Avtal 2025

Industrifacken säger nej till 7,7 procent i treårigt avtal

Avtal 2025. Arbetsgivarna inom industrin har godkänt ett medlingsbud på en 7,7-procentig löneökning på 36 månader. Facken inom industrin säger nej och kallar budet oacceptabelt.

Fredagen den 21 mars valde arbetsgivarna inom industrin att godkänna det medlingsbud som lämnats av Industriavtalets opartiska ordföranden (Opo). Det rör sig om ett avtal som är 36 månader långt och har en sammanlagd löneökning på 7,7 procent. Arbetsgivarna anser att löneökningarna i Opo:s framställan, medlingsbudet, är svårsmälta men acceptabla.

–  Vi ser att det bud som Opo nu har lagt är på en bekymmersam nivå och det är efter noggrant övervägande som vi säger ja. Vi noterar att nivån ligger nära det avtal som man slöt i Finland och att vi med detta avtal skulle klara konkurrenskraften med darr på ribban, säger industriarbetsgivarnas förhandlingschef Per Widolf i ett pressmeddelande.

Facken inom industrin (se faktaruta) har i ett gemensamt pressmeddelande avfärdat lönebudet och skriver: ”För att en slutlig hemställan ska kunna antas av Facken inom industrin måste avtalsvärdet vara avsevärt högre. Facken inom industrin skriver i sitt svar att avtalsvärdet måste höjas med avsevärt högre löneökningar vid varje revisionstillfälle. Dessutom saknar hemställan nödvändiga avsättningar till system för arbetstidsförkortning – deltidspension, inrättande av system för arbetstidsförkortning på alla områden, en låglönesatsning och en lösning för alla områden på frågan om övertidsersättning för deltidsanställda. Dessa reservationer gäller oavsett avtalsperiodens längd.”

Förhandlingarna om industriavtalet kommer att fortsätta och målet är fortfarande att ett avtal ska vara klart senast den 31 mars.

På Näringslivets hus är Transports förhandlingsdelegation för transportavtalet samlade, det avtalet löper också ut den 31 mars. Industrifackens avvisande av Opo:s hemställan tycker Transports förbundsordförande Tommy Wreeth är glädjande.

– Jag förutsätter att de fortfarande har ett ettårigt avtal i fokus enligt LO-samordningen.

Påverkar detta era förhandlingar?

– Nej, egentligen inte. Vi har någon form av konstruktiva förhandlingar som till viss del tog lite fart under fredagen. Men det känns ändå som det är en bra bit kvar, säger Tommy Wreeth.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Bert Johansson:
    21 mars, 2025

    Det är direkt oförskämt av medlarna att komma med ett sådant förslag och det är ännu mer oförskämt av arbetsgivarna att acceptera förslaget.
    Men arbetsgivarnas inställning är att arbetstagarna knappt skall ha några som helst löneökningar men att dem själv skall kunna dela på miljarder är OK.
    Att diskussion om ett 3-årigt avtalsperiod måste man förutsätta att industrifacken inte ens diskuterar för samordningen är ju 1 år. Industrifacken kan väl ändå inte vara dem som skall bryta samordningen!!!

Lästips:

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Transport sutredare Amne Alansari kartlägger hur det ser ut på svenska rastplatser. Bilden är ett fotomontage. Foto: John Antonsson/Justina Öster

Amne Alansari

… ny utredare på Transport som jobbar med att kartlägga hur det är på svenska rastplatser.

Bakficka på jeans med två sedlar nedstoppade

Så blev de nya lönerna

Löner. Alla utom ett av Transports kollektivavtal är färdiga. Här är de nya lönerna – och så tycker facket, arbetsgivarna och arbetarna om de nya avtalen.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.