Fängelse för fusk med anställningar

Hårdare tag föreslås mot arbetsgivare som kringgår reglerna kring arbetskraftsinvandring. Fängelse kan hota den som upprättar rena skenkontrakt. Samma straff ska arbetsgivaren kunna dömas till om hen bryter mot villkoren som Migrationsverket och fackförbunden fått se.

Regeringens utredare Ingrid Utne presenterade i dag förslag på hårdare regler för arbetsgivare som anställer (eller låtsas anställa) människor från länder utanför EU. Hon har också kartlagt dagens situation och visar att arbetskraftsinvandrare utnyttjas på olika sätt av arbetsgivare.

Så här ser reglerna ut:

Ett företag som vill anställa någon som inte är EU-medborgare ska ansöka hos Migrationsverket. Det kan handla om alla möjliga yrken, från it-tekniker med specialkompetens till bärplockare på säsongsjobb. På ansökan ska det framgå vad den anställde kommer att få för lön och andra villkor.

Det fackförbund som organiserar i den aktuella branschen ska sedan granska ansökan och meddela Migrationsverket om företaget har kollektivavtal. Men också bedöma om de angivna villkoren motsvarar kollektivavtalet eller praxis i branschen.

Till Transport kommer de flesta ansökningarna om arbetskraftsinvandring från företag inom tidningsutbärning, taxi och åkeri.

– Det är alltid svårt att veta om arbetsgivarna tänker uppfylla villkoren, säger Emil Burman, utredare på Transport. Så det är bra om förslagen i den här utredningen kan förhindra att människor utnyttjas och konkurrensen snedvrids.

Utredarens granskning av förra årets cirka 23 000 ansökningar om arbetskraftsinvandring visar att 15 procent var rena skenkontrakt. Det vill säga att arbetsgivaren aldrig hade för avsikt att anställa personen.

– Det kan vara så att arbetsgivaren tar betalt för att människor ska kunna komma till Sverige och på falska grunder få uppehållstillstånd, säger Ingrid Utne. I vissa fall vet inte personen om det, utan betalar men blir lurad på jobben. Och andra gånger kan det vara ett sätt för arbetsgivaren att försöka få hit vänner eller släktingar.

Kontroller har också visat att arbetsgivare i en hel del fall har brutit mot villkoren i de anställningshandlingar som Migrationsverket har godkänt. Den anställde får lägre lön – eller ingen lön alls – och inga försäkringar.

Förslaget från Ingrid Utne är att arbetsgivare som bryter mot reglerna på dessa två sätt ska kunna dömas till fängelse i max ett år.

För den arbetskraftsinvandrare som har lurats hit av en falskspelande arbetsgivare har tre månader på sig – för att skaffa sig en annan anställning. Annars är det hemresa som gäller, både med dagens regler och utredningens förslag.

Utredningen ska snarast skickas ut på remiss. Sedan väntas ett skarpt lagförslag från regeringen som riksdagen ska ta ställning till.

– Det här är bra förslag, särskilt vill jag lyfta fram sanktioner mot arbetsgivaren sa justitieminister Morgan Johansson vid en pressträff i dag. När en arbetsgivare tar hit en person för att arbeta från andra sidan jorden kan det inte vara något hejsan svejsan, utan då måste det vara ordning och reda.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Närbild på ett däckbyte.

Mycket fusk i liten verkstad?

Däckverkstad. Så var det högsäsong för byte igen – den sista mars kan vinterdäcken tas av. I höstas granskade Skatteverket företag i branschen för att komma åt fusk.

Matbuds-mopeder

Kontroller avslöjar utbrett fusk bland matbudsföretag

Matbud. Nio av tio kontrollerade företag som erbjuder matleveranser måste betala mer skatt. Skatteverkets riktade insats har upptäckt oredovisade intäkter, momsfusk och bristande bokföring – och utnyttjande av människor.

Funktionärer, skyddsombud och förtroendevalda från Transport besökte UPS-terminalen i Göteborg.

UPS-förare: Press och stress leder till fusk

Åkeri. Orimliga prestationskrav, dåligt utrustade bilar och toppstyrning. Chaufförerna på UPS har tröttnat på bristerna på arbetsplatserna och börjat organisera sig.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Fokus på potthål i veckan

Trafiksäkerhet. Nationella potthålsveckan har inletts. Trafikanter uppmanas att anmäla skador i vägbanor till myndigheterna – potthål är ett växande problem i trafiken.

Nya bokningssystemet katastrof för förarna

Servicetrafik. Körtider omöjliga att klara, raster som flyttas under dagen och lunch i bilen utanför sjukhuset. Det ”flexibla” bokningssystemet har lett till stress, sjukskrivningar och planer på att byta jobb bland färdtjänstchaufförer i Östergötland.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.