V kräver ordning och reda inom yrkestrafiken

Politik. Vägtransporter, taxi och arbetsplatser till sjöss. Det är tre områden där problemen är akuta, enligt Vänsterpartiet. I en motion föreslår de en dansk modell för att få bukt med social dumpning.

Det ser mörkt ut på trafikområdet när det gäller arbetsvillkor och de anställdas trygghet. Det skriver sju vänsterpartister i riksdagsmotionen Förbättrade arbetsvillkor i yrkestrafiken. Det är en så kallad kommittémotion, vilket innebär att hela partiet står bakom.

– Det är tre områden som vi särskilt identifierat, och där vi har bra underlag för att komma med konkreta förslag på åtgärder, säger Jens Holm (V), en av motionärerna.

Han är ordförande för riksdagens trafikutskott och vill, tillsammans med partikamraterna, rikta fokus på arbetsmiljön till sjöss, inom taxibranschen och godstrafiken på vägarna. Och göra något – nu.

Jens Holm tycker att den socialdemokratiska regeringen visserligen visat god vilja, bland annat när det gäller att införa EU:s mobilitetspaket för rättvisa vägtransporter. Och att infrastrukturminister Tomas Eneroth insett vikten av att göra något åt situationen inom yrkestrafiken.

– Men det är fortfarande för lite och det har tagit för lång tid, säger Jens Holm.

– Det är bra att regeringen nyligen tillsatte en utredning. Men man har känt till problemen under lång tid. Och en utredning är fortfarande en utredning.

Jens Holm pekar också på att taxibranschen verkar ha glömts bort i sammanhanget. Trots att läget är alarmerande i branschen.

– Vi vill att man snabbt utreder ett förbud mot procentlöner för taxichaufförer. Det underminerar hela branschen att de måste köra med de här villkoren, på beting. Att heltidsanställda jobbar mot ackord i dag är under all kritik, säger han.

V-motionärerna vill skapa ordning och reda i taxibranschen. Bland annat genom att utvärdera avregleringen som gjordes för 30 år sedan. De lämnar också förslag på åtgärder för att förbättra situationen för förarna:

  • Regelverk för kör och vilotider, liknande det för tung trafik men anpassat till taxi.
  • Effektiv tillsyn för kör och vilotider.
  • Uppdrag att bättre samarbeta åt de sju (!) berörda myndigheter som ska kontrollera taxibranschen.
  • Krav på kollektivavtal och personövertagande med bibehållna eller bättre villkor vid alla offentliga upphandlingar.

Osund konkurrens

Vänsterpartisterna skriver i motionen att allt fler inrikestransporter utförs av utländska åkerier som betalar löner långt under svenska kollektivavtalsnivåer. Det har lett till lönedumpning, osund konkurrens och bristande trafiksäkerhet, påpekas i motionen.

I juli antog Europaparlamentet mobilitetspaketet, med skärpta regler för godstransporter inom hela unionen. Det välkomnar Vänsterpartiet. Men partiet tycker att det är brådskande att stärka det nationella regelverket. Innan de nya reglerna börjar gälla inom EU dröjer det ett och ett halvt år. Dessutom får varje medlemsland själv bestämma om de kombinerade transporterna, där lasten transporteras med mer än ett transportsätt.

Vänsterpartiet vill att reglerna för cabotage, godstransporter av utländska operatörer inom ett land, också omfattar kombitransporterna.

– Danskarna har kommit mycket längre än vi, säger Jens Holm.

Vänsterpartiet vill att Sverige inför den danska modellen. Den började införas i vårt grannland förra året, efter initiativ av fackförbundet 3F Transport och arbetsgivarna i Danmark.

Den danska modellen har fyra ben och innebär bland annat:

  • Strängare kontroller på vägarna, med ökade resurser till danska polisen, för att stoppa olagligt cabotage.
  • Nationella regler för utstationering av lastbilschaufförer. Inkluderar bland annat krav på att det i fordonet finns förarens anställningsavtal och lönebesked, liksom deklaration av arbetstid i Danmark.
  • Nya strängare regler för busscabotage. Högst sju dagar i följd per kalendermånad, följt av tre veckors karens, för utländska bussar.
  • Tio gånger högre böter för brott mot kör- och vilotider. För förarna minst 10 000 danska kronor (drygt 14 000 svenska kronor), och för transportföretagen minst 20 000 danska kronor.

