Close
När anställda ofrivilligt får sänkt arbetstid kallas det för hyvling. För ett antal år sedan vann Coop i Arbetsdomstolen och fick göra det trots fackets protester.
Close

Facket: Hyvla inte i vårt namn, VTD!

Tidningsbud. Minskad tid med nya organisationen innebär ekonomisk katastrof för många bud. VTD beskriver förändringen i Göteborgsregionen som ordnad tack vare centrala förhandlingar med facket. Transports centrala ombudsmän beskriver distributionsbolaget som lämpligt studieobjekt för forskare av människohat.

– Det är så fult att gå ut med att omläggningen är ett resultat av förhandlingar, rent lögnaktigt att gömma sig bakom Transport inför medarbetare som kommer förlora flera tusen kronor i månaden i lön och påstå att det inte handlar om några lönesänkningar, säger Lars Jonasson, mångårig ordförande i Göteborgsavdelningens tidningsbudssektion.

– Förtroendet är så skadat att jag har svårt att se hur det ska kunna repareras.

Vreden och oron var stor när det i våras läckte ut att Västsvensk Tidningsdistribution (VTD) planerade att driva igenom en omfattande omläggning. Transport lokalt sa helt nej till upplägget. Facket drev linjen att som tidigare hellre säga upp på grund av arbetsbrist, enligt turordningsreglerna, än att minska tjänstgöringsgrad över lag.

Då parterna bedömdes stå för långt ifrån varandra lokalt gick det till centrala förhandlingar med Medieföretagen som motpart. Jerker Nilsson, central ombudsman på förbundskontoret i Stockholm, förhandlade för Transport i juli. Han delar lokalavdelningens uppfattning till fullo.

– Vi har kanske bara uttryckt det tydligare, säger han.

I förhandlingsprotokollet ifrågasätter Transportarbetareförbundet den människosyn som VTD:s omläggning kan ses som uttryck för – om någon forskare skulle höra av sig för att studera misantropi (människohat) skulle Transport rekommendera VTD. Distributionsbolaget, genom Medieföretagen, motiverar å sin sida kommande förändringar med att förändrade distrikt skulle innebära ökad risk för arbetsmiljöproblem.

Magnus Thelander, central ombudsman med ansvar för tidningsdistributörsavtalet, delar också Göteborgsavdelningens uppfattning. Alla är medvetna om att rent juridiskt, arbetsrättsligt, har VTD möjlighet att driva igenom omläggningen. Men alla är upprörda över hur VTD tar med facket i sin information till medarbetare, i det som lätt kan tolkas som ett glädjebesked: ”Nu är de centrala förhandlingarna med facket gällande omläggningen i region Göteborg avslutade. Det betyder att vi äntligen kan ge dig mer information om vad detta innebär…”

Sedan följer VTD:s redogörelse för vad ”utfallet av förhandlingarna innebär”. Det är svårt att se hur ”samma rutter men med nya tider” skulle innebära någon lättnad för dem som oroat sig för sin ekonomiska överlevnad – eller om inkomsten ens kommer uppfylla kravet för arbetskraftstillstånd:

• Alla jobbar kvar på nuvarande distrikt, sysselsättningsgraden minskas i genomsnitt med 10 procent.

• ”Nya start- och stopptider”.

• Omläggningen gäller från och med 15 september, med nya tider och sysselsättningsgrad.

• Bibehållen lön motsvarande uppsägningstid från det att du fått ett nytt anställningsavtal.

VTD kommer att behålla nuvarande utdelningsdistrikt, och tidningsbuden behålla sina rutter, men med nya start- och sluttider. Enligt VTD:s egna beräkningar innebär det att sysselsättningsgraden i genomsnitt kommer att minska med 10 procent.

Omläggningen gäller från och med 15 september. Tidningsbuden har nu att ta ställning till ”omplaceringserbjudandet”.

– En del medarbetare har kommit och undrat, några har frågat på engelska. Jag vill inte säga att de inte ska skriva på, det är ju något som den enskilda måste ta ställning till, säger Lars Jonasson.

Han framhåller att det i många fall rör sig om anställda som redan är väldigt utsatta, med låg inkomst. Minskning av tid innebär också en risk att inkomsten sjunker under kravet för arbetskrafttillstånd, vilket berör en ansenlig andel av tidningsbuden.

– Andra har annonserat att de ska sluta och söker nytt. Själv hade jag ju tänkt fortsätta. Jag fyllde 65 år i går, men nu vet jag inte längre. Jag tänker, kan jag verkligen arbeta kvar på ett företag som behandlar sin personal på det här sättet? säger Lars Jonasson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Misstänkt fusk med löner på VTD

Tidningsbud. Start- och stopptider som ändrats kan betyda att Göteborgsregionens tidningsbud sammanlagt gått miste om miljonbelopp i lön. "Någon har tagit bort 40 000 kronor för en medlem. Jag vill veta vem", säger Peter Åkesson, ombudsman med ansvar för tidningsdistributörsavtalet.

Sikte på hållbar framtid

Debatt. På VTD pågår för närvarande en omläggning med anledning av vikande tidnings- och paketvolymer i kombination med stigande priser på el och drivmedel. Parallellt med detta görs flera satsningar för att hitta vägar framåt som på sikt kan ersätta den negativa utvecklingen i våra befintliga affärer, och för att satsa på vår viktigaste resurs; personalen.

