Loa Brynjulfsdottir, Magnus Falk, Asma Jahngir och Saied Tagavi
Close
Loa Brynjulfsdottir, Magnus Falk, Asma Jahngir och Saied Tagavi möttes och samtalade om Iran – och kampen för att människor inte ska kastas i fängelse, torteras och förlora sina jobb för att de slåss för bättre arbetsvillkor.
Close

Facklig rätt lyftes med FN:s rapportör

Internationellt. Fackliga rättigheter är mänskliga rättigheter. Människor ska inte kastas i fängelse, torteras och förlora sina jobb för att de slåss för bättre arbetsvillkor. Med det budskapet träffade LO och Transport i dag FN:s särskilda rapportör för mänskliga rättigheter i Iran.

FN-rapportören Asma Jahngir har sin bas i Pakistan, en stridbar advokat som själv suttit i husarrest för sitt människorättsliga arbete. I Stockholm har hon två fullspäckade dagar som, förutom mötet med fackens representanter, bland annat innehåller träffar med utrikesminister Margot Wallström, svensk-iranier som flytt från Iran och anhöriga till dem, liksom Amnesty international.

Allt för att samla information om situationen i Iran.

Till dagens möte i LO-borgen vid Norra Bantorget i Stockholm kom eldsjälen och taxichauffören Saied Tagavi, laddad med papper, tillsammans med Transports internationella politiska sekreterare Magnus Falk och chefen för LO:s internationella enhet, Loa Brynjulfsdottir.

Saied Tagavi är projektledare för den fackliga plattform som arbetar för att fängslade fackliga aktivister ska släppas fria och få rätt att bygga upp fria, självständiga fackförbund i Iran. Ett stort problem i dag är att existerande fack styrs av företag och regering.

Vill ha fakta

Plattformen visade sig vid mötet vara på samma linje som FN:s särskilda sändebud, att sprida så mycket kunskap som möjligt om situationen för fackligt aktiva.

– Problemet i dag är att vi inte har så mycket statistik om övergrepp mot iranier som engagerar sig fackligt. Skicka oss uppgifter om enskilda fall och så mycket statistik som går att få fram. Och ge mig kontaktuppgifter till fackligt aktiva i Iran, uppmanade Asma Jahngir.

Med tillägget att all fakta måste vara korrekt.

– Vi kollar och dubbelkollar alltid alla uppgifter för att regimen inte ska kunna säga att vi har fel och misskreditera oss.

I Sverige ingår Transport, IF Metall, Kommunal, Lärarförbundet och LO i den fackliga plattformen. Man samarbetar också med den globala paraplyorganisationen ITUC, och siktet är inställt på en internationell organisation med större kraft.

Att få med situationen för fackligt engagerade i Iran i rapportörens återkommande rapporter mötte inget motstånd. Men det krävs ständiga uppgifter om aktuella kränkningar för att hon på allvar ska kunna trycka på regeringen, förklarade Asma Jahngir.

Bussförare i fängelse

Saied Tagavi berättade då om oron för bland annat busschauffören Reza Shahabi. Han sitter i styrelsen för bussförarfacket i Teheran och hungerstrejkar sedan nio dagar. I protest mot att han tvingats tillbaka till fängelset med ett nytt ettårigt straff för sitt fackliga arbete.

Det ska fogas till tidigare domar på fem år respektive fem månader.

– Reza släpptes mot borgen för att få behandling för sina skador i ryggen och nacken efter tortyr i fängelset. Tiden för läkarvård skulle dras av från hans fängelsestraff, i stället blev Reza beordrad tillbaka till fängelset och fick ett nytt straff, säger Saied Tagavi.

Men även om aktivister släpps ur fängelset fortsätter bevakningen och bestraffningen av dem, berättar han.

– Människor förbjuds att arbeta på sina tidigare jobb och döms till fattigdom för sig själva och sina familjer. Reza försökte försörja sig genom att sälja frukt och marmelad.

Skriver till Iran

De svenska facken fördömer behandlingen och har vid ett par tillfällen skickat uttalanden till Irans president och religiösa ledare om att frige alla fackliga fångar, lägga ner åtalen mot fackligt aktiva och respektera FN:s konventioner om rätten att få organisera sig och förhandla kollektivt i fackförbund.

– Iran har skrivit på konventionerna men följer dem inte. Fackliga aktivister vill inte störta regeringen. De vill ha trygga arbeten. Kunna arbeta och försörja sina familjer, säger Saied Tagavi.

Han beskriver Irans ekonomi som hårt ansträngd med privatiseringar av tidigare offentligägda företag. Vid konkurser ställs människor på bar backe, utan lön, pensioner eller stöd från staten, uppger Tagavi.

”Explosiv situation”

Demonstrationer och protester av människor som drabbas blossar upp i hela landet.

– Situationen är explosiv. Människor grips och kastas i fängelse. Ett exempel är en rörmokare som uppmanade sina kollegor att stå upp för sina rättigheter. Han blev anklagad för konspiration mot landets säkerhet och uppvigling mot den allmänna ordningen, dömdes till sex månaders fängelse och 30 piskrapp. Det är barbariskt, som medeltiden!

Kvinnorna har också en svår situation på arbetsmarknaden. Män med familjer har företräde till jobb. Välutbildade kvinnor tvingas stanna hemma och gifta sig för att bli försörjda.

Situationen förvärras ytterligare av Donald Trumps inträde som president i USA och  nya sanktioner mot Iran, efter att landet testat sina långdistansrobotar. Iran försvarar sig med att testerna sker enbart i självförsvar.

– Iran uppfattar FN som USA:s förlängda arm, godkänner inte och misskrediterar observatören för mänskliga rättigheter.

Något som hon vid sittande möte säger sig vara van vid. Och inte bekommas av.

Modiga människor

Saied Tagavi avrundar ändå med exempel på fackligt arbete som, trots motståndet, gror i Iran. Både han och Asma Jahngir berömmer modiga människor, som riskerar både liv och hälsa för att förbättra iraniernas situation.

Facktrion var nöjd efter mötet.

– Asma Jahngir var så intresserad och tydlig med att hon vill samarbeta. Vi kommer inte vidare om vi inte har starka fackförbund med jurister som jobbar, sa hon. Bara på så sätt kan man bygga upp fungerande civilsamhällen. Men. Det är alltid fackföreningsfolk, journalister och jurister som får ta smällen, säger LO:s Loa Brynjulfsdottir.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Magnus Falk. Foto: John Antonsson

Magnus Falk

…Transports EU-expert. Inför EU-valet uttryckte du oro för att maktbalansen skulle skifta i parlamentet. Hur blir det nu?

Den 9 juni är det val till EU-parlamentet i Sverige.

Så röstar svenska politiker i Bryssel

Politik. Den 9 juni går Sverige till EU-val. Transportarbetaren har gått igenom hur svenska partier röstar i EU-parlamentet. Inte likadant som i Sverige, visar det sig.

Saied Tagavi i Kungsträdgården. Foto: Privat

Saied Tagavi

…som är aktiv i Facklig Plattform Iran. Vad handlade ditt förstamajtal om?

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.