Långtradare i kö
Close
Hårdare regler på väg in i landet? Skärpt kontroll av yrkestrafiken är i alla fall vad både socialdemokrater och vänsterpartister motionerat om i riksdagen.
Close

Flera motioner för skärpt kontroll av yrkestrafiken

Åkeri. Olagliga godstransporter, illojal konkurrens och villkorsdumpning – socialdemokratiska riksdagsledamöter ser stora problem. I en motion lyfter de att ökade krav och kontroller av yrkestrafiken brådskar.

Liksom Vänsterpartiet, i sin motion, pekar fem socialdemokrater i motionen Skärpta krav och kontroll av yrkestrafiken på den danska modellen som något av en förebild: Danmark genomförde nyligen nya regler och sanktioner för att stoppa samma slags problem som på de svenska vägarna.

I spåren av utvecklingen finns chaufförer som tvingas köra för många timmar till skamligt låga löner, samtidigt som de tvingas sova i hytten och laga mat på spritkök, skriver de socialdemokratiska riksdagsledamöterna.

I motionen till riksdagen framhåller Johanna Haraldsson (S) och fyra partikamrater att regeringen snarast bör återkomma med förslag på skärpta regler. Det för att skapa säkrare vägar och bättre villkor för chaufförer och åkerier i Sverige.

Samsyn

Magnus Falk. Foto: Jan Lindkvist
Magnus Falk. Foto: Jan Lindkvist

De båda motionerna ligger nära varandra när det gäller förslag för vägtrafiken, enligt Transports samhällspolitiske chef Magnus Falk.

– Det är bra att det finns en samsyn mellan regering och opposition, och det har det traditionellt sett gjort i trafikutskottet. Och jag är övertygad om att fler partier skulle stå bakom förslagen, säger Magnus Falk.

– Initiativet kommer från oss.

Svenska Transportarbetareförbundet har tidigare lyft fram den danska modellen på många fronter. Både i samtal med en rad olika aktörer och i ett eget upprop på Facebook, ett initiativ av Transports verksamhet Ordning och reda i åkeribranschen.

Magnus Falk ser de nya, nationella reglerna i Danmark också som ett sätt att förekomma kraven i EU:s så kallade vägpaket – mobilitetspaketet – då ändringar i många fall ändå måste genomföras senast 2022. När det gäller exempelvis registerhanteringen innebär det att danskarna nu ligger steget före.

Tommy Jonsson.
Tommy Jonsson. Foto: Lilly Hallberg

– I Danmark har man lyssnat på parterna. Det är inte bara facket som kräver skärpta regler, det är hela branschen, säger Tommy Jonsson, ansvarig för Transports Ordning- och redaverksamhet.

De nya reglerna för vägtransporter i Danmark bygger på ett konkret förslag från fackförbundet 3F Transport, arbetsgivarorganisationerna Danska Industriförbundet och Danska Arbetsgivarförbundet, liksom yrkeshögskolan TUC i Danmark.

Kraftiga verktyg

Transports Tommy Jonsson välkomnar att den danska modellen hamnar i fokus i två motioner.

– Det visar att det finns ett tryck från vänster. Och att det går att införa nationella regler, och föregå EU-direktiven. Det positiva i Vänsterpartiets motion är att också kombidirektivet inkluderas, säger han.

Kombidirektivet styr regelverket kring godstransporter där minst två transportslag används för lasten. Direktivet möjliggör fusk, heter det i V-motionen. Partiet vill också se att de kombinerade transporterna omfattas av bestämmelserna för cabotage.

Tommy Jonsson har så sent som dagen innan, den 7 oktober, åter tryckt på för den danska modellen. Då i Teamssamtal med internationella företag. För även arbetsgivare välkomnar en liknande skärpning av reglerna för godstransporter. De danska reglerna är kraftiga verktyg för att stoppa osund konkurrens.

Just verktyg nödvändiga också för att poliskontroller ska bli effektiva, understryker Tommy Jonsson:

– Det blir mer lättarbetat och enklare för polisen att kontrollera. Antingen är en transport okej eller så blir det stopp direkt. I Sverige i dag kan en kontroll ta flera timmar.

Allmän motionstid

Både S-motionen och V-motionen är inlämnade under denna allmänna motionstiden, den period på året då riksdagens ledamöter får lämna in förslag som rör alla områden som riksdagen beslutar om.

I år började den allmänna motionstiden den 8 september och slutade den 6 oktober. Sammanlagt lämnade ledamöterna in 3 665 motioner.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Per eric:
    9 oktober, 2020

    Förbjud ackordslön i trafiken

Lästips:

Jouni Illikainen hade arbetsskor med stålhätta, men klämde sig ändå så illa att han fick åtta frakturer. Fem på ena foten och tre på den andra. Ena stortån var helt av. Foto: Pernilla Ahlsén

Fotskada blev startskottet för ny fackklubb

Åkeri. Lastbilsföraren Jouni Illikainen krossade sina fötter när han lastade varor hos en kund. Två månader tidigare hade han påtalat riskerna i arbetsmomentet för cheferna, men ingen lyssnade. Nu har han och kollegan Nicklas Vilhelmsson på Götene Kyltransporter startat en fackklubb och blivit skyddsombud för att förhindra olyckor i framtiden.

