Johanna Nero. Foto: Lilly Hallberg
Close
Chauffören Johanna Nero på Yrkesförarens dag, som bland annat uppmärksammades i Linköping.
Close

9/9: Dag att uppmärksamma landets alla yrkesförare

Chaufförer. De får Sverige att rulla alla dagar, året om. De ser till att såväl folk som fä, bullar och bulk kommer fram. Den 9 september är Yrkesförarens dag.

Yrkesförarens dag-logga– Om jag tycker att vi är hjältar i vardagen? Jaa, det gör jag väl – vi behövs, säger chauffören Johanna Nero, som kört distribution från Vingåker på morgonen.

Hon har stannat till längs en mindre industrigata i norra utkanten av Linköping, nära leden in mot staden. Här har Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd (Tya) ställt upp sin trailer vid ett åkeri. Och flaggar med 9/9-flaggor. Det är Tya:s regionala utbildningsråd som bjuder på ”drive thru” i samband med Yrkesförarens dag.

Med fokus på yrkesförare.
Med fokus på yrkesförare. Foto: Lilly Hallberg

Transportare från avdelning 4 är också på plats, pratar med chaufförer, bjuder på fika och skickar med påsar – goodiebags med bra saker att ha med sig på vägen. Åkare, chaufförer och lärare från transportprogrammet är också med i tältet ute vid vägen.

– Dagen är ett sätt att hylla våra yrkeschaufförer och få allmänheten att uppmärksamma kårens arbete, säger Joakim Carlsson, ordförande i Transports Linköpingsavdelning.

Han hoppas också att arbetsgivarna uppmärksammar Yrkesförarens dag. På andra sidan ett gärde har åkeriet bjudit på tårta, berättar ”mottagningskommittén” vid vägen. De vill uppmana alla chaufförer att sträcka på sig.

– Känn er stolta, det är ni som får Sverige att rulla!

Joakim Carlsson. Foto: Lilly Hallberg
Joakim Carlsson. Foto: Lilly Hallberg

Och även om många chaufförer jobbar under hård tidspress har en hel del svängt förbi förbi Tya-trailern och fikat. Den första kom förbi redan 05.45.

– Egentligen var det planerat att bli större, med politiker och grundskoleelever, säger Joakim Carlsson.

Pandemin påverkar

Med tanke på covid-19 blir det mer ”drive-through” och mindre tid för prat. Hur pandemin annars påverkat yrkesförarna är svårt att säga generellt, framhåller de som står i tältet: För en del, som taxichaufförer, har det slagit mycket hårt. För andra, framför allt lastbilsförare, har det blivit mer jobb. Men det faktum att alla har statusen av att jobba med en samhällsviktig funktion har positivt påverkat synen på yrkesförare.

– Det är kul att kunna göra något som visar vilket bra jobb de gör. Och att så pass många chaufförer kommit trots allt, säger Lars Kotz, regional projektledare på Tya.

Välkomna! Transports Joakim Carlsson och Andreas Kindesjö, med hunden Tippex, på plats den nionde september. Foto: Lilly Hallberg
Välkomna! Transports Joakim Carlsson och Andreas Kindesjö, med hunden Tippex, på plats den nionde september. Foto: Lilly Hallberg

Yrkesförarens dag har varit temadag sedan 2015. Uppmärksamheten har blivit allt större från år till år, och arrangemangen kring dagen har vuxit. Men i år är Lars Kotz nöjd med att dagen gått att genomföra. Och att fler yrkesförare ur olika kategorier kommit i år, tidigare var lastbilschaufförerna i än högre grad dominerande.

I år tipsade en morgontidig taxichaufför sina kollegor om eventet, och det lockade ett gäng ut till Rönögatan. SR P4 Östergötland har också varit här och sänt radioinslag på förmiddagen.

– Och en skolklass från årskurs 3 på gymnasiet körde hit ändå från Lindesberg, säger Lars Kotz.

Johanna Nero, som gick ut transportprogrammet i våras, har hälsat på sina gamla lärare från Vreta utbildningscentrum. Med sig på jobbet får hon en 9/9-flagga att fästa utanför förarhytten.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Namnet lever kvar i utbildningscentret, som ligger i Varbergs utkant. Åkeriet startade utbildning av yrkesförare redan i början av 1980-talet. Sedan mitten av 1990-talet driver C-R Utbildning trafikskola och, på entreprenad för kommunen, gymnasiets transportprogram.

