Johanna Nero. Foto: Lilly Hallberg
Close
Chauffören Johanna Nero på Yrkesförarens dag, som bland annat uppmärksammades i Linköping.
Close

9/9: Dag att uppmärksamma landets alla yrkesförare

Chaufförer. De får Sverige att rulla alla dagar, året om. De ser till att såväl folk som fä, bullar och bulk kommer fram. Den 9 september är Yrkesförarens dag.

Yrkesförarens dag-logga– Om jag tycker att vi är hjältar i vardagen? Jaa, det gör jag väl – vi behövs, säger chauffören Johanna Nero, som kört distribution från Vingåker på morgonen.

Hon har stannat till längs en mindre industrigata i norra utkanten av Linköping, nära leden in mot staden. Här har Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd (Tya) ställt upp sin trailer vid ett åkeri. Och flaggar med 9/9-flaggor. Det är Tya:s regionala utbildningsråd som bjuder på ”drive thru” i samband med Yrkesförarens dag.

Med fokus på yrkesförare.
Med fokus på yrkesförare. Foto: Lilly Hallberg

Transportare från avdelning 4 är också på plats, pratar med chaufförer, bjuder på fika och skickar med påsar – goodiebags med bra saker att ha med sig på vägen. Åkare, chaufförer och lärare från transportprogrammet är också med i tältet ute vid vägen.

– Dagen är ett sätt att hylla våra yrkeschaufförer och få allmänheten att uppmärksamma kårens arbete, säger Joakim Carlsson, ordförande i Transports Linköpingsavdelning.

Han hoppas också att arbetsgivarna uppmärksammar Yrkesförarens dag. På andra sidan ett gärde har åkeriet bjudit på tårta, berättar ”mottagningskommittén” vid vägen. De vill uppmana alla chaufförer att sträcka på sig.

– Känn er stolta, det är ni som får Sverige att rulla!

Joakim Carlsson. Foto: Lilly Hallberg
Joakim Carlsson. Foto: Lilly Hallberg

Och även om många chaufförer jobbar under hård tidspress har en hel del svängt förbi förbi Tya-trailern och fikat. Den första kom förbi redan 05.45.

– Egentligen var det planerat att bli större, med politiker och grundskoleelever, säger Joakim Carlsson.

Pandemin påverkar

Med tanke på covid-19 blir det mer ”drive-through” och mindre tid för prat. Hur pandemin annars påverkat yrkesförarna är svårt att säga generellt, framhåller de som står i tältet: För en del, som taxichaufförer, har det slagit mycket hårt. För andra, framför allt lastbilsförare, har det blivit mer jobb. Men det faktum att alla har statusen av att jobba med en samhällsviktig funktion har positivt påverkat synen på yrkesförare.

– Det är kul att kunna göra något som visar vilket bra jobb de gör. Och att så pass många chaufförer kommit trots allt, säger Lars Kotz, regional projektledare på Tya.

Välkomna! Transports Joakim Carlsson och Andreas Kindesjö, med hunden Tippex, på plats den nionde september. Foto: Lilly Hallberg
Välkomna! Transports Joakim Carlsson och Andreas Kindesjö, med hunden Tippex, på plats den nionde september. Foto: Lilly Hallberg

Yrkesförarens dag har varit temadag sedan 2015. Uppmärksamheten har blivit allt större från år till år, och arrangemangen kring dagen har vuxit. Men i år är Lars Kotz nöjd med att dagen gått att genomföra. Och att fler yrkesförare ur olika kategorier kommit i år, tidigare var lastbilschaufförerna i än högre grad dominerande.

I år tipsade en morgontidig taxichaufför sina kollegor om eventet, och det lockade ett gäng ut till Rönögatan. SR P4 Östergötland har också varit här och sänt radioinslag på förmiddagen.

– Och en skolklass från årskurs 3 på gymnasiet körde hit ändå från Lindesberg, säger Lars Kotz.

Johanna Nero, som gick ut transportprogrammet i våras, har hälsat på sina gamla lärare från Vreta utbildningscentrum. Med sig på jobbet får hon en 9/9-flagga att fästa utanför förarhytten.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

”Alla ska få komma hem från jobbet”

Arbetsmiljö. Förra året dog färre lastbilschaufförer i tjänsten än 2019. Men det är inget trendbrott. Chaufförer är fortfarande en yrkesgrupp som är mycket hårt drabbad av dödsolyckor.

I en tidigare artikel skrev vi om flisbilsföraren Johan (fingerat namn) som skakade sönder rygg och nacke i en dålig förarstolstol på knaggliga norrländska vägar. I dag är han sjukskriven med ständig värk. Han längtar tillbaka ut på vägen och får juridisk hjälp av Transport och fackets juridiska byrå LO-TCO Rättsskydd för att få ut ersättning från Försäkringskassan.

