Slut med våld på jobbet – enligt ILO

Världen. Våld och trakasserier på jobbet ska bekämpas i 187 av världens länder. FN:s arbetslivsorgan konstaterar att våldet kan vara ett brott mot de mänskliga rättigheterna – och antog under sitt 100-årsfirande en konvention som länderna ska skriva under.

Internationella arbetsorganisationen (ILO) röstade igenom konventionen på midsommarafton. Här kan du läsa den 16 sidor långa texten på engelska.

– Nästa steg är genomföra de här åtgärderna i praktiken så att vi skapar en bättre, säkrare, anständig arbetsmiljö för kvinnor och män, säger generalsekreteraren Guy Ryder i ett pressmeddelande.

I beslutet definierar ILO ”våld och trakasserier” på jobbet som beteenden eller hot ”som syftar till, resulterar i eller sannolikt kommer att leda till fysisk, psykologisk, sexuell eller ekonomisk skada.”

Det kan handla om könsrelaterade angrepp eller våld och trakasserier med annan bakgrund. Utövarna kan finnas bland chefer eller kollegor – eller de kan vara till exempel kunder, patienter och elever.

Konventionen kommer att träda i kraft tolv månader efter att två medlemsstater har ratificerat den. Den vanliga gången är sedan att var och en av medlemsstaterna ska ratificera en konvention för att den ska börja gälla där.

ILO-konventionerna är rättsligt bindande, medan däremot de rekommendationer som beskriver hur konventionen ska genomföras är riktlinjer som länderna inte är tvingade att följa.

439 delegater röstade för konventionen som därmed antogs med stor majoritet. Sju röstade emot och 30 lade ner sina röster.

Bland de nedlagda rösterna finns Svenskt Näringslivs, berättar tidningen Arbetet.

– Det fanns flera oklarheter i texten, till exempel definitionen av våld och trakasserier, vilket ger ett oförutsägbart läge vid en eventuell ratificering, säger Svenskt Näringslivs jurist Anna Bergsten till Arbetet.

Att organisationen var en av tolv som röstade emot rekommendationerna förklarar hon så här:

– Självklart ska det inte förekomma våld och trakasserier på jobbet, någonstans i världen. Men rekommendationen innehåller ännu mer detaljerade och oklara krav för medlemsstaterna jämfört med konventionen.

De svenska facken jublade däremot när konventionen och rekommendationerna antogs.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Sparkande väktare

”Alla är inte gjorda för det här jobbet”

Bevakning. I maj 2019 griper Boban och hans väktarkollegor en misstänkt snattare. En månad senare dyker en filmsekvens upp. I den ser det ut som att en av väktarna sparkar snattaren, som sitter i handbojor, i huvudet. I januari kommer fallet att prövas i domstol.

Alexander Tilly är psykolog. Han har specialiserat sig på att jobba med utbildningar som rör hot och våld. Bland hans uppdragsgivare finns bland andra bevakningsbranschen och Polisen. Foto: John Antonsson

Vad är det som triggar fram våld?

Konflikthantering. Alexander Tilly är psykolog med bakgrund som ordningsvakt. Han jobbar med att utbilda allt från ordningsvakter till busschaufförer i att hantera situationer med hot och våld. Tilly anser att personal behöver mer träning i att hantera konfliktsituationer.

Transportarbetarens logga

Tidningsbud rånat – facket drar i nödbromsen

Hot och våld. Ett tidningsbud omringades och rånades på sin bil under en utdelningsrunda vid Tjärna Ängar i Borlänge. Under fredagen har Transport sett över vilka medlemmar som jobbar i området och sett till att ett flertal företag ändrar sina rutiner.

Vad händer med mobilitetspaketet?

Åkeri. Tunga röster som jobbar för schystare villkor på landets vägar träffades under torsdagskvällen för ett direktsänt samtal.

Storbrand ödelade anrik gummiverkstad

Däck. I morse var branden på Malå Gummiverkstad en huvudnyhet i medierna. Transportprofilen Roger Oskarsson jobbade i 30 år på verkstaden, som nu är totalförstörd.

Avtal 2021
Nextjetflygplan

Nya avtal för flyget dröjer

Flyg. Redan i mitten av december inledde Transport förhandlingarna om nya avtal för markpersonalen inom flyget. Lönerna är ännu inte klara. Parterna skulle ha träffats under torsdagen, men mötet sköts upp till den 22 april.

Stora löneklyftor i kommunal renhållning

Miljöarbete. Individuella löner har gjort att det skiljer över 4 000 kronor i lön för miljöarbetarna på det kommunala bolaget Karlstads Energi. Transports ombudsman Mikael Ladman är kritisk.

Krav på plexiglas och stopp för passagerare i taxi-framsätet

Taxi. Plexiglas och stopp för framsätesåkning vid sjukresor. Efter ökad smittspridning och påtryckningar från Transport följer Region Västernorrland i Stockholms spår och ökar corona-säkerheten för både taxiförare och passagerare.

Många förare lurade – nu döms åkeriägaren till fängelse

Åkeri. Huvudmannen i de omskriva åkerierna Norrköping Transport NL och Direct Transport döms till två års fängelse och näringsförbud i fem år, för grova ekobrott. Två andra medlemmar i familjen döms samtidigt. I domen från Norrköpings tingsrätt pekas speditören DSV ut på ett föga smickrande sätt.

Syrebrist kan ha orsakat ny dödsolycka på fartyg

Arbetsmiljö. Den 25 mars omkom en 33-årig besättningsman ombord på ett fartyg som låg för ankar strax utanför Södertälje Hamn. Misstankar finns om att mannen, som var från Kap Verde, klättrat ner i ett utrymme där lasten, flis, hade förbrukat syret.

Transports kongress 2017 debatterade flera stora framtidsfrågor och ombuden tillsatte också en framtidsutredning. Ulf Persson (bilden till höger) är utredningssekreterare. Foto: Jan Lindkvist / John Antonsson

Framtidsutredningen snart i mål

Transport. Facket står inför många utmaningar i framtiden. Vid förbundets kongress för snart fyra år sedan skickades flera tunga frågor till en framtidsutredning, som skulle lägga fram förslag.

Rapport: Stor oro bland arbetare om pension

Pension. LO-medlemmarna oroar sig mer än tjänstemän för pensionen. Hälften av LO-medlemmarna kan tänka sig att byta parti på grund av pensionsfrågan.