Jens Holm (V). Foto: Agnes Stuber

Jens Holm (V)

…ordförande i riksdagens trafikutskott, som har tagit emot 16 301 namnunderskrifter från Synskadades Riksförbund, Förbundet Sveriges Dövblinda och Unga med Synnedsättning.

Transportarbetarens logga

Flera partier för hamnblockad

Politik. Tre partier i riksdagen har uttalat stöd för blockad av ryska fartyg i svenska hamnar. Men linjen att avvakta ett gemensamt beslut i EU har också starkt stöd.

Kriget i Ukraina

Transport: Blockaden har haft effekt

Konflikt. Transports blockad av ryska, ryskkontrollerade och ryskflaggade fartyg pågår som varslats hela maj månad. Något beslut om förlängning är ännu inte fattat.

Kriget i Ukraina

Transports blockad fortsätter

Hamn. Svenska Transportarbetareförbundets blockad av ryska och ryskkontrollerade fartyg i svenska hamnar fortsätter som planerat månaden ut.

Sedlar

Andreas drog in 800 000 till transportarbetare i sin avdelning

Försäkringar. Under hösten förra året jobbade Andreas Ehm som försäkringsinformatör för Transport och Avtalat. Han ringde runt till transportarbetare och med hans hjälp fick 20 personer dela på mer än 800 000 kronor i försäkringsutbetalningar.

Manifestation avdelning 18

Möten och organisering längs vägen

Facket. Valet, avtalets ob-tillägg, försäkringar, medlemsvärvning och förbundets värderingar. Och en snabb fika med bulle – i dag genomförde Transports fyra nordligaste avdelningar en gemensam manifestation och mötte gamla och blivande medlemmar nära motorvägen.

Hallå där!

Moa Lindell

lastbilschaufför från Huddinge och en av åtta tävlande i kategorin Lastbil på Yrkes-SM i Växjö i mitten på maj.

Körde mat för Uber Eats – miljoner i skattefusk

Matbud. Svarta löner, momsfiffel och utnyttjade bud. En underleverantör till Uber Eats undanhöll 2,3 miljoner kronor i skatter och avgifter. Nu ska Skatteverket specialgranska matbudsbranschen.

Örjan Wallon från Transports Norrbottenavdelning skickade bilder från förstamajfirandet i Luleå. Foto: Transport avdelning 26 Norrbotten

Förstamajtåg runt om i landet

Första maj 2022. Äntligen kunde förstamajtågen ringla fram igen. Efter två år av restriktioner och karantän var det många som ville demonstrera på arbetarrörelsens egen högtidsdag.

Dom om avstängt skyddsombud överklagas

Skyddsombud. Andreas Ehm stängdes av från statligt ägda kärnkraftverket Ringhals för två år sedan. Tingsrätten ansåg inte att kärnkraftverket gjort sig skyldigt till hindrande av skyddsombud. Men nu ska frågan upp i hovrätten. – För mig är det en principfråga, säger Andreas Ehm.

Transports ordförande Tommy Wreeth. Foto: Martin Hörner Kloo

Transports blockad träder i kraft den 1 maj

Blockad. Klockan 7.00 den 1 maj träder Svenska Transportarbetareförbundets blockad mot ryska fartyg i kraft. Transport håller kvar sin blockad då de inte tror att EU-blockaden har särskild stor effekt.

Rådjur på väg. Foto: Shutterstock

Se upp för viltet på vägen!

Viltolyckor. Maj är en månad då aktiviteten bland djuren i skogen ökar. Det leder till fler viltolyckor på vägarna där rådjuren löper störst risk att råka illa ut. Förra året skedde 50 000 rådjursolyckor, skriver Riksförbundet M Sverige i ett pressmeddelande.

Internationella Arbetsmiljödagen

Ingen ska behöva skada sig på jobbet!

Arbetsmiljö. I dag, torsdagen den 28 april infaller Internationella Arbetsmiljödagen, ”World Day for Safety and Health Work” – en dag då arbetet för säkrare och tryggare arbetsmiljöer står i fokus världen över.

Dödsolycka utreds av åklagare

Åkeri. En kranbilsförare klämdes så svårt vid en byggarbetsplats i Stockholm att han senare avled av skadorna. Arbetsmiljöverket har funnit så allvarliga brister på arbetsplatsen att de lämnat fallet till åklagare som ska utreda skuldfrågan.