V kräver ordning och reda inom yrkestrafiken

Politik. Vägtransporter, taxi och arbetsplatser till sjöss. Det är tre områden där problemen är akuta, enligt Vänsterpartiet. I en motion föreslår de en dansk modell för att få bukt med social dumpning.

Det ser mörkt ut på trafikområdet när det gäller arbetsvillkor och de anställdas trygghet. Det skriver sju vänsterpartister i riksdagsmotionen Förbättrade arbetsvillkor i yrkestrafiken. Det är en så kallad kommittémotion, vilket innebär att hela partiet står bakom.

– Det är tre områden som vi särskilt identifierat, och där vi har bra underlag för att komma med konkreta förslag på åtgärder, säger Jens Holm (V), en av motionärerna.

Han är ordförande för riksdagens trafikutskott och vill, tillsammans med partikamraterna, rikta fokus på arbetsmiljön till sjöss, inom taxibranschen och godstrafiken på vägarna. Och göra något – nu.

Jens Holm tycker att den socialdemokratiska regeringen visserligen visat god vilja, bland annat när det gäller att införa EU:s mobilitetspaket för rättvisa vägtransporter. Och att infrastrukturminister Tomas Eneroth insett vikten av att göra något åt situationen inom yrkestrafiken.

– Men det är fortfarande för lite och det har tagit för lång tid, säger Jens Holm.

– Det är bra att regeringen nyligen tillsatte en utredning. Men man har känt till problemen under lång tid. Och en utredning är fortfarande en utredning.

Jens Holm pekar också på att taxibranschen verkar ha glömts bort i sammanhanget. Trots att läget är alarmerande i branschen.

– Vi vill att man snabbt utreder ett förbud mot procentlöner för taxichaufförer. Det underminerar hela branschen att de måste köra med de här villkoren, på beting. Att heltidsanställda jobbar mot ackord i dag är under all kritik, säger han.

V-motionärerna vill skapa ordning och reda i taxibranschen. Bland annat genom att utvärdera avregleringen som gjordes för 30 år sedan. De lämnar också förslag på åtgärder för att förbättra situationen för förarna:

  • Regelverk för kör och vilotider, liknande det för tung trafik men anpassat till taxi.
  • Effektiv tillsyn för kör och vilotider.
  • Uppdrag att bättre samarbeta åt de sju (!) berörda myndigheter som ska kontrollera taxibranschen.
  • Krav på kollektivavtal och personövertagande med bibehållna eller bättre villkor vid alla offentliga upphandlingar.

Osund konkurrens

Vänsterpartisterna skriver i motionen att allt fler inrikestransporter utförs av utländska åkerier som betalar löner långt under svenska kollektivavtalsnivåer. Det har lett till lönedumpning, osund konkurrens och bristande trafiksäkerhet, påpekas i motionen.

I juli antog Europaparlamentet mobilitetspaketet, med skärpta regler för godstransporter inom hela unionen. Det välkomnar Vänsterpartiet. Men partiet tycker att det är brådskande att stärka det nationella regelverket. Innan de nya reglerna börjar gälla inom EU dröjer det ett och ett halvt år. Dessutom får varje medlemsland själv bestämma om de kombinerade transporterna, där lasten transporteras med mer än ett transportsätt.

Vänsterpartiet vill att reglerna för cabotage, godstransporter av utländska operatörer inom ett land, också omfattar kombitransporterna.

– Danskarna har kommit mycket längre än vi, säger Jens Holm.

Vänsterpartiet vill att Sverige inför den danska modellen. Den började införas i vårt grannland förra året, efter initiativ av fackförbundet 3F Transport och arbetsgivarna i Danmark.

Den danska modellen har fyra ben och innebär bland annat:

  • Strängare kontroller på vägarna, med ökade resurser till danska polisen, för att stoppa olagligt cabotage.
  • Nationella regler för utstationering av lastbilschaufförer. Inkluderar bland annat krav på att det i fordonet finns förarens anställningsavtal och lönebesked, liksom deklaration av arbetstid i Danmark.
  • Nya strängare regler för busscabotage. Högst sju dagar i följd per kalendermånad, följt av tre veckors karens, för utländska bussar.
  • Tio gånger högre böter för brott mot kör- och vilotider. För förarna minst 10 000 danska kronor (drygt 14 000 svenska kronor), och för transportföretagen minst 20 000 danska kronor.

Försämringar för löntagare

När det gäller sjötransporterna välkomnar Vänsterpartiet att regeringen har gett Transportstyrelsen i uppdrag att utreda arbetsmiljön, samt även hur kontrollerna fungerar. Därför menar partiet att det är viktigt att det görs en översyn av sjöfartscabotage: Ingen arbetsgivare ska slippa sitt ansvar genom att ”bekvämlighetsflagga” sitt fartyg och därmed komma undan de regler Sverige har för trygghet och säkerhet på arbetsplatsen, heter det i motionen.

Vänsterpartisterna skriver även i sin motion generellt om vikten av ett stärkt anställningsskydd, och inte att det ”monteras ner så som den socialdemokratiska regeringen nu vill göra på beställning av högerkrafter. Det är dags att arbetsmiljöarbetet förbättras och att de fackliga organisationernas ställning stärks, inte försvagas så som övriga partier arbetar för.”

Jens Holm vill inte gå så långt som att Socialdemokraterna svikit fackföreningsrörelsen.

