Krönika

De små stegens förbannelse

Davids krönika. Då åkerier söker chaufförer på Facebook som är ”stresståliga, erfarna, socialt kompetenta och har alla behörigheter”, brukar ett skämt i kommentarsfältet vara: ”Kan man jobba hemifrån?”

Nej det kan man inte. Och det kan heller inte resten av de cirka 66 procent av befolkningen som har arbetaryrken.

Med förlorad köpkraft på flera tiotals procent har vi heller inte råd att ta ledigt en dag om följande händer på väg till jobbet: Att pendeltågen står still för att lokförarna, begripligt nog, inte vågar köra utan tågvärdar, att vägarna är spärrade av snöhinder eller att bussarna är inställda på grund av halka.

Det är detta som är de små stegens förbannelse. Denna glidning som hela tiden sker från det offentligas ansvar, så att resurserna inte ens räcker för att arbetare ska kunna ta sig till jobbet.

Märkligt nog är nästan alla partier medskyldiga till fjäsket och den fullständiga kapitulationen inför marknadskrafterna.

En tågvärd är en person mitt i tåget som ser till att folk kommer ombord tryggt och säkert och som exempelvis kan hjälpa en handikappad med en rullstol.

Tågvärden har också ansvar om något händer. Som att en kontaktledning faller ner och vagnarna blir strömförande. Då gäller det att hålla alla, upp till 1 500 passagerare, lugna så att de inte trycker upp dörrarna och börjar klättra ut. För i så fall lär de bli minst sagt självlysande.

Att köra på E4:an kan tyckas enkelt. Stor bred väg i södra Sverige. Men Trafikverket gör det till ett rent helvete sträckvis. Tio mil kan vara perfekta, därpå kan det följa en sträcka med svartis.

Som utanför Vaggeryd i början av mars. Fint väglag på dagen då jag passerade. På natten var det förvandlat till blixthalka. En god vän fick sladd på släpet som tryckte ut bilen i mittremsan där den välte.

Alla chaufförer har nog upplevt känslan då det släpper och vetskapen om att försynen är det enda som finns att lita till. Den här gången fungerade den inte för min kollega. Ändå gick det bra och hon var i stort sett oskadd. Men jag känner sorg och ilska över att en god vän ska råka ut för sånt här bara för att någon myndighet vill spara några kronor på vägsaltet.

Det blir värre år för år. Alltmer nonchalant mot oss som håller samhället i gång. Som om vi var ett slags tjänstehjon utan människovärde. Nu när ”marknadens” diktatur även nått myndigheterna som styr över våra gemensamma tillgångar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Åke:
    1 april, 2023

    Sedan 2002 kör jag lastbil som jobb. Jag fick lära mig vad såphala Norska vintervägar innebär. Och hur viktigt det är att vinterlasta. Att ha riktiga vinterdäck på hela ekipaget. Och hur viktigt det är att anpassa farten efter väglag och sin egen förmåga. Det sistnämnda är något som ofta glöms bort i debatten.

  2. Åke:
    1 april, 2023

    Men vad vet jag om att köra lastbil på såphala vägar???? Jag har fått lära mig hur man tar sig fram på såphal grusväg täckt med svall is alternativt spegelblank is med först cykel när man skulle till närmaste busshållplats för att åka till högstadieskolan. Sedan blev det moped och sedan bil.

  3. Åke:
    1 april, 2023

    Det där med svartis. Halka är på våra vägar är inget nytt. Däremot är detta fenomen att entreprenören i vissa distrikt är urusel på att blanda i tillräckligt med salt i saltlaken som sedan sprids på våra vägar så resultatet blir blankis istället för isfritt.
    Det gäller för oss alla att lära sig "läsa väglaget" för att i möjligaste mån undvika vad din vän råkade ut för.
    Om vattnet ur kraftigt kring hela ekipaget så är det knappast halt. Samtidigt hör man däcks ljudet hela tiden.
    Men när vägen ser blöt ut samtidigt som det avtar med vatten som yr från däcken och ljudet avtar samtidigt så är det hög tid att försiktigt sänka hastigheten rejält. Svartis går till och med att se. Hur omöjligt det än låter. Det blänker på vägen som det inte gör på en välsaltad väg. En välsaltad vägbana ser ut på ett alldeles speciellt sätt . Det går att lära sig hur det ser om det är blank is på vägen.

Lästips:

Anamaria Lara Sjögren kör kranväxlare och är med i långköraren Svenska Truckers på TV3. Programmet är nu inne på sin nionde säsong.

Anamaria är med i Svenska Truckers

Åkeri. Anamaria Lara Sjögren har jobbat i åkeribranschen sedan hon tog studenten. Hon har just skrivit på för ytterligare två nya säsonger av Svenska Truckers. – Jag kollar inte själv längre, kan inte se mig själv på tv, säger hon.

Mer extremväder i form av översvämningar, värmeböljor, stormar och jordskred är att vänta i klimatkrisens spår. Förberedelser pågår på olika håll i samhället, men hur rustar sig landets åkerier?

Planerar åkerierna för extremväder?

Åkeri. Snökaos med lastbilar som fastnar i långa motorvägsköer, köldsmockor och värmeböljor, översvämningar, jordskred och stormar. Mer extremväder är att vänta på grund av klimatkrisen. Hur rustar sig transportföretagen för att möta hårdare väder?

