Close
Enigt i LO. Ordförande Karl-Petter Thorwaldsson, IF Metalls Marie Nilsson och Tobias Baudin på presskonferens där förslaget i las-utredningen totalsågades.
Close
las-utredningen

”En krigsförklaring mot hela arbetarrörelsen”

Arbetsrätt. Förslaget om moderniserad arbetsrätt får underkänt. Transports ordförande Tommy Wreeth talar om en hotande katastrof för svensk arbetsmarknad.

Fler undantag i turordningsreglerna och ökade möjligheter för arbetsgivare att bli av med personer utan att det kostar. I dag blev regeringens omstridda las-utredning om arbetsrätten offentlig.

– Den sätter hela tryggheten på spel, särskilt i våra branscher där det finns så många små företag, säger Tommy Wreeth.

– Jag förutsätter att regeringen inte går vidare med förslaget.

Utredningen, ett resultat av januariöverenskommelsen, är tänkt att anpassa arbetsrätten till dagens arbetsmarknad. Tillsättandet var en av de tyngsta eftergifterna från Socialdemokraterna till Centern och Liberalerna under regeringsförhandlingarna 2018.

– Svenska Transportarbetareförbundet kan inte ta ansvar för en helt idiotisk punkt i januariavtalet. Och det som stod där om att balansen mellan parterna ska upprätthållas … det var inte vatten värt, säger förbundsordförande Tommy Wreeth.

– De här förslagen är en krigsförklaring mot hela arbetarrörelsen, en katastrof för svensk arbetsmarknad.

Tommy Wreeth är fortfarande för en jämbördig förhandling mellan parterna om reglerna i lagen om anställningsskydd.

– Men med den här utredningen har facken försetts med både ögonbindel och handbojor. Enligt mitt sätt att se det kan förhandlingarna ändå bli meningsfulla, om Svenskt Näringsliv inte använder sig av utredningen.

Motpart vill också förhandla

Också arbetsgivarorganisationen Transportföretagen, mesta motpart till Transport, hoppas på en förhandlingslösning enligt den svenska modellen.

– Jag hoppas självklart att parterna kan lösa frågan. Det hedrar Transport att man stannat kvar i utredningen och inte klivit av, säger Marcus Dahlsten, vd för Transportföretagen.

– Jag har svårt att förstå de förbund som gjort det. Problemet är att de representerar majoriteten av LO-medlemmarna.

Marcus Dahlsten tycker inte att arbetsmarknadsminister Eva Nordmark (S) har rätt när hon talar om kraftig slagsida till arbetsgivarens fördel:

– Med arbetsgivarögon sett innehåller utredningen både vettiga och mindre vettiga förslag, säger han.

– Utredningen verkar ha gjorts i enlighet med direktiven.

Också när det gäller de förändringar som föreslås angående turordningsreglerna, liksom ogiltigförklaring av uppsägning, är Marcus Dahlstens intryck att de följer direktiven. Och kravet på balans.

– Särskilt när det gäller begränsningen för när en ogiltigförklaring kan användas, för företag med högst 15 anställda, så innebär den förändringen att det blir mer förutsägbart för en liten arbetsgivare vad en tvist kan komma att kosta. Det är ju i enlighet med direktiven, säger Marcus Dahlsten.

– Men inget är klart förrän allt är klart.

Enigt LO sänker förslaget

En timme efter att las-utredningen presenterats kommenterade LO förslagen. Enigheten var stor bland de fem talarna. Förslaget hör hemma i papperskorgen.

– Enligt min mening kommer den här utredningens förslag aldrig att bli av, sa ordförande Karl-Petter Thorwaldsson vid en presskonferens i LO-borgen.

LO:s avgående ordförande uttryckte också att han var glad för uppbackning från arbetsmarknadsministern, som tidigare under eftermiddagen uttalat att utredningen inte uppfyller kravet på balans.

– Sammanfattningsvis är det ett skitförslag, sa LO:s avtalssekreterare Torbjörn Johansson, som redogjorde för hur förslagen öppnar för godtycke.

