Johanna Nero. Foto: Lilly Hallberg
Close
Chauffören Johanna Nero på Yrkesförarens dag, som bland annat uppmärksammades i Linköping.
Close

9/9: Dag att uppmärksamma landets alla yrkesförare

Chaufförer. De får Sverige att rulla alla dagar, året om. De ser till att såväl folk som fä, bullar och bulk kommer fram. Den 9 september är Yrkesförarens dag.

Yrkesförarens dag-logga– Om jag tycker att vi är hjältar i vardagen? Jaa, det gör jag väl – vi behövs, säger chauffören Johanna Nero, som kört distribution från Vingåker på morgonen.

Hon har stannat till längs en mindre industrigata i norra utkanten av Linköping, nära leden in mot staden. Här har Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd (Tya) ställt upp sin trailer vid ett åkeri. Och flaggar med 9/9-flaggor. Det är Tya:s regionala utbildningsråd som bjuder på ”drive thru” i samband med Yrkesförarens dag.

Med fokus på yrkesförare.
Med fokus på yrkesförare. Foto: Lilly Hallberg

Transportare från avdelning 4 är också på plats, pratar med chaufförer, bjuder på fika och skickar med påsar – goodiebags med bra saker att ha med sig på vägen. Åkare, chaufförer och lärare från transportprogrammet är också med i tältet ute vid vägen.

– Dagen är ett sätt att hylla våra yrkeschaufförer och få allmänheten att uppmärksamma kårens arbete, säger Joakim Carlsson, ordförande i Transports Linköpingsavdelning.

Han hoppas också att arbetsgivarna uppmärksammar Yrkesförarens dag. På andra sidan ett gärde har åkeriet bjudit på tårta, berättar ”mottagningskommittén” vid vägen. De vill uppmana alla chaufförer att sträcka på sig.

– Känn er stolta, det är ni som får Sverige att rulla!

Joakim Carlsson. Foto: Lilly Hallberg
Joakim Carlsson. Foto: Lilly Hallberg

Och även om många chaufförer jobbar under hård tidspress har en hel del svängt förbi förbi Tya-trailern och fikat. Den första kom förbi redan 05.45.

– Egentligen var det planerat att bli större, med politiker och grundskoleelever, säger Joakim Carlsson.

Pandemin påverkar

Med tanke på covid-19 blir det mer ”drive-through” och mindre tid för prat. Hur pandemin annars påverkat yrkesförarna är svårt att säga generellt, framhåller de som står i tältet: För en del, som taxichaufförer, har det slagit mycket hårt. För andra, framför allt lastbilsförare, har det blivit mer jobb. Men det faktum att alla har statusen av att jobba med en samhällsviktig funktion har positivt påverkat synen på yrkesförare.

– Det är kul att kunna göra något som visar vilket bra jobb de gör. Och att så pass många chaufförer kommit trots allt, säger Lars Kotz, regional projektledare på Tya.

Välkomna! Transports Joakim Carlsson och Andreas Kindesjö, med hunden Tippex, på plats den nionde september. Foto: Lilly Hallberg
Välkomna! Transports Joakim Carlsson och Andreas Kindesjö, med hunden Tippex, på plats den nionde september. Foto: Lilly Hallberg

Yrkesförarens dag har varit temadag sedan 2015. Uppmärksamheten har blivit allt större från år till år, och arrangemangen kring dagen har vuxit. Men i år är Lars Kotz nöjd med att dagen gått att genomföra. Och att fler yrkesförare ur olika kategorier kommit i år, tidigare var lastbilschaufförerna i än högre grad dominerande.

I år tipsade en morgontidig taxichaufför sina kollegor om eventet, och det lockade ett gäng ut till Rönögatan. SR P4 Östergötland har också varit här och sänt radioinslag på förmiddagen.

– Och en skolklass från årskurs 3 på gymnasiet körde hit ändå från Lindesberg, säger Lars Kotz.

Johanna Nero, som gick ut transportprogrammet i våras, har hälsat på sina gamla lärare från Vreta utbildningscentrum. Med sig på jobbet får hon en 9/9-flagga att fästa utanför förarhytten.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Hryhorij Varunok är chaufför och hjälper till att lasta ur en minivan med förnödenheter från Frankrike. Foto: Tadeusz Rawa

Chaufförerna krigets tysta hjältar

Hjälparbetare. De är de tysta hjältarna i krigets Ukraina. Chaufförer som kör lastbilar, bussar, minivans och personbilar. De ser till att humanitär hjälp kommer fram till krigsdrabbade områden och att flyende människor kan ta sig därifrån. Journalisten Tadeusz Rawa har för Transportarbetaren träffat några av dem.