Pelle Filipsson framför sin arbetsplats: den tidigare industribyggnaden Strykjärnet, mitt i Motala ström, där Arbetets museum är inrymt sedan 1991.

De körde med order från Nazityskland

Krig & moral. Vinterkylan, den brända skogen efter slagen, stridsplanen och frågan vem man egentligen kör för – chaufförerna i den svenska lastbilskonvojen dras ned mot undergången. Pelle Filipssons roman Vägriddare bygger på faktiska händelser 1942 i fortsättningskrigets Finland.

Jag skojade ju bara!

Insändare. Känner du igen uttrycket? Inte ovanligt så kunde jag höra det när jag gick i grundskola från någon som uppenbarligen blivit påkommen med att göra något riktigt dumt.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Trafikverket gör en ny piruett!

Väghållning. Ont i handleden, stel i axlarna och allmänt risig. Det tog två dygn att rehabilitera sig från spänningarna i kroppen efter resan hem i snöstormen mellan Jönköping och Södertälje i början av april. Men jag och bilen kom i alla fall fram helskinnade!

Var står vi nu?

Nato. Sverige har skrivit på ett avtal med USA som innebär att dess krigsmakt fritt kan använda svenska baser och regementen från Boden i norr till Revingehed i söder. Om riksdagen godkänner avtalet med två tredjedels majoritet i slutet av året så går det igenom.

”Vi måste jappa han!”

Klass. ”Du brur, du vet vi måste jappa han!” är ord man kan höra på hemresan från jobbet i pendeltågsvagnen. Dock inte på väg till jobbet för då är de inte vakna ”gangsta”-gängen. (Och ”jappa” betyder mörda.) De här grabbarna har ordförråd som en treåring och kommer helt säkert från något av de ”utsatta områdena”.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Varför säger färre och färre ifrån?

Civilkurage. Min mamma hade civilkurage och jag har ärvt min beskärda del av det. När jag läser om det som hände i Skärholmen, där en man visade civilkurage och blev skjuten till döds, tänker jag på en händelse som jag var med om i Farsta förra året.

Feedback kan vägleda och såra

Återkoppling. I estetiska sammanhang kallas kritik för ”bedömandets konst” – det är alltså en konst att ge och ta emot kritik. Nu för tiden pratar vi mindre om kritik och mer om feedback – den omtalade återkopplingen som är avsedd att vägleda och förbättra.

Ica-handlarna tjänar storkovan

Svenska Hem. Den 8 november 1905 öppnade under stort tumult och pressuppbåd en liten matbutik vid Stureplan i Stockholm. Kvinnornas Andelsförening Svenska Hem var en kvinnlig kooperation som startades i protest mot livsmedelshandelns matfusk och lurendrejeri. Den ägdes av kvinnor och endast kvinnor fick handla i butiken.

Blåst på jobbet på grund av adhd

Insändare. En dag i januari 2024 ringer min son och säger att han har blivit uppsagd på grund av arbetsbrist. Jag hör på honom att han är stressad och inte har koll på situationen. Några dagar senare får jag se ett papper som sonen känt sig pressad att skriva under där han ”bekräftar sin uppsägning”. Om han inte skrev under skulle de säga upp honom, ska de ha sagt till honom.

Rejäl utmaning att välja ny LO-ledning

Ordförandeord. När denna krönika skrivs så drar det sig så sakta ihop till LO-kongress. Och en helt ny LO-ledning ska väljas.

Trött på hänsynslösa förare!

Insändare. Jag bor efter vägen i Bergvik, en liten by i Gävleborg. Just nu leder de om E4 på en väg med bitvis 40 kilometer i timmen som hastighetsbegränsning. Tyvärr är det inte många lastbilar och personbilar som respekterar hastigheten.

Storebror ser dig

Ledare. Rubriken syftar på ett uttryck lånat från George Orwells roman 1984. En roman som handlar om hur ett övergripande övervakningssystem håller medborgarna i schack. En dystopi som publicerades 1949 och som känns mer och mer aktuell.

Sjukförsäkring
Doctor physician consulting with male patients in hospital exam room. Men's health concept.

Försämra inte sjukförsäkringen!

Debatt. Nyligen presenterades förslag på kraftiga försämringar av sjukförsäkringen – och SD-regeringen tar nu förslagen vidare. Detta trots att regeringsunderlagets största parti, Sverigedemokraterna, lovat att inga försämringar skulle göras i sjukförsäkringen när de ingick Tidöavtalet.

Sjukare, skadligare och dödligare

Debatt. Trots en omfattande skyddslagstiftning i form av den samlade arbetsmiljölagstiftningen med arbetsmiljölagen som ramlag kompletterad av arbetsmiljöförordningen och preciserad av Arbetsmiljöverkets föreskrifter skyddas inte människor på svenska arbetsplatser.

Den viktiga kontakten med verkligheten

Ordförandeord. Om det är något jag lärt mig efter 37 år som medlem i Svenska Transportarbetareförbundet och 27 år i förbundets tjänst, varav snart åtta som ordförande, så är det vikten av kontakt med verkligheten. Oavsett var du befinner dig i vårt förbund.

Det våras för demokratin

Ledare. Jag vet inte om fler tidningsmakare märker att det blir allt svårare att få komma in på arbetsplatser för att göra reportage. Att få människor att ställa upp på intervjuer. Inte ens som anonyma ibland.