Close
En rad linor amfetamin på mittkonsolen i en lastbil upptäcktes av Tullverkets inspektörer i Trelleborgs hamn. Chauffören var på väg till Stockholm.
Close

Drograttfyllan ökar bland lastbilschaufförer

Åkeri. – Allt som kan motverka rattfylleri och bidra till färre olyckor på vägarna är positivt. Så kommenterar Tullverkets biträdande kontrollchef Oscar Lindvall statens miljonsatsning på nykterhetskontroller. Men för att komma åt den ökande drograttfyllan, särskilt bland lastbilsförare, krävs fler kontrollerande tulltjänstemän i hamnarna, anser han.

Transportarbetaren har tidigare berättat om regeringens beslut att satsa 54 miljoner kronor på nykterhetskontroller och alkobommar i Sveriges hamnar med flera platser. Som anställd på Tullverket i Södra Sverige medger Oscar Lindvall att han talar i egen sak när han efterlyser mer resurser och fler tullinspektörer på plats i hamnarna.

Men han hänvisar också till erfarenhet av att stoppa chaufförer som är så drogpåverkade att de måste ledas ur lastbilen. Lindvall tar ett fall förra våren som exempel. Då hejdade tullarna i Trelleborgs hamn en 33-årig lastbilsförare, ”hög som ett hus” på väg till Stockholm. I lastbilen fann inspektörerna sex uppradade linor amfetamin, färdiga att tas i bruk.

Chauffören dömdes sedan till 14 dagars fängelse för rattfylleri och narkotikasmuggling.

Enligt Tullverkets statistik stoppade myndigheten förra året nästan dubbelt så många alkohol- och drograttfyllerister som året innan. Majoriteten var lastbilschaufförer. Så här ser siffrorna ut:

2020 inleddes 130 förundersökningar om rattfylleri, varav 64 fall gällde drograttfylleri. Året därpå hade antalet inledda förundersökningar ökat till 242, 125 av dem gällde drograttfylla.

I riket som stort var förundersökningarna 228 till antalet 2020. 88 fall gällde drograttfylla. Förra året steg antalet förundersökningar till 428, varav 162 handlade om drograttfylleri.

– En väldigt oroande utveckling, säger Oscar Lindvall.

Ändå minskade antalet utandningsprov betydligt när pandemin slog till. Så kallade sållningsprov då slumpvis valda förare får blåsa för att kontrollera om de druckit alkohol. Minskningen berodde på att personalen behövde skyddsa från smitta.

De vanligaste drogerna bland chaufförer som Tullverket ertappar är amfetamin och cannabis, enligt Lindvalls bedömning. Statistik saknas. Han lyfter fram den omfattande lastbilstrafiken i södra Sverige.

– Till Trelleborg kommer ungefär 3 000 lastbilar per dag och över Öresundsbron kör cirka 30 000 fordon per dygn. Helsingborg och Malmö icke att förglömma och i Ystad rullar lastbilarna av färjan från Polen.

Till det fogar han Karlshamn och Karlskrona

– Många tror att Tullverket bevakar de här platserna dygnet runt men så är det inte. Vi måste varje dag välja var vi ska vara. Uttröttade, drogade och alkoholpåverkade lastbilsförare är en dödsfälla på våra vägar som ingen av oss kan freda oss mot.

Att drograttfylleriet ökar bland chaufförer tror Lindvall beror på en mer liberal drogsyn i omgivande länder och att olika krafter driver på för att avlegalisera cannabis. Den synen tar vissa förare med sig när de rullar över Sveriges gränser, menar han.

– Yrkeschaufförer från Österuropa kör ofta under slavliknande förhållanden för oseriösa åkerier. De känner sig tvungna att ta till amfetamin för att hålla sig vakna under orimligt långa körpass, som dumpar transportpriserna och snedvrider konkurrensen.

Att fler drograttfulla stoppas kan också förklaras med att tullinspektörerna blivit skickligare på att upptäcka om förare missbrukar narkotika, uppger han.

Samtidigt pekar Oscar Lindvall på skillnaden mellan alkohol och narkotika. Har en förare en promille i blodet blir hen rapporterad för grovt rattfylleri. För narkotika finns däremot inga gränsvärden. Det är beteendet i trafiken som avgör hur grovt brottet är, oavsett hur påverkad en chaufför är. Och körsträckan är inte lång mellan färja och tullkontroll för att avgöra det, påpekar han.

– Vi kan ta bilnycklarna från en drograttfull förare. Men bara i 24 timmar sedan får personen hämta sitt fordon igen. Hur vet man då att narkotikan gått ur kroppen, undrar Oscar Lindvall.

Ändrades lagstiftningen så att det blev möjligt att anhålla grovt narkotikapåverkade chaufförer skulle lasten i stället bli stående. Det skulle bli dyrt och svida mer för oseriösa åkerier, resonerar han.

Transportarbetaren har sökt infrastrukturminister Andreas Carlsson via hans pressekreterare Ebba Gustavsson, men inte fått svar på om regeringen vill öka anslaget för att få fler tullinspektörer på plats i hamnarna.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Peter Jansson:
    25 december, 2022

    Detta med chaufförer som tar droger är inget nytt.Det förekom redan på 80-talet bland svenska chaufförer som använde droger för att kunna köra mycket och sova lite.Alkohol och droger hör inte hemma på vägarna oavsett vilket fordon man kör.