Kritiken gäller bland annat ett urholkat skydd för den anställda vid uppsägning.  Men Torbjörn Johansson tog också upp att utredningsförslaget i sig kan ha minskat möjligheten till förhandlingslösningar mellan arbetsmarknadens parter, nu när arbetsgivarsidan fått gehör för sin hållning i förslaget. Det innebär bland annat att den som arbetar på ett företag med färre än 15 anställda i princip skulle bli rättslös när det gäller att pröva anställningsskyddet, enligt LO.

– Det handlar om runt 750 000 personer som skulle bli av med anställningsskyddet, så som vi känner det, sa Karl-Petter Thorwaldsson.

På presskonferensen medverkade också tre förbundsordföranden, Marie Nilsson från IF Metall, Malin Ackholt från Hotell- och restaurangfacket och Kommunals Tobias Baudin. De talade om hur förslaget skulle drabba medlemmarna.

– Tidigare har vi talat om att förslaget som 10–1 till arbetsgivaren, men det är mer som 11–0, sa Tobias Baudin.

Han är ordförande för ett av sex förbund som hoppat av förhandlingarna mellan parterna om förnyelse av arbetsrätten. Det i protest mot det som tidigare kommit fram från utredningen när det gäller anställningsskyddet.

– Möjligheterna att komma till förhandlingsbordet har ökat. Som jag sagt tidigare stänger vi inte dörren för förhandlingar. Vi följer utvecklingen, men som Torbjörn Johansson tog upp har möjligheterna samtidigt skadats av förslaget.

Karl-Petter Thorwaldsson framhöll avslutningsvis åter att det absolut bästa är om parterna gör om upp arbetsrätten. Och att det är en hållning som delas av den S-ledda regeringen.

– Vi kan ändå utgå från att förslaget som det lagts fram i dag inte kommer att genomföras, sa LO:s ordförande.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Ronny Svensson:
    4 juni, 2020

    Arbetsgivarna har redan makten!!! Stoppa visstidsanställningar!!

Lästips:

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Plattformsföretagen måste börja ta ansvar

Ordförandeord. Nu ska plattformsarbetares villkor regleras inom ramen för EU:s arbetsrätt. Det blir resultatet om EU-kommissionen får som den vill efter att man la ett förslag till ministerrådet och Europaparlamentet strax före jul.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Avslaget och uppgjort på LO:s kongress

Ordförandeord. Tack för det här året. Det har som alla vet varit ett märkligt år med pandemi, restriktioner både hit och dit. Precis när man trodde att det började lätta kom nästa omgång. Nu hoppas jag bara att 2022 ska bli ett år där vi kan ha verksamhet, på ett så vanligt sätt som möjligt.

Transportarbetarens logga

Svänger Sverige om minimilöner?

Arbetsmarknad. Regeringen har svängt och väntas nu säga ja till minimilöner inom EU. Men LO är fortsatt starkt kritiskt och ser lagstadgade lägsta löner som en katastrof för den svenska modellen.

Lastbilshytt. Bilden som polisen la ut på sociala medier fick snabbt stort genomslag. Foto: Henrik Sjöberg / Polisen

Bilden från polisen visar trend med låglöneåkerier

Åkeri. Trafikpolisen i Stockholm har publicerat en bild på en skitig lastbilshytt och en text om nya sätt att utnyttja låglönechaufförer. Inlägget har fått stor uppmärksamhet på sociala medier. Här är historien bakom.

Ungas kommande pensioner. Illustration: Mattias Käll

Kommer dagens unga kunna leva på sin pension?

Pensioner. Den transportarbetare som föddes 2001 och började arbeta som 20-åring kan räkna med pension tidigast vid 67 år. Och om det ska bli en hygglig pension måste hen fortsätta jobba till minst 70.

corona

Skärpta testkrav stoppar resenärer

Corona. Vaccinationsbevis räcker inte längre. Utländska medborgare, bosatta i andra länder, måste visa nytaget negativt covidtest vid gränsen för att få resa in i Sverige.

