Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor
Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.
Den 1 april nästa år börjar det nya ramavtalet för bevakningstjänster gälla i Gävleborgs län.
Uppdraget omfattar övervakningen av regionens lokaler, som sjukhusen, men även utryckning vid larm och patrullering. Uppskattat värde: 80 miljoner kronor.
Beslutet togs den 18 november. Veckan efter ronderar Securitas ordningsvakter och väktare som vanligt, möjligheten att begära överprövning av upphandlingsbeslutet – på tio dagar – är fortfarande öppen.
Ingen vill tala om vilka konsekvenser övertagandet kan få för dem, varken de som jobbar på Gävle sjukhus eller i stadens centrala galleria.
Företrädare för Transports båda avdelningar i regionen, avdelning 11 Norduppland/Gästrikland respektive avdelning 18 Hälsingland, har offentligt kritiserat Region Gävleborgs upphandlingsunderlag och de krav som ställts i det. Eller inte ställts; sociala villkor saknas i stort sett helt.
– Det är anmärkningsvärt. Arbetsgivare är skyldiga att ta ansvar och bedriva ett systematiskt arbetsmiljöarbete. Det handlar inte om fritt valt arbete, säger ombudsman Christina Mattisson på Hälsingeavdelningen.
Hon ställer sig också frågande till vilken relevans flera av kraven har för bevakningsanställda och hur uppföljningen ska se ut.
Det gäller exempelvis skrivningar om miljöpåverkan, uppförandekod, att motverka korruption och att barnarbete inte får förekomma, samt affärsetik.
– Mycket är sådant som de anställda inte alls kan påverka när de är ute på jobb. Och det är också konstigt med kraven på inställelsetider, till exempel 30 minuter för Ljusdal. Det går inte ens att hinna dit med kontor i Hudiksvall som i dag, säger Mattisson.
Christina Mattisson är en av dem som undertecknat en debattartikel, publicerad i flera dagstidningar, tillsammans med Transports övriga ombudsmän och regionala skyddsombud i regionen. Där framförs kritiken mot brist på sociala villkor i underlaget.
”Tuffa krav”
Patrik Stenvard (M) är regionstyrelsens ordförande. Han välkomnar att facket lyft frågan. Men betonar också att de arbetsrättsliga villkoren är desamma som tidigare ställdes av det då S-ledda styret.
– Vi ställer tuffa krav på säkerhets- och bevakningstjänster. Väktare och ordningsvakter ska vara anställda hos auktoriserade företag och ha korrekta förordnanden. Bevakningsföretagen ska hålla personalomsättningen låg, säger Patrik Stenvard.
När det gäller inställelsetider vid larm svarar Stenvard att kraven ställts utifrån ”vår bedömning av behoven”.
Samtidigt konstaterar han att, när det handlar om bevakningsupphandling, görs det mesta på tjänstemannanivå.
När det handlar om annan regional upphandling finns i dag en vilja till politisk styrning, exempelvis genom att dela upp upphandlingen i mindre delar för att öka chanser för fler aktörer på lokala marknader. Det gäller bland annat serviceresor.
– Den bollen är vi på, säger Patrik Stenvard.
Transports ombudsman Christina Mattisson är väl medveten om diskussioner om sociala villkor vid tidigare upphandlingar i regionen. Den här gången har flera politiker lyft att det även borde omfatta bevakningstjänster.