Krönika

De små stegens förbannelse

Davids krönika. Då åkerier söker chaufförer på Facebook som är ”stresståliga, erfarna, socialt kompetenta och har alla behörigheter”, brukar ett skämt i kommentarsfältet vara: ”Kan man jobba hemifrån?”

Nej det kan man inte. Och det kan heller inte resten av de cirka 66 procent av befolkningen som har arbetaryrken.

Med förlorad köpkraft på flera tiotals procent har vi heller inte råd att ta ledigt en dag om följande händer på väg till jobbet: Att pendeltågen står still för att lokförarna, begripligt nog, inte vågar köra utan tågvärdar, att vägarna är spärrade av snöhinder eller att bussarna är inställda på grund av halka.

Det är detta som är de små stegens förbannelse. Denna glidning som hela tiden sker från det offentligas ansvar, så att resurserna inte ens räcker för att arbetare ska kunna ta sig till jobbet.

Märkligt nog är nästan alla partier medskyldiga till fjäsket och den fullständiga kapitulationen inför marknadskrafterna.

En tågvärd är en person mitt i tåget som ser till att folk kommer ombord tryggt och säkert och som exempelvis kan hjälpa en handikappad med en rullstol.

Tågvärden har också ansvar om något händer. Som att en kontaktledning faller ner och vagnarna blir strömförande. Då gäller det att hålla alla, upp till 1 500 passagerare, lugna så att de inte trycker upp dörrarna och börjar klättra ut. För i så fall lär de bli minst sagt självlysande.

Att köra på E4:an kan tyckas enkelt. Stor bred väg i södra Sverige. Men Trafikverket gör det till ett rent helvete sträckvis. Tio mil kan vara perfekta, därpå kan det följa en sträcka med svartis.

Som utanför Vaggeryd i början av mars. Fint väglag på dagen då jag passerade. På natten var det förvandlat till blixthalka. En god vän fick sladd på släpet som tryckte ut bilen i mittremsan där den välte.

Alla chaufförer har nog upplevt känslan då det släpper och vetskapen om att försynen är det enda som finns att lita till. Den här gången fungerade den inte för min kollega. Ändå gick det bra och hon var i stort sett oskadd. Men jag känner sorg och ilska över att en god vän ska råka ut för sånt här bara för att någon myndighet vill spara några kronor på vägsaltet.

Det blir värre år för år. Alltmer nonchalant mot oss som håller samhället i gång. Som om vi var ett slags tjänstehjon utan människovärde. Nu när ”marknadens” diktatur även nått myndigheterna som styr över våra gemensamma tillgångar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Åke:
    1 april, 2023

    Sedan 2002 kör jag lastbil som jobb. Jag fick lära mig vad såphala Norska vintervägar innebär. Och hur viktigt det är att vinterlasta. Att ha riktiga vinterdäck på hela ekipaget. Och hur viktigt det är att anpassa farten efter väglag och sin egen förmåga. Det sistnämnda är något som ofta glöms bort i debatten.

  2. Åke:
    1 april, 2023

    Men vad vet jag om att köra lastbil på såphala vägar???? Jag har fått lära mig hur man tar sig fram på såphal grusväg täckt med svall is alternativt spegelblank is med först cykel när man skulle till närmaste busshållplats för att åka till högstadieskolan. Sedan blev det moped och sedan bil.

  3. Åke:
    1 april, 2023

    Det där med svartis. Halka är på våra vägar är inget nytt. Däremot är detta fenomen att entreprenören i vissa distrikt är urusel på att blanda i tillräckligt med salt i saltlaken som sedan sprids på våra vägar så resultatet blir blankis istället för isfritt.
    Det gäller för oss alla att lära sig "läsa väglaget" för att i möjligaste mån undvika vad din vän råkade ut för.
    Om vattnet ur kraftigt kring hela ekipaget så är det knappast halt. Samtidigt hör man däcks ljudet hela tiden.
    Men när vägen ser blöt ut samtidigt som det avtar med vatten som yr från däcken och ljudet avtar samtidigt så är det hög tid att försiktigt sänka hastigheten rejält. Svartis går till och med att se. Hur omöjligt det än låter. Det blänker på vägen som det inte gör på en välsaltad väg. En välsaltad vägbana ser ut på ett alldeles speciellt sätt . Det går att lära sig hur det ser om det är blank is på vägen.

Lästips:

David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

”Busskungen” levererar!

Davids krönika. Den skramlande gamla SL-bussen känns ändå mjukt och varmt gungande där vi färdas över Värmdölandet. För vi sitter längst fram vid föraren, Dennis ”Busskungen” Sekayise, med afrikanskt tunggung i bilradion.

