Close
Arlanda är som en spökstad, men säkerhetskontrollanternas klubbordförande Filip Rydolw är övertygad om att det kommer att vända uppåt igen.
Close
Corona

Flygplatskontrollanter varslas och permitteras

Bevakning. 132 flygplatskontrollanter har varslats om uppsägning på Arlanda. Övriga cirka 600 kontrollanter korttidspermitteras. Det betyder att de arbetar 40 procent och får en del av sin lön från statskassan under rådande coronakris.

Filip Rydolw
Filip Rydolw. Foto: Justina Öster

Stämningen var dyster när personalen tog emot beskedet om varslade uppsägningar på grund av arbetsbrist och permitteringar, berättar Arlandaklubbens ordförande Filip Rydolw.

– Det var jättejobbigt, särskilt för dem som blev varslade. Oron är påtaglig.

Men det finns något positivt, många har fått nya arbeten. Det har ändå löst sig hyggligt, säger han.

De varslades nya jobb finns främst inom bevakning, som behöver behovsanställda.

– Medan allt står stilla här på Arlanda skriker ju säkerhetsbranschen på andra håll efter personal.

Alla som blev varslade blev också erbjudna att få behovsanställning, för att kunna komma tillbaka när flygtrafiken startar igen, förklarar Filip Rydolw.

Han beskriver Arlanda som en spökstad.

– Nästan ingen flyger ju längre. Det är bara den stora incheckningen i terminal fem som är öppen.

Förhandlingarna mellan bevakningsbolaget Avarn och Transport inleddes i mitten av mars och pågick fram till månadsskiftet. Åtgärderna inleddes i mitten av april.

De flygplatskontrollanter som korttidspermitterats, eller arbetsbefriats på 60 procent och ska arbeta 40 procent, kommer att få 92,5 procent av sin ordinarie utgående lön.

Tillägg som ob-ersättning och skifttillägg räknas alltså in.

Uppgörelsen motsvarar den som lastarnas Transportklubb på Arlanda förhandlade sig till med arbetsgivaren SAS Ground handling.

Hur länge covid-19-epedemin kommer att fortgå vet ingen, konstaterar Filip Rydolw. Någon tidsgräns finns heller inte, när detta skrivs, för hur länge permitteringarna kommer att gälla.

– Vi för ständiga samtal med arbetsgivaren. Och Avarn samtalar med kunden, det statliga bolaget Swedavia som gett företaget uppdraget. Alla pratar med varandra hela tiden, säger han.

– För några år sedan var det ju problem med askmoln på Island. Det pågick i någon vecka men det här är ju något helt nytt. En väldigt abstrakt situation.

Filip Rydolw själv och huvudskyddsombudet Sabina Svensson jobbar vidare, på facklig tid, fram till månadsskiftet. De har fullt upp med medlemmar som undrar om a-kassa, vad permitteringarna innebär och så vidare.

– När flyget väl kommer i gång igen hoppas vi att alla, eller i alla fall så många som möjligt, ska få jobbet tillbaka, betonar Filip Rydolw.

– De allra flesta vet att varsel och permitteringar inte är något personligt utan beror på coronan.

Hur går det med den fackliga verksamheten när tiderna är så osäkra?

– Vi behöver verkligen vara här just nu. Det är nu människor behöver facket och fler går också med. Ju fler medlemmar, desto bättre förhandlingsläge. Jag har inga planer på att röra mig vidare, säger Filip Rydolw.

Att det kommer att vända uppåt för flygbranschen igen är han övertygad om.

– Det är bara en tidsfråga. Det gäller att hålla lågan vid liv, ha is i magen.

Utan korttidspermitteringar som krisåtgärd hade fler fått gå från sina jobb, konstaterar Filip Rydolw.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transport anmäler Securitas och Collen för covid-intygen

Bevakning. Transport har anmält både Securitas och byggföretaget Collen till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). IMY hette tidigare Datainspektionen. Facket begär att myndigheten utreder de fejkade hälsodeklarationerna och hanteringen av dem.

Transportarbetarens logga

Regeringen föreslår ny covid-dispens för YKB

Åkeri. Tålamodet är slut. Nu rundar regeringen EU-kommissionen och lägger fram ett svenskt förslag om att förlänga yrkesförarnas yrkeskompetensbevis (YKB) – på grund av pandemin. Beslut fattas av riksdagen.

Securitas förfalskade Coronaintyg som kunden krävde av väktarna

Bevakning. I Gävle bevakar Securitas de nya stora serverhallar som det irländska bolaget Collen bygger åt Microsoft. Väktarna måste lämna hälsodeklarationer till Collen, för covid-19. Men mycket talar för att Securitas förfalskat ett stort antal hälsodeklarationer. När Collen upptäckte det skickades flera väktare hem.

Nytt avtal på gång för Hamnarbetarförbundet?

Hamn. Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), har förhandlat fram en ”principuppgörelse” om ett nytt kollektivavtal. Avtalsförslaget är en kopia på Transports redan tecknade avtal, så när som på en arbetsgrupp. Innan HF skriver på ska medlemmarna rösta.

