Mattias Dröscher, Joacim Olsson, Jonas Morin, Jonas Bodell och Hans Ahlberg. Foto: John Antonsson
Close
Mattias Dröscher, Joacim Olsson, Jonas Morin, Jonas Bodell och Hans Ahlberg.
Close
Arbetsmiljö

De samarbetar efter olycka

Flyg. – Nu är det lugnt. Hade du varit här mellan sju och nio hade det varit kaos, säger Hans Ahlberg, flygarbetare på SAS Ground Handling (SGH) och ordförande för Transports flygavdelning. Han har samlat skyddsombud från två konkurrerande bolag för att visa platsen för en olycka.

Vi står inne vid bagagesorteringsbanden vid terminal 5 på Arlanda. Tidigare i maj hade en passerande dragtruck hakat i bagagevagnarna på en annan dragtruck och vagnen tryckts in i en flygarbetare som stod mellan vagnen och bagagebandet och lastade över väskor som skulle ut i ankomsthallen. Flygarbetaren fördes med ambulanshelikopter till akuten. Olyckan var allvarlig, men den drabbade personen klarade sig.

Jonas Bodell är huvudskydds­ombud på SGH. Han pekar och visar platserna där två olyckor utan allvarliga personskador inträffade förra året. Då varnade skyddsombuden och Arbetsmiljöverket gick in och krävde åtgärder. Dragtruckarna på SGH fick backspeglar, linjer målades för att visa var dragtruckarna får köra och så installerades en hastighetsvarnare till vänster om ”gatan”.

Hans Ahlberg är nyvald ordförande för Transports rikstäckande flygavdelning. Foto: John Antonsson
Hans Ahlberg är nyvald ordförande för Transports rikstäckande flygavdelning. Foto: John Antonsson

Banden rullar åt alla håll och vid det första bandet lastas det om till transfer och där längre fram till ankommande flyg. Linjerna på marken är nästan helt bortnötta och hastighetsvarnaren förblir svart när dragtruckarna kör förbi. Bagagebandet för transfer ligger kort bakom en 90 graders sväng. Om förarna kör för fort finns risken att de kommer för långt åt höger och hakar i.

– Vi vill ha geofencing. Så att ingen kan köra för fort, säger Hans Ahlberg, avgående klubbordförande på SGH och ny ordförande för Transports rikstäckande flygavdelning, och fortsätter:

– Vi vill inte straffa folk för att de kör för fort på grund av att de är stressade och har för hög arbets­belastning.

Vi går från bagagebandet för transfer till nästa band. SGH:s huvudskyddsombud Jonas Bodell visar tillsammans med Anders Jansson, Mattias Dröscher och Jonas Morin, skyddsombud på Aviator, platsen där olyckan skedde. Jonas Bodell håller upp ett metallspänne på en ”Thailandsburk” och visar vad som troligen gått snett. Ett spänne hängde förmodligen löst och svingade ut och hakade fast.

– Han som körde måste ha kört ganska fort eftersom bandet slängdes ut och hakade i, säger ett av skyddsombuden.

Tillbuden förra året var liknande situationer, men då skadades ingen. Trots det varnade skyddsombuden redan då för riskerna och ville ha ännu kraftfullare åtgärder. Jonas Bodell berättar att vagnarna bakom dragtruckarna väger 750 kilo vardera och att även om fordonen inte går särskilt fort är de väldigt starka och har ett högt vridmoment som gör att riskerna är stora vid kollisioner och hophakningar. När lastarna tömmer vagnarna står de mellan vagn och bagageband och riskerar att få flera tons kraft rakt mot sig.

Flygarbetare från olika bolag samsas på liten yta. Väskor lastas över från ”burkar” eller släp till bagagebanden. Foto: John Antonsson
Flygarbetare från olika bolag samsas på liten yta. Väskor lastas över från ”burkar” eller släp till bagagebanden. Foto: John Antonsson

En del i problemet är att stora delar av flygplatsens verksamhet har flyttats över till terminal 5. Det har lett till att bagagehanteringen centraliserats och det blir trängre.

– Bagagebanden vid terminal 3 och 4 är stängda på grund av att det var så stora problem vid säkerhetskontrollerna. Då blir det fler fordon och mer bråttom här, säger Mattias Dröscher.

Utrymmet där bagaget hanteras påminner om en expressterminal. Men med skillnaden att det är tre olika bolag som kör sina egna fordon, har egna skyddsombud, egna arbetsgivare och därmed är det tre företag som är ansvariga för arbetsmiljön. Plus anläggningens ägare och företagens kund: Swedavia.

– Det är inte som på ett bygge. Där har du en huvudentreprenör som har ansvaret. Här har vi tre agenter som alla ansvarar för sina egna anställda, säger Joacim Olsson, regionalt skyddsombud på Transports flygavdelning.

– Våra skyddsombud är inte motpart till dem, som har plånboken och kan lösa problemen. Vi vill att skyddsombudens synpunkter ska vara vägledande och att mandatet blir tyngre, säger Hans Ahlberg.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Ulrich kör malmtransporter – belönas för säkerhetsarbete

Arbetsmiljö. Ulrich Höntzsch jobbar med att köra 90-tons ekipage för Kaunis Iron logistik. Han är också skyddsombud och nu prisas han med ett stipendium på 15 000 kronor från Prevent.

Tobias Persson och Monica Liljedahl jobbar på Zalandolagret i Brunna, där Postnord tog över driften den 1 oktober. Foto: Lilly Hallberg

Tobias Persson och Monica Liljedahl

…huvudskyddsombud respektive skyddsombud för Transport på Zalandos anläggning i Brunna, där Postnord TPL nyligen tog över driften efter Ceva.

Michael Stjärnfeldt. Foto: John Antonsson

Michael är veteran i avtalsdelegationen för flyget

Flyg. Efter snart 20 år i Transports flygavtalsdelegation har Michael Stjärnfeldt sett hur förhandlingar och villkor förändrats. I dag är allt mer uppstyrt – på gott och ont.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.