EU-politiker håller luddiga löften

EU-valet. Svenska ledamöter i EU-parlamentet håller vad de lovar när det gäller arbetsmarknadspolitiken. De rödgröna och Feministiskt initiativ röstar oftast för skärpta regler från EU. Sverigedemokraterna gör det ofta. Borgerliga partier sällan.

Den fackfinansierade tankesmedjan Arena Idé har gått igenom hur svenska parlamentariker röstat om arbetsmarknadsfrågor i EU-parlamentet.

Den korta förklaringen är att de håller vad de lovat.

Den lite längre förklaringen:

Till skillnad från till ett riksdagsval är partiernas vallöften till EU-valet lite mer luddigt formulerade. Men utredningens författare Sigrid Melchior har hittat ett antal löften bland många lösa formuleringar. Ledamöterna röstar enligt dem.

Här är kommer ett antal arbetsmarknadsfrågor och partiernas röstfacit.

Utstationering

De rödgröna partierna och Sverigedemokraterna gick 2014 till val på att ändra utstationeringsdirektivet, alltså de regler som gäller för lön och andra anställningsvillkor för EU-medborgare som tillfälligt jobbar i ett annat land, anställda av arbetsgivare i hemlandet.

De tidigare allianspartierna sa sig värna om den svenska modellen och var inför valet mot ändring av reglerna.

Partierna röstade i enlighet med sina vallöften.

Parlamentet röstade för utstationeringsdirektivet som ska  gälla från och med nästa sommar.

Åkerifrågan

Här är det lite svårare. Som Transportarbetaren rapporterat tidigare i dag den 27 mars så harvar frågor som rör cabotage, lön för chaufförer och kör- och vilotider fortfarande vidare i EU-maskineriet.

De rödgröna partierna och Sverigedemokraterna har lovat att jobba för hårdare reglering av internationella transporter, om än röstbeteendet varit något annorlunda.

Som ett exempel nämns ett ändringsförslag som handlade om att internationella transporter, exempelvis mellan Rumänien och Sverige, helt skulle undantas från utstationeringsreglerna. Där röstade de rödgröna partierna och Feministiskt initiativ mot. De borgerliga och Sverigedemokraterna röstade för.

Socialt protokoll

Inför valet lovade de rödgröna att driva frågan om ett socialt protokoll (en slags åsiktsförklaring om att skriva in de fackliga rättigheterna i EU:s fördrag). De rödgröna, Vänsterpartiet och Feministiskt initiativ röstade för det slutgiltiga förslaget, de borgerliga partierna röstade mot. Sverigedemokraterna deltog inte på voteringen, men ska enligt rapporten ha röstat mot om de hade varit närvarande.

Förslaget röstades igenom, men är ganska dött efter beslutet om nytt utstationeringsdirektiv. Dessutom måste alla EU-länder enas för att en fördragsändring ska gå igenom, det är inte så troligt.

Cancerogena ämnen

Vid en första omröstning om lägsta gränsvärden för cancerogena ämnen röstade alla svenska parlamentariker för. Vid återkommande revisioner valde dock Sverigedemokraterna att rösta mot, till skillnad från alla övriga svenska parlamentariker.

Kraven har brett stöd i parlamentet. Vid den andra revisionen röstade 585 för, 46 mot och 35 la ner sina röster.

Du kan läsa hela rapporten här.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Skallig man med skägg och ljus kostym på en innerstadsgata i Stockholm

”Sveriges arbetare är värda fan så mycket bättre”

7 frågor. Johan Lindholm är LO:s nya ordförande. Hur ser han på LAS, arbetstidsförkortning och politik?

Magnus Falk. Foto: John Antonsson

Magnus Falk

…Transports EU-expert. Inför EU-valet uttryckte du oro för att maktbalansen skulle skifta i parlamentet. Hur blir det nu?

Rattfylla bakom allt fler indragna körkort

Trafiksäkerhet. Nära 20 000 körkort återkallades det första halvåret. Medan trafikbrotten som orsak minskar fortsätter återkallelser på grund av rattfylleri och drograttfylleri att öka.

Sopbil fast i slukhål

Arbetsolycka. Plötsligt rasade vägen – föraren hann inte reagera och sopbilen körde ned och fastnade i slukhålet i ett bostadsområde i Jönköping. Ingen ska ha skadats fysiskt i olyckan.

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

M: Sverige riskerar missa säkerhetsmål

Trafikpolitik. Målet att halvera antalet dödsolyckor i vägtrafiken ser ut att misslyckas. Riksförbundet M, tidigare Motormännen, larmar nu om att takten för att öka säkerheten är för långsam och att farliga vägavsnitt lämnas utan åtgärd.

Semester fortfarande klassfråga

Rapport. Skillnaderna är stora mellan arbetare och tjänstemän när det gäller möjlighet till semesterresor, fritidsaktiviteter och nöjen. Och klyftan har ökat över tid, visar LO:s kartläggning.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.