Jessica Andersson ska göra samma jobb på kortare tid. Foto: Lilly Hallberg

Samma runda – lägre lön efter VTD:s omläggning

Tidningsbud. Jessica Andersson på Kungsbackafilialen har 27 år i yrket. – Jag älskar det här jobbet, vill inte jobba med något annat. Men jag förstår dem som lämnar nu, säger hon.

Facket misstänker att distributionsbolaget systematiskt kallat in tidningsbud för att börja jobba tidigare och sluta senare – utan att betala för extratiden. Foto: Lilly Hallberg

Misstänkt fusk med löner på VTD

Tidningsbud. Start- och stopptider som ändrats kan betyda att Göteborgsregionens tidningsbud sammanlagt gått miste om miljonbelopp i lön. "Någon har tagit bort 40 000 kronor för en medlem. Jag vill veta vem", säger Peter Åkesson, ombudsman med ansvar för tidningsdistributörsavtalet.

Förarbristen
Taxihållplatsen vid Centralstationen

Taxiförbundet: 7 000 förare saknas

Taxi. Branschorganisationen Taxiförbundet säger att det saknas 7 000 taxiförare i landet. Mest akut är bristen i storstäderna.

Rastplats

”Goda villkor ger fler lastbilsförare”

Åkeri. Det är brist på lastbilsförare. 6 400 chaufförer behöver anställas det närmaste året och 50 000 på tio års sikt visar en ny rapport. Företagen efterlyser fler utbildningsplatser.

5 tycker till om förarbristen

Enkät. Hur lockar man fler till chaufförsyrket? Transportarbetaren har frågat fem yrkesförare.

Jessica Andersson ska göra samma jobb på kortare tid. Foto: Lilly Hallberg

Samma runda – lägre lön efter VTD:s omläggning

Tidningsbud. Jessica Andersson på Kungsbackafilialen har 27 år i yrket. – Jag älskar det här jobbet, vill inte jobba med något annat. Men jag förstår dem som lämnar nu, säger hon.

Taxi Stockholms kontor på Luntmakargatan i Stockholm. Foto: Christina Ahlund

Taxi Stockholm lämnar Taxiförbundet

Taxi. Ett av Sveriges största taxiföretag lämnar branschorganisationen Taxiförbundet. – Vi i Taxi Stockholm pratar om god taxitradition. Då kan vi inte vara med i ett branschförbund där vi är det enda stora bolaget med kollektivavtal, säger Dimitrios Nikopoulos, ordförande för Taxi Stockholm.

Mildare regler för äldre som söker sjukersättning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Flygplanslastare, lastbilschaufförer, miljöarbetare… Transports medlemmar har tunga jobb och alla klarar inte av att arbeta fram till pensionen. Vid månadsskiftet infördes mildare regler för personer som fyllt 61 år och ansöker om sjukersättning, tidigare förtidspension.

Möte tidningsbudssektionen i Göteborg 15 september 2022

Fortsatt kamp mot hyvling

Tidningsbud. För jävligt – och djupt sorgligt. Men omöjligt att stoppa? Sista dagen för att skriva på de nya anställningskontrakten för VTD höll tidningsbudssektionen möte. För de flesta bud i Göteborgsregionen innebär ny lägre sysselsättningsgrad ett lönetapp på ett par tusen i månaden.

Vad gör jag om soporna brinner?

Miljö. Lasten börjar brinna i sopbilen. Vad gör jag? – Det är inte jättevanligt men det händer då och då, säger brandingenjör Anders Palm vid Storstockholms brandförsvar. Han ger några råd.

Bra miljöval – nu med schysta villkor

Distribution. Schampo och tvättmedel kan vara märkta med Naturskyddsföreningens Bra miljöval. Mindre känt är att märkningen även finns för transporter. I de nya kraven för lokala godstransporter ställs också krav på sociala villkor.

Yrkesförarens dag
Hyllade yrkesförare: Henrik Klefberg, Rikard Wedh, Rolf Eriksson, Björn Gustavsson, Rolf Eriksson och Pontus Isaksson. Foto: Lilly Hallberg

Förarna firas på sin dag

Åkeri. ”Bra att facket är ute och visar upp sig. Och vi är värda det!” sa lastbilschauffören Rikard Wedh som just fått en kaffe i avdelning 6-mugg på Rasta Värmland på Yrkesförarens dag.

Arbetsförmedlingen Malmö

Ska vi vara rädda att förlora jobben?

Ekonomi. Skenande energipriser. Hög inflation. Stigande räntor. Nu varnar Konjunktur­institutet (KI) också för en stundande lågkonjunktur. Är det dags att bli rädd för att förlora jobbet?

Kultur
Lars Sjölund vid utställningen på Transports kongress i Örebro. Foto: Lilly Hallberg

Vyer från sopbilen

Utställning. Stillheten och skönheten träffar rakt i hjärtat, berättar med skärpa om arbetsliv i renhållningens tjänst ur nya perspektiv. Ett urval av Lars Sjölunds bilder och texter finns nu samlade i boken ”Frihet och förakt”.

Fredag 9/9 är Yrkesförarens dag!

Transport. De får Sverige att rulla varje dag, året runt. Ser till så att såväl människor som gods kommer fram. Den 9 september är det dags att uppmärksamma alla landets yrkesförare på deras egen dag.