Close
På en bergknalle i Hunnebostrand har tidningsbuden fem egna semesterstugor.
Close

Tidningsbudens egna stugor – uppskattad jobbförmån

Semester. I Hunnebostrand kan landets tidningsbud hyra semesterstugor billigt. Under högsommaren är det hårt tryck på de fem stugorna, som ägs av en stiftelse som Transport och arbetsgivarna bildat. – Det är kanon att vara här, säger tidningsbudet Per Abrahamsson, som hyr för första gången.

Hunnebostrand är ett litet fiskarsamhälle som ligger inklämt mellan de bohusländska granitklipporna. Inom ett par mils radie finns Bovallstrand, Smögen, Lysekil, Fjällbacka och andra lika pittoreska semesterorter.

På en höjd strax utanför Hunnebostrands centrum ligger de fem semesterstugorna. De har köpts in av en stiftelse som förvaltar Tidningsdistributörernas sociala trygghetsfond (TST).

Förutom stugorna på Västkusten har buden tillgång till stugor i Björnrike, i Härjedalen, och lägenheter i Åre.

Under de mesta intensiva högsäsongsveckorna är stugorna och lägenheterna attraktiva, men under stora delar av året står de outnyttjade.

– Gör mer reklam för dem! säger tidningsbudet Per Abrahamsson från Hässleholm.

Han har bara jobbat som bud i tio månader och hittade Hunnebostrand av en slump:

– Jag var inne på hemsidan och tittade under rubriken anställningsförmåner. Egentligen letade jag efter gymkort, friskvårdsbidrag, men såg stugorna. Det är så fint här att jag nästan kan tänka mig att fortsätta jobba som tidningsbud, bara för att kunna komma tillbaka hit.

Per Abrahamsson är i Hunnebostrand med familjen och förutom sol och bad ska man besöka en närbelägen djurpark och kanske de berömda hällristningarna i Tanum.

I en stuga intill bor Roger Ljungberg, som delar ut tidningar för företaget NWT Direct. Han har varit tidningsbud i 30 år och hyrt i Hunnebostrand flera gånger.

Nu är han här med familjen och ett barnbarn.

– Det bästa är nog att vi alltid haft bra väder. Visst, någon regnskur har det ju kommit, men ofta är det soligt. Vi gillar Bohuslän. Köpa räkor. Promenera på klipporna. När ungarna var små åkte vi alltid till djurparken. Nu är det Smögens berömda brygga som lockar mest.

Under årens lopp har det höjts röster för att stugorna borde säljas. Det tycker både Roger Ljungberg och Per Abrahamsson är en dålig idé.

I år är Hunnebostrandsstugorna fulltecknade under åtta veckor – från den 22 juni till den 18 augusti. Fem stugor gånger åtta veckor blir sammanlagt 40 olika hyresgäster. 38 av dem är tidningsbud.

Buden har förtur. Andra medlemmar i Transport, liksom anställda i Transport eller hos arbetsgivarna, Medieföretagen, kommer i andra hand och betalar ett högre pris.

För tidningsbud är veckohyran 2 000 kronor. Andra betalar 5 000 kronor under högsäsong. Alla stugor och lägenheter är fullt utrustade för sex personer.

Den som vill veta mer kan gå in på Transports hemsida. Där finns också ansökningsblanketter att ladda ner.

Ansökan ska skickas in senast den 1 mars, för nästkommande sommarsäsong. För de som vill besöka Björnrike eller Åre under skidsäsongen är sista ansökningsdag den 1 november.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Daniel Hilmér

Daniel Hilmér

… tidningsbud i Trollhättan, och huvudskyddsombud på Västsvensk tidningsdistribution (VTD), som jobbar som vanligt nu på lördag den 9 oktober, Tidningsbudens dag.

Snabbkoll: Semesterlöner. Illustration: Mattias Käll

Håll koll på semesterlönen

Lön & avtal. Alla arbetstagare har rätt till semester. Men hur mycket du får betalt avgörs av lagen eller ditt kollektivavtal.

Tidningsbud på väg igen. Elin Larsson är tillbaka hos gamla arbetsgivaren och levererar åter på Småländska Höglandet.

