Långtradare i kö
Close
Hårdare regler på väg in i landet? Skärpt kontroll av yrkestrafiken är i alla fall vad både socialdemokrater och vänsterpartister motionerat om i riksdagen.
Close

Flera motioner för skärpt kontroll av yrkestrafiken

Åkeri. Olagliga godstransporter, illojal konkurrens och villkorsdumpning – socialdemokratiska riksdagsledamöter ser stora problem. I en motion lyfter de att ökade krav och kontroller av yrkestrafiken brådskar.

Liksom Vänsterpartiet, i sin motion, pekar fem socialdemokrater i motionen Skärpta krav och kontroll av yrkestrafiken på den danska modellen som något av en förebild: Danmark genomförde nyligen nya regler och sanktioner för att stoppa samma slags problem som på de svenska vägarna.

I spåren av utvecklingen finns chaufförer som tvingas köra för många timmar till skamligt låga löner, samtidigt som de tvingas sova i hytten och laga mat på spritkök, skriver de socialdemokratiska riksdagsledamöterna.

I motionen till riksdagen framhåller Johanna Haraldsson (S) och fyra partikamrater att regeringen snarast bör återkomma med förslag på skärpta regler. Det för att skapa säkrare vägar och bättre villkor för chaufförer och åkerier i Sverige.

Samsyn

Magnus Falk. Foto: Jan Lindkvist
Magnus Falk. Foto: Jan Lindkvist

De båda motionerna ligger nära varandra när det gäller förslag för vägtrafiken, enligt Transports samhällspolitiske chef Magnus Falk.

– Det är bra att det finns en samsyn mellan regering och opposition, och det har det traditionellt sett gjort i trafikutskottet. Och jag är övertygad om att fler partier skulle stå bakom förslagen, säger Magnus Falk.

– Initiativet kommer från oss.

Svenska Transportarbetareförbundet har tidigare lyft fram den danska modellen på många fronter. Både i samtal med en rad olika aktörer och i ett eget upprop på Facebook, ett initiativ av Transports verksamhet Ordning och reda i åkeribranschen.

Magnus Falk ser de nya, nationella reglerna i Danmark också som ett sätt att förekomma kraven i EU:s så kallade vägpaket – mobilitetspaketet – då ändringar i många fall ändå måste genomföras senast 2022. När det gäller exempelvis registerhanteringen innebär det att danskarna nu ligger steget före.

Tommy Jonsson.
Tommy Jonsson. Foto: Lilly Hallberg

– I Danmark har man lyssnat på parterna. Det är inte bara facket som kräver skärpta regler, det är hela branschen, säger Tommy Jonsson, ansvarig för Transports Ordning- och redaverksamhet.

De nya reglerna för vägtransporter i Danmark bygger på ett konkret förslag från fackförbundet 3F Transport, arbetsgivarorganisationerna Danska Industriförbundet och Danska Arbetsgivarförbundet, liksom yrkeshögskolan TUC i Danmark.

Kraftiga verktyg

Transports Tommy Jonsson välkomnar att den danska modellen hamnar i fokus i två motioner.

– Det visar att det finns ett tryck från vänster. Och att det går att införa nationella regler, och föregå EU-direktiven. Det positiva i Vänsterpartiets motion är att också kombidirektivet inkluderas, säger han.

Kombidirektivet styr regelverket kring godstransporter där minst två transportslag används för lasten. Direktivet möjliggör fusk, heter det i V-motionen. Partiet vill också se att de kombinerade transporterna omfattas av bestämmelserna för cabotage.

Tommy Jonsson har så sent som dagen innan, den 7 oktober, åter tryckt på för den danska modellen. Då i Teamssamtal med internationella företag. För även arbetsgivare välkomnar en liknande skärpning av reglerna för godstransporter. De danska reglerna är kraftiga verktyg för att stoppa osund konkurrens.

Just verktyg nödvändiga också för att poliskontroller ska bli effektiva, understryker Tommy Jonsson:

– Det blir mer lättarbetat och enklare för polisen att kontrollera. Antingen är en transport okej eller så blir det stopp direkt. I Sverige i dag kan en kontroll ta flera timmar.

Allmän motionstid

Både S-motionen och V-motionen är inlämnade under denna allmänna motionstiden, den period på året då riksdagens ledamöter får lämna in förslag som rör alla områden som riksdagen beslutar om.

I år började den allmänna motionstiden den 8 september och slutade den 6 oktober. Sammanlagt lämnade ledamöterna in 3 665 motioner.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Per eric:
    9 oktober, 2020

    Förbjud ackordslön i trafiken

Lästips:

Transportarbetarens logga

Regeringen backar om karens

Arbetsmarknad. Efter kritik mot att skrota utredningen om karensavdrag ändrar sig regeringen. Vissa yrkesgrupper kan undantas från karens och en andra karensdag självrisk ska inte utredas.

