Loa Brynjulfsdottir, Magnus Falk, Asma Jahngir och Saied Tagavi
Close
Loa Brynjulfsdottir, Magnus Falk, Asma Jahngir och Saied Tagavi möttes och samtalade om Iran – och kampen för att människor inte ska kastas i fängelse, torteras och förlora sina jobb för att de slåss för bättre arbetsvillkor.
Close

Facklig rätt lyftes med FN:s rapportör

Internationellt. Fackliga rättigheter är mänskliga rättigheter. Människor ska inte kastas i fängelse, torteras och förlora sina jobb för att de slåss för bättre arbetsvillkor. Med det budskapet träffade LO och Transport i dag FN:s särskilda rapportör för mänskliga rättigheter i Iran.

FN-rapportören Asma Jahngir har sin bas i Pakistan, en stridbar advokat som själv suttit i husarrest för sitt människorättsliga arbete. I Stockholm har hon två fullspäckade dagar som, förutom mötet med fackens representanter, bland annat innehåller träffar med utrikesminister Margot Wallström, svensk-iranier som flytt från Iran och anhöriga till dem, liksom Amnesty international.

Allt för att samla information om situationen i Iran.

Till dagens möte i LO-borgen vid Norra Bantorget i Stockholm kom eldsjälen och taxichauffören Saied Tagavi, laddad med papper, tillsammans med Transports internationella politiska sekreterare Magnus Falk och chefen för LO:s internationella enhet, Loa Brynjulfsdottir.

Saied Tagavi är projektledare för den fackliga plattform som arbetar för att fängslade fackliga aktivister ska släppas fria och få rätt att bygga upp fria, självständiga fackförbund i Iran. Ett stort problem i dag är att existerande fack styrs av företag och regering.

Vill ha fakta

Plattformen visade sig vid mötet vara på samma linje som FN:s särskilda sändebud, att sprida så mycket kunskap som möjligt om situationen för fackligt aktiva.

– Problemet i dag är att vi inte har så mycket statistik om övergrepp mot iranier som engagerar sig fackligt. Skicka oss uppgifter om enskilda fall och så mycket statistik som går att få fram. Och ge mig kontaktuppgifter till fackligt aktiva i Iran, uppmanade Asma Jahngir.

Med tillägget att all fakta måste vara korrekt.

– Vi kollar och dubbelkollar alltid alla uppgifter för att regimen inte ska kunna säga att vi har fel och misskreditera oss.

I Sverige ingår Transport, IF Metall, Kommunal, Lärarförbundet och LO i den fackliga plattformen. Man samarbetar också med den globala paraplyorganisationen ITUC, och siktet är inställt på en internationell organisation med större kraft.

Att få med situationen för fackligt engagerade i Iran i rapportörens återkommande rapporter mötte inget motstånd. Men det krävs ständiga uppgifter om aktuella kränkningar för att hon på allvar ska kunna trycka på regeringen, förklarade Asma Jahngir.

Bussförare i fängelse

Saied Tagavi berättade då om oron för bland annat busschauffören Reza Shahabi. Han sitter i styrelsen för bussförarfacket i Teheran och hungerstrejkar sedan nio dagar. I protest mot att han tvingats tillbaka till fängelset med ett nytt ettårigt straff för sitt fackliga arbete.

Det ska fogas till tidigare domar på fem år respektive fem månader.

– Reza släpptes mot borgen för att få behandling för sina skador i ryggen och nacken efter tortyr i fängelset. Tiden för läkarvård skulle dras av från hans fängelsestraff, i stället blev Reza beordrad tillbaka till fängelset och fick ett nytt straff, säger Saied Tagavi.

Men även om aktivister släpps ur fängelset fortsätter bevakningen och bestraffningen av dem, berättar han.

– Människor förbjuds att arbeta på sina tidigare jobb och döms till fattigdom för sig själva och sina familjer. Reza försökte försörja sig genom att sälja frukt och marmelad.

Skriver till Iran

De svenska facken fördömer behandlingen och har vid ett par tillfällen skickat uttalanden till Irans president och religiösa ledare om att frige alla fackliga fångar, lägga ner åtalen mot fackligt aktiva och respektera FN:s konventioner om rätten att få organisera sig och förhandla kollektivt i fackförbund.

