Ledare

E-handeln väcker skamkänslor

Ledare. I kvällsmörkret svärmar de som stressade getingar i bostadsområdet. Bilar strajpade med namn som Best, Budbee, Bring, Foodora. Ibland är det privatbilar som stannar och män – nästan alltid män – i gympaskor kutar ut med travar av pizzakartonger eller frigolitlådor med thaimat.

Klockan är 22.30 på fredagskvällen när en kille i 25-årsåldern knackar på vår dörr. På gatan står skåpbilen från Postnord. Han tittar urskuldande på mig och släpar upp det 25 kilo tunga paketet med röjsågen.

”Skulle ju varit här senast 22. Men det är första dagen på jobbet. Nu har jag bara åtta leveranser kvar”, säger han med ett trött leende.

Jag skäms. Tänker att jag borde ha gjort som jag brukar. Hämtat paketet själv. På Hemköp, som är det vanligaste utlämningsstället.

I den lilla butiken finns paketdisken inklämd bredvid mjölkkylen. De smala hyllorna är ofta överhopade med små och stora kartonger. Butikspersonalen ler aldrig när jag rabblar numret och plockar fram leget.

Även på Hemköp kommer olustkänslan. Vad har e-handeln egentligen skapat för arbetsmiljö och villkor för de som jobbar i leveranskedjan? Finns det lyfthjälpmedel, skyddsskor och manöverutrymme för att kunna hantera paket på 25–30 kilo?

Har de ens riktiga anställningar?

Svaret är alltför ofta nej. Särskilt i distributionsledet har det vuxit fram en helt ny arbetsmarknad. Ett träsk där företag som Best opererar.

Här finns unga människor som drömmer om ett första jobb och en framtid. De utnyttjas som hjon. Får ofta betalt per leverans. Fast bara på tider när folk är hemma och det finns nåt att leverera. Övrig tid ska hjonen stå på tårna och tacksamt ta emot varje nytt uppdrag som kan komma på mobilen. Det kallas att visa framfötterna.

I bästa fall har de timlön och kanske en visstidsanställning. Men i träsket upptäcker allt fler uppdragsgivare att man kan lura eller tvinga förarna att köra som egenföretagare. Eller som egenanställda – en bisarr hybridform mellan att vara anställd och egenföretagare. En variant som Skatteverket sanktionerar på sin hemsida.

Det känns jäkligt trist att träsket kunnat växa sig allt större, och allt sunkigare, samtidigt som Sverige har en socialdemokratiskt ledd regering. Och en fackföreningsrörelse som sägs vara världens starkaste.

Länder som Spanien, Frankrike och Norge har kommit betydligt längre i kampen för värdigare villkor för de som dragit nitlotten i den nya gig-ekonomin.

Taxi var länge en bransch med unikt dåliga villkor för förarna. Nu ser vi samma utveckling – ”taxifiering” – sprida sig.

Vad kan du och jag göra för att motverka det?

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Daniel Hilmér

Daniel Hilmér

… tidningsbud i Trollhättan, och huvudskyddsombud på Västsvensk tidningsdistribution (VTD), som jobbar som vanligt nu på lördag den 9 oktober, Tidningsbudens dag.

Viktor Andersson och Magnus Kvilén på Transports avdelning 3 i Göteborg är kritiska till anställningsvillkoren för Foodoras matbud. Foto: John Antonsson

Dyrt att vara bilbud hos Foodora

Matbud. Cykelbuden som jobbar för Foodora har kollektivavtal. De bilburna buden är anställda i ett annat bolag där de kör egna bilar och enbart får provisionslön.

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

”Alla ska få komma hem från jobbet”

Arbetsmiljö. Förra året dog färre lastbilschaufförer i tjänsten än 2019. Men det är inget trendbrott. Chaufförer är fortfarande en yrkesgrupp som är mycket hårt drabbad av dödsolyckor.

Bländande ljus ett arbetsmiljöproblem

Insändare. Ta bort alla bländande ljus i transportbranschen och bli mer effektiv! Forskning visar att man blir trött och stressad av felriktad arbetsbelysning och bländande ljuskällor.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Räddad av världens uslaste lastbil

Arbetsmiljö. Vilken är den viktigaste komponenten i en lastbil? Hjulen, flaket/vändskivan? Eller motorn, växellådan och hytten? Javisst, de är viktiga annars lär inte bilen funka. Men det allra viktigaste? Jo så klart förarstolen!

Follow the money

Kriminalitet. Jag är varken jurist eller psykolog, sannerligen inte. Men jag kan se en poäng med strängare straff för grov kriminalitet.

Älskade jävla väg

På väg. Det började med Bob Dylan. Hans nasalt gnälliga sång lockade mig ändå som tonåring till att längta ut på vägarna. Inte minst för alla hans besjungna erövringar. Som i ”Girl from the north country”.

Se åt vänster först!

Ledare. Mansplaining. Smaka på ordet. ”Man” ihopbakad med engelskans ”explain” (förklara) – nytt ord, gammal företeelse. Är övertygad om att vi alla någon gång känt oss drabbade, oavsett kön: Någon förklarar något på ett nedlåtande och drygt vis, i en kombination av övertro på sin egen kunskap och ointresse för den andras.

Vi riskerar att få en hård käftsmäll

Ordförandeord. Transportare, vi riskerar att ha en käftsmäll på Sveriges arbetare på ingång. Jag pratar så klart om den nya arbetsrätten, försämringarna i LAS med mera.

Fel bygga lönepolitik på orättvisor

Debatt. I år firar jag 60 år med Transportarbetareförbundet. För att vara lite internationell, det har runnit rätt mycket vatten under broarna över Seine.

Afghanistan – vilja och vanmakt

Ledare. Bilderna från Kabuls flygplats träffar som slag mot hjärtat. Desperata människor som klamrar sig fast utanpå plan som lyfter, de sista dödsdömda försöken ut från ett land i talibaners makt. Bilderna påminner om fiktion i film.

Ett helsike för den som ska kontrollera

Ordförandeord. Efter en lång skön sommar känns det spännande att öppna datorn och friska upp minnet med vad som är på gång i höst. Det blir mycket att ta tag i.

Fortsatt instabilt politiskt läge

Debatt. Vi kan inte motivera våra medlemmar att vare sig rösta eller bli medlemmar i ett parti som inte värnar den svenska modellen, skriver ombudsmännen från Transports avdelning 6 Värmland.

Det måste gå att kombinera lönsamhet och schysta villkor

Debatt. Marknaden för bud och hemleveranser har vuxit explosionsartat de senaste åren. Dels tack vare digitaliseringen men den har också accelererat kraftigt på grund av coronapandemin.

Vi är bra på att lyssna!

Ledare. Hej kamrater och läsare! Här skriver jag nu för första gången, som ny tillförordnad chefredaktör för tidningen.

Vad är en röst på S värd i nästa val?

Ordförandeord. Vart är Socialdemokraterna på väg egentligen? Frågan är ytterst aktuell och bottnar i att partiet nu tvingas leverera det elände man gick med på i den så kallade januariöverenskommelsen.

Kräv att vi ska få använda toaletten!

Insändare. Det är ingen hemlighet att gigekonomins företag, som Foodora, inte tar hänsyn till arbetarnas rättigheter och säkerhet. Förutom usla arbetsvillkor, mycket låga löner och osäker arbetsplats, måste vi också utstå omänskligt bemötande av restaurangerna.