Fackförbund: ”Förbjud gratis returer”

Facket. Det är dags att styra upp i e-handelsträsket och stoppa gratis returer. Det skriver Transports Tommy Wreeth tillsammans med två andra förbundsordföranden i en debattartikel.

Tommy Wreeth. Foto: Pernilla Ahlsén
Tommy Wreeth. Foto: Pernilla Ahlsén

Under 2010-talet ökade näthandeln med flera hundra procent. I Sverige utgör den i dag omkring 15 procent av den totala detaljhandeln. Men alla kunder är inte nöjda med sina varor. Av varorna från ledande klädföretag i Sverige returneras nära 40 procent av allt som handlas på nätet, visar en undersökning SVT gjort.

Fria returer är en anledning till att så mycket skickas tillbaka, enligt ordföranden i tre LO-förbund, i en gemensam debattartikel. De vill se att politikerna lagstiftar om obligatorisk avgift för frakt och retur.

På Aftonbladets debattsida skriver Transports förbundsordförande Tommy Wreeth tillsammans med Gabriella Lavecchia, Seko, och Linda Palmetzhofer, Handels, om priset för kundens bekvämligheten med e-handel: Returer för miljarder hamnar på soptippen, transporterna släpper ut stora mängder klimatgaser och arbetsvillkoren för är i många fall undermåliga.

Gabriella Lavecchia, förbundsordförande SEKO

I dagarna kom besked om att länderna inom EU vill förbjuda klädföretag att förstöra varor som returnerats. Det välkomnar Wreeth, Lavecchia och Palmetzhofer i sitt debattinlägg: Det visar att politiken kan sätta ramar för en mer hållbar e-handel, heter det. Men de vill alltså gå vidare och komma tillrätta med returproblemet, något som kan beskrivas som ett slags missbruk där kunder medvetet beställer flera storlekar eller skickar tillbaka det mesta.

I sitt debattinlägg i Aftonbladet lyfter fackordförandena också det positiva som möjligheterna att handla på nätet medfört; tillgång till ett stort utbud för kunder, oavsett var de bor och en möjlighet att hemifrån soffan få det önskade levererat direkt till dörren eller ett utlämningsställe i närheten.

Men de skriver också om nackdelarna: Chaufförer tvingas köra överlastade bilar och pressa hastighetsbegränsningen för att hinna med och lagerarbetare får inte ens stanna till i 30 sekunder för att prata med kollegor utan att bli ifrågasatta av arbetsgivaren” heter det, och vidare: ”Det många nog inte vet är att returerna ofta skickas på omvägar hundratals mil – ofta till länder i Östeuropa – innan de är redo att säljas igen. Eller ännu värre, att returerna hamnar direkt på soptippen.”.  

De tre förbundsordförandena slår fast att ett det är bra med ett förbud mot att klädföretag förstör plagg som returneras, också för att förebygga osund konkurrens. Men att lagstiftningen bör gå längre, med stopp också för fria leveranser. Både med tanke på klimatet och för de anställda som arbetar med e-handel.

Linda Palmetzhofer, förbundsordförande Handels. Foto: Handels

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Peter Jansson:
    3 juni, 2023

    Låt företagen själva avgöra om de vill erbjuda köp som inkluderar kostnaden för frakt vid köp och returer.Som konsument vet jag att när det är fri frakt så innebär det att kostnaden för frakten redan är inräknad i priset, det säger sig ju självt att transportföretagen inte kör gratis för de företagen som erbjuder fri frakt eller hur?!Vi har fri företagsamhet och en fri marknad som inte skall styras av politiker.Att tempot är för högt och det är för många leveranser för chauffören så innebär det ju att de inte klarar av att ta betalt för vad det kostar att utföra dessa transporter på ett sätt som är anpassat till arbetstagarnas rätt till en vettig arbetsbelastning där de kan följa lagar och regler.

Lästips:

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Tillsammans formar vi framtidens villkor

Ordförandeord. Förbundet har genomfört en rad regionkonferenser där vi gått igenom läget och olika delar av våra verksamheter. Självklart har en hel del tid lagts på utvärdering av den avtalsrörelse som vi genomförde senast, men också tankar och förberedelser inför den som komma skall.

Vi behöver en ny kontrollmyndighet för yrkestrafiken

Debatt. Under 2022 infördes flera nya bestämmelser gemensamt inom EU, det så kallade mobilitetspaketet. Bestämmelserna skulle ge bättre arbetsvillkor för yrkesförare, mer rättvis konkurrens mellan transportföretag och ökad trafiksäkerhet i den europeiska transportsektorn.

Vi vill ta kampen mot organiserad brottslighet på arbetsmarknaden

Debatt. För att stoppa pengaflödet till gängen måste vi ta tillbaka kontrollen över svenska arbetsplatser från kriminella företag och organiserade brottsnätverk. Därför presenterar vi tio konkreta EU-förslag för att städa upp på arbetsmarknaden.

Rattfylla bakom allt fler indragna körkort

Trafiksäkerhet. Nära 20 000 körkort återkallades det första halvåret. Medan trafikbrotten som orsak minskar fortsätter återkallelser på grund av rattfylleri och drograttfylleri att öka.

Sopbil fast i slukhål

Arbetsolycka. Plötsligt rasade vägen – föraren hann inte reagera och sopbilen körde ned och fastnade i slukhålet i ett bostadsområde i Jönköping. Ingen ska ha skadats fysiskt i olyckan.

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

M: Sverige riskerar missa säkerhetsmål

Trafikpolitik. Målet att halvera antalet dödsolyckor i vägtrafiken ser ut att misslyckas. Riksförbundet M, tidigare Motormännen, larmar nu om att takten för att öka säkerheten är för långsam och att farliga vägavsnitt lämnas utan åtgärd.

Semester fortfarande klassfråga

Rapport. Skillnaderna är stora mellan arbetare och tjänstemän när det gäller möjlighet till semesterresor, fritidsaktiviteter och nöjen. Och klyftan har ökat över tid, visar LO:s kartläggning.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.