Close
Ilir Jashari jobbar som transportledare på Stay fresh, men har också kört lastbilar med höj- och sänkbara lastplan.
Close

”Dubbla lastplan är bra – om de hanteras rätt”

Arbetsmiljö. Transportarbetarens rapportering om bilar med dubbla lastplan är för ensidig, tycker Helsingborgsåkaren Ulf Jönsson. – Dubbelplanen är bra. Förutsatt att de servas och hanteras på rätt sätt. Annars är de farliga, det håller jag med om.

Ulf Jönsson driver Börje Jönsson åkeri och systerbolaget Stay fresh, som är en stor transportör av livsmedel. 2015 tog företaget över en del Ica-körning och skaffade också fordon med dubbla lastplan.

I dag har åkeriet två bilar och 15 släpvagnar som kan lastas i två våningar. Alla har höjbara yttertak, så att chaufförerna slipper huka sig på ”undervåningen”.

– Dubbelplanen är både kostnads- och miljöeffektiva. Skulle man avskaffa dem går det åt nästan dubbelt så många ekipage för att få ut samma mängd gods, säger Ulf Jönsson.

Samtidigt upprepar han hur viktigt det är att ekipagen sköts och att chaufförerna får rätt utbildning.

Hos Stay fresh har företaget tagit fram en tjock manual. Nya förare får både en teoretisk genomgång och en praktisk demonstration av tekniken och hur lastningen går till.

– Alla chaufförer får skriva under på att de genomgått utbildningen. Finns det minsta tvekan kvar får förare följa med rutinerade kollegor ut, innan de får köra själva, säger han.

På Stay fresh finns också en särskild serviceplan för ekipagen. Den omfattar daglig tillsyn där det bland annat ingår att kolla vajrarna som lastplanen hänger i. Och även låsklackarna som ska säkra godset när det väl är upphissat. En viktig del är att lyssna efter eventuella missljud när systemet aktiveras.

Planen innehåller också anvisningar för månadsvis och kvartalsvis service. I förarnas manual finns instruktioner från tillverkaren, som innehåller varningen: ”Det är förbjudet att vistas under osäkrat lastplan.”

Ulf Jönsson säger:

– Vi har också haft vajrar som gått av. Skulle låsklackarna inte gå i, ska våra chaufförer absolut inte gå in under det upphissade planet. Sedan har vi förstås problemet med anställda som ska vara ”duktiga” och lösa uppgiften ändå. Men vårt budskap är tydligt, man ska tillkalla servicetekniker.

Han och åkeriets vd, Håkan Landgren, tar täten ut på den stora gårdsplanen. Vid ena kanten står en bil där släpet har dubbelplan. Det är nästan nytt.

Med oss finns också Ilir Jashari, som kört de omdiskuterade ekipagen:

– De fungerar bra. Men det är viktigt att inte stressa och att följa instruktionerna. Jag har sett många chaufförer från olika åkerier som slarvar när jag kommit för att lasta eller lossa.

Ilir Jashari plockar fram den trådlösa manöverdosan. Han frigör låsklackarna och hissar upp den ena av skåpets två höj- och sänkbara golvplattor. Varje platta säkras med sex låsklackar, som krokar i en skena i väggen.

Stay Freshs nya släp kommer från en svensk tillverkare. De första var av ett annat fabrikat.

– Tyvärr kan vi konstatera att det är ganska stor kvalitetsskillnad, säger vd Håkan Landgren. De äldre släpvagnarna är i praktiken utslitna efter fyra, fem år. De nya ger ett annat intryck. Betydligt mer gediget.

Hur ser Stay fresh på att Ica i Helsingborg inte tillåter att deras lagerpersonal arbetar under upphissade lastplan, oavsett om de säkrats eller bara hänger i vajrarna? Samtidigt som chaufförerna förväntas göra det…

– Det är inget konstigt, säger Ulf Jönsson. Lastbilarna är inte Icas ansvar och deras personal ska inte jobba inne i dem. Det är mitt ansvar som transportör att se till att chaufförernas arbetsmiljö är säker.

Röster har höjts för att dubbelplanen borde omfattas av krav på regelbundna besiktningar. Är det en bra idé?

