Funktionärer, skyddsombud och förtroendevalda från Transport besökte UPS-terminalen i Göteborg.
Close
Funktionärer, skyddsombud och förtroendevalda från Transport besökte UPS-terminalen i Göteborg.
Close
Arbetsmiljö

UPS-förare: Press och stress leder till fusk

Åkeri. Orimliga prestationskrav, dåligt utrustade bilar och toppstyrning. Chaufförerna på UPS har tröttnat på bristerna på arbetsplatserna och börjat organisera sig.

United Parcel Service, UPS, är ett av världens största transportföretag – och företaget går bra. 84,9 miljoner kronor i vinst i den svenska verksamheten förra året. Vilket motsvarar lite mer än 113 000 kronor per anställd i Sverige.

Chaufförernas bidrag till vinsten kommer från paketutkörning. För tio år sedan gick de flesta paketen till företag. Nu är det många paket till privatpersoner.

35, 50, 80 ibland 100 paket ska köras ut på ett arbetspass. Tempot är högt från terminalerna hela vägen ut till slutkunden. Ibland orealistiskt högt.

Inte nog med tid

Nuno Blomqvist har kört UPS-paket i 16 år. Han har sett terminalen i Västerås växa och kunderna bli fler. Nuno Blomqvist har också berättat för tidningen Arbetet att han och kollegorna inte får nog med tid för att leverera sina paket.

Han spårar de värsta problemen till i början av pandemin. Ingen visste vartåt det barkade. Så UPS gjorde sig av med personal. För alla trodde att paketen skulle bli färre, men de blev fler.

Nuno Blomqvist och hans kollegor hade produktionsmål att följa. Från minsta antalet leveranser, till det högsta.

– Uträkningen blev utkastad. Det som kommer till bilen får man köra, oavsett hur mycket det är.

Periodvis är det väldigt mycket.

– Vi blir inte beordrade övertid eller utskällda som förut. Hinner man inte med så får man lösa paketen på annat sätt i stället. Det många gör då är att fulscanna paketen och lämna in dem på ett avhämtningsställe. Man skriver att vi har försökt leverera utan att ha gjort det.

Transport besökte UPS-terminalen i Göteborg. Företaget har här fått föreläggande med vite på sammanlagt 1,2 miljoner kronor för brister i arbetsmiljön där. Foto: John AntonssonTransport besökte UPS-terminalen i Göteborg. Företaget har här fått föreläggande med vite på sammanlagt 1,2 miljoner kronor för brister i arbetsmiljön där. Foto: John Antonsson
Transport besökte UPS-terminalen i Göteborg. Företaget har här fått föreläggande med vite på sammanlagt 1,2 miljoner kronor för brister i arbetsmiljön där. Foto: John Antonsson

Ljuger för kunderna

De bruna UPS-bilarna kan ibland vara så överfulla att det inte går att komma in i mittgången.

– Folk blir stressade och sedan ljuger vi för kunderna. Och vi chaufförer märker att vissa kunder har tappat förtroendet för oss och blivit irriterade. Det blir tröttsamt att förklara efter ett par år.

Enligt Nuno Blomqvist har han och kollegorna i Västerås blivit uppmanade att fuska om de har för mycket att köra ut. Tidigare kunde uppmaningarna komma på möten. Men efter en artikel i tidningen Arbetet förklarade cheferna att nu skulle förarna göra leveransförsök på alla paket.

– Det höll i ungefär tre dagar. Sedan upptäckte cheferna att folk inte hann med och det blev mycket returer till sajten. En chef sa till oss att vi inte skulle fulscanna något mer. Senare samma dag uppmanade en annan chef chaufförer att lämna in till utlämningsställe i alla fall.

Fusk förekommer fortfarande

Pamela Horn är klubbordförande på UPS i Jönköping. Där har uppmaningarna att fejka leveransförsök inte kommit lika tydligt, men problembilden är ändå densamma.

– Vi uppmanades att fuska av en tidigare chef. Men inte längre. Men det är fortfarande vissa som fuskar för att de inte hinner med. Man ljuger helt enkelt och säger att mottagaren inte var hemma.

– Huvudproblemet är samma för alla som jobbar på UPS. Vi har en ledning som inte vill lyssna på arbetarna och som inte förstår hur vår arbetsmiljö ser ut. Jobbet är jätteroligt, men vi har en arbetsbelastning som är mycket högre än för sju år sedan.

UPS-förarna Nuno Blomqvist (Västerås), Pamela Horn (Jönköping) och Salah Mohammedsadik (Stockholm). Foto: John Antonsson
UPS-förarna Nuno Blomqvist (Västerås), Pamela Horn (Jönköping) och Salah Mohammedsadik (Stockholm). Foto: John Antonsson

Träff på Transport i Göteborg

Nuno Blomqvist, Pamela Horn och flera andra UPS-anställda träffades hos Transport i Göteborg på Fjärde Långgatan i slutet av oktober. Där fick arbetarna dela med sig av erfarenheter och planen var att de skulle besöka UPS-sajten i Göteborg.

En annan som var med är Salah Mohammedsadik. Han jobbar som chaufför i Stockholm och hade sett fram emot att komma ut på terminalen i Göteborg, se hur de jobbar och prata arbetsmiljö med kollegorna där. Men han och de andra UPS:arna som kom till arbetsplatsen fick enbart vara i fikarummet.

– De sa att vi skulle störa produktionen. Men det är skitsnack. De ville inte att vi skulle prata med någon, säger Salah Mohammedsadik.

Salah Mohammedsadik har också kollegor som uppmanats att ljuga och säga att de försökt leverera paket utan att ha gjort det. Hans kollega kom på ett sätt att slippa uppmaningarna.

– Han sa: Skicka ett sms och säg det, annars gör jag det inte.