Kryptisk förklaring till fejkade hälsodeklarationer

Bevakning. Efter Transportarbetarens avslöjande har en rad medier rapporterat om de fejkade hälsodeklarationer som Securitas skickade till byggföretaget Collen. Securitas försvarar sig med att formulären var ett ”administrativt misstag”. Transportarbetaren ställde en rad frågor och fick till slut svar. Svar som stämmer dåligt med väktarnas vittnesmål och det som framgår av formulären.

Snökaos stoppade tidningar

Oväder. Tidningsbudens säkerhet kunde inte garanteras i Västernorrland. Därför stoppade chefredaktören tisdagsmorgonens utdelning. Ett klokt beslut, enligt Transports regionala skyddsombud.

Transport anmäler Securitas och Collen för covid-intygen

Bevakning. Transport har anmält både Securitas och byggföretaget Collen till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). IMY hette tidigare Datainspektionen. Facket begär att myndigheten utreder de fejkade hälsodeklarationerna och hanteringen av dem.

Vi väntar på svar, Securitas!

Bevakning. Transportarbetaren har gått ut med felaktiga uppgifter, om förfalskade hälsodeklarationer. Det skriver Securitas presschef Jens Granath i ett internt meddelande till all personal. Han beskriver hälsodeklarationerna som ett ”administrativt misstag, helt utan uppsåt”. En händelse som utspelades i våras, hävdar Granath.

Regeringen föreslår ny covid-dispens för YKB

Åkeri. Tålamodet är slut. Nu rundar regeringen EU-kommissionen och lägger fram ett svenskt förslag om att förlänga yrkesförarnas yrkeskompetensbevis (YKB) – på grund av pandemin. Beslut fattas av riksdagen.

Securitas förfalskade Coronaintyg som kunden krävde av väktarna

Bevakning. I Gävle bevakar Securitas de nya stora serverhallar som det irländska bolaget Collen bygger åt Microsoft. Väktarna måste lämna hälsodeklarationer till Collen, för covid-19. Men mycket talar för att Securitas förfalskat ett stort antal hälsodeklarationer. När Collen upptäckte det skickades flera väktare hem.

corona

Nu körs vaccinet ut i landet

Åkeri. På annandagen rullade de första transporterna med vaccin mot covid-19 in i Sverige. Vilka transportörer som ska leverera vaccinet ut till regionerna har varit omgärdat av sekretess och hårda säkerhetskrav.

Äntligen på ny väg? Flera tjejer på fordonsprogrammet vid Karlfeldtgymnasiet har berättat om sextrakasserier. Nu hoppas skolledningen komma till rätta med problemen. Foto: Matilda Fors / Avesta Tidning

Skolchef sätter stopp för sextrakasserier

Åkeri. Elever på fordonsprogrammet har i flera år försökt slippa sexistisk jargong och oönskad beröring. Nu ska personal på gymnasiet i Avesta utbildas i värdegrundsfrågor.

Avtal 2020

Bra semestervillkor när KFS och Pacta slog ihop påsarna

Flyg. Miljö. En historisk löneuppgörelse är tecknad för anställda i kommunala flygplats- och renhållningsbolag. Tidigare förhandlade Transport med två arbetsgivarparter, KFS och Pacta. De hade egna avtal för både miljö och flyg. Nu har organisationerna gått ihop, i Sobona. Och de två yrkesgrupperna har fått var sitt branschavtal.

Avtal 2020
reklamblad

Lönerna klara för reklamutdelare, bilvårdare och terminalare

Nya löner är på väg också för reklamutdelare, bilvårdare och en liten grupp terminalarbetare som jobbar på ett eget avtal. Alla tre uppgörelserna är tecknade med Almega och följer normen i årets avtalsrörelse. Det vill säga 5,4 procent i lönehöjning på 29 månader.

Avtal 2020

Nya löner för flygteknikerna

Flyg. Lönerna är klara för landets omkring 800 flygtekniker. Uppgörelsen tecknades i fredags och ger 4,7 procent lönepåslag på 29 månader. Teknikerna har valt att avstå en större del av löneutrymmet än andra yrkesgrupper till en förbättrad avtalspension.

Avtal 2020
Taxikö utanför Centralstationen i Stockholm.

Transport överväger strejkvarsel för taxiförarna

Taxi. Förhandlingarna om ett nytt avtal för taxichaufförerna har kört fast. – Vi är överens med arbetsgivarna om att taxibranschen har stora problem. Men vi står långt från varandra i synen på lönerna. Risken är stor att vi tvingas varsla för att förarna ska få samma lönelyft som andra fått i avtalsrörelsen, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

Bemanningskonflikten avblåst

Avtal 2020. Det blir ingen konflikt mellan LO och bemanningsföretagen. Oenigheten gällde avräkningen för den förbättrade avtalspension. I går antog båda parterna ett medlarbud. Facket ser resultatet som en seger.