Avtal 2025

Facket varslar om kabinkonflikt

Konflikt. Flygets kabinpersonal har varslat arbetsgivarna om konflikt. Facket och motparten kommer inte överens om bland annat rätten till helgvila och hur många timmar per vecka kabinpersonalen ska jobba.

Ett hinder i förhandlingarna handlar om de lokala avtalen. Stora delar av kabinpersonalens arbetsvillkor regleras i företagsbilagor. Företagsbilagorna har historiskt, när kabinpersonalen tillhörde Unionen, förhandlats efter att det centrala avtalet stängts. Alltså under fredsplikt.

Men det är Transport inte intresserade av. Fackets förslag har därför varit att göra en preliminär överenskommelse som ligger påskriven och klar medan bolagen förhandlar med klubbarna.

Under vinterns avtalsråd tog representanter från närmast samtliga kabinklubbar fram förslag om vad som skulle tas med i avtalsrörelsen. Ett centralt krav var en skarpare skrivning om att arbetstiden inte ska få överstiga 47,5 timmar per arbetsvecka. För kabinklubbarnas representanter är argumentet att det är en garanti för säkerheten ombord. En utarbetad flygvärd har svårare att hantera säkerhetsarbetet i en krissituation, ansåg många fackliga företrädare från kabinklubbarna.

Ett annat krav är att garantera kabinanställda minst en ledig helg i månaden. Det finns olika typer av lokala upplägg. Som två helger inom åtta veckor ledigt. Men även här har företagen satt stopp. Arbetsgivarparten anser att det är för dyrt.

– Vi har suttit i ett antal förhandlingar på central nivå och kommer inte fram. Främst är det arbetsmiljöfrågorna vi fastnar i. Bolagen har pressat de anställda så långt med rationaliseringar och besparingar. Nu är gränsen passerad och medlemmarna säger ifrån. Då säger också vi stopp. Man kan inte flyga 60 timmar per vecka, säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth och fortsätter:

– Det är skrämmande att vi inte kan få igenom rätten att vara ledig en helg i månaden. Alla människor, oavsett yrke, borde ha rätt till ett vettigt socialt liv. För de flesta behövs då en rimlig ledighet. Både i antal timmar och var de förläggs. Inget av det vi pratar om kostar pengar. Det som kostar är bättre planering och möjligtvis lite mer folk under högsäsong.

Hur kommer det sig att ni varslar i för både hamnarbetare och kabinpersonal samtidigt?

–Båda avtalen har löpt ut och i båda fallen har vi försökt förhandla över tid. Nu har vi nått vägs ände, det var inte planerat från början.

Inom Transports kabindelegation har det under förhandlingsdagarna stundtals varit irriterat över att arbetsgivarparten vill ha motvaluta för alla fackliga krav. Irritationen grundar sig i att kabinarbetarnas villkor försämrats vid varje kris för flygbranschen, utan att arbetstagarna fått någon motvaluta i de fallen.

– Transport vill även ändra spelreglerna för förhandlingarna. De vill genomföra elva parallella lokala förhandlingar, samtidigt som den centrala förhandlingen inte är slutförd. Det är en ohållbar ordning som helt saknar förutsättningar att leda till de konstruktiva lösningar som tjänar både arbetstagare och arbetsgivare, säger Svenska Flygbranschens förhandlingschef Linda Räfsbäck i ett pressmeddelande.

Tommy Wreeth instämmer i att Transport vill ändra spelreglerna. Hans argument är att spelplanen behöver två jämnstarka parter:

– Ja det stämmer att parterna har skrivit bort fredsplikten i det centrala avtalet, men tagit de flesta av anställningsvillkoren i företagsavtal under fredsplikt. Vi vill komma till ett läge där vi kan förhandla om villkoren på företagen som jämbördiga parter. Jag tycker att det är ett rimligt krav, säger han.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Bakficka på jeans med två sedlar nedstoppade

Så blev de nya lönerna

Löner. Alla utom ett av Transports kollektivavtal är färdiga. Här är de nya lönerna – och så tycker facket, arbetsgivarna och arbetarna om de nya avtalen.

Michael Stjärnfeldt. Foto: John Antonsson

Michael är veteran i avtalsdelegationen för flyget

Flyg. Efter snart 20 år i Transports flygavtalsdelegation har Michael Stjärnfeldt sett hur förhandlingar och villkor förändrats. I dag är allt mer uppstyrt – på gott och ont.

Kids trick or treat on Halloween night. Child at decorated house door with autumn leaf wreath and pumpkin lantern. Little boy in witch and skeleton costume and hat with candy bucket. Fall decoration.

4 tycker till – om halloween

Enkät. Fredagen den 31 oktober är det dags att ställa frågan: ”Bus eller godis?” Firar du halloween och i så fall hur?

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.