig konflikt mellan å ena sidan Byggnadsarbetareförbundet och Elektrikerförbundet, å andra sidan det lettiska byggbolaget Laval un Partneri. Ett bygge i Vaxholm försattes i blockad, och facken krävde att svenska kollektivavtal skulle gälla för de baltiska byggnadsarbetarna.

Efter flera års processande slog EU-domstolen fast att svenska fackföreningar inte får kräva förhandlingar av ett företag som uppfyller så kallade kärnvillkor. Sverige skrev om sina lagar för utstationering med hänsyn till EU-domstolens beslut, och de nya reglerna har kommit att kallas Lex Laval.

I yttrandet från ILO:s expertkommitté, som består av oberoende juridiska experter, slås nu fast att begränsningarna av svenska fackliga organisationers möjligheter att vidta stridsåtgärder för att få till stånd kollektivavtal med gästande utländska företag strider mot ILO:s konvention 87. Kommittén uppmanar därför den svenska regeringen att ändra lagstiftningen.

Expertkommitténs yttrande innehåller flera principiella rättsliga ställningstaganden. Bland annat slår kommittén fast att strejkrätten inte kan begränsas genom krav på så kallad proportionalitet, samt att fackföreningar inte kan åläggas skadeståndsansvar för strejker som skyddas av internationella konventioner.

ILO uppmanar därför den svenska regeringen att kompensera Byggnads och Elektrikerförbundet, för de skadestånd de båda organisationerna tvingades att betala till Laval un Partneri. Skadestånden utdömdes trots att Arbetsdomstolen i ett tidigare avgörande ansett stridsåtgärderna tillåtna.

I ett gemensamt uttalande skriver LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson och TCO:s ordförande Eva Nordmark, att regeringen snarast bör kalla parterna till samråd för att informera om sitt kommande agerande.

Claes-Mikael Jonsson kan ännu inte svara på hur LO kommer att arbeta med frågan.

– Det är lite för tidigt för att uttala sig om hur vi kommer att driva frågan. Men det är klart vi kommer att pressa på, säger han.

Med anledning av ILO:s ståndpunkt har den vänsterpartistiske riksdagsledamoten Ali Esbati lämnat en interpellation till arbetsmarknadsminister Hillevi Engström (M). Han vill få svar på hur regeringen kommer att agera för att se till, att svensk arbetslagstiftning inte bryter mot internationella konventioner.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Magnus Hedman. Foto:privat

Det är dags för en bojkott av Israel

Debatt. I 600 dagar har Gaza bombats sönder och samman. Utan respekt för civila offer bombas skolor, sjukhus, bostadsområden och tältläger. FN uppskattar att nära 60 000 palestinier har dödats i Gaza och på Västbanken, varav nära 20 000 barn, 224 biståndsarbetare från FN och 180 journalister.

Framgång eller misslyckande

Rapport. I november möttes världsledare i Glasgow för toppkonferens om klimatet, Cop26. Ulf Jarnefjord, under många år regionalt skyddsombud på Transports Göteborgsavdelning, var på plats. Här skriver han själv om mötet – om fackligt samarbete, om miljöhot och svårigheter att nå resultat. Läs hela rapporten här:

Transportarbetarens logga

Slut med våld på jobbet – enligt ILO

Världen. Våld och trakasserier på jobbet ska bekämpas i 187 av världens länder. FN:s arbetslivsorgan konstaterar att våldet kan vara ett brott mot de mänskliga rättigheterna – och antog under sitt 100-årsfirande en konvention som länderna ska skriva under.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.