Johanna Nero. Foto: Lilly Hallberg
Close
Chauffören Johanna Nero på Yrkesförarens dag, som bland annat uppmärksammades i Linköping.
Close

9/9: Dag att uppmärksamma landets alla yrkesförare

Chaufförer. De får Sverige att rulla alla dagar, året om. De ser till att såväl folk som fä, bullar och bulk kommer fram. Den 9 september är Yrkesförarens dag.

Yrkesförarens dag-logga– Om jag tycker att vi är hjältar i vardagen? Jaa, det gör jag väl – vi behövs, säger chauffören Johanna Nero, som kört distribution från Vingåker på morgonen.

Hon har stannat till längs en mindre industrigata i norra utkanten av Linköping, nära leden in mot staden. Här har Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd (Tya) ställt upp sin trailer vid ett åkeri. Och flaggar med 9/9-flaggor. Det är Tya:s regionala utbildningsråd som bjuder på ”drive thru” i samband med Yrkesförarens dag.

Med fokus på yrkesförare.
Med fokus på yrkesförare. Foto: Lilly Hallberg

Transportare från avdelning 4 är också på plats, pratar med chaufförer, bjuder på fika och skickar med påsar – goodiebags med bra saker att ha med sig på vägen. Åkare, chaufförer och lärare från transportprogrammet är också med i tältet ute vid vägen.

– Dagen är ett sätt att hylla våra yrkeschaufförer och få allmänheten att uppmärksamma kårens arbete, säger Joakim Carlsson, ordförande i Transports Linköpingsavdelning.

Han hoppas också att arbetsgivarna uppmärksammar Yrkesförarens dag. På andra sidan ett gärde har åkeriet bjudit på tårta, berättar ”mottagningskommittén” vid vägen. De vill uppmana alla chaufförer att sträcka på sig.

– Känn er stolta, det är ni som får Sverige att rulla!

Joakim Carlsson. Foto: Lilly Hallberg
Joakim Carlsson. Foto: Lilly Hallberg

Och även om många chaufförer jobbar under hård tidspress har en hel del svängt förbi förbi Tya-trailern och fikat. Den första kom förbi redan 05.45.

– Egentligen var det planerat att bli större, med politiker och grundskoleelever, säger Joakim Carlsson.

Pandemin påverkar

Med tanke på covid-19 blir det mer ”drive-through” och mindre tid för prat. Hur pandemin annars påverkat yrkesförarna är svårt att säga generellt, framhåller de som står i tältet: För en del, som taxichaufförer, har det slagit mycket hårt. För andra, framför allt lastbilsförare, har det blivit mer jobb. Men det faktum att alla har statusen av att jobba med en samhällsviktig funktion har positivt påverkat synen på yrkesförare.

– Det är kul att kunna göra något som visar vilket bra jobb de gör. Och att så pass många chaufförer kommit trots allt, säger Lars Kotz, regional projektledare på Tya.

Välkomna! Transports Joakim Carlsson och Andreas Kindesjö, med hunden Tippex, på plats den nionde september. Foto: Lilly Hallberg
Välkomna! Transports Joakim Carlsson och Andreas Kindesjö, med hunden Tippex, på plats den nionde september. Foto: Lilly Hallberg

Yrkesförarens dag har varit temadag sedan 2015. Uppmärksamheten har blivit allt större från år till år, och arrangemangen kring dagen har vuxit. Men i år är Lars Kotz nöjd med att dagen gått att genomföra. Och att fler yrkesförare ur olika kategorier kommit i år, tidigare var lastbilschaufförerna i än högre grad dominerande.

I år tipsade en morgontidig taxichaufför sina kollegor om eventet, och det lockade ett gäng ut till Rönögatan. SR P4 Östergötland har också varit här och sänt radioinslag på förmiddagen.

– Och en skolklass från årskurs 3 på gymnasiet körde hit ändå från Lindesberg, säger Lars Kotz.

Johanna Nero, som gick ut transportprogrammet i våras, har hälsat på sina gamla lärare från Vreta utbildningscentrum. Med sig på jobbet får hon en 9/9-flagga att fästa utanför förarhytten.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Socialdemokraterna säljer sin själ

Debatt. Villkoren som arbetare i Sverige har före 1900-talets början varit allt annat än bra. Vilket leder till att arbetare i slutet 1800-talet går ihop på arbetsplatserna, som med tiden blir fackföreningar.

Eddie Prüss

Så tycker vi om nya transportavtalet

Åkeri/Terminal/Lager. Lönehöjningarna är bra och tidigare inbetalningar till ungas pensioner efterlängtat. Men i framtiden måste vi sätta större tryck på arbetstidsförkortning. Så tycker några medlemmar om det nya avtalet som skrevs på i går.

Bea, sextrakasserad kranbilsförare

Fel hudfärg för kranbilsförare?

Åkeri. N-ordet. Blattehora. Apa. Fitta. Tillfrågad om vilka ”tjänster” hon erbjöd. Bespottad och skälld för att vara efterbliven. Kranbilsföraren Bea tvingades stå ut med grova sexuella och rasistiska trakasserier. Hon slog larm till arbetsgivaren. Och fick sluta på jobbet.

