Close
När anställda ofrivilligt får sänkt arbetstid kallas det för hyvling. För ett antal år sedan vann Coop i Arbetsdomstolen och fick göra det trots fackets protester.
Close

Facket: Hyvla inte i vårt namn, VTD!

Tidningsbud. Minskad tid med nya organisationen innebär ekonomisk katastrof för många bud. VTD beskriver förändringen i Göteborgsregionen som ordnad tack vare centrala förhandlingar med facket. Transports centrala ombudsmän beskriver distributionsbolaget som lämpligt studieobjekt för forskare av människohat.

– Det är så fult att gå ut med att omläggningen är ett resultat av förhandlingar, rent lögnaktigt att gömma sig bakom Transport inför medarbetare som kommer förlora flera tusen kronor i månaden i lön och påstå att det inte handlar om några lönesänkningar, säger Lars Jonasson, mångårig ordförande i Göteborgsavdelningens tidningsbudssektion.

– Förtroendet är så skadat att jag har svårt att se hur det ska kunna repareras.

Vreden och oron var stor när det i våras läckte ut att Västsvensk Tidningsdistribution (VTD) planerade att driva igenom en omfattande omläggning. Transport lokalt sa helt nej till upplägget. Facket drev linjen att som tidigare hellre säga upp på grund av arbetsbrist, enligt turordningsreglerna, än att minska tjänstgöringsgrad över lag.

Då parterna bedömdes stå för långt ifrån varandra lokalt gick det till centrala förhandlingar med Medieföretagen som motpart. Jerker Nilsson, central ombudsman på förbundskontoret i Stockholm, förhandlade för Transport i juli. Han delar lokalavdelningens uppfattning till fullo.

– Vi har kanske bara uttryckt det tydligare, säger han.

I förhandlingsprotokollet ifrågasätter Transportarbetareförbundet den människosyn som VTD:s omläggning kan ses som uttryck för – om någon forskare skulle höra av sig för att studera misantropi (människohat) skulle Transport rekommendera VTD. Distributionsbolaget, genom Medieföretagen, motiverar å sin sida kommande förändringar med att förändrade distrikt skulle innebära ökad risk för arbetsmiljöproblem.

Magnus Thelander, central ombudsman med ansvar för tidningsdistributörsavtalet, delar också Göteborgsavdelningens uppfattning. Alla är medvetna om att rent juridiskt, arbetsrättsligt, har VTD möjlighet att driva igenom omläggningen. Men alla är upprörda över hur VTD tar med facket i sin information till medarbetare, i det som lätt kan tolkas som ett glädjebesked: ”Nu är de centrala förhandlingarna med facket gällande omläggningen i region Göteborg avslutade. Det betyder att vi äntligen kan ge dig mer information om vad detta innebär…”

Sedan följer VTD:s redogörelse för vad ”utfallet av förhandlingarna innebär”. Det är svårt att se hur ”samma rutter men med nya tider” skulle innebära någon lättnad för dem som oroat sig för sin ekonomiska överlevnad – eller om inkomsten ens kommer uppfylla kravet för arbetskraftstillstånd:

• Alla jobbar kvar på nuvarande distrikt, sysselsättningsgraden minskas i genomsnitt med 10 procent.

• ”Nya start- och stopptider”.

• Omläggningen gäller från och med 15 september, med nya tider och sysselsättningsgrad.

• Bibehållen lön motsvarande uppsägningstid från det att du fått ett nytt anställningsavtal.

VTD kommer att behålla nuvarande utdelningsdistrikt, och tidningsbuden behålla sina rutter, men med nya start- och sluttider. Enligt VTD:s egna beräkningar innebär det att sysselsättningsgraden i genomsnitt kommer att minska med 10 procent.

Omläggningen gäller från och med 15 september. Tidningsbuden har nu att ta ställning till ”omplaceringserbjudandet”.

– En del medarbetare har kommit och undrat, några har frågat på engelska. Jag vill inte säga att de inte ska skriva på, det är ju något som den enskilda måste ta ställning till, säger Lars Jonasson.

Han framhåller att det i många fall rör sig om anställda som redan är väldigt utsatta, med låg inkomst. Minskning av tid innebär också en risk att inkomsten sjunker under kravet för arbetskrafttillstånd, vilket berör en ansenlig andel av tidningsbuden.

– Andra har annonserat att de ska sluta och söker nytt. Själv hade jag ju tänkt fortsätta. Jag fyllde 65 år i går, men nu vet jag inte längre. Jag tänker, kan jag verkligen arbeta kvar på ett företag som behandlar sin personal på det här sättet? säger Lars Jonasson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Utlandstransporter

Hur fungerar rast och vila vid utlandstransporter?