Bra förarstol kan rädda ryggen

Arbetsmiljö. Dåliga förarstolar och skakiga vägar är en skadlig kombination. Men mätningar av vibrationer är ingen het fråga i transportbranschen. ”Satsa på bra stolar. Chaufförer som mår bra gör ett bättre jobb”, råder Volvos Göran Bergqvist. Läs andra delen i vår granskning av helkroppsvibrationer.

Andreas ”Bamse” Hagström och Per Lindvall bjuder på korv utanför bruket i Skoghall. Foto: Kamilla Kvarntorp

Här hyllas yrkeschaufförer

Transport. På åkerier, centraler för tidningsbud och budfirmor runt om i landet uppmärksammas i dag yrkesförare. Transportarbetaren träffade några vid inmätningen utanför bruket i Skoghall, Hammarö.

Massimo Mazza

Protester mot covidpass i italienska hamnar

Internationellt. Nu är det obligatoriskt att ha ett covidpass för att jobba i Italien. Det är hamnarbetarna som går i täten för protesterna mot det och under passets första dag var hamnarna fulla av möten och demonstrationer.

Ordningsvaktsutredningen

Transport: ”Stoppa slopade Säpo-kontroller”

Bevakning. Svenska Transportarbetareförbundet och branschorganisationen Säkerhetsföretagen gör gemensam sak och kräver att regeringen stoppar förslaget om att ta bort Säkerhetspolisens kontroller av vissa medarbetare.

Hallå där!

Daniel Hilmér

… tidningsbud i Trollhättan, och huvudskyddsombud på Västsvensk tidningsdistribution (VTD), som jobbar som vanligt nu på lördag den 9 oktober, Tidningsbudens dag.

Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör.

Rutinerade miljöarbetare petades av Säffle kommun

Miljöarbetare. Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör. – Det är fruktansvärt dåligt att de ratar kompetent personal, säger en av de drabbade, PO Sakariasson.

Viktor Andersson och Magnus Kvilén på Transports avdelning 3 i Göteborg är kritiska till anställningsvillkoren för Foodoras matbud. Foto: John Antonsson

Dyrt att vara bilbud hos Foodora

Matbud. Cykelbuden som jobbar för Foodora har kollektivavtal. De bilburna buden är anställda i ett annat bolag där de kör egna bilar och enbart får provisionslön.

Döden på jobbet
Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

”Alla ska få komma hem från jobbet”

Arbetsmiljö. Förra året dog färre lastbilschaufförer i tjänsten än 2019. Men det är inget trendbrott. Chaufförer är fortfarande en yrkesgrupp som är mycket hårt drabbad av dödsolyckor.

Få arbetsgivare får böta för dödsolyckor

Arbetsmiljö. I få fall leder arbetsplatsolyckor med dödlig utgång till att företag bötfälls. I minst 43 av 55 fall av dödsolyckor under 2018 har ingen arbetsgivare alls kunnat ställas till svars. Det visar en granskning som tidningen Arbetet gjort.

Truckförare skadedrabbade

Arbetsmiljö. I snitt inträffar tre olyckor per dag med truckar. Det gör truckförare till en av de allra värst skadedrabbade yrkesgrupperna. År 2019 skedde 1 163 olyckor där truckar var inblandade. Det visar siffror från Arbetsmiljöverkets databas.

Högt tryck på skrivarkurs

Kultur. Drygt 70 LO-medlemmar sökte till LO:s och ABF:s skrivarkurs i våras. Men bara tio fick plats. I vår blir det en ny kurs. De som inte fick plats förra gången har förtur.

Nattarbete

Terminalarbetare: ”Korta arbetstiden för nattjobb”

Terminal. Terminalarbetaren Lennart Karlsson jobbar ständig natt. IF Metall har tecknat avtal om 34 timmars arbete per vecka för nattarbetare, men i Transport gäller 40. – Det känns orättvist att det är så stor skillnad, säger han.

Peter Winstén och Tommy Wreeth.

Facket ser gärna kortare arbetstid

Terminal. Transports avtalsansvariga håller med. En minut komp per timme mellan klockan 22 och 06 är inte så mycket. Men frågan har lyfts och de tror att fler kommer att ställa krav på mer ledig tid i kommande avtalsförhandlingar.

Väktare och ordningsvakter hårt utsatta för hot och våld

Bevakning. ”Rånarna hotade mig med automatvapen och sa åt mig att gå ner på knä. När jag satt ner på knä sparkade de mig i ansiktet.” Väktare och ordningsvakter hör till de yrkesgrupper som löper störst risk att utsättas för hot och våld, visar en ny rapport.