Alexandra Einerstam

Fattigdom efter ett långt arbetsliv?

Krönika. För oss medlemmar inom Transport, vi som kört, ronderat, burit och slitit ett helt yrkesliv, väntar en pension som ofta bara motsvarar hälften av lönen.

Caroline Wald, Skatteverket. Foto: Fialotta Bratt

”Skatteverket kan inte kontrollera bort allt fusk”

Åkeri. Att pengar skickas utomlands för att omvandlas till svarta löner är inte ovanligt. Caroline Wald är samordnare för den särskilda insatsen mot åkerier hos Skatteverket.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

”Busskungen” levererar!

Orättvisor. Den skramlande gamla SL-bussen känns ändå mjukt och varmt gungande där vi färdas över Värmdölandet. För vi sitter längst fram vid föraren, Dennis ”Busskungen” Sekayise, med afrikanskt tunggung i bilradion.

Den amerikanska drömmen

Åkeri. Om det är något som betytt mycket för svensk åkerinäring så är det USA och den amerikanska drömmen.

Äntligen en bok där facket är med

Chaufförsliv. Egentligen borde jag kanske inte göra reklam för mig själv och skriva detta. Men varför låta bli nu när jag har möjlighet? Min förra bok hette Den fredlösa och kom 2022. Nu är det dags igen och den nya boken heter Du är en av oss.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam

Fattigdom efter ett långt arbetsliv?

Pensioner. För oss medlemmar inom Transport, vi som kört, ronderat, burit och slitit ett helt yrkesliv, väntar en pension som ofta bara motsvarar hälften av lönen.

Måste vara rösten som säger ifrån

Våga ifrågasätta. I Margaret Atwoods dystopi Tjänarinnans berättelse (The handmaid’s tale) är förtrycket totalitärt och systematiskt. Kvinnor reduceras till sina kroppar, deras rättigheter raderas och varje form av motstånd kvävs.

Gröt – från fattigmat till hetaste trenden

Mat. I det svenska bondesamhället var gröt en stapelvara, serverad både till frukost och middag. Men nu har gröten gjort en remarkabel comeback och pryder menyerna på trendiga kaféer och restauranger.

Serviceresor i Uppsala

Bolt förlorar avtalet om de inte uppfyller kraven

Debatt. Den senaste upphandlingen i Region Uppsala har väckt uppmärksamhet, särskilt kring Bolt och arbetsvillkor. Det finns anledning att klargöra regionens agerande och krav.

Vår sammanhållning är helt avgörande

Ordförandeord. När den här krönikan skrivs är läget ovanligt rörigt i avtalsrörelsen. På gränsen till kaotiskt faktiskt. Samtidigt är det i stunder som dessa som styrkan i vår organisation testas på allvar.

Ju frispråkigare – desto starkare

Ledare. När jag skriver det här har journalisten Joakim Medin ställts inför rätta i Turkiet. Detta för att han utfört journalistiskt arbete. Turkiets president är kränkt och för det kan Medin få avtjäna flera år i turkiskt fängelse. Helt horribelt.

Vi måste försvara den svenska modellen – även i apparnas skuggekonomi

Debatt. Sverige har länge varit ett föregångsland i att kombinera innovation med trygghet. Men i den appbaserade taxibranschen gäller inte längre den svenska modellen. Förare saknar grundläggande rättigheter, medan plattformsföretag som Uber och Bolt kontrollerar arbetsvillkor utan att ta något ansvar. Med stöd i EU:s nya plattformsdirektiv har Sverige nu en unik möjlighet att återställa rättvisan på arbetsmarknaden.

Den amerikanska drömmen

Krönika. Om det är något som betytt mycket för svensk åkerinäring så är det USA och den amerikanska drömmen.

Stress och osäkerhet bland yrkesförare

Debatt. Att planera en rast och dygnsvila utefter svenska vägar har blivit ett stressmoment för yrkesförare i vardagen. Trafikverket har under många år tagit bort många små parkeringar utefter många vägar, samtidigt som man begränsar lastbilsparkeringar på större rastplatser till gagn för personbilar.

Vad du än gör – gör det till musik

Ledare. Är du med i någon grupp på sociala medier där man bojkottar varor från USA? Jag är det. Om det hjälper vet jag inte. För vad biter på ledningen där borta med Trump i spetsen?

Rött huvudskyddsombud-märke på orange varselkläder

Bra arbetsmiljöarbete räddar anställdas liv

Debatt. Transport efterlyser en tydligare politisk vilja för att förbättra arbetsmiljöarbetet och att signalen till företagen måste bli att arbetsmiljö ska ha en central del i deras verksamhet.