Avtal 2020

Avtal dröjer för taxiförarna

Taxi. Taxiförarna får vänta på nytt löneavtal. Under onsdagen satt fack och arbetsgivare i nya förhandlingar, utan att nå en uppgörelse. Parterna möts igen den 28 januari.

Avtal 2020

Avtal klart för utlandsförarna

Åkeri. Transport har tecknat ett nytt löneavtal för utlandschaufförerna, en yrkeskår som krympt kraftigt de senaste 25 åren. Uppgörelsen ger totalt 5,4 procent mer på 29 månader. Minus avräkning för en förbättrad avtalspension.

Fackliga segrar i kampen för Europas gig-jobbare

Internationellt. Tre avgöranden i tre europeiska länder stärker villkoren för cykel- och bilbud, som får uppdrag via mobilappar. Europafacket ser det som ett starkt skäl för EU att sätta ner foten mot plattformsföretag som inte tar sitt arbetsgivaransvar.

Nytt avtal på gång för Hamnarbetarförbundet?

Hamn. Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), har förhandlat fram en ”principuppgörelse” om ett nytt kollektivavtal. Avtalsförslaget är en kopia på Transports redan tecknade avtal, så när som på en arbetsgrupp. Innan HF skriver på ska medlemmarna rösta.

Kryptisk förklaring till fejkade hälsodeklarationer

Bevakning. Efter Transportarbetarens avslöjande har en rad medier rapporterat om de fejkade hälsodeklarationer som Securitas skickade till byggföretaget Collen. Securitas försvarar sig med att formulären var ett ”administrativt misstag”. Transportarbetaren ställde en rad frågor och fick till slut svar. Svar som stämmer dåligt med väktarnas vittnesmål och det som framgår av formulären.

Snökaos stoppade tidningar

Oväder. Tidningsbudens säkerhet kunde inte garanteras i Västernorrland. Därför stoppade chefredaktören tisdagsmorgonens utdelning. Ett klokt beslut, enligt Transports regionala skyddsombud.

Transport anmäler Securitas och Collen för covid-intygen

Bevakning. Transport har anmält både Securitas och byggföretaget Collen till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). IMY hette tidigare Datainspektionen. Facket begär att myndigheten utreder de fejkade hälsodeklarationerna och hanteringen av dem.

Vi väntar på svar, Securitas!

Bevakning. Transportarbetaren har gått ut med felaktiga uppgifter, om förfalskade hälsodeklarationer. Det skriver Securitas presschef Jens Granath i ett internt meddelande till all personal. Han beskriver hälsodeklarationerna som ett ”administrativt misstag, helt utan uppsåt”. En händelse som utspelades i våras, hävdar Granath.

Regeringen föreslår ny covid-dispens för YKB

Åkeri. Tålamodet är slut. Nu rundar regeringen EU-kommissionen och lägger fram ett svenskt förslag om att förlänga yrkesförarnas yrkeskompetensbevis (YKB) – på grund av pandemin. Beslut fattas av riksdagen.

Securitas förfalskade Coronaintyg som kunden krävde av väktarna

Bevakning. I Gävle bevakar Securitas de nya stora serverhallar som det irländska bolaget Collen bygger åt Microsoft. Väktarna måste lämna hälsodeklarationer till Collen, för covid-19. Men mycket talar för att Securitas förfalskat ett stort antal hälsodeklarationer. När Collen upptäckte det skickades flera väktare hem.

corona

Nu körs vaccinet ut i landet

Åkeri. På annandagen rullade de första transporterna med vaccin mot covid-19 in i Sverige. Vilka transportörer som ska leverera vaccinet ut till regionerna har varit omgärdat av sekretess och hårda säkerhetskrav.

Äntligen på ny väg? Flera tjejer på fordonsprogrammet vid Karlfeldtgymnasiet har berättat om sextrakasserier. Nu hoppas skolledningen komma till rätta med problemen. Foto: Matilda Fors / Avesta Tidning

Skolchef sätter stopp för sextrakasserier

Åkeri. Elever på fordonsprogrammet har i flera år försökt slippa sexistisk jargong och oönskad beröring. Nu ska personal på gymnasiet i Avesta utbildas i värdegrundsfrågor.

Avtal 2020

Bra semestervillkor när KFS och Pacta slog ihop påsarna

Flyg. Miljö. En historisk löneuppgörelse är tecknad för anställda i kommunala flygplats- och renhållningsbolag. Tidigare förhandlade Transport med två arbetsgivarparter, KFS och Pacta. De hade egna avtal för både miljö och flyg. Nu har organisationerna gått ihop, i Sobona. Och de två yrkesgrupperna har fått var sitt branschavtal.

Avtal 2020
reklamblad

Lönerna klara för reklamutdelare, bilvårdare och terminalare

Nya löner är på väg också för reklamutdelare, bilvårdare och en liten grupp terminalarbetare som jobbar på ett eget avtal. Alla tre uppgörelserna är tecknade med Almega och följer normen i årets avtalsrörelse. Det vill säga 5,4 procent i lönehöjning på 29 månader.