Close
Enigt i LO. Ordförande Karl-Petter Thorwaldsson, IF Metalls Marie Nilsson och Tobias Baudin på presskonferens där förslaget i las-utredningen totalsågades.
Close
las-utredningen

”En krigsförklaring mot hela arbetarrörelsen”

Arbetsrätt. Förslaget om moderniserad arbetsrätt får underkänt. Transports ordförande Tommy Wreeth talar om en hotande katastrof för svensk arbetsmarknad.

Fler undantag i turordningsreglerna och ökade möjligheter för arbetsgivare att bli av med personer utan att det kostar. I dag blev regeringens omstridda las-utredning om arbetsrätten offentlig.

– Den sätter hela tryggheten på spel, särskilt i våra branscher där det finns så många små företag, säger Tommy Wreeth.

– Jag förutsätter att regeringen inte går vidare med förslaget.

Utredningen, ett resultat av januariöverenskommelsen, är tänkt att anpassa arbetsrätten till dagens arbetsmarknad. Tillsättandet var en av de tyngsta eftergifterna från Socialdemokraterna till Centern och Liberalerna under regeringsförhandlingarna 2018.

– Svenska Transportarbetareförbundet kan inte ta ansvar för en helt idiotisk punkt i januariavtalet. Och det som stod där om att balansen mellan parterna ska upprätthållas … det var inte vatten värt, säger förbundsordförande Tommy Wreeth.

– De här förslagen är en krigsförklaring mot hela arbetarrörelsen, en katastrof för svensk arbetsmarknad.

Tommy Wreeth är fortfarande för en jämbördig förhandling mellan parterna om reglerna i lagen om anställningsskydd.

– Men med den här utredningen har facken försetts med både ögonbindel och handbojor. Enligt mitt sätt att se det kan förhandlingarna ändå bli meningsfulla, om Svenskt Näringsliv inte använder sig av utredningen.

Motpart vill också förhandla

Också arbetsgivarorganisationen Transportföretagen, mesta motpart till Transport, hoppas på en förhandlingslösning enligt den svenska modellen.

– Jag hoppas självklart att parterna kan lösa frågan. Det hedrar Transport att man stannat kvar i utredningen och inte klivit av, säger Marcus Dahlsten, vd för Transportföretagen.

– Jag har svårt att förstå de förbund som gjort det. Problemet är att de representerar majoriteten av LO-medlemmarna.

Marcus Dahlsten tycker inte att arbetsmarknadsminister Eva Nordmark (S) har rätt när hon talar om kraftig slagsida till arbetsgivarens fördel:

– Med arbetsgivarögon sett innehåller utredningen både vettiga och mindre vettiga förslag, säger han.

– Utredningen verkar ha gjorts i enlighet med direktiven.

Också när det gäller de förändringar som föreslås angående turordningsreglerna, liksom ogiltigförklaring av uppsägning, är Marcus Dahlstens intryck att de följer direktiven. Och kravet på balans.

– Särskilt när det gäller begränsningen för när en ogiltigförklaring kan användas, för företag med högst 15 anställda, så innebär den förändringen att det blir mer förutsägbart för en liten arbetsgivare vad en tvist kan komma att kosta. Det är ju i enlighet med direktiven, säger Marcus Dahlsten.

– Men inget är klart förrän allt är klart.

Enigt LO sänker förslaget

En timme efter att las-utredningen presenterats kommenterade LO förslagen. Enigheten var stor bland de fem talarna. Förslaget hör hemma i papperskorgen.

– Enligt min mening kommer den här utredningens förslag aldrig att bli av, sa ordförande Karl-Petter Thorwaldsson vid en presskonferens i LO-borgen.

LO:s avgående ordförande uttryckte också att han var glad för uppbackning från arbetsmarknadsministern, som tidigare under eftermiddagen uttalat att utredningen inte uppfyller kravet på balans.

– Sammanfattningsvis är det ett skitförslag, sa LO:s avtalssekreterare Torbjörn Johansson, som redogjorde för hur förslagen öppnar för godtycke.

