Close
Jörgen Öhman och Peter Strålind, i röda t-tröjor, diskuterar med besökare på SocForum 2023.
Close

Festival – och mobilisering inför slaget om välfärden

Facket. På lördagen möttes vänstern i bred bemärkelse på Socialistiskt Forum, traditionsenligt i ABF-huset i Stockholm. Bakom ett av bokborden stod transportare och spred Mobiliseringbladet.

– Det här är ett forum med chans att väcka opinion och visa vår motståndskraft mot högerkrafterna, säger miljöarbetaren Peter Strålind från Transports Stockholmsavdelning.

Peter Strålind med pallen som visar att Rörelsens alla tre ben måste med för att bära.

Framför bokbordet där Transportarbetarnas Socialdemokratiska fackklubb och avdelning 5 höll till var det trångt vid lunchtid. Till närmaste grannar hörde Republikanska föreningen och tankesmedjan Tiden.

Tusentals besökare kom till ”SocForum” för att ta del av debatter, föreläsningar och kultur.

Välfärden var i år i fokus. Och som en spegling av samhällsklimatet var det på många programpunkter skrivningar om slag, om angrepp, om motstånd, och om kriser och nedmontering.

Skriften Mobiliseringsbladet talar också om vikten av att mobilisera och organisera – och om att arbetarrörelsen på gemensam grund måste stå enad och på gemensam front möta Tidöpartiernas arbetarfientliga politik.

– Vi är tio LO-förbund i ett gemensamt upprop, det är unikt, säger Peter Strålind.

Jörgen Öhman, ordförande för Avarnklubben i Stockholm, lyfter också otrygga anställningar som en hälsorisk.

Via QR-kod i det fackliga bladet går det att ladda ned den handbok som forskare vid Karolinska Institutet sammanställt, och som också innehåller åtgärdsförslag för att minska riskerna vid anställningar som avviker från normen med heltid och kollektivavtal.

Enighet och motstånd

Att den svenska välfärden är under angrepp tycktes det råda fullständig enighet om.

Politiskt handlar det om neddragningar i det offentliga och angrepp mot den svenska modellen, om fackens makt i frågor som att tillsätta skyddsombud. Men också om offentlig finansiering av till exempelvis musikskolan, museer och Hyresgästföreningen.

En av de mest välbesökta föreläsningarna var ekonomen Clara E. Matteis ”Åtstramningspolitik som klasskamp mot arbetare”. Mattei blottlägger i sin bok Kapitalets ordning (Verbal förlag) hur åtstramningspolitik historisk, liksom i dag, används för att skydda kapitalet i oroliga tider och mot folkliga protester.

Välbesökt var också ”Hur ska välfärden överleva?” med Elinor Odeberg, chefsekonom på tankesmedjan Arena Idé. Ett befriande budskap att ha med sig, för oss alla som inte har doktorerat i nationalekonomi på Handels, var att ekonomi är politik – och välkomnande att diskutera ekonomisk politik. Något Odeberg även talat om i Transportarbetaren i samband med att boken Dyrtider (Atlas förlag) kom ut.

De fem fackliga värnen

Transports Stockholmsavdelning stod som arrangör för ”Vad händer med dig när våra fem värn är under attack?”, ett samtal med bland andra Peter Strålind och Jörgen Öhman från Stockholmsavdelningen.

Jörgen Öhman, Peter Strålind och Martin Jansson i samtal om fackligt-politiskt arbete.

Med i Sandler-salen var även Transports avdelningsutvecklare Rasmus Grahm och Martin Jansson. De talade om förbundets politiska plan, det pågående arbetet och hur det ska organiseras. Det gäller bland annat utbildning av personer ute i regionerna.

– Det handlar om att skapa ett tryck underifrån, våra medlemmar ska tala med folk ute på arbetsplatserna, säger Martin Jansson.

Centralt är tanken att Transports frågor ska få genomslag i politiken.

En sådan fråga är kontroll av EU:s mobilitetspaket, den regelsamling som EU antagit och som i teorin ska garantera schysta arbetsvillkor för yrkesförare och stoppa osund konkurrens. Om den efterlevs, vilket alltså kräver en kontrollinstans enligt facket.

Markus Pettersson, facklig-politisk sekreterare, talar i Sandlarsalen på SocForum.

Socialdemokraternas facklig-politiske sekreterare Markus Pettersson talade om högerns, och framför allt SD:s angrepp, på det facklig-politiska samarbetet. Angrepp som rör olika delar inom rörelsen, men där huvudattacken är riktad mot facket enligt Pettersson.

Markus Pettersson, tidigare utredningschef på Transportarbetareförbundet och en tid tf förbundsordförande, underströk också vikten av att det facklig-politiska arbetet sker lokalt och regionalt.

Alla tre ben ska med

Med en trebent pall illustrerade transportarna betydelsen av att alla ben bär. Om välfärden ska värnas måste alla hålla.

Rörelsens framgång bygger på såväl fackligt inflytande, som politiskt inflytande och folkbildning.

De fackliga värnen:

  • Full sysselsättning
  • Aktiv arbetsmarknadspolitik
  • Hög a-kassa
  • Starkt anställningsskydd
  • Rikstäckande kollektivavtal

I ABF-husets Sandlersal gällde samtalet till stor del hur hoten mot fackförbunden ska avvärjas. Och hur det arbetet ska organiseras.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Johan Larsson:
    27 november, 2023

    Marcus Pettersson valdes väl även till förbundssekreterare vid kongressen 2012 om jag inte minns fel.

  2. Lilly Hallberg:
    28 november, 2023

    Det stämmer! (Och det kanske hellre borde med än det jag valde, för att hålla förklaringen kort i sammanhanget.) Vänliga hälsningar Lilly, reporter

Lästips:

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Kristina Sjöberg. Foto: Petrus Iggström

När folkbildningen dör får lögnen liv

Ledare. Regeringens nedskärningar i folkbildning och civilsamhälle riskerar att lämna demokratin oskyddad. När fria fackförbund pressas tillbaka och kunskap trängs undan får osanningar större spelrum – och då blir den fackliga rörelsen viktigare än någonsin.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Avarn security kan polisanmälas för parkeringsfusk

Bevakning. Avarn security har dubbelfakturerat och tidrapporterat fel om parkeringsövervakningen i delar av Stockholms stad. Nu kräver trafikkontoret tillbaka pengarna och utfärdar viten för parkeringsbevakning som inte har utförts.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.