– Ja, säger Ulf Jönsson. I dag är det besiktningskrav på bakgavelliftar och en massa andra saker. Det vore logiskt om man också kontrollerade den här utrustningen.

– I framtiden tror jag att vi kommer att få se fler dubbelplansbilar på vägarna. Fast inte med den här tekniken. Den är dyr. Jäkligt dyr faktiskt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. .:
    30 november, 2019

    Jag tycker det är en självklar del i utvecklingen att transporterna ska effektiviseras.

    Färre ekipage, mindre slitage på ekipagen och mindre mängd diesel behövs för att frakta samma mängd gods. Här uppstår en besparing, en vinst för beställaren och åkaren.

    Färre chaufförslöner behövs betalas ut för att frakta samma mängd gods, här uppstår också en besparing, en vinst för beställaren och åkaren.

    För chaufförernas del uppstår det däremot varken en vinst eller en besparing.
    Dubbelt så mycket gods ska hanteras samtidigt som lönen är oförändrad.
    Slitaget på kroppen ökar samtidigt som levnadskostnaderna ökar, dvs energiförbrukningen ökar och chauffören måste inta större mängd energi för att kunna möta behovet av den ökande belastningen.
    Dubbelplans-chauffören får samma lön som singelbils-chauffören trots att hen tillför ett långt större mervärde för åkaren.

    Missförstå mig inte, jag är 100% FÖR vinst. Men i detta fallet bör vinsten omfördelas så att både beställare, åkare OCH chaufförer blir vinnare på den här effektiviseringen.

    Förslagsvis en ökad premiekompensation för dubbelplanschaufförer eller en arbetstidsförkortning med bibehållen lön för att minska den totala energiåtgången hade varit rimligt i detta fallet.

Lästips:

Chauffören Vasile ville inte köra godset. Han ansåg inte att det var säkert och han saknade rätt utbildning. Efter 60 kilometer upptäckte han att spännbanden lossnat och att metallkonstruktionen började svaja. När han försökte lösa problemet fick han diskbråck.

Skulle du köra det här?

Åkeri. Den rumänske chauffören Vasile skadade ryggen när han försökte rädda en kollapsad lastsäkring. Företaget nekar till inblandning i skadan och säger att han är ute efter att hämnas. – Jag vet inte vad jag ska göra. Min läkare säger att jag inte får lyfta mer än två kilo. Jag kan inte lyfta min sexåriga son, säger Vasile.

Eddie Prüss

Så tycker vi om nya transportavtalet

Åkeri/Terminal/Lager. Lönehöjningarna är bra och tidigare inbetalningar till ungas pensioner efterlängtat. Men i framtiden måste vi sätta större tryck på arbetstidsförkortning. Så tycker några medlemmar om det nya avtalet som skrevs på i går.

Bea, sextrakasserad kranbilsförare

Fel hudfärg för kranbilsförare?

Åkeri. N-ordet. Blattehora. Apa. Fitta. Tillfrågad om vilka ”tjänster” hon erbjöd. Bespottad och skälld för att vara efterbliven. Kranbilsföraren Bea tvingades stå ut med grova sexuella och rasistiska trakasserier. Hon slog larm till arbetsgivaren. Och fick sluta på jobbet.

Avtal 2020

Avtal dröjer för taxiförarna

Taxi. Taxiförarna får vänta på nytt löneavtal. Under onsdagen satt fack och arbetsgivare i nya förhandlingar, utan att nå en uppgörelse. Parterna möts igen den 28 januari.

Avtal 2020

Avtal klart för utlandsförarna

Åkeri. Transport har tecknat ett nytt löneavtal för utlandschaufförerna, en yrkeskår som krympt kraftigt de senaste 25 åren. Uppgörelsen ger totalt 5,4 procent mer på 29 månader. Minus avräkning för en förbättrad avtalspension.

Fackliga segrar i kampen för Europas gig-jobbare

Internationellt. Tre avgöranden i tre europeiska länder stärker villkoren för cykel- och bilbud, som får uppdrag via mobilappar. Europafacket ser det som ett starkt skäl för EU att sätta ner foten mot plattformsföretag som inte tar sitt arbetsgivaransvar.