Vad hände med C-R Johanssons åkeri?

Åkeri. Anrika C-R Johansson var ett av Hallands största, obundna åkerier med kunder som Arla och Posten. För jätten GDL skulle köpet av familjebolaget bli en förstärkning i Västsverige. Knappt tre år senare återstår en bråkdel. Och den sista mars fick ytterligare 13 anställda gå.

Än så länge får Ove Bergman 100 procent av sin lön, men snart ska Försäkringskassan ta upp den till ny prövning. Ove oroar sig över om han ska kunna behålla huset eller tvingas flytta. "Jag känner mig rätt vilsen och vill bara ut och jobba igen", säger han. Foto: Justina Öster

Däcktuggen kapade Oves fingrar

Arbetsolycka. Det var lugnt på åkeriet. Vill du hoppa in och köra lastmaskin på Ragn-Sells däckåtervinning, undrade chefen. Sitt ja har chauffören Ove Bergman ångrat många sömnlösa nätter. En däckklippmaskin kapade fyra av hans fingrar.

Kvinna som värjer sig – idébild

”Var stolta över att ni är chaufförer, tjejer!”

Debatt. Jag blir sååå skogstokig! Läste i Transportarbetaren om den stackars tjejen som kämpade som kranbilschaufför och blev så illa bemött av både kunder och en del så kallade kollegor.

Vad händer med mobilitetspaketet?

Åkeri. Tunga röster som jobbar för schystare villkor på landets vägar träffades under torsdagskvällen för ett direktsänt samtal.

Storbrand ödelade anrik gummiverkstad

Däck. I morse var branden på Malå Gummiverkstad en huvudnyhet i medierna. Transportprofilen Roger Oskarsson jobbade i 30 år på verkstaden, som nu är totalförstörd.

Avtal 2021
Nextjetflygplan

Nya avtal för flyget dröjer

Flyg. Redan i mitten av december inledde Transport förhandlingarna om nya avtal för markpersonalen inom flyget. Lönerna är ännu inte klara. Parterna skulle ha träffats under torsdagen, men mötet sköts upp till den 22 april.

Stora löneklyftor i kommunal renhållning

Miljöarbete. Individuella löner har gjort att det skiljer över 4 000 kronor i lön för miljöarbetarna på det kommunala bolaget Karlstads Energi. Transports ombudsman Mikael Ladman är kritisk.

Krav på plexiglas och stopp för passagerare i taxi-framsätet

Taxi. Plexiglas och stopp för framsätesåkning vid sjukresor. Efter ökad smittspridning och påtryckningar från Transport följer Region Västernorrland i Stockholms spår och ökar corona-säkerheten för både taxiförare och passagerare.

Många förare lurade – nu döms åkeriägaren till fängelse

Åkeri. Huvudmannen i de omskriva åkerierna Norrköping Transport NL och Direct Transport döms till två års fängelse och näringsförbud i fem år, för grova ekobrott. Två andra medlemmar i familjen döms samtidigt. I domen från Norrköpings tingsrätt pekas speditören DSV ut på ett föga smickrande sätt.

Syrebrist kan ha orsakat ny dödsolycka på fartyg

Arbetsmiljö. Den 25 mars omkom en 33-årig besättningsman ombord på ett fartyg som låg för ankar strax utanför Södertälje Hamn. Misstankar finns om att mannen, som var från Kap Verde, klättrat ner i ett utrymme där lasten, flis, hade förbrukat syret.

Transports kongress 2017 debatterade flera stora framtidsfrågor och ombuden tillsatte också en framtidsutredning. Ulf Persson (bilden till höger) är utredningssekreterare. Foto: Jan Lindkvist / John Antonsson

Framtidsutredningen snart i mål

Transport. Facket står inför många utmaningar i framtiden. Vid förbundets kongress för snart fyra år sedan skickades flera tunga frågor till en framtidsutredning, som skulle lägga fram förslag.

Rapport: Stor oro bland arbetare om pension

Pension. LO-medlemmarna oroar sig mer än tjänstemän för pensionen. Hälften av LO-medlemmarna kan tänka sig att byta parti på grund av pensionsfrågan.