– Iran har skrivit på konventionerna men följer dem inte. Fackliga aktivister vill inte störta regeringen. De vill ha trygga arbeten. Kunna arbeta och försörja sina familjer, säger Saied Tagavi.

Han beskriver Irans ekonomi som hårt ansträngd med privatiseringar av tidigare offentligägda företag. Vid konkurser ställs människor på bar backe, utan lön, pensioner eller stöd från staten, uppger Tagavi.

”Explosiv situation”

Demonstrationer och protester av människor som drabbas blossar upp i hela landet.

– Situationen är explosiv. Människor grips och kastas i fängelse. Ett exempel är en rörmokare som uppmanade sina kollegor att stå upp för sina rättigheter. Han blev anklagad för konspiration mot landets säkerhet och uppvigling mot den allmänna ordningen, dömdes till sex månaders fängelse och 30 piskrapp. Det är barbariskt, som medeltiden!

Kvinnorna har också en svår situation på arbetsmarknaden. Män med familjer har företräde till jobb. Välutbildade kvinnor tvingas stanna hemma och gifta sig för att bli försörjda.

Situationen förvärras ytterligare av Donald Trumps inträde som president i USA och  nya sanktioner mot Iran, efter att landet testat sina långdistansrobotar. Iran försvarar sig med att testerna sker enbart i självförsvar.

– Iran uppfattar FN som USA:s förlängda arm, godkänner inte och misskrediterar observatören för mänskliga rättigheter.

Något som hon vid sittande möte säger sig vara van vid. Och inte bekommas av.

Modiga människor

Saied Tagavi avrundar ändå med exempel på fackligt arbete som, trots motståndet, gror i Iran. Både han och Asma Jahngir berömmer modiga människor, som riskerar både liv och hälsa för att förbättra iraniernas situation.

Facktrion var nöjd efter mötet.

– Asma Jahngir var så intresserad och tydlig med att hon vill samarbeta. Vi kommer inte vidare om vi inte har starka fackförbund med jurister som jobbar, sa hon. Bara på så sätt kan man bygga upp fungerande civilsamhällen. Men. Det är alltid fackföreningsfolk, journalister och jurister som får ta smällen, säger LO:s Loa Brynjulfsdottir.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Saied Tagavi

Saied Tagavi

… taxiförare som strider för bättre villkor för kåren och fria fack i Iran.

Transportarbetarens logga

Taxivarsel – så tycker de som kör

Taxi. Äntligen! Det är helt rätt att ta till stridsåtgårder. Och det var på tiden! Samstämmigheten är stor när Transportarbetaren ringer runt för att höra reaktioner hos taxifolk, efter förbundets beslut att varsla om konflikt för taxiförarna.

Noujin Tabei lämnar ut ännu en låda med hemtest till köande taxiförare. Munskydd krävs sedan några veckor tillbaka. En låda innebär en körslinga på cirka fyra, fem adress­er, sen kan chaufförerna hämta fler. Konkurrensen om körningarna är hård. ”I början var det lite rörigt, men nu har vi fått till bra rutiner”, säger utdelaren Tabei.

Skyddade eller smitthärdar?

Corona. En taxichaufför kliver rätt in i hallen för att hämta covidtest hos en person. En annan tar emot prov, utan handskar. Så blir förarna rullande smitthärdar, varnar en förare. Andra berömmer både utbildning och coronaskydd.

E6 Tanum

”Målet är att skapa en hållbar transportnäring”

Åkeri. De tre parterna i transportbranschen har enats om grundvillkoren för en ny gemensam kvalitetsmärkning av seriösa åkerier. Certifieringen, Fair Transport, innebär bland annat att de anslutna företagen ska teckna och följa kollektivavtal.

EU-kommissionen vill ha bättre villkor för gig-jobbare

Gig-jobb. Omkring tre miljoner européer livnär sig enbart på gig-jobb. Nu vill EU förbättra deras ofta dåliga villkor med ett direktiv. Reglera plattformsföretagens arbetsgivaransvar, kräver Transport.

