Close
Ilir Jashari jobbar som transportledare på Stay fresh, men har också kört lastbilar med höj- och sänkbara lastplan.
Close

”Dubbla lastplan är bra – om de hanteras rätt”

Arbetsmiljö. Transportarbetarens rapportering om bilar med dubbla lastplan är för ensidig, tycker Helsingborgsåkaren Ulf Jönsson. – Dubbelplanen är bra. Förutsatt att de servas och hanteras på rätt sätt. Annars är de farliga, det håller jag med om.

Ulf Jönsson driver Börje Jönsson åkeri och systerbolaget Stay fresh, som är en stor transportör av livsmedel. 2015 tog företaget över en del Ica-körning och skaffade också fordon med dubbla lastplan.

I dag har åkeriet två bilar och 15 släpvagnar som kan lastas i två våningar. Alla har höjbara yttertak, så att chaufförerna slipper huka sig på ”undervåningen”.

– Dubbelplanen är både kostnads- och miljöeffektiva. Skulle man avskaffa dem går det åt nästan dubbelt så många ekipage för att få ut samma mängd gods, säger Ulf Jönsson.

Samtidigt upprepar han hur viktigt det är att ekipagen sköts och att chaufförerna får rätt utbildning.

Hos Stay fresh har företaget tagit fram en tjock manual. Nya förare får både en teoretisk genomgång och en praktisk demonstration av tekniken och hur lastningen går till.

– Alla chaufförer får skriva under på att de genomgått utbildningen. Finns det minsta tvekan kvar får förare följa med rutinerade kollegor ut, innan de får köra själva, säger han.

På Stay fresh finns också en särskild serviceplan för ekipagen. Den omfattar daglig tillsyn där det bland annat ingår att kolla vajrarna som lastplanen hänger i. Och även låsklackarna som ska säkra godset när det väl är upphissat. En viktig del är att lyssna efter eventuella missljud när systemet aktiveras.

Planen innehåller också anvisningar för månadsvis och kvartalsvis service. I förarnas manual finns instruktioner från tillverkaren, som innehåller varningen: ”Det är förbjudet att vistas under osäkrat lastplan.”

Ulf Jönsson säger:

– Vi har också haft vajrar som gått av. Skulle låsklackarna inte gå i, ska våra chaufförer absolut inte gå in under det upphissade planet. Sedan har vi förstås problemet med anställda som ska vara ”duktiga” och lösa uppgiften ändå. Men vårt budskap är tydligt, man ska tillkalla servicetekniker.

Han och åkeriets vd, Håkan Landgren, tar täten ut på den stora gårdsplanen. Vid ena kanten står en bil där släpet har dubbelplan. Det är nästan nytt.

Med oss finns också Ilir Jashari, som kört de omdiskuterade ekipagen:

– De fungerar bra. Men det är viktigt att inte stressa och att följa instruktionerna. Jag har sett många chaufförer från olika åkerier som slarvar när jag kommit för att lasta eller lossa.

Ilir Jashari plockar fram den trådlösa manöverdosan. Han frigör låsklackarna och hissar upp den ena av skåpets två höj- och sänkbara golvplattor. Varje platta säkras med sex låsklackar, som krokar i en skena i väggen.

Stay Freshs nya släp kommer från en svensk tillverkare. De första var av ett annat fabrikat.

– Tyvärr kan vi konstatera att det är ganska stor kvalitetsskillnad, säger vd Håkan Landgren. De äldre släpvagnarna är i praktiken utslitna efter fyra, fem år. De nya ger ett annat intryck. Betydligt mer gediget.

Hur ser Stay fresh på att Ica i Helsingborg inte tillåter att deras lagerpersonal arbetar under upphissade lastplan, oavsett om de säkrats eller bara hänger i vajrarna? Samtidigt som chaufförerna förväntas göra det…

– Det är inget konstigt, säger Ulf Jönsson. Lastbilarna är inte Icas ansvar och deras personal ska inte jobba inne i dem. Det är mitt ansvar som transportör att se till att chaufförernas arbetsmiljö är säker.

Röster har höjts för att dubbelplanen borde omfattas av krav på regelbundna besiktningar. Är det en bra idé?

– Ja, säger Ulf Jönsson. I dag är det besiktningskrav på bakgavelliftar och en massa andra saker. Det vore logiskt om man också kontrollerade den här utrustningen.

– I framtiden tror jag att vi kommer att få se fler dubbelplansbilar på vägarna. Fast inte med den här tekniken. Den är dyr. Jäkligt dyr faktiskt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. .:
    30 november, 2019

    Jag tycker det är en självklar del i utvecklingen att transporterna ska effektiviseras.

    Färre ekipage, mindre slitage på ekipagen och mindre mängd diesel behövs för att frakta samma mängd gods. Här uppstår en besparing, en vinst för beställaren och åkaren.

    Färre chaufförslöner behövs betalas ut för att frakta samma mängd gods, här uppstår också en besparing, en vinst för beställaren och åkaren.

