Debatt

Det är dags för en bojkott av Israel

Debatt. I 600 dagar har Gaza bombats sönder och samman. Utan respekt för civila offer bombas skolor, sjukhus, bostadsområden och tältläger. FN uppskattar att nära 60 000 palestinier har dödats i Gaza och på Västbanken, varav nära 20 000 barn, 224 biståndsarbetare från FN och 180 journalister.

Samtidigt kontrollerar Israel alla Gazas gränsövergångar, samt luftrum och territorialvatten och blockerar både el, dricksvatten och mat med undernäring, törst och svält som följd.

I skuggan av Gaza genomför ockupationsmakten blodiga räder mot Västbanken och bosättare ser sin chans att avancera in på palestinsk mark, stjäla och ockupera palestinsk mark eller bara bränna upp palestinska odlingar.

Det israeliska våldet är på nivåer vi inte ens såg vid den stora fördrivningen av 800 000 palestinier från sina hem 1948. Men det brutala våldet mot ursprungsbefolkningen har pågått sedan dess. Israel bär kolonialstatens alla kännetecken och har som mål att expandera på den palestinska befolkningens bekostnad, även om det innebär etnisk rensning och folkmord.

Norska Landsorganisationen har beslutat att verka för en internationell bojkott av Israel. Det är dags att Transportarbetareförbundet agerar på samma sätt, såsom våra palestinska fackliga brödraförbund uppmanar oss att göra. Det är dags att vi agerar för att sätta stopp för folkmordet.

  • Vi måste kräva stopp för handel med, och investeringar i, företag och banker som deltar i att upprätthålla den olagliga ockupationen och den israeliska apartheiden.
  • Vi måste lägga blockad för att stoppa lossning och lastning av israeliskt gods.
  • Vi måste kräva att det offentliga vägrar köpa in varor och tjänster från företag som deltar i ockupationen.

Den svenska fackföreningsrörelsen har en stark och stolt tradition av internationell solidaritet. Alla folks frihet – hela världens fred! var vår samlande paroll mot kolonialism och rasism. På samma sätt som vi verkade för att bojkotta Sydafrika under apartheid måste vi i dag agera. För ett konkret och aktivt solidaritetsarbete med Palestina. För att isolera Israel. För att stoppa folkmord och folkfördrivning.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Mounir Rabhi Hallner:
    20 juni, 2025

    Som livsmedelsarbetare finner jag det helt absurt och olidligt att behöva bevittna hur svält används som vapen. När så kallat bistånd används i Hunger Games-liknande situationer så blir det så osmakligt att jag skäms över svensk arbetarrörelse. En bojkott av Israel är det minsta vi kan göra!

  2. Sten-Åke Rydén:
    18 juni, 2025

    Den här typen av artiklar är mal place i en facklig tidning. Vi skall kämpa för bättre arbetsvillkor, bättre arbetstider, bättre löner, säkrare arbetsmiljö, trygghet genom pensionsinbetalningar och arbetsskadeförsäkringar och dylikt. Att en synnerligen radikal medlem blandar in världspolitiken i vårt fackliga arbete är fel forum.

  3. John Andersson:
    17 juni, 2025

    Stöd den israelisk-palestinska antikrigsrörelsen Standing Together! Detta gör IF Metall!! https://www.facebook.com/profile.php?id=61566021997937

  4. Jan Soddu:
    16 juni, 2025

    Självklart och helt rätt❗️

Lästips:

Bil med taxiskylt

Fler taxiförare behöver fackets ok för arbetstillstånd

Migration. Lönekravet har höjts igen för arbetskraftsinvandrare. Och yttrande från relevant fackförbund krävs för att få arbetstillstånd. För Transport handlar det i dag i hög grad om taxichaufförer.

Den svenska modellen: stabil organisationsgrad

Rapport. LO-facken har fortsatt färre medlemmar än före pandemin. Men organisationsgraden är stabil. Och sett till hela arbetskraften ökade antalet yrkesaktiva fackmedlemmar 2024.

Transportarbetarens logga

Nytt avtal i tid för biluthyrare

Biluthyrning/Almega. Transport har tecknat ett nytt, tvåårigt avtal för anställda vid biluthyrningsföretag. Det ger löneökningar på upp till drygt 2 000 fördelat under avtalsperioden.

