Spegling i sidorutor på gul färdtjänstbuss
Close
Telepass AB, som bland annat kör servicetrafik i flera kommuner i södra Sverige, ingår numera i Nobinakoncernen. (GENREBILD)
Close

Facket fick rätt i AD mot taxibolag

Arbetsrätt. Telepass har brutit mot taxiavtalet genom att inte betala övertidsersättning till två förare. Det slår Arbetsdomstolen fast i en dom. Arbetsgivaren har försökt komma undan genom en konstruktion med ett annat bolag, enligt Transports stämning.

Arbetsdomstolen (AD) har inte funnit att det går att visa att taxiförarna varit anställda hos något bemanningsföretag. Det betyder att arbetsgivaren brutit mot gällande kollektivavtal enligt domen från den 14 maj.

– Vi är väldigt nöjda. Arbetsdomstolen fastslår att arbetsgivaren gjort fel och nu får våra medlemmar rätt, säger Anna Erixon, central ombudsman med ansvar för taxiavtalet.

– Domen är också viktig i stort för andra branscher, så att arbetsgivare som har samma upplägg slutar med det.

Det var för ett år sedan som Transport drog både Telepass och Biltrafikens Arbetsgivareförbund till domstol. Det efter att utan resultat under våren försökt komma fram till en lösning vid upprepade möten med arbetsgivarorganisationen.

Taxibolaget Telepass kör servicetrafik i ett tiotal kommuner i södra Sverige, bland annat i Malmö, Helsingborg och Kristianstad. Sedan 2021 ingår bolaget i Nobinakoncernen.

Rättsfallet rör två taxichaufförer som inte fått övertidsersättning när de arbetat extra. Då de arbetat utöver ordinarie heltid har de, enligt arbetsgivaren, kört för ett annat bolag. Ett bemanningsbolag – men med samma chefer, samma fordon och samma taxicentral som då de kört för Telepass.

Bara ett förslaget försök till konstruktion för att runda kollektivavtalet, enligt facket.

Och Arbetsdomstolen har gjort bedömningen att det finns anledning att se allvarligt på avtalsbrotten: ”Även om de totala beloppen inte är väldigt höga, rör det sig om ett stort antal felaktiga löneutbetalningar under en längre tid” heter det i domen.

AD har fastställt beloppen som arbetsgivaren ska betala till taxiförarna.

Till den ena chauffören ska Telepass AB betala ut övertidsersättning för tio månader, från augusti 2021 till februari 2023.

Sammanlagt handlar det om närmare 26 000 kronor, plus ränta räknat från respektive datum då övertiden egentligen skulle betalats ut. Dessutom ska arbetsgivaren betala semesterersättning med 3 348 kronor, plus ränta från maj 2023.

För den andra chauffören handlar det om rätt till övertidsersättning vid över 20 tillfällen, från juli 2021 till april 2023. Sammanlagt handlar det om närmare 80 000 kronor, plus ränta.

Allmänt skadestånd

AD förpliktigar också taxibolaget att betala allmänt skadestånd. För de båda taxichaufförerna handlar det om 50 000 kronor var.

Till Transportarbetareförbundet ska Telepass betala 150 000 kronor i allmänt skadestånd.

Eftersom arbetsgivarparterna i allt väsentlig förlorat målet ska de som huvudregel ersätta Transportarbetareförbundets rättegångskostnader.

Det är också något som AD följt i det här fallet, trots att arbetsgivarparterna i rätten fört fram att facket borde ersätta deras kostnader – helt eller delvis – oavsett hur domen blir.

Telepass och Biltrafikens Arbetsgivareförbund har hävdat att Transport delvis drivit processen mot bättre vetande och att det orsakat arbetsgivarsidan merkostnader.

Arbetsgivarparternas argument avvisas av AD. Rätten anser inte att Transports process varit vårdslös eller försumlig så att det skulle finnas skäl att frångå huvudregeln om fördelning av rättegångskostnaderna.

Arbetsdomstolen har således beslutat att Telepass AB och Biltrafikens Arbetsgivareförbund, med hälften var, ska ersätta Transportarbetareförbundet med 491 973 kronor.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Tord Eriksson:
    22 maj, 2025

    Helt rätt. Sätt åt fuskarna ordentligt!

  2. Sonny Strömberg:
    17 maj, 2025

    Bra, en gång Transportare alltid Transportare.

  3. Urban Eriksson:
    16 maj, 2025

    Bra jobbat avdelning 14, skulle absolut kunna tänka mig att byta tillbaka till Transportarbetareförbundet om hela förbundet verkade för sina medlemmar.

  4. Lone Olsson:
    16 maj, 2025

    Grattis och Bra jobbat avdelning 14 som lagt ner enormt mycket jobb i detta ärende.

  5. B L:
    15 maj, 2025

    Rättvisan hinner alltid ikapp

Lästips:

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

Transports logga

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.