Företaget Däck o Kil ingår däckkedjan Euromaster, som nu öppnat sin första drop-in-station utomhus. Tältet står vid Bergvik köpcenter i Karlstad. Foto: Jan Lindkvist
Close
Företaget Däck o Kil ingår däckkedjan Euromaster, som nu öppnat sin första drop-in-station utomhus. Tältet står vid Bergvik köpcenter i Karlstad.
Close

Euromaster tar upp kampen om drop-in-kunderna

Däckbyte. I många år har en lågpriskedja skiftat hjul, utomhus, på stora kundparkeringar. Nu tar Euromaster upp kampen om drop-in-kunderna. Först ut är entreprenören Däck o Kil som ställt upp tältet vid ett köpcentrum i Karlstad. Transport har tecknat en lokal uppgörelse som medger däckskifte även på lördagar.

Mutterdragaren smattrar som en kulspruta mellan plåtcontainrarna på den stora Coop-parkeringen. Michael Vaara och Jimmy Kroon hjälps åt att skifta till sommardäck åt en ung tjej i en VW Bubbla.

– Perfekt! Ingen tidsbokning, inget krångel, säger hon och hjälper till att lyfta hjulen ur den trånga skuffen.

Michael och Jimmy är timanställda på gummiverkstaden Däck o Kil, som är ansluten till kedjan Euromasters. De rycker in vid behov, främst under de högintensiva vår- och höstveckor då Sveriges alla bilägare måste byta däck.

Båda jobbar normalt i firmans verkstad hemma i Kil. Men också vid den nyöppnade ute-stationen vid Bergviks köpcentrum.

”Ingen tidsbokning, inget krångel. Perfekt för mig”, säger Bubbla-ägaren som strax får dubbdäcken avplockade.
”Ingen tidsbokning, inget krångel. Perfekt för mig”, säger Bubbla-ägaren som strax får dubbdäcken avplockade. Foto: Jan Lindkvist

Den här tisdagen lyser solen över Karlstad och vinden är svag.

– En perfekt dag att jobba ute. Chansen finns att man får se en och annan motorcykel passera också, säger Michael Vaara, som olyckligtvis har sin egen isärplockad hemma i garaget.

Andreas Huatorpet är huvudman i Däck o Kil, som har tolv anställda. Det är andra gången företaget ställer upp tältet. I höstas skedde en provomgång. På samma plats.

– Det här året blir ett test, säger han. Jag tror mycket på idén. Under högsäsongsveckorna har vi svårt att ta emot ”drop-in-kunder” i verkstaden. Vi försökte kombinera drop-in med bokade besök, men det blev rörigt.

– Så här långt känns det positivt med tältet. Kunderna gillar enkelheten. Det är A och O. De ser hur lång kön är, och kan välja att återkomma om den skulle vara för lång.

Initialt fanns en del frågor som behövde lösas. En var att fixa ett tälttak på 225 kvadratmeter och fyra 20-fotscontainrar. De rymmer däckslager, kontor och maskinpark. Förutom att skifta hjul kan kunderna köpa nya däck, om de gamla är uttjänta.

– Fast lagret är begränsat, så ibland får vi beställa, förtydligar Andreas Huatorpet.

Michael Vaara jobbar på företaget Däck o Kil i Värmland. Han gillar utomhusjobbet, i vart fall fina dagar.
Michael Vaara jobbar på företaget Däck o Kil i Värmland. Han gillar utomhusjobbet, i vart fall fina dagar. Foto: Jan Lindkvist

Företaget har också ställt upp en manskapsbod som rymmer pentry och toalett.

Allt fler däckfirmor erbjuder lagring åt kunderna, så kallat däckhotell. Det gör även Däck o Kil.

Fast lagringen blir lite mer komplicerad för kunder som vill använda sig av drop-in-möjligheten. Är däcken inlämnade, måste bilisten förvarna så att däcken kan hämtas inför bytet.

Ett krux är också Transports centrala kollektivavtal, som reglerar villkoren för gummiverkstäder. Enligt avtalet ska allt ordinarie arbete förläggas inom tidsramen 07 till 20, måndag till torsdag. Och 07 till 17 på fredagar. Ingen arbetstid får schemaläggas på lördagar eller söndagar.

Däck o Kil förhandlade med Transports avdelning i Karlstad och parterna enades om en lokal uppgörelse. Den medger att personalen jobbar till klockan 18 på fredagar och dessutom från klockan 09 till 16 på lördagar.

Den som ställer upp på lördagen får dubbel ”betalning” för varje arbetad timme. För fast anställda gäller kompledighet och behovare får ut det i pengar.

Andreas Huatorpet är nöjd med uppgörelsen med Transport. Samma svar ger de anställda som bemannar drop-in-stationen den här dagen.

Transports ombudsman Mikael Ladman är också positiv. Tidigare la han och avdelningen ner mycket krut på företaget Däckskiftarna, som länge erbjudit däckbyte på landets kundparkeringar.

Det slutade med att Däckskiftarna skrev på ett kollektivavtal. Men bara centralt. De som utför jobben, en serie franchisetagare, har inte tecknat avtal och det är oklart vilka villkor som gäller för personalen på fältet.

Michael Vaara har precis skiftat däck åt Tony Malmgren. ”Vanligt hjulbyte gör jag själv, men nu behövde jag nya däck också”, säger Tony.
Michael Vaara har precis skiftat däck åt Tony Malmgren. ”Vanligt hjulbyte gör jag själv, men nu behövde jag nya däck också”, säger Tony. Foto: Jan Lindkvist

På senare år har utvecklingen gått mot att landets bilister utför mindre och mindre service själva. Det gäller även hjulen.

