Close
Vajrarna brast och det nedfallna lastplanet tryckte ut hela skåpsidan på trailern.
Close

”Dubbeldäckarna borde förbjudas”

Åkeri. Många chaufförer har kommenterat Transportarbetarens artiklar om Ica-trailrar med dubbla lastplan. En förare ringer och berättar hans upphissade last fallit ner två gånger på kort tid, efter att vajrar brustit.

– Dubbeldäckarna är livsfarliga och borde förbjudas. Det är bara tur som gjort att ingen chaufför fått sätta livet till.

Chauffören som kontaktar tidningen vill vara anonym, för att inte riskera repressalier. Föraren har kört för Ica ett par år. Första gången lastplanet rasade var det flera vajrar som brast. Andra gången var det en vajer.

– Jag går aldrig in under ett lastplan där låsklackarna inte fungerar. Möjligen om det bara är en klack som kärvar och tre har gått i som de ska.

– Under min tid på åkeriet har vi haft minst åtta, tio allvarliga incidenter med Ica-trailrarna. De borde förbjudas helt tills man hittar ett säkert system. Eventuellt borde man konstruera någon form av extra vajerspel som bara har till uppgift att fånga upp lastplanet, om det faller nedåt.

Föraren är inte ensam om sin kritik. En kollega på ett annat åkeri berättar om en incident i norra Sverige.

Vid lossning brast två vajrar på samma långsida. Godset föll åt sidan och tryckte ut hela skåpväggen på släpet.

En tredje röst förklarar att dubbelplanen aldrig kollas vid den ordinarie besiktningen. Det tycks heller inte finnas några klara rutiner när fordonen lämnas in på service.

Vid ett tillfälle skulle chauffören hämta ut en trailer från verkstaden. Han reagerade över att en synlig del av säkerhetssystemet var påtagligt sliten. Han frågade varför den inte bytts och fick svaret att det är en bedömnings- och kostnadsfråga.

En förare uppger att det finns flera olika tillverkare av dubbeldäckare. En av dem använder en teknik där låsklackarna kan vrida sig i infästningen, något som försvårar låsningen.

Lågklackarna sitter i skenor som löper vertikalt längs skåpväggarna. Klackarna finns på olika höjder. En chaufför berättar om en lossning där mellanplanet föll ner ett ”hack” och slog i låsklackarna som satt ett par decimeter längre ner.

I stället för att fånga upp lastplanet gick klackarna, som är tillverkade i härdat stål, rakt av och godset dråsade i golvet.

– Det är absurt att det här får fortgå, säger föraren.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Kurt Olsson:
    22 maj, 2021

    Det har hänt igen i Kungälv!

  2. John:
    23 oktober, 2019

    Den där med norra Sverige och att vajer har gått av har väl inget med bilden och göra

  3. Håkan Jonsson:
    8 oktober, 2019

    Snålhet bedrar vishet.Måste få kosta pengar och ingå i service för att allt ska fungera säkert och bra.

Lästips:

Tyas vd: ”Gemensamma insatser ger resultat”

8 frågor. För snart sex år sedan tog Sigalit Slutbäck över som högsta chef för Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd, Tya. Hon spelar ned sin egen roll, lyfter samarbete för ökad kunskap och vikten av bra klimat i alla betydelser.

Husen i Gamla stan är k-märkta, vilket innebär att man inte får ändra särskilt mycket. För Rabbes och Pierres del innebär det att de får släpa sopsäckar och kärl långa sträckor där sopbilen inte kommer fram. Foto: John Antonsson

Stolta sopgubbar i Gamla stan

Miljöarbetare. Soprum i svårtillgängliga källarvalv, ojämna kullerstenar och trånga gränder. Transportarbetaren följde med Pierre Yudego och Rabbe Collmar när de hämtade sopor en tidig morgon i Stockholms Gamla stan.

Insänt logga

Förkyld, jobbar hemifrån!

Insändare. Att jobba i en samhällsbärande tjänst har under pandemin varit direkt förknippat med risk för att bli smittad. Som renhållningsarbetare har vi inte haft möjligheten att jobba hemifrån. Samma gäller för lastbilschaufförer, tidningsbud, taxichaufförer, hamnarbetare med flera.

Transport: Tusenlappar hyvlas bort med VTD-plan

Tidningsbud. Sorg och vrede. Det är reaktionen på distributionsbolaget VTD:s plan att driva igenom en minskning i sysselsättningsgrad för majoriteten av sina bud – och ett lönetapp på flera tusen. Transports reaktion: ”Nej, vi köper inte det här.”

