Företaget Däck o Kil ingår däckkedjan Euromaster, som nu öppnat sin första drop-in-station utomhus. Tältet står vid Bergvik köpcenter i Karlstad. Foto: Jan Lindkvist
Close
Företaget Däck o Kil ingår däckkedjan Euromaster, som nu öppnat sin första drop-in-station utomhus. Tältet står vid Bergvik köpcenter i Karlstad.
Close

Euromaster tar upp kampen om drop-in-kunderna

Däckbyte. I många år har en lågpriskedja skiftat hjul, utomhus, på stora kundparkeringar. Nu tar Euromaster upp kampen om drop-in-kunderna. Först ut är entreprenören Däck o Kil som ställt upp tältet vid ett köpcentrum i Karlstad. Transport har tecknat en lokal uppgörelse som medger däckskifte även på lördagar.

Mutterdragaren smattrar som en kulspruta mellan plåtcontainrarna på den stora Coop-parkeringen. Michael Vaara och Jimmy Kroon hjälps åt att skifta till sommardäck åt en ung tjej i en VW Bubbla.

– Perfekt! Ingen tidsbokning, inget krångel, säger hon och hjälper till att lyfta hjulen ur den trånga skuffen.

Michael och Jimmy är timanställda på gummiverkstaden Däck o Kil, som är ansluten till kedjan Euromasters. De rycker in vid behov, främst under de högintensiva vår- och höstveckor då Sveriges alla bilägare måste byta däck.

Båda jobbar normalt i firmans verkstad hemma i Kil. Men också vid den nyöppnade ute-stationen vid Bergviks köpcentrum.

”Ingen tidsbokning, inget krångel. Perfekt för mig”, säger Bubbla-ägaren som strax får dubbdäcken avplockade.
”Ingen tidsbokning, inget krångel. Perfekt för mig”, säger Bubbla-ägaren som strax får dubbdäcken avplockade. Foto: Jan Lindkvist

Den här tisdagen lyser solen över Karlstad och vinden är svag.

– En perfekt dag att jobba ute. Chansen finns att man får se en och annan motorcykel passera också, säger Michael Vaara, som olyckligtvis har sin egen isärplockad hemma i garaget.

Andreas Huatorpet är huvudman i Däck o Kil, som har tolv anställda. Det är andra gången företaget ställer upp tältet. I höstas skedde en provomgång. På samma plats.

– Det här året blir ett test, säger han. Jag tror mycket på idén. Under högsäsongsveckorna har vi svårt att ta emot ”drop-in-kunder” i verkstaden. Vi försökte kombinera drop-in med bokade besök, men det blev rörigt.

– Så här långt känns det positivt med tältet. Kunderna gillar enkelheten. Det är A och O. De ser hur lång kön är, och kan välja att återkomma om den skulle vara för lång.

Initialt fanns en del frågor som behövde lösas. En var att fixa ett tälttak på 225 kvadratmeter och fyra 20-fotscontainrar. De rymmer däckslager, kontor och maskinpark. Förutom att skifta hjul kan kunderna köpa nya däck, om de gamla är uttjänta.

– Fast lagret är begränsat, så ibland får vi beställa, förtydligar Andreas Huatorpet.

Michael Vaara jobbar på företaget Däck o Kil i Värmland. Han gillar utomhusjobbet, i vart fall fina dagar.
Michael Vaara jobbar på företaget Däck o Kil i Värmland. Han gillar utomhusjobbet, i vart fall fina dagar. Foto: Jan Lindkvist

Företaget har också ställt upp en manskapsbod som rymmer pentry och toalett.

Allt fler däckfirmor erbjuder lagring åt kunderna, så kallat däckhotell. Det gör även Däck o Kil.

Fast lagringen blir lite mer komplicerad för kunder som vill använda sig av drop-in-möjligheten. Är däcken inlämnade, måste bilisten förvarna så att däcken kan hämtas inför bytet.

Ett krux är också Transports centrala kollektivavtal, som reglerar villkoren för gummiverkstäder. Enligt avtalet ska allt ordinarie arbete förläggas inom tidsramen 07 till 20, måndag till torsdag. Och 07 till 17 på fredagar. Ingen arbetstid får schemaläggas på lördagar eller söndagar.

Däck o Kil förhandlade med Transports avdelning i Karlstad och parterna enades om en lokal uppgörelse. Den medger att personalen jobbar till klockan 18 på fredagar och dessutom från klockan 09 till 16 på lördagar.

Den som ställer upp på lördagen får dubbel ”betalning” för varje arbetad timme. För fast anställda gäller kompledighet och behovare får ut det i pengar.

Andreas Huatorpet är nöjd med uppgörelsen med Transport. Samma svar ger de anställda som bemannar drop-in-stationen den här dagen.

Transports ombudsman Mikael Ladman är också positiv. Tidigare la han och avdelningen ner mycket krut på företaget Däckskiftarna, som länge erbjudit däckbyte på landets kundparkeringar.

Det slutade med att Däckskiftarna skrev på ett kollektivavtal. Men bara centralt. De som utför jobben, en serie franchisetagare, har inte tecknat avtal och det är oklart vilka villkor som gäller för personalen på fältet.

