Close
När anställda ofrivilligt får sänkt arbetstid kallas det för hyvling. För ett antal år sedan vann Coop i Arbetsdomstolen och fick göra det trots fackets protester.
Close

Facket: Hyvla inte i vårt namn, VTD!

Tidningsbud. Minskad tid med nya organisationen innebär ekonomisk katastrof för många bud. VTD beskriver förändringen i Göteborgsregionen som ordnad tack vare centrala förhandlingar med facket. Transports centrala ombudsmän beskriver distributionsbolaget som lämpligt studieobjekt för forskare av människohat.

– Det är så fult att gå ut med att omläggningen är ett resultat av förhandlingar, rent lögnaktigt att gömma sig bakom Transport inför medarbetare som kommer förlora flera tusen kronor i månaden i lön och påstå att det inte handlar om några lönesänkningar, säger Lars Jonasson, mångårig ordförande i Göteborgsavdelningens tidningsbudssektion.

– Förtroendet är så skadat att jag har svårt att se hur det ska kunna repareras.

Vreden och oron var stor när det i våras läckte ut att Västsvensk Tidningsdistribution (VTD) planerade att driva igenom en omfattande omläggning. Transport lokalt sa helt nej till upplägget. Facket drev linjen att som tidigare hellre säga upp på grund av arbetsbrist, enligt turordningsreglerna, än att minska tjänstgöringsgrad över lag.

Då parterna bedömdes stå för långt ifrån varandra lokalt gick det till centrala förhandlingar med Medieföretagen som motpart. Jerker Nilsson, central ombudsman på förbundskontoret i Stockholm, förhandlade för Transport i juli. Han delar lokalavdelningens uppfattning till fullo.

– Vi har kanske bara uttryckt det tydligare, säger han.

I förhandlingsprotokollet ifrågasätter Transportarbetareförbundet den människosyn som VTD:s omläggning kan ses som uttryck för – om någon forskare skulle höra av sig för att studera misantropi (människohat) skulle Transport rekommendera VTD. Distributionsbolaget, genom Medieföretagen, motiverar å sin sida kommande förändringar med att förändrade distrikt skulle innebära ökad risk för arbetsmiljöproblem.

Magnus Thelander, central ombudsman med ansvar för tidningsdistributörsavtalet, delar också Göteborgsavdelningens uppfattning. Alla är medvetna om att rent juridiskt, arbetsrättsligt, har VTD möjlighet att driva igenom omläggningen. Men alla är upprörda över hur VTD tar med facket i sin information till medarbetare, i det som lätt kan tolkas som ett glädjebesked: ”Nu är de centrala förhandlingarna med facket gällande omläggningen i region Göteborg avslutade. Det betyder att vi äntligen kan ge dig mer information om vad detta innebär…”

Sedan följer VTD:s redogörelse för vad ”utfallet av förhandlingarna innebär”. Det är svårt att se hur ”samma rutter men med nya tider” skulle innebära någon lättnad för dem som oroat sig för sin ekonomiska överlevnad – eller om inkomsten ens kommer uppfylla kravet för arbetskraftstillstånd:

• Alla jobbar kvar på nuvarande distrikt, sysselsättningsgraden minskas i genomsnitt med 10 procent.

• ”Nya start- och stopptider”.

• Omläggningen gäller från och med 15 september, med nya tider och sysselsättningsgrad.

• Bibehållen lön motsvarande uppsägningstid från det att du fått ett nytt anställningsavtal.

VTD kommer att behålla nuvarande utdelningsdistrikt, och tidningsbuden behålla sina rutter, men med nya start- och sluttider. Enligt VTD:s egna beräkningar innebär det att sysselsättningsgraden i genomsnitt kommer att minska med 10 procent.

Omläggningen gäller från och med 15 september. Tidningsbuden har nu att ta ställning till ”omplaceringserbjudandet”.

– En del medarbetare har kommit och undrat, några har frågat på engelska. Jag vill inte säga att de inte ska skriva på, det är ju något som den enskilda måste ta ställning till, säger Lars Jonasson.

Han framhåller att det i många fall rör sig om anställda som redan är väldigt utsatta, med låg inkomst. Minskning av tid innebär också en risk att inkomsten sjunker under kravet för arbetskrafttillstånd, vilket berör en ansenlig andel av tidningsbuden.

– Andra har annonserat att de ska sluta och söker nytt. Själv hade jag ju tänkt fortsätta. Jag fyllde 65 år i går, men nu vet jag inte längre. Jag tänker, kan jag verkligen arbeta kvar på ett företag som behandlar sin personal på det här sättet? säger Lars Jonasson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Insänt logga

Trött på hänsynslösa förare!

Insändare. Jag bor efter vägen i Bergvik, en liten by i Gävleborg. Just nu leder de om E4 på en väg med bitvis 40 kilometer i timmen som hastighetsbegränsning. Tyvärr är det inte många lastbilar och personbilar som respekterar hastigheten.

"Resultaten pekar på att nästan varje chaufför förlorar cirka 30 000 kronor i lön per år. Det är väldigt mycket pengar", säger Viktor Petrov.

Miljoner till taxichaufförer efter lönekoll

Taxi. Drygt 2 miljoner kronor i lönetillägg för en rad taximedlemmar i Transport och nästan 1,3 miljoner i skadestånd till förbundet. Det blev resultatet när facket kollade upp lönerna och förhandlade med arbetsgivarna på tre olika taxibolag i landet.