Samma problem

Efter två dagar i Göteborg åkte alla hem till sig.

– Jag tycker faktiskt att vi behöver varandra. Nu vet jag hur de har det på andra center. Ibland försöker UPS spela ut oss mot varandra och säga att vi i Jönköping har det bättre än vissa, eller att andra klarar mer än vi. Men vi har egentligen samma problem. En ledning som inte lyssnar, säger Pamela Horn.

Nuno Blomqvist:

– Jag är relativt ny som förtroendevald så det betyder mycket för mig att träffa andra som har samma driv till förändring. Vi har generellt samma problem. En arbetsgivare som vill pressa ut så mycket som möjligt från varje chaufför. De vill ha 110 procent och lite till.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Plogbilarna rings ut alldeles för sent!

Åkeri. I november förra året gick infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) och Trafikverket ut och lovade bättre väghållning efter fjolårets snökaos. Men luttrade timmerbilsföraren Jan-Åke Persson har inte märkt någon skillnad.

”Vi har fortfarande mycket att göra, men nu kommer folk inte hit med en klump i magen”, säger Nuno Blomqvist.

Med fackets hjälp blev arbetsmiljön så mycket bättre

Åkeri. Orimliga prestationskrav och skrikande chefer fick UPS-chauffören Nuno Blomqvist att ta hjälp av facket. Nu är han själv Transportombud – och arbetsmiljön är mycket bättre.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Nya farligt gods-regler kan skapa problem

Åkeri. Den 1 juli 2025 ändras reglerna för ADR-transporter. Då måste alla dokument som rör transporter av farligt gods förvaras i förarhytten under färd. Det kan skapa stora problem, varnar Sveriges åkeriföretag.

Europadomstolen
Europeiska domstolen för de mänskliga rättigheterna, kallad Europadomstolen, ligger i Strasbourg. Varje år inkommer över 50 000 klagomål från personer och organisationer i Europarådets 46 medlemsstater.

Här prövas misstänkta brott mot mänskliga rättigheter

Juridik. När Högsta domstolen nekade Transport prövning av rätten att utesluta en SD-politiker tog förbundet ärendet till Europadomstolen. Men väntan på besked om klagomål kommer att behandlas är ofta lång.

Snabbkoll
Rättigheter och skyldigheter. Illustration: Mattias Käll

Håll koll på dina rättigheter – och skyldigheter

Anställd. Det kör ihop sig på jobbet och du vänder dig till facket. Får arbetsgivaren verkligen göra så här? Som anställda har vi många rättigheter – men också skyldigheter.

Kultur
Kiruna Folkets hus när verksamheten var i gång. Foto: Lars Sjölund

Farväl till Folkets hus?

Organisering. En gång arbetarrörelsens egen mötesplats, blomstrande och med central roll för folkbildningen. I dag på väg att försvinna. De senaste tjugo åren har vart tredje Folkets hus lagts ned.

Bemanning
Cevas Zalandolager i Brunna.

Transport stämmer företag för brott mot bemanningslag

Lager & terminal. En person jobbade som inhyrd på Cevas terminal i Stockholm i mer än två år. Då ska personen erbjudas tillsvidareanställning på arbetsstället eller två månadslöner. Det fick hen inte. Nu stämmer Transport företaget i tingsrätten.

Servicetrafik
Taxiträff i Söderhamn i slutet av februari. Fack, trafikföretag, politiker och tjänstemän från regionen samlades för att diskutera taxibranschen och offentliga upphandlingar. Foto: Lilly Hallberg

Striden för anständiga villkor

Taxi. När lägsta bud blir helt avgörande vid offentliga upphandlingar blir konsekvenserna ofta stora – för färdtjänstförare, för barn och sjuka beroende av transport, för trafikföretag. Och ytterst för alla skattebetalare.

Sohail Samadi väntar på körning utanför Gävle sjukhus. Han kör för Bocken taxi, ett av 25 bolag som X-trafik upphandlat trafik av. Foto: Lilly Hallberg

Sohail söker annat jobb

Taxi. Utanför Gävle sjukhus väntar Sohail Samadi. Han tycker att det fungerar bra att köra serviceresor för Gävlebolaget Bocken taxi men att det är svårt att klara sig på lönen.

Automatisk förtöjning
Med stora vakuumplattor sugs fartygen in till en av kajerna i Kapellskärs hamn, en process som går tyst till och tar omkring 30 sekunder.

Hamnen där skeppen sugs fast

Kapellskär. Plötsligt är fartyget i väg. Lösgjort från de stora vakuumplattorna på ett nästan overkligt, ljudlöst vis. Kapellskär i Roslagen är först i landet med automatisk förtöjning – vid anlöp tar det 30 sekunder att suga in M/S Finnsirius till kajen.

Däckbytartider
Jennie Franzén trivs bäst bland tungbilarna.

Lugnet före stormen

Gummiverkstad. Rockbandet Slade ljuder ur högtalarna och smält snö droppar i håret på däckmontörerna i splitternya lokaler vid däckverkstan Ingers däck. Men vem är Inger? Tungbilsmontören som rycker ut heter Jennie.

Snabbkoll
Håller du på att duka under av alla arbetsuppgifter, krav och måsten? Hoppa inte över lunchen! Din arbetsgivare är skyldig att kontinuerligt kolla upp din arbetsbelastning och se till att du får tid för återhämtning. Illustration: Mattias Käll

Så skapar vi ett bättre arbetsklimat

Skyddsronder. Den fysiska arbetsmiljön är viktig, men hur vi mår psykiskt och socialt minst lika angeläget. För att förebygga stress, utbrändhet och psykisk ohälsa ska psykosociala skyddsronder göras på landets arbetsplatser minst en gång per år, enligt arbetsmiljölagen.