Filip på Arlanda: ”Vi gör ett hästjobb för varandra”

Timslånga köer och en överfull terminal 5. Det har varit stressiga veckor för personalen på Arlanda. – För en vecka sedan sträckte sig kön från terminal 5 till terminal 4 och tillbaka igen, säger Filip Rydolw, ordförande för Transports fackklubb för Avarns flygplatskontrollanter i säkerhetskontrollen på Arlanda.

TMA-förare omkommen

Olyckor. Skyddsfordonet skulle säkra E4:an efter att en bil tappat last på körbanan. I stället blev föraren av TMA-bilen påkörd och så svårt skadad att hon avled.

Fordons- och transportprogrammet
Linnéa Elofsson, Moa Sääv, Karolina Järback och Elin Olsson trivs på Oscarsgymnasiet.

Här är en tredjedel av transporteleverna tjejer

Oskarshamn. Chaufförsyrket är stressigt och de har redan hunnit stöta på en del fördomar. Men de är övertygade om att de har valt rätt yrke. Linnéa Elofsson, Elin Olsson, Moa Sääv och Karolina Järback är elever vid fordons- och transportprogrammet inriktning transport vid Oscarsgymnasiet i Oskarshamn, en skola där en tredjedel av transporteleverna är tjejer.

Hallå där!
Sirin Celik. Foto: Lilly Hallberg

Sirin Celik

…statsvetare och utredare på Transport, som analyserar partiledarnas tal under den pågående Järvaveckan.

Kriget i Ukraina

Fackligt jobb under beskjutning

Fackligt arbete. Hamn- och sjöfolksfacket MTWTU i Ukraina utgår från hamnstaden Odessa som fått utstå ryska attacker. – Den 9 maj blev staden beskjuten av missiler. Vi förstår att vi inte är i säkerhet och det är skrämmande. Vi fortsätter att fokusera och leva så vanligt som möjligt. Men vi är alltid redo och vet att ingenting är säkert, säger Oleg Grygoriuk, ordförande för MTWTU.

Kriget i Ukraina

HF:s blockad stoppad av domstol

Hamn. Arbetsdomstolen anser att Hamnarbetarförbundets planerade, nya blockad av ryska fartyg inte är en tillåten facklig stridsåtgärd.

Cykelbuden har ingenstans att ta vägen mellan körningarna. Zabihullah Ahmadi sitter på en kartongbit utanför en nedlagd butik och väntar på nästa jobb. Foto: Anna Trenning-Himmelsbach

Franska matbud får fackliga ombud

Plattformsarbetare. Franska matbud får nu personalrepresentanter. 120 000 chaufförer och bud har fått rösta i fackliga val. Ett litet, första steg för bättre skydd av en utsatt grupp, enligt facken.

Facket tappar medlemmar

Transport. Två år med pandemi har slagit hårt mot organiseringen. Transports ledning ser allvarligt på utvecklingen med vikande medlemsantal. Men också chansen att vända på utvecklingen – nu.

Färre transportare behöver a-kassa

A-kassan. Transports arbetslöshetskassa har betalat ut mindre i ersättning under årets första tre månader än tidigare. Nivån är i dag lika, eller till och med något lägre, än före pandemin. Tvärtemot trenden hos andra a-kassor, som ökat utbetalningarna första kvartalet i år.

Transports taxiförarkommitté
Sven-Åke Österberg och Ronnie Persson är engagerade färdtjänstchaufförer. Foto: Lilly Hallberg

”Grunden är lagd – nu väntar hårt arbete”

Taxi. På ett historiskt svårt avtalsområde föddes en arbetsgrupp med påtaglig positiv energi. Taxikommittén består enbart av yrkesverksamma förare. För förbundet centralt en kunskapskälla – för dem som kör en kanal in, för att komma till tals. Win-win.

Chauffören Peter Fredriksson ser vissa fördelar men mest nackdelar med att tillåta 34,5 meter långa lastbilar. Foto: Lilly Hallberg

Snart kan vi se 34,5 meter långa lastbilar

Åkeri. Maxlängden på lastbilar är på väg att förlängas till 34,5 meter inom kort. Regeringen hoppas att det ska gynna klimatet. Transport tror att de som egentligen gynnas är industrin. Chauffören Peter Fredriksson känner sig kluven.

Kriget i Ukraina

Ny blockad fördröjs

Hamn. I fredags skulle Hamnarbetarförbundets andra varslade blockad mot ryska fartyg och ryskt gods inletts. Men i stället avvaktar fackförbundet ett beslut från Arbetsdomstolen om blockaden är tillåten.