Close
Vajrarna brast och det nedfallna lastplanet tryckte ut hela skåpsidan på trailern.
Close

”Dubbeldäckarna borde förbjudas”

Åkeri. Många chaufförer har kommenterat Transportarbetarens artiklar om Ica-trailrar med dubbla lastplan. En förare ringer och berättar hans upphissade last fallit ner två gånger på kort tid, efter att vajrar brustit.

– Dubbeldäckarna är livsfarliga och borde förbjudas. Det är bara tur som gjort att ingen chaufför fått sätta livet till.

Chauffören som kontaktar tidningen vill vara anonym, för att inte riskera repressalier. Föraren har kört för Ica ett par år. Första gången lastplanet rasade var det flera vajrar som brast. Andra gången var det en vajer.

– Jag går aldrig in under ett lastplan där låsklackarna inte fungerar. Möjligen om det bara är en klack som kärvar och tre har gått i som de ska.

– Under min tid på åkeriet har vi haft minst åtta, tio allvarliga incidenter med Ica-trailrarna. De borde förbjudas helt tills man hittar ett säkert system. Eventuellt borde man konstruera någon form av extra vajerspel som bara har till uppgift att fånga upp lastplanet, om det faller nedåt.

Föraren är inte ensam om sin kritik. En kollega på ett annat åkeri berättar om en incident i norra Sverige.

Vid lossning brast två vajrar på samma långsida. Godset föll åt sidan och tryckte ut hela skåpväggen på släpet.

En tredje röst förklarar att dubbelplanen aldrig kollas vid den ordinarie besiktningen. Det tycks heller inte finnas några klara rutiner när fordonen lämnas in på service.

Vid ett tillfälle skulle chauffören hämta ut en trailer från verkstaden. Han reagerade över att en synlig del av säkerhetssystemet var påtagligt sliten. Han frågade varför den inte bytts och fick svaret att det är en bedömnings- och kostnadsfråga.

En förare uppger att det finns flera olika tillverkare av dubbeldäckare. En av dem använder en teknik där låsklackarna kan vrida sig i infästningen, något som försvårar låsningen.

Lågklackarna sitter i skenor som löper vertikalt längs skåpväggarna. Klackarna finns på olika höjder. En chaufför berättar om en lossning där mellanplanet föll ner ett ”hack” och slog i låsklackarna som satt ett par decimeter längre ner.

I stället för att fånga upp lastplanet gick klackarna, som är tillverkade i härdat stål, rakt av och godset dråsade i golvet.

– Det är absurt att det här får fortgå, säger föraren.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Kurt Olsson:
    22 maj, 2021

    Det har hänt igen i Kungälv!

  2. John:
    23 oktober, 2019

    Den där med norra Sverige och att vajer har gått av har väl inget med bilden och göra

  3. Håkan Jonsson:
    8 oktober, 2019

    Snålhet bedrar vishet.Måste få kosta pengar och ingå i service för att allt ska fungera säkert och bra.

Lästips:

Gemenskap på jobbet. Illustration: Ingrid Fröhlich

Hjälpsamhet bidrar till gemenskap

Arbetsmiljö. Ensamhet är lika skadligt för hälsan som rökning, visar forskning. Sociala aktiviteter på arbetsplatsen kan förebygga det. På Telge återvinning åker man och fiskar tillsammans bland annat. – Vet man att man är saknad när man inte kommer till jobbet, då vet man att man är behövd och då trivs man, säger vd Vesa Hiltula.

Johan Duvskog är huvudskyddsombud och Jessica Karlsson skyddsombud. De vill samverka kring arbetsmiljön på Prezero, men tycker inte att ledningen lyssnar.

Stress och press på Prezero

Miljöarbetare. ”Det bästa med Prezero är omhändertagandet av personalen”, säger Malmöregionens chef i företagets interntidning. Flera miljöarbetare vittnar tvärtemot om övervakning, hot och stress.

”Vi har fortfarande mycket att göra, men nu kommer folk inte hit med en klump i magen”, säger Nuno Blomqvist.

Med fackets hjälp blev arbetsmiljön så mycket bättre

Åkeri. Orimliga prestationskrav och skrikande chefer fick UPS-chauffören Nuno Blomqvist att ta hjälp av facket. Nu är han själv Transportombud – och arbetsmiljön är mycket bättre.

Taxiföretag stoppat – levde inte upp till avtal

Servicetrafik. Felaktiga löner och synen på avtalade villkor fick facket att reagera. Nu har Region Gävleborg avslutat avtalet med ett av trafikföretagen som vunnit upphandling av skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst.

Avtal 2025
Ordningsvakter i rulltrappa i Stockholms tunnelbana

Hur blev nya bevakningsavtalet?