Transportarbetarens logga

Nedläggning av karensutredning – LO rasar

Arbetsmarknad. Utredningen om karensavdrag skrotas av den borgerliga regeringen. Avdraget slår hårdast mot dem som saknar möjlighet att arbeta hemma: Nio av tio medlemmar inom LO-förbunden.

Tommy Jonsson.

”Chauffören blev misshandlad, polisen körde honom till sjukhus”

Åkeri. Tommy Jonsson håller i Transportarbetareförbundets verksamhet Ordning och reda i åkeribranschen. Han har redan kontaktat det nya a-krimcentrumet i Umeå med tips om åtta misstänkt fifflande åkerier, som facket anser borde granskas.

Med gig-jobbarnas egna bilder

Utställning. 17 arbetare, 105 foton. Bra och dåligt med plattformsarbete gestaltat av taxiförare, internetbaserade frilansare och bud i Stockholm. På Karolinska Institutet pågår för närvarande en utställning kopplad till en studie om gig-jobb och hälsa.

Regeringen backar om karens

Arbetsmarknad. Efter kritik mot att skrota utredningen om karensavdrag ändrar sig regeringen. Vissa yrkesgrupper kan undantas från karens och en andra karensdag självrisk ska inte utredas.

Fler tydliga rutiner i Oxelösunds hamn efter dödsfallet

Hamn. – Regelverket har inte ändrats efter dödsolyckan i Oxelösunds hamn. Men vi har tagit fram fler tydliga rutiner med en rad kontrollpunkter för att så långt som möjligt förhindra att något går fel, säger Transports regionala skyddsombud Roger Jönsson.

Svart på vitt: Så farlig är stressen

Arbetsmiljö. Mer än var tredje färdtjänstförare har varit inblandad i stressrelaterade trafikolyckor. Körtiderna är så pressade att fyra av tio sjukskrivit sig det senaste året för att orka. Det visar en enkätundersökning som Transports Linköpingsavdelning gjort bland anställda i bolag som kör servicetrafik i regionen.

Nedläggning av karensutredning – LO rasar

Arbetsmarknad. Utredningen om karensavdrag skrotas av den borgerliga regeringen. Avdraget slår hårdast mot dem som saknar möjlighet att arbeta hemma: Nio av tio medlemmar inom LO-förbunden.

20-åriga hamnarbetaren Nimas död togs upp i hovrätten

Hamn. Rutiner som inte kontrollerades ledde till att 20-åriga stuveriarbetaren Nima kvädes till döds på en kolbåt, hävdar åklagaren. Det systematiska arbetsmiljöarbetet var gott, kontrar försvaret när förhandlingarna om misstänkt arbetsmiljöbrott återupptogs och avslutades i Svea hovrätt.

”Stoppa all tung trafik på skolgårdar!”

Miljö. Nu får det vara nog! Efter tre allvarliga incidenter när barn var nära att bli påbackade la huvudskyddsombudet Peter Strålind i bromsen. Med stöd av miljöbolaget Prezero, LO och Transport har han startat ett projekt för att stoppa all tung trafik på skolgårdar.

Åsas resa

Vägen till chaufförsyrket – Del 1

Blogg. Åsa har börjat en YKB-utbildning för att bli lastbilschaufför. Det här är hennes berättelse om hur det gå att som snart 50-årig journalist börja ratta tunga fordon. Läs del 1 av Åsas berättelse.

Tommy Wreeth är förbundsordförande för Transport.

Transport kräver 5,5 procent i ettårigt avtal

Avtal. Avtalskraven mellan Transport och Transportföretagen är överlämnade. Transport kräver ett ettårigt avtal med 5,5 procents löneökning, samt ett engångbelopp på 5 726 kronor.

Hallå där!

Micke Andersson

… som konstruerat en automatisk utrullare för soptunnorna och skapat en verklig snackis i Västmanland.

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

Fler miste livet i trafiken

Olyckor. Förra året omkom 220 människor i trafikolyckor och närmare 2000 skadades svårt. Det är en ökning jämfört med de två föregående åren, visar statistik från Transportstyrelsen. Till skillnad från tidigare år var det mötesolyckorna som dominerade 2022.

Taxi Stockholms kontor på Luntmakargatan i Stockholm. Foto: Christina Ahlund

Taxi Stockholm blir kvar i Svenska Taxiförbundet

Taxi. I höstas meddelade Taxi Stockholm att bolaget tänkte lämna Svenska Taxiförbundet. Ordförande Dimitrios Nikopoulos kritiserade bristen på kollektivavtal bland övriga beställningscentraler. Nu gör företaget helt om och stannar kvar i branschorganisationen.

Taxiunionens manifestation den 10 januari 2023.

Taxiunionen samlar Bolt- och Uberförare

Gig-jobb. Förarna som kör för Bolt och Uber har fått nog. De vill ha bättre arbetsvillkor och högre ersättningar. Och de vill accepteras som samtalspartners.