Kritiken gäller bland annat ett urholkat skydd för den anställda vid uppsägning.  Men Torbjörn Johansson tog också upp att utredningsförslaget i sig kan ha minskat möjligheten till förhandlingslösningar mellan arbetsmarknadens parter, nu när arbetsgivarsidan fått gehör för sin hållning i förslaget. Det innebär bland annat att den som arbetar på ett företag med färre än 15 anställda i princip skulle bli rättslös när det gäller att pröva anställningsskyddet, enligt LO.

– Det handlar om runt 750 000 personer som skulle bli av med anställningsskyddet, så som vi känner det, sa Karl-Petter Thorwaldsson.

På presskonferensen medverkade också tre förbundsordföranden, Marie Nilsson från IF Metall, Malin Ackholt från Hotell- och restaurangfacket och Kommunals Tobias Baudin. De talade om hur förslaget skulle drabba medlemmarna.

– Tidigare har vi talat om att förslaget som 10–1 till arbetsgivaren, men det är mer som 11–0, sa Tobias Baudin.

Han är ordförande för ett av sex förbund som hoppat av förhandlingarna mellan parterna om förnyelse av arbetsrätten. Det i protest mot det som tidigare kommit fram från utredningen när det gäller anställningsskyddet.

– Möjligheterna att komma till förhandlingsbordet har ökat. Som jag sagt tidigare stänger vi inte dörren för förhandlingar. Vi följer utvecklingen, men som Torbjörn Johansson tog upp har möjligheterna samtidigt skadats av förslaget.

Karl-Petter Thorwaldsson framhöll avslutningsvis åter att det absolut bästa är om parterna gör om upp arbetsrätten. Och att det är en hållning som delas av den S-ledda regeringen.

– Vi kan ändå utgå från att förslaget som det lagts fram i dag inte kommer att genomföras, sa LO:s ordförande.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Ronny Svensson:
    4 juni, 2020

    Arbetsgivarna har redan makten!!! Stoppa visstidsanställningar!!

Lästips:

Foodorabud på moped åker på snöig innerstadsgata i Stockholm

Ett steg mot bättre villkor för plattformsarbetare

Gigarbetare. Regeringen tar hjälp av arbetsmarknadens parter för att förbättra plattformsarbetarnas villkor. Utredare tillsatt för att få en svensk lag på plats.

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", sa Thommy Öhrwall.

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlades Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Från och med den 1 januari 2025 ska textilier sorteras och återvinnas. Foto: John Antonsson

Textilier ska sorteras och återvinnas

Miljöarbete. En skärmmössa och en krympt skjorta, ett trasigt lakan och några urblekta gardiner. Från och med 1 januari 2025 ska allt textilavfall sorteras ut separat och inte kastas i hushållssoporna.

Taxiförare får försenad lön

Taxi. Älvsby Taxi North Rides förare kommer inte att få sin lön den 25 november, det skriver Piteå-Tidningen.

Utbetalningarna från a-kassan ökar

A-kassan. Hög arbetslöshet och kris i andra branscher har gjort att utbetalningarna från Transports a-kassa ökat kraftigt. Antalet personer som får ersättning har stigit med drygt 36 procent det senaste året.

Hallå där!

Staffan Törnqvist

... tidigare skyddsombud på Avarn som har vunnit LO Stockholms pris som årets skyddsombud.

Efterlysning
Ellastbils som laddar på en parkering

Vad tycker du om omställningen?

Forskning. Känner du dig över­vakad på jobbet? Stressad av nya digitala bokningssystem eller kön till laddstolpen med elbilen? Forskare vid Göteborgs universitet söker nu kontakt med personer som påverkas av både den digitala och gröna omställningen.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Så vill Trafikverket undvika förra årets snökaos på vägarna

Trafik. En ny dygnetrunt-funktion för drift och underhåll som gör att Trafikverket kan handla direkt, utan dröjsmål. Det finns med i myndighetens nya handlingsplan med åtgärder för att förebygga en upprepning av vinterkaoset på landets vägar.

Avtal 2025

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", sa Thommy Öhrwall.

Från och med den 1 december måste dubbfria vinterdäck vara märkta med den särskilda symbolen alptopp/snöflinga.

Skärpta krav för vinterdäck

Trafik. Från och med den 1 december i år gäller nya, hårdare krav för godkänd klassning som vinterdäck.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlades Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det höjda säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både antal säkerhetsföretag och anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.