Transport. Pontus undrar över kör- och vilotider för utlandstransporter. Börje vill veta om han fick rätt ersättning då han jobbade extra i midsomras. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Michael Stjärnfeldt. Foto: John Antonsson

Michael är veteran i avtalsdelegationen för flyget

Flyg. Efter snart 20 år i Transports flygavtalsdelegation har Michael Stjärnfeldt sett hur förhandlingar och villkor förändrats. I dag är allt mer uppstyrt – på gott och ont.

Tid att tänka på tidningsdistributören!

Tidningsbudens dag. Lördagen den 11 oktober är det dags att hylla alla tidningsbud världen över på yrkeskårens egen dag.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.

Två döms för ekobrott i Think Pink-härvan

Dom. Think Pinks tidigare vd döms till fängelse i 1,5 år för grov ekonomisk brottslighet. En avfallskonsulent döms också till fängelse för medhjälp. Båda har tidigare fått längre fängelsestraff för miljöbrott som bolaget begått.

Långtradare på väg mot Göteborg. Foto: Justina Öster

”Okej att bara testa alkoholberoende chaufförer”

Trafik. Det är okej som Transportstyrelsen föreslår nu, att bara förare med alkoholproblem ska testas för alkoholberoende. Så reagerar en lastbilschaufför som kör i västra delen av Sverige och vill vara anonym. Innan förslaget kom var han fly förbannad.

Kollage med körkort och en skylt med Transportstyrelsens logga.

Transportstyrelsen backar om peth-tester för körkort

Trafik. (UPPDATERAD 25-10-29) De så kallade peth-testerna, blodprov för att mäta förares alkoholkonsumtion, vållade skarp kritik. Nu backar Transportstyrelsen och föreslår att de inte längre ska kunna användas allmänt, som grund för att återkalla körkort. Testerna kommer dock att finnas kvar för personer som fått diagnosen alkoholberoende.

Polisbil

Hårdare tag mot färdskrivarfusk

Trafik. Regeringen föreslår skärpta regler mot färdskrivarfusk. Högre böter, lättare att visitera chaufförer och fler fängelsestraff är några av förslagen.

Europeiska domstolen för de mänskliga rättigheterna, kallad Europadomstolen, ligger i Strasbourg. Varje år inkommer över 50 000 klagomål från personer och organisationer i Europarådets 46 medlemsstater.

SD-uteslutning fall i Europadomstolen

Juridik. Europadomstolen har beslutat att Sverige ska svara på frågor om Transports uteslutning av en SD-politiker. Det gäller om staten agerat i strid med föreningsfriheten, genom domstolsbeslut som ogiltigförklarat uteslutningen.

Kommunen skärper krav på färdtjänst

Servicetrafik. Efter larm om obegriplig, utlokaliserad taxiväxel skärper nu Sundsvalls kommun kraven på leverantören: Alla anställda ska finnas inom Sveriges gräns.

Postnord TPL har tagit över driften vid Zalandos terminal i Brunna, norr om Stockholm.

Zalandolager får ny regi – igen

Terminal. Den 1 oktober tog Postnord TPL officiellt över driften på Zalandos stora anläggning i Brunna, norr om Stockholm. Det är tredje arbetsgivaren på sex år för de anställda.

Jobb hos assistansprofil – mardröm för chaufför

Arbetsrätt. Blankt anställningsbevis, fel lön och utlägg av egna pengar. Att köra den prisbelönta företagsledaren tedde sig perfekt för rutinerade chauffören Marika Jausovec – men slutade med avsked i sms.

Farlig arbetsmiljö
Ståplatta på sopbil. Foto: Privat

Skyddsombud vill stoppa farliga ståplattor

Miljö. Ståplattorna bakpå sopbilarna är livsfarliga och måste bort innan ännu ett dödsfall eller en allvarlig olycka inträffar, anser skyddsombudet Manuel Gomez i Halmstad. Nu har han vänt sig till Arbetsmiljöverket för att få stöd.

Tåg lossas i Norrköpings hamn

Hamnen varslar – elva kan förlora jobbet

Hamn. Norrköpings Hamn har varslat om uppsägningar som kan beröra elva medarbetare. En nödvändig konsekvens av skogsindustrins nedgång, enligt bolaget.

Rekordbeslag av heroin i falska Clas Ohlson-kartonger

Åtal. En uppenbart nervös lastbilschaufför stoppades natten till den 11 april av tullen i Helsingborg. Nu är han åtalad, misstänkt för att ha försökt smuggla ett halvt ton knark i kartonger som påstods innehålla hushållsapparater på väg till en Clas Ohlson-butik.