Nytt avtal på gång för Hamnarbetarförbundet?

Hamn. Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), har förhandlat fram en ”principuppgörelse” om ett nytt kollektivavtal. Avtalsförslaget är en kopia på Transports redan tecknade avtal, så när som på en arbetsgrupp. Innan HF skriver på ska medlemmarna rösta.

Kryptisk förklaring till fejkade hälsodeklarationer

Bevakning. Efter Transportarbetarens avslöjande har en rad medier rapporterat om de fejkade hälsodeklarationer som Securitas skickade till byggföretaget Collen. Securitas försvarar sig med att formulären var ett ”administrativt misstag”. Transportarbetaren ställde en rad frågor och fick till slut svar. Svar som stämmer dåligt med väktarnas vittnesmål och det som framgår av formulären.

Snökaos stoppade tidningar

Oväder. Tidningsbudens säkerhet kunde inte garanteras i Västernorrland. Därför stoppade chefredaktören tisdagsmorgonens utdelning. Ett klokt beslut, enligt Transports regionala skyddsombud.

Transport anmäler Securitas och Collen för covid-intygen

Bevakning. Transport har anmält både Securitas och byggföretaget Collen till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). IMY hette tidigare Datainspektionen. Facket begär att myndigheten utreder de fejkade hälsodeklarationerna och hanteringen av dem.

Vi väntar på svar, Securitas!

Bevakning. Transportarbetaren har gått ut med felaktiga uppgifter, om förfalskade hälsodeklarationer. Det skriver Securitas presschef Jens Granath i ett internt meddelande till all personal. Han beskriver hälsodeklarationerna som ett ”administrativt misstag, helt utan uppsåt”. En händelse som utspelades i våras, hävdar Granath.

Regeringen föreslår ny covid-dispens för YKB

Åkeri. Tålamodet är slut. Nu rundar regeringen EU-kommissionen och lägger fram ett svenskt förslag om att förlänga yrkesförarnas yrkeskompetensbevis (YKB) – på grund av pandemin. Beslut fattas av riksdagen.

Securitas förfalskade Coronaintyg som kunden krävde av väktarna

Bevakning. I Gävle bevakar Securitas de nya stora serverhallar som det irländska bolaget Collen bygger åt Microsoft. Väktarna måste lämna hälsodeklarationer till Collen, för covid-19. Men mycket talar för att Securitas förfalskat ett stort antal hälsodeklarationer. När Collen upptäckte det skickades flera väktare hem.

corona

Nu körs vaccinet ut i landet

Åkeri. På annandagen rullade de första transporterna med vaccin mot covid-19 in i Sverige. Vilka transportörer som ska leverera vaccinet ut till regionerna har varit omgärdat av sekretess och hårda säkerhetskrav.

Äntligen på ny väg? Flera tjejer på fordonsprogrammet vid Karlfeldtgymnasiet har berättat om sextrakasserier. Nu hoppas skolledningen komma till rätta med problemen. Foto: Matilda Fors / Avesta Tidning

Skolchef sätter stopp för sextrakasserier

Åkeri. Elever på fordonsprogrammet har i flera år försökt slippa sexistisk jargong och oönskad beröring. Nu ska personal på gymnasiet i Avesta utbildas i värdegrundsfrågor.

Avtal 2020

Bra semestervillkor när KFS och Pacta slog ihop påsarna

Flyg. Miljö. En historisk löneuppgörelse är tecknad för anställda i kommunala flygplats- och renhållningsbolag. Tidigare förhandlade Transport med två arbetsgivarparter, KFS och Pacta. De hade egna avtal för både miljö och flyg. Nu har organisationerna gått ihop, i Sobona. Och de två yrkesgrupperna har fått var sitt branschavtal.

Avtal 2020
reklamblad

Lönerna klara för reklamutdelare, bilvårdare och terminalare

Nya löner är på väg också för reklamutdelare, bilvårdare och en liten grupp terminalarbetare som jobbar på ett eget avtal. Alla tre uppgörelserna är tecknade med Almega och följer normen i årets avtalsrörelse. Det vill säga 5,4 procent i lönehöjning på 29 månader.