Tillbaka som bud på Höglandet

Tidningsbud. Efter en kort sväng på annat jobb är Elin Larsson tillbaka som tidningsbud. Rutten är ny, bäst är friheten. Ingen natt är den andra lik.

Massimo Mazza

Protester mot covidpass i italienska hamnar

Internationellt. Nu är det obligatoriskt att ha ett covidpass för att jobba i Italien. Det är hamnarbetarna som går i täten för protesterna mot det och under passets första dag var hamnarna fulla av möten och demonstrationer.

Ordningsvaktsutredningen

Transport: ”Stoppa slopade Säpo-kontroller”

Bevakning. Svenska Transportarbetareförbundet och branschorganisationen Säkerhetsföretagen gör gemensam sak och kräver att regeringen stoppar förslaget om att ta bort Säkerhetspolisens kontroller av vissa medarbetare.

Hallå där!

Daniel Hilmér

… tidningsbud i Trollhättan, och huvudskyddsombud på Västsvensk tidningsdistribution (VTD), som jobbar som vanligt nu på lördag den 9 oktober, Tidningsbudens dag.

Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör.

Rutinerade miljöarbetare petades av Säffle kommun

Miljöarbetare. Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör. – Det är fruktansvärt dåligt att de ratar kompetent personal, säger en av de drabbade, PO Sakariasson.

Viktor Andersson och Magnus Kvilén på Transports avdelning 3 i Göteborg är kritiska till anställningsvillkoren för Foodoras matbud. Foto: John Antonsson

Dyrt att vara bilbud hos Foodora

Matbud. Cykelbuden som jobbar för Foodora har kollektivavtal. De bilburna buden är anställda i ett annat bolag där de kör egna bilar och enbart får provisionslön.

Döden på jobbet
Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

”Alla ska få komma hem från jobbet”

Arbetsmiljö. Förra året dog färre lastbilschaufförer i tjänsten än 2019. Men det är inget trendbrott. Chaufförer är fortfarande en yrkesgrupp som är mycket hårt drabbad av dödsolyckor.

Få arbetsgivare får böta för dödsolyckor

Arbetsmiljö. I få fall leder arbetsplatsolyckor med dödlig utgång till att företag bötfälls. I minst 43 av 55 fall av dödsolyckor under 2018 har ingen arbetsgivare alls kunnat ställas till svars. Det visar en granskning som tidningen Arbetet gjort.

Truckförare skadedrabbade

Arbetsmiljö. I snitt inträffar tre olyckor per dag med truckar. Det gör truckförare till en av de allra värst skadedrabbade yrkesgrupperna. År 2019 skedde 1 163 olyckor där truckar var inblandade. Det visar siffror från Arbetsmiljöverkets databas.

Högt tryck på skrivarkurs

Kultur. Drygt 70 LO-medlemmar sökte till LO:s och ABF:s skrivarkurs i våras. Men bara tio fick plats. I vår blir det en ny kurs. De som inte fick plats förra gången har förtur.

Nattarbete

Terminalarbetare: ”Korta arbetstiden för nattjobb”

Terminal. Terminalarbetaren Lennart Karlsson jobbar ständig natt. IF Metall har tecknat avtal om 34 timmars arbete per vecka för nattarbetare, men i Transport gäller 40. – Det känns orättvist att det är så stor skillnad, säger han.

Peter Winstén och Tommy Wreeth.

Facket ser gärna kortare arbetstid

Terminal. Transports avtalsansvariga håller med. En minut komp per timme mellan klockan 22 och 06 är inte så mycket. Men frågan har lyfts och de tror att fler kommer att ställa krav på mer ledig tid i kommande avtalsförhandlingar.

Väktare och ordningsvakter hårt utsatta för hot och våld

Bevakning. ”Rånarna hotade mig med automatvapen och sa åt mig att gå ner på knä. När jag satt ner på knä sparkade de mig i ansiktet.” Väktare och ordningsvakter hör till de yrkesgrupper som löper störst risk att utsättas för hot och våld, visar en ny rapport.