– Inte medvetet svikit. Det man kan se är ändå att regeringen fört en politik som lett till försämringar för svenska arbetare, om vi bortser från insatserna under coronapandemin. Organisationsgraden har också gått ner.

Säger Jens Holm den 7 oktober, den internationella dagen för anständiga arbetsvillkor.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Lennart:
    7 oktober, 2020

    Varför har ni inte gjort något tidigare, vet inte hur många gånger Thomas Morell har tagit upp dessa frågor med olika stadsråd, tag hjälp av en utav dom som vet vad transportbranschen handlar om.

Lästips:

Tommy Jonsson. Foto: John Antonsson

Är allt frid och fröjd i åkeribranschen?

Debatt. Under årtionden har vi i Transport kämpat mot lönedumpning, mot oseriösa aktörer som slår undan fötterna på åkerier med kollektivavtal. Med facklig-politisk samverkan, och med stor hjälp av våra dåvarande socialdemokratiska EU-parlamentariker, drevs det så kallade mobilitetspaketet igenom.

Polisbil

Hårdare tag mot färdskrivarfusk

Trafik. Regeringen föreslår skärpta regler mot färdskrivarfusk. Högre böter, lättare att visitera chaufförer och fler fängelsestraff är några av förslagen.

David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Berättelsen om Willi Betz

Davids krönika. Det har skrivits mycket om tyska Willi Betz, lönedumpningens fader, och hans åkeri i tidiga 2000-talet.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.

Två döms för ekobrott i Think Pink-härvan

Dom. Think Pinks tidigare vd döms till fängelse i 1,5 år för grov ekonomisk brottslighet. En avfallskonsulent döms också till fängelse för medhjälp. Båda har tidigare fått längre fängelsestraff för miljöbrott som bolaget begått.

Långtradare på väg mot Göteborg. Foto: Justina Öster

”Okej att bara testa alkoholberoende chaufförer”

Trafik. Det är okej som Transportstyrelsen föreslår nu, att bara förare med alkoholproblem ska testas för alkoholberoende. Så reagerar en lastbilschaufför som kör i västra delen av Sverige och vill vara anonym. Innan förslaget kom var han fly förbannad.

Kollage med körkort och en skylt med Transportstyrelsens logga.

Transportstyrelsen backar om peth-tester för körkort

Trafik. (UPPDATERAD 25-10-29) De så kallade peth-testerna, blodprov för att mäta förares alkoholkonsumtion, vållade skarp kritik. Nu backar Transportstyrelsen och föreslår att de inte längre ska kunna användas allmänt, som grund för att återkalla körkort. Testerna kommer dock att finnas kvar för personer som fått diagnosen alkoholberoende.

Polisbil

Hårdare tag mot färdskrivarfusk

Trafik. Regeringen föreslår skärpta regler mot färdskrivarfusk. Högre böter, lättare att visitera chaufförer och fler fängelsestraff är några av förslagen.

Europeiska domstolen för de mänskliga rättigheterna, kallad Europadomstolen, ligger i Strasbourg. Varje år inkommer över 50 000 klagomål från personer och organisationer i Europarådets 46 medlemsstater.

SD-uteslutning fall i Europadomstolen

Juridik. Europadomstolen har beslutat att Sverige ska svara på frågor om Transports uteslutning av en SD-politiker. Det gäller om staten agerat i strid med föreningsfriheten, genom domstolsbeslut som ogiltigförklarat uteslutningen.

Kommunen skärper krav på färdtjänst

Servicetrafik. Efter larm om obegriplig, utlokaliserad taxiväxel skärper nu Sundsvalls kommun kraven på leverantören: Alla anställda ska finnas inom Sveriges gräns.

Postnord TPL har tagit över driften vid Zalandos terminal i Brunna, norr om Stockholm.

Zalandolager får ny regi – igen

Terminal. Den 1 oktober tog Postnord TPL officiellt över driften på Zalandos stora anläggning i Brunna, norr om Stockholm. Det är tredje arbetsgivaren på sex år för de anställda.

Jobb hos assistansprofil – mardröm för chaufför

Arbetsrätt. Blankt anställningsbevis, fel lön och utlägg av egna pengar. Att köra den prisbelönta företagsledaren tedde sig perfekt för rutinerade chauffören Marika Jausovec – men slutade med avsked i sms.

Farlig arbetsmiljö
Ståplatta på sopbil. Foto: Privat

Skyddsombud vill stoppa farliga ståplattor

Miljö. Ståplattorna bakpå sopbilarna är livsfarliga och måste bort innan ännu ett dödsfall eller en allvarlig olycka inträffar, anser skyddsombudet Manuel Gomez i Halmstad. Nu har han vänt sig till Arbetsmiljöverket för att få stöd.

Tåg lossas i Norrköpings hamn

Hamnen varslar – elva kan förlora jobbet

Hamn. Norrköpings Hamn har varslat om uppsägningar som kan beröra elva medarbetare. En nödvändig konsekvens av skogsindustrins nedgång, enligt bolaget.

Rekordbeslag av heroin i falska Clas Ohlson-kartonger

Åtal. En uppenbart nervös lastbilschaufför stoppades natten till den 11 april av tullen i Helsingborg. Nu är han åtalad, misstänkt för att ha försökt smuggla ett halvt ton knark i kartonger som påstods innehålla hushållsapparater på väg till en Clas Ohlson-butik.