Ordningsvakterna vid Skåne universitetssjukhus akutmottagning byts efter årsskiftet ut mot väktare, med mindre befogenhet att ingripa och avvisa stökiga personer. Foto: Justina Öster

Ordningsvakter byts ut mot väktare

Bevakning. Psykisk press på ensamma väktare och oro för vårdpersonalens säkerhet. Ordningsvakter, väktare och Transports regionala skyddsombud reagerar kraftigt på kommande indragningar av ordningsvakter vid Skånes universitetssjukhus.

Fler åker dit för lång vila i hytt

Åkeri. Sedan i våras kan polisen klampa lastbilar för att ta förskott på sanktionsavgift av utländska företag för att föraren tagit den långa veckovilan i hytten. Mellan den 24 maj och den 26 november har 53 sanktionsavgifter delats ut. Den högsta på 80 000 kronor.

Kaoset på Gate gourmet
Redan före flygkrisen ville Gate gourmet gå över från Transports till Hotell- och restaurangfackets cateringavtal med sämre villkor för medlemmarna. Tvisten mellan företag och fack började hösten 2020 och slutade med förlikning den 3 september 2021. Enligt uppgörelsen betalar företaget allmänt skadestånd till 62 uppsagda medlemmar. Foto: Justina Öster

Uppsagda: ”Kanske kom företaget för billigt undan”

Cateringarbetare. Pengarna ger plåster på såren. Men det hade varit spännande att se hur det gått om Transport och Gate gourmet mötts i Arbetsdomstolen. Så reagerar några cateringarbetare som sagts upp och får skadestånd i en uppgörelse mellan parterna.

Lastbilar på rastplats. Foto: Justina Öster

Fler yrkesförare kan återfå tung behörighet

Åkeri. Transportstyrelsen ändrar kraven för körkort och diabetes. Behandlad sjukdom behöver inte längre stoppa körkort för lastbil eller taxilegg. Samtidigt pågår en utredning som kan öppna för fler undantag när det gäller synfältsbortfall. Men för dem som medicinerar mot epilepsi har ännu ingen öppning aviserats.

Stora olycksrisker inom e-handel

Arbetsmiljö. Risken för skadlig stress, förslitningsskador och olyckor bland arbetare inom den växande e-handeln är alarmerande. Och arbetsmiljön har stora brister – åtta av tio arbetsgivare brister i arbetsmiljöarbete. Det visar inspektioner av terminaler och utlämningsställen som Arbetsmiljöverket (AV) genomför.

Tävling!
Truckförare med munskydd

Skicka din bästa coronabild till oss!

Fototävling. Vi söker dina bästa, värsta eller roligaste coronabilder. Vi kommer att publicera ett urval av de inskickade bilderna i Transportarbetaren. De tre bästa belönas med 500 kronor och övriga publicerade bilder med två Trisslotter.

Kissnödiga män och kvinnor

Efter protest – kisspaus för chaufförer i Örebro

Färdtjänst. – Det här är en stor framgång för våra färdtjänstförare i Örebro. Så säger Transports ombudsman Clas Hellsing efter en överenskommelse med Länstrafiken som innebär att chaufförerna får tillgång till pausrum och toaletter.

EU
Uber Eat-moppe i Stockholmstrafiken.

EU vill reglera villkor för miljoner gig-arbetare

Arbetsmarknad. Cykelbud, förare och andra vars jobb styrs av appar i mobilen ska garanteras anständiga löner och villkor. EU vill reglera detta på Europanivå. "En lagstiftning behövs, men frågan är om detta är rätt verktyg", säger Magnus Falk på Transport.

LO-prognos: Fortsatt stark tillväxt

Ekonomi. Arbetslösheten minskar under 2022 och tillväxten fortsätter. Men det finns stora risker för sämre utveckling, enligt LO-ekonomernas konjukturprognos.

EU

Svänger Sverige om minimilöner?

Arbetsmarknad. Regeringen har svängt och väntas nu säga ja till minimilöner inom EU. Men LO är fortsatt starkt kritiskt och ser lagstadgade lägsta löner som en katastrof för den svenska modellen.