    För chaufförernas del uppstår det däremot varken en vinst eller en besparing.
    Dubbelt så mycket gods ska hanteras samtidigt som lönen är oförändrad.
    Slitaget på kroppen ökar samtidigt som levnadskostnaderna ökar, dvs energiförbrukningen ökar och chauffören måste inta större mängd energi för att kunna möta behovet av den ökande belastningen.
    Dubbelplans-chauffören får samma lön som singelbils-chauffören trots att hen tillför ett långt större mervärde för åkaren.

    Missförstå mig inte, jag är 100% FÖR vinst. Men i detta fallet bör vinsten omfördelas så att både beställare, åkare OCH chaufförer blir vinnare på den här effektiviseringen.

    Förslagsvis en ökad premiekompensation för dubbelplanschaufförer eller en arbetstidsförkortning med bibehållen lön för att minska den totala energiåtgången hade varit rimligt i detta fallet.

Lästips:

Transportarbetarens logga

Många förare lurade – nu döms åkeriägaren till fängelse

Åkeri. Huvudmannen i de omskriva åkerierna Norrköping Transport NL och Direct Transport döms till två års fängelse och näringsförbud i fem år, för grova ekobrott. Två andra medlemmar i familjen döms samtidigt. I domen från Norrköpings tingsrätt pekas speditören DSV ut på ett föga smickrande sätt.

Transportarbetarens logga

Syrebrist kan ha orsakat ny dödsolycka på fartyg

Arbetsmiljö. Den 25 mars omkom en 33-årig besättningsman ombord på ett fartyg som låg för ankar strax utanför Södertälje Hamn. Misstankar finns om att mannen, som var från Kap Verde, klättrat ner i ett utrymme där lasten, flis, hade förbrukat syret.

Robert Savela, regionalt skyddsombud i Transports avdelning 26 Norrbotten.

Ditt liv mäts i pengar

Debatt. Under de första månaderna när coronapandemin bröt ut stannade världen och Sverige upp. Med följden att arbetsplatsolyckorna minskade och antalet människor som dog på sitt arbete minskade kraftigt. 2020 såg ut att bli ett bättre år än på tio år.

Vad händer med mobilitetspaketet?

Åkeri. Tunga röster som jobbar för schystare villkor på landets vägar träffades under torsdagskvällen för ett direktsänt samtal.

Storbrand ödelade anrik gummiverkstad

Däck. I morse var branden på Malå Gummiverkstad en huvudnyhet i medierna. Transportprofilen Roger Oskarsson jobbade i 30 år på verkstaden, som nu är totalförstörd.

Avtal 2021
Nextjetflygplan

Nya avtal för flyget dröjer

Flyg. Redan i mitten av december inledde Transport förhandlingarna om nya avtal för markpersonalen inom flyget. Lönerna är ännu inte klara. Parterna skulle ha träffats under torsdagen, men mötet sköts upp till den 22 april.

Stora löneklyftor i kommunal renhållning

Miljöarbete. Individuella löner har gjort att det skiljer över 4 000 kronor i lön för miljöarbetarna på det kommunala bolaget Karlstads Energi. Transports ombudsman Mikael Ladman är kritisk.

Krav på plexiglas och stopp för passagerare i taxi-framsätet

Taxi. Plexiglas och stopp för framsätesåkning vid sjukresor. Efter ökad smittspridning och påtryckningar från Transport följer Region Västernorrland i Stockholms spår och ökar corona-säkerheten för både taxiförare och passagerare.

Många förare lurade – nu döms åkeriägaren till fängelse

Åkeri. Huvudmannen i de omskriva åkerierna Norrköping Transport NL och Direct Transport döms till två års fängelse och näringsförbud i fem år, för grova ekobrott. Två andra medlemmar i familjen döms samtidigt. I domen från Norrköpings tingsrätt pekas speditören DSV ut på ett föga smickrande sätt.

Syrebrist kan ha orsakat ny dödsolycka på fartyg

Arbetsmiljö. Den 25 mars omkom en 33-årig besättningsman ombord på ett fartyg som låg för ankar strax utanför Södertälje Hamn. Misstankar finns om att mannen, som var från Kap Verde, klättrat ner i ett utrymme där lasten, flis, hade förbrukat syret.

Transports kongress 2017 debatterade flera stora framtidsfrågor och ombuden tillsatte också en framtidsutredning. Ulf Persson (bilden till höger) är utredningssekreterare. Foto: Jan Lindkvist / John Antonsson

Framtidsutredningen snart i mål

Transport. Facket står inför många utmaningar i framtiden. Vid förbundets kongress för snart fyra år sedan skickades flera tunga frågor till en framtidsutredning, som skulle lägga fram förslag.

Rapport: Stor oro bland arbetare om pension

Pension. LO-medlemmarna oroar sig mer än tjänstemän för pensionen. Hälften av LO-medlemmarna kan tänka sig att byta parti på grund av pensionsfrågan.