Deklarera vi e-tjänsten, inskickad deklaration. Foto: Fialotta Bratt

Skatteavdragen som kan ge chaufförer tusenlappar

Deklarationsdags. Kör du lastbil mellan midnatt och klockan sex på morgonen? Då kan du få pengar tillbaka på skatten. I vissa fall kan det röra sig om många tusenlappar.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Kriget måste få ett slut – och det nu

Ordförandeord. Som ordförande för Transportarbetarförbundet står jag, tillsammans med hela förbundet, i solidaritet med det ukrainska folket. Transport fördömer i starkast möjliga ordalag Rysslands invasion av Ukraina. Kriget måste få ett slut – och det nu.

Kriget i Ukraina

Transport: Blockaden har haft effekt

Konflikt. Transports blockad av ryska, ryskkontrollerade och ryskflaggade fartyg pågår som varslats hela maj månad. Något beslut om förlängning är ännu inte fattat.

Kriget i Ukraina

Transports blockad fortsätter

Hamn. Svenska Transportarbetareförbundets blockad av ryska och ryskkontrollerade fartyg i svenska hamnar fortsätter som planerat månaden ut.

Sedlar

Andreas drog in 800 000 till transportarbetare i sin avdelning

Försäkringar. Under hösten förra året jobbade Andreas Ehm som försäkringsinformatör för Transport och Avtalat. Han ringde runt till transportarbetare och med hans hjälp fick 20 personer dela på mer än 800 000 kronor i försäkringsutbetalningar.

Manifestation avdelning 18

Möten och organisering längs vägen

Facket. Valet, avtalets ob-tillägg, försäkringar, medlemsvärvning och förbundets värderingar. Och en snabb fika med bulle – i dag genomförde Transports fyra nordligaste avdelningar en gemensam manifestation och mötte gamla och blivande medlemmar nära motorvägen.

Hallå där!

Moa Lindell

lastbilschaufför från Huddinge och en av åtta tävlande i kategorin Lastbil på Yrkes-SM i Växjö i mitten på maj.

Körde mat för Uber Eats – miljoner i skattefusk

Matbud. Svarta löner, momsfiffel och utnyttjade bud. En underleverantör till Uber Eats undanhöll 2,3 miljoner kronor i skatter och avgifter. Nu ska Skatteverket specialgranska matbudsbranschen.

Örjan Wallon från Transports Norrbottenavdelning skickade bilder från förstamajfirandet i Luleå. Foto: Transport avdelning 26 Norrbotten

Förstamajtåg runt om i landet

Första maj 2022. Äntligen kunde förstamajtågen ringla fram igen. Efter två år av restriktioner och karantän var det många som ville demonstrera på arbetarrörelsens egen högtidsdag.

Dom om avstängt skyddsombud överklagas

Skyddsombud. Andreas Ehm stängdes av från statligt ägda kärnkraftverket Ringhals för två år sedan. Tingsrätten ansåg inte att kärnkraftverket gjort sig skyldigt till hindrande av skyddsombud. Men nu ska frågan upp i hovrätten. – För mig är det en principfråga, säger Andreas Ehm.

Transports ordförande Tommy Wreeth. Foto: Martin Hörner Kloo

Transports blockad träder i kraft den 1 maj

Blockad. Klockan 7.00 den 1 maj träder Svenska Transportarbetareförbundets blockad mot ryska fartyg i kraft. Transport håller kvar sin blockad då de inte tror att EU-blockaden har särskild stor effekt.

Rådjur på väg. Foto: Shutterstock

Se upp för viltet på vägen!

Viltolyckor. Maj är en månad då aktiviteten bland djuren i skogen ökar. Det leder till fler viltolyckor på vägarna där rådjuren löper störst risk att råka illa ut. Förra året skedde 50 000 rådjursolyckor, skriver Riksförbundet M Sverige i ett pressmeddelande.

Internationella Arbetsmiljödagen

Ingen ska behöva skada sig på jobbet!

Arbetsmiljö. I dag, torsdagen den 28 april infaller Internationella Arbetsmiljödagen, ”World Day for Safety and Health Work” – en dag då arbetet för säkrare och tryggare arbetsmiljöer står i fokus världen över.

Dödsolycka utreds av åklagare

Åkeri. En kranbilsförare klämdes så svårt vid en byggarbetsplats i Stockholm att han senare avled av skadorna. Arbetsmiljöverket har funnit så allvarliga brister på arbetsplatsen att de lämnat fallet till åklagare som ska utreda skuldfrågan.