Bevaknings- och säkerhetsavtalet. Måndagen den 2 juni blev det klart med det nya, tvååriga kollektivavtalet för närmare 20 000 anställda inom bevakningsbranschen. Transportarbetaren hörde med några från förhandlingsdelegationen – vad de själva tycker och vilka reaktioner de mött.

”Kamerorna i rondbilarna ska bort!”

Säkerhet. Kamerorna inne i rondbilarna kom som en blixt från klar himmel, berättar en väktare på bevakningsbolaget Securitas. När integritetsskyddsmyndigheten nu granskar övervakningssystemet hoppas han: ”Att Securitas får en redig knäpp på näsan. Kamerorna ska bort!”

Medlare för fyra lokala kabinavtal

Kabinavtalet. Transports klubbar på fyra arbetsplatser och deras arbetsgivare har inte kommit överens om nya lokala avtal. Nu kopplas medlare in.

”Man vill ju inte ha en kamera i ansiktet hela tiden”

Säkerhet. ”Vad är det som försiggår, undrade vi? Vad är övervakningssystemet i rondbilen till för? Det är bara om olyckan skulle vara framme, sa ledningen. Men inte var det så roligt, man vill ju inte ha en kamera i ansiktet hela tiden när man kör”.

”Laglig grund saknas för så ingripande övervakning”

Säkerhet. (UPPDATERAD 25-06-05 och 25-06-09) Företag och andra verksamheter som övervakar med kameror är skyldiga att följa reglerna i dataskyddsförordningen (GDPR) och kamerabevakningslagen. Från och med den 1 april 2025 krävs inte längre tillstånd, däremot är den som vill kamerabevaka nu skyldig att göra en intresseavvägning.

Securitas kameraövervakning av anställda granskas av IMY

Säkerhet. Ett 30-tal bevakningsanställda har lämnat in anmälningar till integritetskyddsmyndigheten (IMY). De upplever säkerhetsbolagets installation av kameror i rondbilarna som djupt kränkande. Nu har IMY beslutat granska övervakningen och om den skett enligt bestämmelserna i GDPR.

Avtal 2025

Bevakningsavtalet är i lås

Bevaknings- och säkerhetsavtalet. Transport och Säkerhetsföretagen kom på måndagen överens om nytt, tvåårigt kollektivavtal för närmare 20 000 anställda inom bevakningsbranschen. Löneökningen blir sammanlagt upp till nästan 2 300 kronor, beroende på lönegrupp.

Avtal 2025

Fortsatta förhandlingar för bevakningsavtal

Bevaknings- och säkerhetsavtalet. Förhandlingarna mellan Transport och Säkerhetsföretagen för nytt kollektivavtal återupptogs i veckan – i konstruktiv anda, enligt fackets förhandlare.

Avtal 2025

Avtal klara för alla bensinstationer

Bilvårdsanläggningar. Transport har kommit överens med arbetsgivarorganisationen Fremia om ett nytt kollektivavtal för anställda vid vissa bensinstationer. Avtalet är tvåårigt och ger en sammanlagd löneökning för dem som får mest på 2 300 kronor, fördelat på två år.

Nytt stopp för Stockholms miljözon

Trafikpolitik. Efter flera turer i olika domstolar har förbudet mot diesel- och bensindrivna fordon i en zon åter mött motstånd. Länsstyrelsen säger nu nej till miljözonen i Stockholms innerstad.

Lars Mikaelsson är Transports förbundssekreterare sedan 2017. Foto: Pernilla Ahlsén

Transport vill minska arbetstiden genom lagstiftning

Arbetstid. Transportarbetareförbundet är helt överens med LO om det som framkommer i arbetstidsrapporten, att vi jobbar väldigt mycket jämfört med andra länder. Men vi har ett kongressbeslut om att Transport ska verka för lagstadgad sänkning av heltidsmåttet.

Skallig man med skägg och ljus kostym på en innerstadsgata i Stockholm

LO: ”Dags att sänka arbetstiden”

Arbetstid. ”Det är dags att sänka arbetstiden för alla som jobbar i Sverige för det har vi helt enkelt råd med”. Så sa ordförande Johan Lindholm när LO presenterade sin slutrapport om förkortad arbetstid.

Avtal 2025
Danijel Kovacic, uniformsklädd och klar för nästa flygning.

Norwegian-klubbens ordförande stolt över nytt avtal

Kabinavtalet. Norwegian-klubbens ordförande Danijel Kovacic har varit med under hela vägen till Transports första avtal för kabinpersonal. – För mig är det extra speciellt eftersom det var jag, Susanne Kindblad, Karen Paz Vasquez och vår kabinklubb som startade resan från Unionen till Transport.