Försämringar för löntagare

När det gäller sjötransporterna välkomnar Vänsterpartiet att regeringen har gett Transportstyrelsen i uppdrag att utreda arbetsmiljön, samt även hur kontrollerna fungerar. Därför menar partiet att det är viktigt att det görs en översyn av sjöfartscabotage: Ingen arbetsgivare ska slippa sitt ansvar genom att ”bekvämlighetsflagga” sitt fartyg och därmed komma undan de regler Sverige har för trygghet och säkerhet på arbetsplatsen, heter det i motionen.

Vänsterpartisterna skriver även i sin motion generellt om vikten av ett stärkt anställningsskydd, och inte att det ”monteras ner så som den socialdemokratiska regeringen nu vill göra på beställning av högerkrafter. Det är dags att arbetsmiljöarbetet förbättras och att de fackliga organisationernas ställning stärks, inte försvagas så som övriga partier arbetar för.”

Jens Holm vill inte gå så långt som att Socialdemokraterna svikit fackföreningsrörelsen.

– Inte medvetet svikit. Det man kan se är ändå att regeringen fört en politik som lett till försämringar för svenska arbetare, om vi bortser från insatserna under coronapandemin. Organisationsgraden har också gått ner.

Säger Jens Holm den 7 oktober, den internationella dagen för anständiga arbetsvillkor.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Lennart:
    7 oktober, 2020

    Varför har ni inte gjort något tidigare, vet inte hur många gånger Thomas Morell har tagit upp dessa frågor med olika stadsråd, tag hjälp av en utav dom som vet vad transportbranschen handlar om.

Lästips:

Transportarbetarens logga

Regeringen föreslår ny covid-dispens för YKB

Åkeri. Tålamodet är slut. Nu rundar regeringen EU-kommissionen och lägger fram ett svenskt förslag om att förlänga yrkesförarnas yrkeskompetensbevis (YKB) – på grund av pandemin. Beslut fattas av riksdagen.

Transportarbetarens logga

Förslag för rättvisare konkurrens på vägarna

Åkeri. Regeringen vill ha kompletterande regler för kör- och vilotider i yrkestrafiken. Förslaget är nu ute på remiss hos bland annat Svenska Transportarbetareförbundet.

Transportarbetarens logga

Öppning för tillfälliga svenska YKB-regler i pandemin

(UPPDATERAD) Åkeri. Förslag från EU om dispens kring yrkeskompetensbevis (YKB) på grund av pandemin dröjer. Nu gläntar infrastrukturdepartementet på dörren till att införa tillfälliga svenska regler för yrkesförarna, som går i väntans tider.

Nytt avtal på gång för Hamnarbetarförbundet?

Hamn. Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), har förhandlat fram en ”principuppgörelse” om ett nytt kollektivavtal. Avtalsförslaget är en kopia på Transports redan tecknade avtal, så när som på en arbetsgrupp. Innan HF skriver på ska medlemmarna rösta.

Kryptisk förklaring till fejkade hälsodeklarationer

Bevakning. Efter Transportarbetarens avslöjande har en rad medier rapporterat om de fejkade hälsodeklarationer som Securitas skickade till byggföretaget Collen. Securitas försvarar sig med att formulären var ett ”administrativt misstag”. Transportarbetaren ställde en rad frågor och fick till slut svar. Svar som stämmer dåligt med väktarnas vittnesmål och det som framgår av formulären.

Snökaos stoppade tidningar

Oväder. Tidningsbudens säkerhet kunde inte garanteras i Västernorrland. Därför stoppade chefredaktören tisdagsmorgonens utdelning. Ett klokt beslut, enligt Transports regionala skyddsombud.