Dom: Uteslutning av SD-politiker ogiltig

Facket. I dag föll domen i Stockholms tingsrätt: Transport gjorde fel som uteslöt SD-politikern Mats Fredlund. Rätten bedömer att förbundet inte haft stöd i stadgarna för uteslutningen.

Flaggmanifestation Svinesund avd 55

Transport i svensk-norsk manifestation för pendlare

Facket. Till stöd för gränspendlare genomförde LO Sverige och LO Norge en manifestation på måndagen. Folk från Transports avdelning i Uddevalla fanns på plats med fana på Gamla Svinesundsbron.

Hungrig.se hade uppställningsplats för sina bilar utanför Transports avdelning i Kristianstad. Fordonet på bilden är numera sålt till en privatperson.

Skattesmäll efter samgående– Foodora krävs på 21 miljoner

Matbud. Förra året gick Foodora samman med konkurrenten Restaurangonline, ett bolag som enligt Skatteverket tricksat med luftfakturor, bulvaner och svart betalning för närmare 277 000 matleveranser. Nu krävs Foodora på de 21 miljoner i obetalda skatter och avgifter som partnern skulle ha betalat.

Manifestation på bron mellan Sverige och Norge

Facket. Måndagen den 1 mars hålls en flaggmanifestation till stöd för pendlare som drabbats av den stängda riksgränsen. Folk från Transports avdelning i Uddevalla finns på plats på Gamla Svinesundsbron.

Fler ska jobba mer på a-kassan

A-kassan. Transports a-kassa förstärker med tolv personer för att klara ökad arbetsbelastning. Och ska hjälpa den utsatta Alfa-kassan, vars medlemmar får vänta på ersättning i upp till fem månader.

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

Här är villkoren i det nya avtalet med Foodora

Matbud Transport har tecknat kollektivavtal med Foodora. Uppgörelsen som skrevs under på torsdagen gäller alla anställda i bolaget, inklusive över 2 000 cykel- och mopedbud.

Transport tecknar avtal för östförare som kör för Lidl

Åkeri. Transport har tecknat ett kollektivavtal, ett utstationeringsavtal, med det tyska åkeriet Meyer, som kör för Lidl i Sverige. – Det innebär att 53 utländska chaufförer får svenska löner, säger ombudsman Tommy Jonsson som ingår i förbundets Ordning och redagrupp.

corona
Genrebild taxi i Stockholm

Taxi Stockholm tvingar förarna att acceptera resenärer i framsätet

Taxi. Tvärt emot alla rekommendationer uppmanar Taxi Stockholm chaufförerna att låta kunder som önskar få åka i framsätet. Förare som ändå säger nej riskerar att straffas med poängavdrag. ”Förkastligt!” säger Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig.

Avtal 2021
Preem-mack

Lönerna nu klara för alla mackanställda

Bensinmack. Lönerna är klara även för anställda på Preem och en del OKQ8-stationer. Uppgörelsen följer LO:s märke och ger 5,4 procent i lönelyft på 29 månader. Minus en avräkning för förbättrad avtalspension.

Avtal 2021
Genrebild taxi i Stockholm

Avtal klart för taxiförarna

Uppdaterad. Taxi. Det blir ingen taxikonflikt. Vid 19-tiden på fredagskvällen sa både Transport och arbetsgivarna ja till medlarnas slutbud. Det nya avtalet gäller i 29 månader. Lönerna höjs i två omgångar, med totalt 1 399 kronor.

Avtal 2021

Många frågor till facket om taxivarslet

Taxi. Inför den taxikonflikt som rycker allt närmare får Transport många frågar. En handlar om fackligt medlemskap. Måste jag som förare svara när åkaren frågar om jag är med i Transport? – Nej, det finns ingen skyldighet att upplysa om det, säger Mats H Andersson, central taxiombudsman på förbundet.

Anne Alfredsson och Lars Mikaelsson på väg in i rätten. Mats Fredlunds ryggtavla till vänster. (toppbild)

Uteslutning av SD-politiker uppe i rätten

Facket. Tingsrätten prövar Transports rätt att utesluta en sverigedemokratisk kommunpolitiker. I veckan hölls huvudförhandlingen i Stockholms rådhus. Den lastbilschaufför som stämt förbundet hävdar att fackets starka ställning gör uteslutningen lagvidrig.