EU-politiker håller luddiga löften

EU-valet. Svenska ledamöter i EU-parlamentet håller vad de lovar när det gäller arbetsmarknadspolitiken. De rödgröna och Feministiskt initiativ röstar oftast för skärpta regler från EU. Sverigedemokraterna gör det ofta. Borgerliga partier sällan.

Den fackfinansierade tankesmedjan Arena Idé har gått igenom hur svenska parlamentariker röstat om arbetsmarknadsfrågor i EU-parlamentet.

Den korta förklaringen är att de håller vad de lovat.

Den lite längre förklaringen:

Till skillnad från till ett riksdagsval är partiernas vallöften till EU-valet lite mer luddigt formulerade. Men utredningens författare Sigrid Melchior har hittat ett antal löften bland många lösa formuleringar. Ledamöterna röstar enligt dem.

Här är kommer ett antal arbetsmarknadsfrågor och partiernas röstfacit.

Utstationering

De rödgröna partierna och Sverigedemokraterna gick 2014 till val på att ändra utstationeringsdirektivet, alltså de regler som gäller för lön och andra anställningsvillkor för EU-medborgare som tillfälligt jobbar i ett annat land, anställda av arbetsgivare i hemlandet.

De tidigare allianspartierna sa sig värna om den svenska modellen och var inför valet mot ändring av reglerna.

Partierna röstade i enlighet med sina vallöften.

Parlamentet röstade för utstationeringsdirektivet som ska  gälla från och med nästa sommar.

Åkerifrågan

Här är det lite svårare. Som Transportarbetaren rapporterat tidigare i dag den 27 mars så harvar frågor som rör cabotage, lön för chaufförer och kör- och vilotider fortfarande vidare i EU-maskineriet.

De rödgröna partierna och Sverigedemokraterna har lovat att jobba för hårdare reglering av internationella transporter, om än röstbeteendet varit något annorlunda.

Som ett exempel nämns ett ändringsförslag som handlade om att internationella transporter, exempelvis mellan Rumänien och Sverige, helt skulle undantas från utstationeringsreglerna. Där röstade de rödgröna partierna och Feministiskt initiativ mot. De borgerliga och Sverigedemokraterna röstade för.

Socialt protokoll

Inför valet lovade de rödgröna att driva frågan om ett socialt protokoll (en slags åsiktsförklaring om att skriva in de fackliga rättigheterna i EU:s fördrag). De rödgröna, Vänsterpartiet och Feministiskt initiativ röstade för det slutgiltiga förslaget, de borgerliga partierna röstade mot. Sverigedemokraterna deltog inte på voteringen, men ska enligt rapporten ha röstat mot om de hade varit närvarande.

Förslaget röstades igenom, men är ganska dött efter beslutet om nytt utstationeringsdirektiv. Dessutom måste alla EU-länder enas för att en fördragsändring ska gå igenom, det är inte så troligt.

Cancerogena ämnen

Vid en första omröstning om lägsta gränsvärden för cancerogena ämnen röstade alla svenska parlamentariker för. Vid återkommande revisioner valde dock Sverigedemokraterna att rösta mot, till skillnad från alla övriga svenska parlamentariker.

Kraven har brett stöd i parlamentet. Vid den andra revisionen röstade 585 för, 46 mot och 35 la ner sina röster.

Du kan läsa hela rapporten här.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Transportare om välfärd, arbete och politikertal i Almedalen

Politik. LO-tv sänder live under årets korta, digitala Almedalsvecka. På måndagen pratade Transports Tommy Wreeth om vilka välfärdsfrågor som väger tyngst – och vikten av att regeringen får ordning på LAS.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

EU får nollvision mot dödsolyckor på jobbet

Arbetsmiljö. År 2018 dog 3 300 EU-medborgare på jobbet. I unionens nya strategi för arbetsmiljö finns en nollvision mot dödsfall på arbetet.

Tommy Wreeth

Vad är en röst på S värd i nästa val?

Ordförandeord. Vart är Socialdemokraterna på väg egentligen? Frågan är ytterst aktuell och bottnar i att partiet nu tvingas leverera det elände man gick med på i den så kallade januariöverenskommelsen.

Trevlig sommar!

