Tomas Eneroth på Transports kongress 2022. Foto: John Antonsson
Close
Tomas Eneroth på Transports kongress 2022
Close
Kongress 2022

Eneroth fick stående ovationer

Kongressen. Under kongressens sista dag talade infrastrukturminister Tomas Eneroth. Schysta villkor, hårdare kontroller och flera svingar åt höger möttes till slut av stående ovationer.

När ministern var ung jobbade han inom industrin i Kosta. Ingen kollega hade någonsin tagit sig hela vägen till ålderspension. En kollega hann bli 64 år. Kanske skulle han klara det?

­– Men även han blev sjukskriven och fick lämna bakvägen i stället för att bli avtackad.

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) berättar att han har med sig den erfarenheten och sina erfarenheter som skyddsombud in i politiken.

– Jag vet hur jobbigt det var för er på Arlanda för ett tag sedan, eller hur tufft det är för er att se utlandschaufförerna som jobbar med svältlön och hur det är att stressas av kör- och vilotider, sa han.

Sverige har infört nya regler för utländska åkerier under sommaren. Det är implementering av EU:s mobilitetspaket. Där finns bland annat regler för när åkerierna får göra inrikestransporter, hur ofta förarna ska få åka hem och så kan facket kräva att företagen tecknar svenska kollektivavtal.

Eneroth varnade för att regeringsskifte kan leda till mindre tillsyn.

– Vi ser att Moderaterna inte lyft ett finger. Någon i Sverigedemokraterna bullrar mycket, men vi har inte sett ett enda krav på att en konservativ regering ska göra något. Det är Socialdemokraterna som gjort förändringarna och nu finns en högerkonservativ falang som vill skapa ett annat Sverige.

Eneroth tog upp att många företag och speditörer delar med sig av detaljerad klimatdata. Med exakta uppgifter om utsläpp, elfordon och förnybara drivmedel.

– Jag vill att man på samma sätt berättar vilka som utför transporterna, om de har kollektivavtal och att de följer lagar och regler.

Eneroth tog också upp att han vill se en särskild yrkestrafikinspektion som samlar alla myndigheter som ska kontrollera transportsektorn. Där innefattas inte bara godstransporter. Buss och taxi ska också ingå.

– Tänk vilken skillnad det skulle vara.

Efter talet fick kongressombuden ställa frågor. Ronnie Persson, taxichaufför från Värmland, fick mikrofonen.

– Vi har många problem som vi inte kan lösa själva. Vi behöver få bort tidboken och få en färdskrivare. Och så har vi procentlön. Den får vi inte bort i avtal. Det är inte lagligt att köra grus eller djur på ackord men vi får köra sjuka och skolbarn. Det måste vi få bort! sa Ronnie Persson och möttes av en applåd.

– Det är inte rätt att fuska med kör- och vilotider. Det är farligt. Föraren har så klart ett eget ansvar. Men framför allt sker det för att det är stressigt på jobbet och pressade arbetsvillkor.

– Den ena delen du är inne på. Gällande löner och avtal. Där behöver vi jobba tätt tillsammans. Jag vill inte klåfingrigt gå in och reglera parternas ansvar. Men vi kan göra mer inom upphandling. Vi kan inte ständigt köpa till lägsta pris och ha modeller som pressar villkor och rycker bort bolag som är seriösa. Den modellen har inte tjänat Sverige väl. Vi har gjort en del för att reformera branschen och gudarna ska veta att det finns mer att göra. Men här behöver vi jobba tillsammans.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Lars Mikaelsson är Transports förbundssekreterare sedan 2017. Foto: Pernilla Ahlsén

Transport vill minska arbetstiden genom lagstiftning

Arbetstid. Transportarbetareförbundet är helt överens med LO om det som framkommer i arbetstidsrapporten, att vi jobbar väldigt mycket jämfört med andra länder. Men vi har ett kongressbeslut om att Transport ska verka för lagstadgad sänkning av heltidsmåttet.

Gert Andersson förberedde sig inför mötet med chefen genom att anteckna vad som hänt, datum och klockslag, varje gång kollegan hade varit elak mot honom.

”Vi måste prata mer om hur vi uppför oss mot varandra”

Arbetsmiljö. Gert Andersson har jobbat på flera arbetsplatser där det har förekommit mobbning och har själv blivit utsatt för kränkningar. På kongressen 2022 lade han fram en motion om att Transport ska verka för mobbningsfria arbetsplatser.

Insänt logga

Korkat om mensskydd

Insändare. Hej! Jag såg att ni har en otroligt korkad artikel i nummer 6, där ni nedgraderar kvinnan till en könlös stackare som bara är en livmoderbärare. Vad är då en man i era ögon – en penisbärare?

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.