Michael Vaara har precis skiftat däck åt Tony Malmgren. ”Vanligt hjulbyte gör jag själv, men nu behövde jag nya däck också”, säger Tony.
Michael Vaara har precis skiftat däck åt Tony Malmgren. ”Vanligt hjulbyte gör jag själv, men nu behövde jag nya däck också”, säger Tony. Foto: Jan Lindkvist

På senare år har utvecklingen gått mot att landets bilister utför mindre och mindre service själva. Det gäller även hjulen.

Andreas Huatorpet säger:

– Den utvecklingen kommer nog att fortsätta. Bilarna, och även däcken, blir mer och mer avancerade. Bultarna ska dras med ett visst moment och det blir bara fler och fler dimensioner.

– Det är inte ovanligt att folk kommer med däck de beställt själva på nätet. Och så är det fel storlek. Hemma i Kil är Epa-traktorerna många. Där är det skillnad. Ungdomarna har järnkoll på fälgar och dimensioner.

Utanför container-kontoret fortsätter bilkunderna att droppa in. Michael Vaara och Jimmy Kroon dirigerar förarna som själva får köra in bilen.

– Nu under pandemin undviker vi att sätta oss i bilarna. Det är både för vår skull och för kundernas, säger Jimmy Kroon.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Storbrand ödelade anrik gummiverkstad

Däck. I morse var branden på Malå Gummiverkstad en huvudnyhet i medierna. Transportprofilen Roger Oskarsson jobbade i 30 år på verkstaden, som nu är totalförstörd.

Stora löneklyftor i kommunal renhållning

Miljöarbete. Individuella löner har gjort att det skiljer över 4 000 kronor i lön för miljöarbetarna på det kommunala bolaget Karlstads Energi. Transports ombudsman Mikael Ladman är kritisk.

Illustration: Gustaf Öhrnell Hjalmars Foto: Lilly Hallberg/Jan Lindkvist/Justina Öster

Samhällstrafik på lånade tillstånd

Trendtaxi. Förlorade trafiktillstånd. Slavliknande kontrakt. Lön som inte betalats och bortglömda förhandlingar. Trots det har Trendtaxi gång på gång vunnit upphandling av samhällstrafik för hundratals miljoner. Transports avdelningar tar nu striden för de många chaufförer som drabbats.

Vad händer med mobilitetspaketet?

Åkeri. Tunga röster som jobbar för schystare villkor på landets vägar träffades under torsdagskvällen för ett direktsänt samtal.

Storbrand ödelade anrik gummiverkstad

Däck. I morse var branden på Malå Gummiverkstad en huvudnyhet i medierna. Transportprofilen Roger Oskarsson jobbade i 30 år på verkstaden, som nu är totalförstörd.

Avtal 2021
Nextjetflygplan

Nya avtal för flyget dröjer

Flyg. Redan i mitten av december inledde Transport förhandlingarna om nya avtal för markpersonalen inom flyget. Lönerna är ännu inte klara. Parterna skulle ha träffats under torsdagen, men mötet sköts upp till den 22 april.

Stora löneklyftor i kommunal renhållning

Miljöarbete. Individuella löner har gjort att det skiljer över 4 000 kronor i lön för miljöarbetarna på det kommunala bolaget Karlstads Energi. Transports ombudsman Mikael Ladman är kritisk.

Krav på plexiglas och stopp för passagerare i taxi-framsätet

Taxi. Plexiglas och stopp för framsätesåkning vid sjukresor. Efter ökad smittspridning och påtryckningar från Transport följer Region Västernorrland i Stockholms spår och ökar corona-säkerheten för både taxiförare och passagerare.

Många förare lurade – nu döms åkeriägaren till fängelse

Åkeri. Huvudmannen i de omskriva åkerierna Norrköping Transport NL och Direct Transport döms till två års fängelse och näringsförbud i fem år, för grova ekobrott. Två andra medlemmar i familjen döms samtidigt. I domen från Norrköpings tingsrätt pekas speditören DSV ut på ett föga smickrande sätt.

Syrebrist kan ha orsakat ny dödsolycka på fartyg

Arbetsmiljö. Den 25 mars omkom en 33-årig besättningsman ombord på ett fartyg som låg för ankar strax utanför Södertälje Hamn. Misstankar finns om att mannen, som var från Kap Verde, klättrat ner i ett utrymme där lasten, flis, hade förbrukat syret.

Transports kongress 2017 debatterade flera stora framtidsfrågor och ombuden tillsatte också en framtidsutredning. Ulf Persson (bilden till höger) är utredningssekreterare. Foto: Jan Lindkvist / John Antonsson

Framtidsutredningen snart i mål

Transport. Facket står inför många utmaningar i framtiden. Vid förbundets kongress för snart fyra år sedan skickades flera tunga frågor till en framtidsutredning, som skulle lägga fram förslag.

Rapport: Stor oro bland arbetare om pension

Pension. LO-medlemmarna oroar sig mer än tjänstemän för pensionen. Hälften av LO-medlemmarna kan tänka sig att byta parti på grund av pensionsfrågan.

Harry Heath betalar själv för att förvara cykel och arbetskläder i ett garage som helt saknar koppling till hans arbetsgivare.

Matbudet Harry Heath: ”Avtalet är en början”

Foodora. Harry Heath tillhör en liten grupp matbud som värvat många medlemmar på Foodora samtidigt som Transport förhandlat fram kollektivavtalet. – Vi är lite besvikna, men det är i alla fall en början, säger han.