Close
Paneldebatt med Transports förbundsordförande Tommy Wreeth, i mitten, och Johan Danielsson (S), EU-parlamentariker (till höger). Moderatorn Björn Berling längst till vänster.
Close
Vägtransportfokus 2021

”Inget regelverk bättre än dess kontrollsystem”

Åkeri. Transports ordförande Tommy Wreeth betonade vikten av skarp och precis kontroll när mobilitetspakets regler införs – annars blir det verkningslöst. Och enigheten var stor i panelen när vägen till sundare konkurrens diskuterades.

Vägtransportfokus programpunkt Hur ser det ut på vägarna – före och efter mobilitetspaketet? inleddes med att logistikforskaren Henrik Sternberg berättade om den senaste cabotagestudien, som Transportarbetaren skrivit om.

Sternberg presenterade  analysen av datainsamlingen, som gjordes 2020. Efter sommaren släpps studien i en rapport, men de preliminära resultaten presenterades nu. Efter presentationen var det paneldebatt.

– Jag är inne på samma linje som Sternberg. Med nya regler blir det inte bättre än vad kontrollen av dem gör, sa Tommy Wreeth.

Transports ordförande uttryckte oro för att det inte finns en tydlig plan hur mobilitetspaketet ska implementeras, att det i stället framstår som att många tänker att ”det blir nog bra med lite nya regler”:

– Men man har inte en susning om hur det ska göras. Hur trafikpolisen ska få resurser och verktyg, hur efterkontrollerna ska kunna genomföras, sa Wreeth.

Tommy Wreeth lyfte också att det måste till ett digitalt kontrollsystem, med möjlighet att registrera ett ekipages hela resa. Inte bara när fordonet kommer in i landet:

– Det skulle ge trafikpolisen möjlighet att leta finkirurgiskt.

I panelen rådde det bred enighet om att det krävdes just verktyg för att komma åt aktörer som bryter mot reglerna. Till priset av usla villkor för chaufförerna och osund konkurrens.

– Det finns en bred enighet i riksdagen om precisionsverktyg för att jaga fuskarna, sa EU-parlamentarikern Johan Danielsson (S).

Han uttryckte också oro för att utan ett system på plats den 2 februari 2022, när de nya reglerna ska vara införda, blir mobilitetspaketet kraftlöst. Danielsson skulle gärna se att ansvaret låg på en särskild myndighet för vägtransporter.

Näringskedja

Också var sanktioner och påföljder ska slå diskuterades. Tommy Wreeth tog upp att åkerier ofta träffas hårt, men att andra – längre upp i näringskedjan – löper mindre risk:

– Man tänker på uttrycket sila mygg och svälja kameler ibland. Man glömmer bort att en speditör glatt kan betala böter om man bara åker fast en gång på hundra, i värsta fall en gång av tusen, sa han.

– Ansvaret måste läggas på transportköparen, i många fall storföretag. Och först i tredje hand på åkeriet.

Anders Åkesson (C), föste vice ordförande i riksdagens trafikutskott, höll med:

– Det är viktigt att som Transport lyfta hela näringskedjan. Det handlar om beställaransvaret, det måste bli skämmigt för företag att inte sköta sig.

Med i panelen var Johan Danielsson (S), EU-parlamentariker, Tommy Wreeth, Svenska Transportarbetareförbundets ordförande, Thomas Morell (SD), ledamot i riksdagens trafikutskott och Anders Åkesson (C) förste vice ordförande i trafikutskottet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Bakficka på jeans med två sedlar nedstoppade

Så blev de nya lönerna

Löner. Alla utom ett av Transports kollektivavtal är färdiga. Här är de nya lönerna – och så tycker facket, arbetsgivarna och arbetarna om de nya avtalen.

Tommy Wreeth. Foto: Petrus Iggström

Du förtjänar respekt och uppskattning

Ordförandeord. Vi är inne i mörkare tider med kortare dagsljus och minst sagt varierande väglag. Alla ni medlemmar som arbetar och rör er ute på vägarna oavsett årstid och väglag – var rädda om er.

Tommy Jonsson. Foto: John Antonsson

Är allt frid och fröjd i åkeribranschen?

Debatt. Under årtionden har vi i Transport kämpat mot lönedumpning, mot oseriösa aktörer som slår undan fötterna på åkerier med kollektivavtal. Med facklig-politisk samverkan, och med stor hjälp av våra dåvarande socialdemokratiska EU-parlamentariker, drevs det så kallade mobilitetspaketet igenom.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.