Andreas Huatorpet säger:

– Den utvecklingen kommer nog att fortsätta. Bilarna, och även däcken, blir mer och mer avancerade. Bultarna ska dras med ett visst moment och det blir bara fler och fler dimensioner.

– Det är inte ovanligt att folk kommer med däck de beställt själva på nätet. Och så är det fel storlek. Hemma i Kil är Epa-traktorerna många. Där är det skillnad. Ungdomarna har järnkoll på fälgar och dimensioner.

Utanför container-kontoret fortsätter bilkunderna att droppa in. Michael Vaara och Jimmy Kroon dirigerar förarna som själva får köra in bilen.

– Nu under pandemin undviker vi att sätta oss i bilarna. Det är både för vår skull och för kundernas, säger Jimmy Kroon.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Schyst skifte

Sommardäck. I år satsar Euromaster på däckbyte i tält för drop in-kunder på sju orter runt om i landet. Till skillnad från andra kedjor med liknande verksamhet har Euromaster kollektivavtal och en särskild uppgörelse med Transport som möjliggör däckskifte även på fredagkvällar och helger – med schysta villkor för de anställda i tältet.

Marie Samuelsson, ombudsman i avdelning 17 Skövde-Borås, och Mikael Ladman, ombudsman i avdelning 6 Värmland.

Utvalda till valledare

Transport. Arbetet har börjat inför valåret. Svenska Transportarbetareförbundet har utsett två valledare. Ombudsmännen Marie Samuelsson och Mikael Ladman har delat landet mellan sig. Men vad ska de egentligen göra? Här svarar de själva för presentationen.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Framtidens chaufförer utbildas i Sunne

Prisad. Årets Transportskola är Södra Viken i Sunne, Värmland. Priset får skolan för sitt systematiska värdegrundsarbete, upparbetade samverkan med branschen och sitt goda rykte bland åkarna.

Kriget i Ukraina

Transport: Blockaden har haft effekt

Konflikt. Transports blockad av ryska, ryskkontrollerade och ryskflaggade fartyg pågår som varslats hela maj månad. Något beslut om förlängning är ännu inte fattat.

Kriget i Ukraina

Transports blockad fortsätter

Hamn. Svenska Transportarbetareförbundets blockad av ryska och ryskkontrollerade fartyg i svenska hamnar fortsätter som planerat månaden ut.

Sedlar

Andreas drog in 800 000 till transportarbetare i sin avdelning

Försäkringar. Under hösten förra året jobbade Andreas Ehm som försäkringsinformatör för Transport och Avtalat. Han ringde runt till transportarbetare och med hans hjälp fick 20 personer dela på mer än 800 000 kronor i försäkringsutbetalningar.

Manifestation avdelning 18

Möten och organisering längs vägen

Facket. Valet, avtalets ob-tillägg, försäkringar, medlemsvärvning och förbundets värderingar. Och en snabb fika med bulle – i dag genomförde Transports fyra nordligaste avdelningar en gemensam manifestation och mötte gamla och blivande medlemmar nära motorvägen.

Hallå där!

Moa Lindell

lastbilschaufför från Huddinge och en av åtta tävlande i kategorin Lastbil på Yrkes-SM i Växjö i mitten på maj.

Körde mat för Uber Eats – miljoner i skattefusk

Matbud. Svarta löner, momsfiffel och utnyttjade bud. En underleverantör till Uber Eats undanhöll 2,3 miljoner kronor i skatter och avgifter. Nu ska Skatteverket specialgranska matbudsbranschen.

Örjan Wallon från Transports Norrbottenavdelning skickade bilder från förstamajfirandet i Luleå. Foto: Transport avdelning 26 Norrbotten

Förstamajtåg runt om i landet

Första maj 2022. Äntligen kunde förstamajtågen ringla fram igen. Efter två år av restriktioner och karantän var det många som ville demonstrera på arbetarrörelsens egen högtidsdag.

Dom om avstängt skyddsombud överklagas

Skyddsombud. Andreas Ehm stängdes av från statligt ägda kärnkraftverket Ringhals för två år sedan. Tingsrätten ansåg inte att kärnkraftverket gjort sig skyldigt till hindrande av skyddsombud. Men nu ska frågan upp i hovrätten. – För mig är det en principfråga, säger Andreas Ehm.

Transports ordförande Tommy Wreeth. Foto: Martin Hörner Kloo

Transports blockad träder i kraft den 1 maj

Blockad. Klockan 7.00 den 1 maj träder Svenska Transportarbetareförbundets blockad mot ryska fartyg i kraft. Transport håller kvar sin blockad då de inte tror att EU-blockaden har särskild stor effekt.

Rådjur på väg. Foto: Shutterstock

Se upp för viltet på vägen!

Viltolyckor. Maj är en månad då aktiviteten bland djuren i skogen ökar. Det leder till fler viltolyckor på vägarna där rådjuren löper störst risk att råka illa ut. Förra året skedde 50 000 rådjursolyckor, skriver Riksförbundet M Sverige i ett pressmeddelande.

Internationella Arbetsmiljödagen

Ingen ska behöva skada sig på jobbet!

Arbetsmiljö. I dag, torsdagen den 28 april infaller Internationella Arbetsmiljödagen, ”World Day for Safety and Health Work” – en dag då arbetet för säkrare och tryggare arbetsmiljöer står i fokus världen över.

Dödsolycka utreds av åklagare

Åkeri. En kranbilsförare klämdes så svårt vid en byggarbetsplats i Stockholm att han senare avled av skadorna. Arbetsmiljöverket har funnit så allvarliga brister på arbetsplatsen att de lämnat fallet till åklagare som ska utreda skuldfrågan.