Lästips:

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Plan för bättre vägunderhåll efter vinterns snökaos

Åkeri. Efter trafikkaoset på bland annat E22 i Skåne i vintras riktade landets yrkeschaufförer och åkerier hård kritik mot bristen på plogning och vägunderhåll. Nu ger regeringen Trafikverket i uppdrag att lägga fram en handlingsplan för bättre väghållning.

Utplockad container. Vissa omständigheter har gjort att tullarna valt att ställa en container åt sidan för manuell kontroll. Den här gången var det dock grönt även invändigt.

En dag med tullarna i Helsingborgs hamn

Hamn. I dag har 60 containrar kommit in. Den mobila scannern är på plats. Tullarna och hunden Sadie har börjat ett pass. Både färjehamnen och containerhamnen i Helsingborg ligger i topp när det gäller beslag av narkotika i Sverige.

Transportarbetarens logga

Fler förlorade körkortet

Trafiksäkerhet. Transportstyrelsen drog in fler körkort förra året än tidigare år. Fortkörare är den största kategorin men körkort som återkallades på medicinska grunder ökade mest.

Så hålls nationaldagsfirandet lugnt

Bevakning/Nöje. Artister, aktiviteter, tivoli, restauranger – firandet den 6 juni på Golfängarna i Sundbyberg har kommit att bli ett av landets största nationaldagsfiranden.

Ansökan om ny utbildning för flygtekniker på Arlanda

Flyg. Flygbranschen har larmat om att fler flygtekniker, flygmekaniker och plåtslagare behöver utbildas för att flygplan och helikoptrar ska kunna lyfta framöver. Nu ansöker Sigtuna kommun om att få starta en yrkeshögskole-utbildning i flygteknik på Arlanda flygplats.

Ny rättegång om kokainsmuggling via hamn

Rättegång. Hamnarbetaren som dömts för inblandning i kokainhärvan i Helsingborg hoppas frias helt i hovrätten. I mitten av juni inleds förhandlingarna i den högre domstolen.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Plan för bättre vägunderhåll efter vinterns snökaos

Åkeri. Efter trafikkaoset på bland annat E22 i Skåne i vintras riktade landets yrkeschaufförer och åkerier hård kritik mot bristen på plogning och vägunderhåll. Nu ger regeringen Trafikverket i uppdrag att lägga fram en handlingsplan för bättre väghållning.

Miljözonen körs vidare in i Stockholm

Trafikpolitik. Från och med nyårsafton i år är det stopp för bensin- och dieselbilar i stora delar av Stockholm city. Då införs miljözon klass 3 i en del av centrala Stockholm. Förvaltningsrätten har avslagit Moderaternas begäran om att pausa beslutet.

Tyskarna ville byta till sig amerikanska och brittiska lastbilar som kunde klara vintrarna vid fronten i Ryssland. Foto: Sgt Bill Augustine / U. S. Army

Nazisterna ville byta judar mot lastbilar

Årsdagar. Nu är det 80 år sen en av de mest underliga händelserna under andra världskriget. Nazisterna förde hemliga förhandlingar om att sälja en miljon judar till de allierade västländerna. Priset? 10 000 lastbilar.

Tät Stockholmstrafik, tunga fordon och privatbilister.

”Sänkta dieselpriser hindrar övergång till biodrivmedel”

Klimat. HVO100 är ett förnybart alternativ till diesel och spelar en viktig roll när det gäller att öka användningen av förnybara drivmedel, minska utsläppen och nå upp till Sveriges klimatmål. Men regeringens sänkning av priserna på diesel och bensin hindrar övergången till gröna drivmedel.

En gul Svevia-lastbil.

Riksrevisionen: Missade mål i bildandet av Svevia

Anläggning. Svevia och Infranord bildades för att öka konkurrensen och sänka priserna i anläggningsbranschen. Det lyckades inte helt, enligt en ny granskning från Riksrevisionen.

1945 invigdes Riksväg 6, ”Rikssexan” i folkmun, och 1962 bytte vägen namn till E3:an. Först 1992 blev det E20. Foto: Pernilla Ahlsén

Transport: Bra att rusta – men inte tillräckligt

Infrastruktur. Transport välkomnar Trafikverkets fokus på att långsiktigt effektivisera och modernisera eftersatt vägunderhåll. Men i sitt remissvar lyfter förbundet också att de planerade satsningarna som föreslås inte är tillräckliga.

Medlare utsedda om kabinavtal

Fackligt arbete. Sedan några månader har Transport börjat registrera nya medlemmar som jobbar som kabinpersonal. Nu har Medlingsinstitutet utsett medlare mellan Transport och Svenska Flygbranschen.

Fängelsedom för smuggling överklagad

Rättsfall. I slutet av april dömdes en hamnarbetare, tillsammans med två andra män, för brott kopplade till kokainsmuggling via Helsingborgs hamn. Alla tre har nu överklagat tingsrättens domar till hovrätten.

Hallå där!
Anders Palmqvist från Transport avd 12 tar ekomot LOs Kulturpris från Susanna Gideonsson, avgående LO-ordförande. Foto: Lars Forsstedt

Anders Palmqvist

… på Transports Malmöavdelning 12 som på LO:s kongress fick ta emot ett av årets kulturpris för arbetet med arbetsplatsbibliotek och boklådor på medlemmarnas arbetsplatser. Hur var det?

Johan Lindholm, ordförande LO. Foto: LO.

Johan Lindholm är ny ordförande för LO

LO-kongress. Byggnads ordförande Johan Lindholm är ny LO-ordförande. Han valdes av enig kongress efter det att valbredningens kandidat drog tillbaka sin kandidatur dagen innan LO-kongressen startade.