Finsk ståljätte hälsotestar chaufförer i corona-jakten

Åkeri. För att spåra coronavirus inför stålkoncernen Outokumpu obligatorisk hälsokontroll för lastbilschaufförer och andra besökare som ska in på området. Det är väktare som gör testerna, som bland annat innehåller febermätning.

– Syftet må vara vällovligt. Men vår uppfattning är att Outokumpu saknar stöd i lagen för att testa på det här sättet. Det är också anmärkningsvärt att testerna bara omfattar besökare, inte Outokumpus egen personal, säger Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig.

Den finska ståljätten Outokumpu har fabriker på flera svenska orter, bland annat Torshälla och Avesta. Förra veckan gick företaget ut med att alla besökare måste underkasta sig hälsokontroller – tester som nu startar i full skala under onsdagen.

En stor grupp som påverkas är lastbilschaufförer som hämtar eller lämnar gods. Före inpassering måste de svara på frågor om bland annat hosta, problem med luftvägarna, halsont och i fall man besökt ”riskområden”.

I kontrollen ingår att väktarna, som är anställda på Avarn, ska ta på sig skyddshandskar och mäta kroppstemperaturen i pannan på besökaren. Resultatet noteras i svarsprotokollet.

Transport ifrågasätter Outokumpus hälsotester. Ombudsman Martin Miljeteig säger:

– För väktarna är det en ny arbetsuppgift som ska förhandlas med facket. Men de åkerier och företag som berörs har struntat i att mbl-förhandla och göra adekvata riskbedömningar.

– Vi har också svårt att se att det finns lagstöd för att tvinga på besökare, ”tredje man”, hälsokontroller. Testerna väcker också frågor om GDPR. Hur hanteras de känsliga personuppgifter som väktarna samlar in? Vi kommer att kontakta Datainspektionen för att få deras syn.

Jonas Nordlund är pressansvarig på Outokumpu. Han bekräftar att företaget kommer att köra i gång med testerna under dagen.

– Vi har redan infört reserestriktioner, från Kina och Italien. Nu utökar vi säkerheten genom att införa inpasseringskontroller. Chaufförerna får svara på frågor om hälsan och vi frågar om vi får göra en temperaturmätning. Vi tvingar ingen, men det som säger nej får inte passera in.

Restriktionerna för resor gäller Outokumpus egen personal. Enligt uppgift omfattar inpasseringskontrollen bara besökare, inte företagets anställda. Varför?

– Det stämmer att vi inte kommer att testa vår egen personal. Vi har andra sätt att följa upp deras hälsotillstånd.

Finns det stöd i lagen för att hälsotesta ”tredje man” på det sätt som Outokumpu vill göra?

– Det kan jag inte svara på.

Det är fråga om känsliga personuppgifter som samlas in. Hur ska de hanteras?

– Det har jag ingen kommentar till.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Finländare:
    3 april, 2020

    Miljeteig beter sig typiskt svenskt.

  2. Tommy:
    5 mars, 2020

    Outokumpu gör lite som dom vill. I Avesta skriver vakten upp personnummer när man skall in och lossa sitt gods. Ifrågasätter man dom får man inte komma in och lossa men dom är stora så dom gör som dom vill. Likadant med coronaviruset säger du nej får du inte komma in på området. Dom gör som dom vill utan lagstöd hittar bara på en massa saker tänker inte något på GDPR eller indentitetstölder. Dom skiter i allt dom är stora.

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Tydliga rutiner krävs för säkra gripanden

Bevakning. I början av december 2024 avled en väktare, som anslöt för att hjälpa två ordningsvakter vid ett krogbråk i Gamla stan i Stockholm. Omständigheterna kring hans död är oklara och utreds. Men hur bör man som väktare agera i liknande situationer?

Tät Stockholmstrafik, tunga fordon och privatbilister.

”På en död planet finns inga jobb”

Klimat. Tjänstemannafacket Vision har som första fackförbund infört klimatombud – ett nytt fackligt uppdrag på landets arbetsplatser. Det går ut på att minska en verksamhets klimatavtryck och påverka arbetsgivaren att värna om miljön och minska utsläppen.

Regionala skyddsombud på fler arbetsplatser föreslår utredning

Arbetsmiljö. Minskad facklig anslutning, allt fler små arbetsplatser, otrygga anställningar. En statlig utredning som granskat de regionala skyddsombudens roll i arbetsmiljöarbetet räknar upp en rad skäl till att ombuden ska få besöka arbetsplatser även om det saknas medlemmar i facket.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.