Tid att återhämta sig och reflektera

Ordförandeord. En minst sagt intensiv period med avtalsförhandlingar har pågått sedan mars. På flera områden har det varit tuffa förhandlingar. Inom hamn och kabin tvingades vi att varsla om konflikt. Hittills har det till slut löst sig bra inom alla avtal, trots en del gnissel från arbetsgivarna.

S-kongressen
väggklocka

Vi lyckades lyfta frågan om arbetstidsförkortning

Debatt. Socialdemokraternas kongress hölls i Göteborg den 28 maj till den 1 juni. En kongress med 349 kongressombud, tre av dem från Transport. Elva arbetsgrupper la där fram olika förslag vilket resulterat i 4 000 motioner och över 10 000 att-satser.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Den läsande arbetaren

Böcker. Nästan varje år sedan början av 2000-talet har jag varit med i det årliga seminariet Boken på arbetsplatsen. Det arrangeras av ABF och flera fackförbund, däribland Transport, och handlar om arbetsplatsbiblioteken i landet.

”Busskungen” levererar!

Orättvisor. Den skramlande gamla SL-bussen känns ändå mjukt och varmt gungande där vi färdas över Värmdölandet. För vi sitter längst fram vid föraren, Dennis ”Busskungen” Sekayise, med afrikanskt tunggung i bilradion.

Den amerikanska drömmen

Åkeri. Om det är något som betytt mycket för svensk åkerinäring så är det USA och den amerikanska drömmen.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam

Välfärd ska inte vara en lyxvara

Pengar. Nu har Tidöregeringen beslutat att försämra högkostnadsskyddet och mattan dras undan för dem som redan balanserar på ekonomins slaka lina.

Fattigdom efter ett långt arbetsliv?

Pensioner. För oss medlemmar inom Transport, vi som kört, ronderat, burit och slitit ett helt yrkesliv, väntar en pension som ofta bara motsvarar hälften av lönen.

Måste vara rösten som säger ifrån

Våga ifrågasätta. I Margaret Atwoods dystopi Tjänarinnans berättelse (The handmaid’s tale) är förtrycket totalitärt och systematiskt. Kvinnor reduceras till sina kroppar, deras rättigheter raderas och varje form av motstånd kvävs.

Ta hand om varandra i sommar

Ledare. Midsommar. Dans runt blomsterprydd stång. Små grodorna och Vi äro musikanter. In och ut med maten allt efter hur vädergudarna behagar uppföra sig. Eller tillhör du gruppen som måste jobba midsommarhelgen?

Serviceresor i Uppsala

Bolt förlorar avtalet om de inte uppfyller kraven

Debatt. Den senaste upphandlingen i Region Uppsala har väckt uppmärksamhet, särskilt kring Bolt och arbetsvillkor. Det finns anledning att klargöra regionens agerande och krav.

Vår sammanhållning är helt avgörande

Ordförandeord. När den här krönikan skrivs är läget ovanligt rörigt i avtalsrörelsen. På gränsen till kaotiskt faktiskt. Samtidigt är det i stunder som dessa som styrkan i vår organisation testas på allvar.

Ju frispråkigare – desto starkare

Ledare. När jag skriver det här har journalisten Joakim Medin ställts inför rätta i Turkiet. Detta för att han utfört journalistiskt arbete. Turkiets president är kränkt och för det kan Medin få avtjäna flera år i turkiskt fängelse. Helt horribelt.

Vi måste försvara den svenska modellen – även i apparnas skuggekonomi

Debatt. Sverige har länge varit ett föregångsland i att kombinera innovation med trygghet. Men i den appbaserade taxibranschen gäller inte längre den svenska modellen. Förare saknar grundläggande rättigheter, medan plattformsföretag som Uber och Bolt kontrollerar arbetsvillkor utan att ta något ansvar. Med stöd i EU:s nya plattformsdirektiv har Sverige nu en unik möjlighet att återställa rättvisan på arbetsmarknaden.

Den amerikanska drömmen

Krönika. Om det är något som betytt mycket för svensk åkerinäring så är det USA och den amerikanska drömmen.