Transportarbetaren önskar en skön sommar till alla läsare, både på arbete och semester! Redaktionen är ledig och åter på plats den 2 augusti. Men missa inte vår efterlysning…

Är du med i facket? Transportarbetarens Vendela Engström, Lilly Hallberg och två reportrar till frågade alla chaufförer de hann med under en dag i Ödeshög.

Lastbilsförare populära att möta

Undersökning. Vägens riddare är omtyckta i trafiken. Lastbilschaufförer får gott betyg av medtrafikanterna, visar en Sifo-undersökning. Minst omtyckta är cyklister och personer på elsparkcykel.

Almedalen 2021
Emma Brodin Almedalen

Transportare om välfärd, arbete och politikertal i Almedalen

Politik. LO-tv sänder live under årets korta, digitala Almedalsvecka. På måndagen pratade Transports Tommy Wreeth om vilka välfärdsfrågor som väger tyngst – och vikten av att regeringen får ordning på LAS.

Natten till den 15 april utbröt en brand vid gummiverkstaden i Malå. Värden för 30 miljoner kronor förstördes.

Efter branden: Nya tag i lånade lokaler

Gummiverkstad. I mitten av april eldhärjades gummiverkstaden i Malå, en koncern som servar allt från personbilar till enorma gruvtruckar på 150 ton. Värden för omkring 30 miljoner kronor gick upp i rök.

Nya lagar att följa!

Lagstiftning. Böter direkt för buskörning med vattenskoter och hög musik. Och ny beräkning av bilförmån. Från den 1 juli gäller en rad nya lagar och regler.

I Teg i Umeå ligger stationen som kan bli den första OKQ8-mack som håller öppet, utan personal på plats, nattetid. Tanken är att kunderna ska logga in med mobilt bank-id och handla själva. Foto: Justina Öster

OK hakar på trend med obemannade butiker

Bensinmack. På en rad orter i landet kan invånarna handla mat dygnet runt, i obemannade butiker. En sådan affär öppnades nyligen i Malå. I Umeå planerar OK Västerbotten för en mack utan personal nattetid. Tanken är att kunderna ska låsa upp dörren själva, med mobilt bank-id.

Fordonsprogrammet
Rasmus Johansson och Anton Norén Ovesson efterlyser fler vuxna i den praktiska delen på transportutbildningen.

Transportelever larmar om lärarbrist i Karlshamn

Yrkesutbildning. Helt uteblivna lektioner i centrala moment och väntan, väntan, väntan – elever och föräldrar har reagerat på hur det fungerar på transportutbildningen vid gymnasiet i Karlshamn. Lärartätheten är alarmerande låg jämfört med andra skolor.

Skolansvarig: ”Tar allvarligt på kritiken”

Yrkesutbildning. Christina Jonsson är rektor på Vägga Gymnasieskola, med ansvar för fordons- och transportprogrammet. Som huvudman bär hon ansvaret om något skulle hända också ute vid Asarum. Och hon tar synpunkterna från eleverna på allvar.

VFG:s vd: ”Delar inte bilden”

Genmäle. Efter att Transportarbetaren gått i tryck, och artiklarna publicerats på webben, har Lisa Eriksson – vd för utbildningsbolaget VFG – svarat. Här publicerar vi hennes genmäle på kritiken.

”Seriösa bolag chanslösa i upphandling”

Taxi. Nystartade taxibolag utan vare sig referenser eller trafiktillstånd vann upphandlingen av samhällstrafiken i Region Gävleborg. Det hävdar Transport och stora bolag som gör enad front mot prisdumpningen.

HF driver tvist till Europadomstolen

Arbetsrätt. I våras förlorade Transports konkurrentfack Hamnarbetarförbundet en tvist i Arbetsdomstolen. I domen bekräftas att Transports avtal, som är det först tecknade, är det som alltid har företräde. Nu tar HF frågan vidare till Europadomstolen. Det oroar Transport.

Cabotagefusk blir dyrare

Åkeri. Nyligen friades DHL i hovrätten i en tvist om beställaransvar. Knäckfrågan handlade om hur cabotagetransporter ska definieras. I dag presenterade regeringen flera förslag på lagskärpningar. Bland annat högre böter.