Säkerhetsvakterna på utbildningen rollspelar för att öva på vilka situationer som kan lösas utan användning av så kallad pepparsprej. Här har två av dem omhändertagit kursledaren Daniel Thulin och håller honom mot väggen. Foto: Tllda Wendefors

Stort ansvar efter kort utbildning

Arbetsmiljö. För 20 år sedan var ordningsvakten Daniel Thulin en decimeter från att dö av skottet från en AK4. I dag vidareutbildar han säkerhetspersonal runtom i Sverige, med målet att ingen ska behöva gå igenom samma sak som han.

Det påverkar facklig anslutning

Facket. Av arbetarna i Sverige är i dag 58 procent med i ett fackförbund, bland tjänstemän 73 procent. Historiskt har klyftan aldrig varit så stor. Det slås fast i en rapport om orsaker till utvecklingen med sjunkande antal medlemmar i LO-förbunden och den svenska modellen sedd ur ett nordiskt perspektiv.

Lyftande flygplan

Tidsfrist för organisering av kabinpersonal

Flyg. Än är det inte klart om det blir Transport, Unionen eller bägge facken som ska organisera och teckna kollektivavtal för flygets kabinpersonal – flygvärdinnor och flygvärdar. Men nu har förbunden i alla fall enats om att träffas för konkreta överläggningar i frågan.

Så hålls nationaldagsfirandet lugnt

Bevakning/Nöje. Artister, aktiviteter, tivoli, restauranger – firandet den 6 juni på Golfängarna i Sundbyberg har kommit att bli ett av landets största nationaldagsfiranden.

Ansökan om ny utbildning för flygtekniker på Arlanda

Flyg. Flygbranschen har larmat om att fler flygtekniker, flygmekaniker och plåtslagare behöver utbildas för att flygplan och helikoptrar ska kunna lyfta framöver. Nu ansöker Sigtuna kommun om att få starta en yrkeshögskole-utbildning i flygteknik på Arlanda flygplats.

Ny rättegång om kokainsmuggling via hamn

Rättegång. Hamnarbetaren som dömts för inblandning i kokainhärvan i Helsingborg hoppas frias helt i hovrätten. I mitten av juni inleds förhandlingarna i den högre domstolen.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Plan för bättre vägunderhåll efter vinterns snökaos

Åkeri. Efter trafikkaoset på bland annat E22 i Skåne i vintras riktade landets yrkeschaufförer och åkerier hård kritik mot bristen på plogning och vägunderhåll. Nu ger regeringen Trafikverket i uppdrag att lägga fram en handlingsplan för bättre väghållning.

Miljözonen körs vidare in i Stockholm

Trafikpolitik. Från och med nyårsafton i år är det stopp för bensin- och dieselbilar i stora delar av Stockholm city. Då införs miljözon klass 3 i en del av centrala Stockholm. Förvaltningsrätten har avslagit Moderaternas begäran om att pausa beslutet.

Tyskarna ville byta till sig amerikanska och brittiska lastbilar som kunde klara vintrarna vid fronten i Ryssland. Foto: Sgt Bill Augustine / U. S. Army

Nazisterna ville byta judar mot lastbilar

Årsdagar. Nu är det 80 år sen en av de mest underliga händelserna under andra världskriget. Nazisterna förde hemliga förhandlingar om att sälja en miljon judar till de allierade västländerna. Priset? 10 000 lastbilar.

Tät Stockholmstrafik, tunga fordon och privatbilister.

”Sänkta dieselpriser hindrar övergång till biodrivmedel”

Klimat. HVO100 är ett förnybart alternativ till diesel och spelar en viktig roll när det gäller att öka användningen av förnybara drivmedel, minska utsläppen och nå upp till Sveriges klimatmål. Men regeringens sänkning av priserna på diesel och bensin hindrar övergången till gröna drivmedel.

En gul Svevia-lastbil.

Riksrevisionen: Missade mål i bildandet av Svevia

Anläggning. Svevia och Infranord bildades för att öka konkurrensen och sänka priserna i anläggningsbranschen. Det lyckades inte helt, enligt en ny granskning från Riksrevisionen.

1945 invigdes Riksväg 6, ”Rikssexan” i folkmun, och 1962 bytte vägen namn till E3:an. Först 1992 blev det E20. Foto: Pernilla Ahlsén

Transport: Bra att rusta – men inte tillräckligt

Infrastruktur. Transport välkomnar Trafikverkets fokus på att långsiktigt effektivisera och modernisera eftersatt vägunderhåll. Men i sitt remissvar lyfter förbundet också att de planerade satsningarna som föreslås inte är tillräckliga.

Medlare utsedda om kabinavtal

Fackligt arbete. Sedan några månader har Transport börjat registrera nya medlemmar som jobbar som kabinpersonal. Nu har Medlingsinstitutet utsett medlare mellan Transport och Svenska Flygbranschen.

Fängelsedom för smuggling överklagad

Rättsfall. I slutet av april dömdes en hamnarbetare, tillsammans med två andra män, för brott kopplade till kokainsmuggling via Helsingborgs hamn. Alla tre har nu överklagat tingsrättens domar till hovrätten.