flygplan som lyfter
Close
Att kabinpersonalen inte hinner äta och vila mellan flygningarna innebär ytterst en fara för säkerheten ombord, anser Transports flygavdelning 46.
Close

”Fara för säkerheten när kabinpersonalen inte får rast”

Flyg. (UPPDATERAD 25-06-03) Kabinpersonalen på flygbolaget Braathens people har svårt att hinna äta och få det måltidsuppehåll som kollektivavtalet ger dem rätt till. "Många tvingas jobba 9, 10 timmar utan rast. I förlängningen äventyrar det säkerheten ombord".

Så säger Transportarbetareförbundets flygombudsman Johan Einarsson på avdelning 46, som började få signaler om problemet vid årsskiftet. Under perioden januari till mars har han fått rapporter om att kabinpersonalen, flygvärdar och flygvärdinnor, inte hunnit ta ut sitt matuppehåll på 45 minuter vid över 100 tillfällen.

Orsakerna skiftar men det rör sig om bland annat försenade flyg, att ingen mat är lastad på planet, att tiden är för knapp och att de så kallade slingorna, personalens scheman, är lagda på ett sådant sätt att de anställda inte hinner få i sig mat.

Inte löst problemet

Transport kallade Braathens people till lokal förhandling för att åtgärda problemen, men parterna kom inte överens.

– Företaget hävdar att de följer kollektivavtalet och schemalägger 45 minuters måltidsuppehåll. De har säkert gjort en hel del, men tyvärr har det inte hjälpt för att lösa det stora problemet, att personalen inte får äta. 45 minuter är helt enkelt för kort tid för att de ska hinna, säger Johan Einarsson.

Han förtydligar med att Braathens people börjar räkna måltidsuppehållet från ”block on till block off”. Det innebär att kabinpersonalens uppehåll i princip löper från det att flygkaptenen slår på bromsarna vid gate tills kaptenen släpper bromsarna vid gate. Kortfattat mellan landning och start.

I praktiken innebär det att de anställda måste fortsätta jobba under sin rast. Stanna kvar under tiden passagerarna går av planet, städa toaletter, plocka skräp, snygga till bälten och vara på plats igen för att ta emot nya passagerare 35 minuter före nästa avgång.

– Tiden blir ännu mer knapp vid byte av ”kärra”, de gånger personalen behöver förflytta sig från ett plan till ett annat. Många gånger tvingas de jobba 9, 10 timmar i sträck utan att få rast eller hinna käka.

Hungriga och utmattade

Kabinpersonalen har ansvar för säkerheten ombord och ska ingripa vid nödsituationer som exempelvis om en passagerare drabbas av hjärtstillestånd eller annan sjukdom. Är medarbetarna då hungriga och utmattade kan det innebära en säkerhetsrisk, betonar Johan Einarsson och flygavdelningens regionala skyddsombud, Joacim Olsson.

– En väldigt dålig och till och med farlig situation! Vi tycker inte att arbetsgivaren tar sitt arbetsmiljöansvar. Det är ju inte så svårt att se till att personalen får äta, genom bättre schemaläggning och mer personal, säger Johan Einarsson.

Eftersom den lokala förhandlingen mellan parterna utmynnade i oenighet har Transports regionala skyddsombud Joacim Olsson nu fört frågan vidare. I en 6:6a-anmälan till Arbetsmiljöverket om bristerna i arbetsmiljön ber han om myndighetens stöd för att förmå Braathens people att ordna verksamheten så att ”ohälsa och olycksfall i arbetet förebyggs”. Och de kabinanställda får äta och återhämta sig mellan flygningarna.

Inspektion av Arbetsmiljöverket

Som arbetet nu är organiserat bryter bolaget mot både arbetsmiljölagen, kollektivavtalet och de bedriver inte heller det systematiska arbetsmiljöarbete de är skyldiga till, menar Transport.

– Arbetsgivaren ska organisera arbetet på ett sådant sätt att de anställda klarar av att utföra det. Jag är ansvarigt skyddsombud, men har hittills inte blivit kallad till någon skyddsrond för att kartlägga och åtgärda risker i arbetsmiljön, säger Joacim Olsson.

Arbetsmiljöverket kommer att göra en inspektion hos Braathens people tisdagen den 20 maj.

Transportarbetaren söker BRA:s (Braathens Regional Airlines) hr-chef Lise-Lotte Sjöholm och företagets pressjour för ett bemötande. Svar kommer senare i mejl från hållbarhetschef Lars Resare:

”Vi tar arbetsmiljön på stort allvar. Inom ramen för vårt löpande systematiska arbetsmiljöarbete uppdagades att korrekta pauser inte var schemalagda och vi agerade skyndsamt genom att kontakta arbetstagarorganisationen för att informera om situationen och kalla till förhandling. Bakgrunden till att vissa måltidsuppehåll avvek från kollektivavtalet var ett systemfel som korrigerades skyndsamt.
Generellt har vi dialog/förhandlingar med arbetstagarorganisationerna kring frågeställningar som denna. Denna dialog fortsätter givetvis och i den mån nya frågeställningar adresseras avhandlas dessa på ett systematiskt sätt inom ramen för dessa dialoger/förhandlingar.
Vi arbetar fortlöpande för att säkra att de scheman som publiceras följer ingånget kollektivavtal. I förläggningen av detta analyseras utfallet i avvecklingen för att även säkra att det som planeras även håller vid själva genomförandet av flygningarna. I den mån det behöver ske justeringar i slingorna så inarbetas dessa förändringar löpande.
Arbetsdagar innehåller i utgångsläget måltidsuppehåll på 75 minuter för de kabinanställda. I de fall uppehållet reducerats till mellan 45 och 75 minuter beställs lunch eller middag med leverans ut till flygplanet som är kostnadsfri för medarbetaren”.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Peter Jansson:
    18 maj, 2025

    Överallt i näringslivet pressar arbetsgivare sina anställda allt hårdare utan att arbetsmiljöverket och fackföreningarna sätter stopp för det omgående.

Lästips:

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Bakficka på jeans med två sedlar nedstoppade

Så blev de nya lönerna

Löner. Alla utom ett av Transports kollektivavtal är färdiga. Här är de nya lönerna – och så tycker facket, arbetsgivarna och arbetarna om de nya avtalen.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.