Transport anmäler Securitas och Collen för covid-intygen

Bevakning. Transport har anmält både Securitas och byggföretaget Collen till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). IMY hette tidigare Datainspektionen. Facket begär att myndigheten utreder de fejkade hälsodeklarationerna och hanteringen av dem.

Vi väntar på svar, Securitas!

Bevakning. Transportarbetaren har gått ut med felaktiga uppgifter, om förfalskade hälsodeklarationer. Det skriver Securitas presschef Jens Granath i ett internt meddelande till all personal. Han beskriver hälsodeklarationerna som ett ”administrativt misstag, helt utan uppsåt”. En händelse som utspelades i våras, hävdar Granath.

Regeringen föreslår ny covid-dispens för YKB

Åkeri. Tålamodet är slut. Nu rundar regeringen EU-kommissionen och lägger fram ett svenskt förslag om att förlänga yrkesförarnas yrkeskompetensbevis (YKB) – på grund av pandemin. Beslut fattas av riksdagen.

Securitas förfalskade Coronaintyg som kunden krävde av väktarna

Bevakning. I Gävle bevakar Securitas de nya stora serverhallar som det irländska bolaget Collen bygger åt Microsoft. Väktarna måste lämna hälsodeklarationer till Collen, för covid-19. Men mycket talar för att Securitas förfalskat ett stort antal hälsodeklarationer. När Collen upptäckte det skickades flera väktare hem.

corona

Nu körs vaccinet ut i landet

Åkeri. På annandagen rullade de första transporterna med vaccin mot covid-19 in i Sverige. Vilka transportörer som ska leverera vaccinet ut till regionerna har varit omgärdat av sekretess och hårda säkerhetskrav.

Äntligen på ny väg? Flera tjejer på fordonsprogrammet vid Karlfeldtgymnasiet har berättat om sextrakasserier. Nu hoppas skolledningen komma till rätta med problemen. Foto: Matilda Fors / Avesta Tidning

Skolchef sätter stopp för sextrakasserier

Åkeri. Elever på fordonsprogrammet har i flera år försökt slippa sexistisk jargong och oönskad beröring. Nu ska personal på gymnasiet i Avesta utbildas i värdegrundsfrågor.

Avtal 2020

Bra semestervillkor när KFS och Pacta slog ihop påsarna

Flyg. Miljö. En historisk löneuppgörelse är tecknad för anställda i kommunala flygplats- och renhållningsbolag. Tidigare förhandlade Transport med två arbetsgivarparter, KFS och Pacta. De hade egna avtal för både miljö och flyg. Nu har organisationerna gått ihop, i Sobona. Och de två yrkesgrupperna har fått var sitt branschavtal.

Avtal 2020
reklamblad

Lönerna klara för reklamutdelare, bilvårdare och terminalare

Nya löner är på väg också för reklamutdelare, bilvårdare och en liten grupp terminalarbetare som jobbar på ett eget avtal. Alla tre uppgörelserna är tecknade med Almega och följer normen i årets avtalsrörelse. Det vill säga 5,4 procent i lönehöjning på 29 månader.

Avtal 2020

Nya löner för flygteknikerna

Flyg. Lönerna är klara för landets omkring 800 flygtekniker. Uppgörelsen tecknades i fredags och ger 4,7 procent lönepåslag på 29 månader. Teknikerna har valt att avstå en större del av löneutrymmet än andra yrkesgrupper till en förbättrad avtalspension.

Avtal 2020
Taxikö utanför Centralstationen i Stockholm.

Transport överväger strejkvarsel för taxiförarna

Taxi. Förhandlingarna om ett nytt avtal för taxichaufförerna har kört fast. – Vi är överens med arbetsgivarna om att taxibranschen har stora problem. Men vi står långt från varandra i synen på lönerna. Risken är stor att vi tvingas varsla för att förarna ska få samma lönelyft som andra fått i avtalsrörelsen, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

Bemanningskonflikten avblåst

Avtal 2020. Det blir ingen konflikt mellan LO och bemanningsföretagen. Oenigheten gällde avräkningen för den förbättrade avtalspension. I går antog båda parterna ett medlarbud. Facket ser resultatet som en seger.