Tommy Wreeth
Close
Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.
Close
corona

Besviken Transportbas: ”Vi är dåliga på att hålla ihop i LO”

Facket. – I åratal har välfärden slimmats och slimmats. Corona-krisen blottlägger baksidan av råkapitalismen. Letar man ljusglimtar är det förstås att Transport växer. Vi har fått chansen att skapa en större facklig medvetenhet i samhället, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

Tommy Wreeth har precis avslutat ännu ett sammanträde med förbundsstyrelsen. Mötet skulle egentligen ha pågått i tre dagar och handlat om framtiden.

Nu blev det digitalt, via videolänk. Och betydligt kortare.

Ett virus kom emellan.

Tommy Wreeth valdes till Transportbas på kongressen i maj 2017. Den nya ledningen hann inte värma upp förarstolarna innan den stora sopkonflikten bröt ut i Stockholm. Kort efter kom den infekterade hamnstriden. Och ovanpå det en pandemi som ser ut att skicka Sverige och resten av världen rakt ner i en i ett ekonomiskt slukhål.

– När jag ser tillbaka på den här tiden kommer corona förstås att vara den största utmaningen. Det som händer nu påverkar hela samhället. Och hela vår organisation.

– Jag måste säga det: Att jag är imponerad över hur bra Transport fungerat i sin helhet under krisen. Överallt har folk varit beredda att hugga i där det behövts. Vid sådana här tillfällen är det bra att vi har en förhållandevis platt organisation.

Under de senaste veckorna har Tommy Wreeth suttit i oräkneliga möten och förhandlingar. Om krisen, kortidsjobben, avtalsrörelsen…

Vad oroar mest?

– Att så mycket av samhället stängs ner. Ju längre det håller på, desto svårare blir det att få fart på ekonomin igen. Vi kommer helt klart att få en långvarig nedgång och många konkurser bland våra företag.

– Våra medlemsgrupper kommer att påverkas väldigt olika, men det är viktigt att komma ihåg att nästan alla är samhällsbärande. Samhället stannar inte utan restauranger. Utan exempelvis chaufförer och renhållare lamslås hela Sverige.

När corona för en knapp månad sedan utvecklades till en fullskalig pandemi hade LO-förbunden dragit i gång den stora avtalsrörelsen. Efter trevande försök att köra digitala överläggningar enades parterna om att pausa förhandlingarna och förlänga – prolongera – de gällande treåriga uppgörelserna, som tecknades 2017.

Tommy Wreeth påminner om att Transport än så länge bara har prolongerat avtalen som löpte ut den 31 mars. Det gäller bland annat det stora transportavtalet för åkeri och terminal, som nu löper på till och med oktober.

– Nu ska vi upp till Svenskt Näringsliv och diskutera de avtal som ligger näst i tur att löpa ut. Vi får se hur det går.

I höst då avtalsrörelsen startar om ställs facket inför ett antal problem. Både fack och arbetsgivare skulle gärna se att de olika kollektivavtalen ”harmoniseras” mer, så att inte löptiderna blir så olika som i dag. I Transport är det sju månader mellan först och sist tecknade avtal.

– Ett dilemma i så fall är hur den retroaktiva betalningen ska beräknas. Yrkesgrupper som nu får vänta över ett halvår på lönehöjningen måste få kompensation. Men hur ska den beräknas i förhållande till exempelvis flygtekniker, vars avtal löper ut den sista oktober?

– Från arbetsgivarhåll har man i och för sig uttryckt att det blir enkelt, efter som arbetstagarna den här gången inte ska ha några löneökningar alls. Retroaktiv betalning på noll kronor blir ju noll. Jag behöver kanske inte säga att jag har en annan uppfattning. Och det är inte första gången som arbetsgivarsidan öppnar med att det inte finns något löneutrymme alls.

Regeringens beslut om korttidsjobb gav krisande företag möjlighet att permittera arbetstagare på deltid. Det är en lösning som i efterhand skapat het debatt i LO.

Tommy Wreeth är frustrerad. När LO-förbunden gick med på uppgörelsen var utgångspunkten att korttidspermitteringarna inte skulle kunna kombinerats med varsel om uppsägningar. Samma personer som sparkas ut, ska inte under uppsägningstiden avlönas av staten.

– Jag uppfattade att vi var överens om det synsättet i LO. I Transport har vi reglerat det i avtalen vid tecknade med arbetsgivarna. I dag har förbund efter förbund backat. Det är bara Transport, Kommunal och Musikerna som håller fast vid ståndpunkten.

– Jag är besviken över att vi är så dåliga på att hålla ihop i LO-familjen. Jag förstår faktiskt inte hur de andra förbunden tänker. Att permittera personal som samtidigt sägs upp räddar inga jobb. Det är bara ett sätt för arbetsgivaren att mjölka ur pengar av staten.

I likhet med många andra aktörer på arbetsmarknaden vill Tommy Wreeth i stället se en annan åtgärd från de styrande politikerna:

– Tillåt heltidspermittering. Inte bara möjligheten att permittera på deltid. Vi har branscher som flyg och taxi där det redan nu är extremt tufft. Att gå ner till 40 procents tjänst fungerar inte när flyg ställs in helt och 80 procent av taxiresenärerna försvunnit.

Statsminister Stefan Löfven har stängt dörren till heltidspermitteringar, med hänvisning till samhällsekonomin…

– Ja, och det är olyckligt. LO-ekonomerna uttalade tidigt att möjligheten till korttidspermitteringar på heltid kommer att behövas.

När avtalsförhandlingarna nu skjutits på framtiden anser Tommy Wreeth att parterna borde göra samma med de omtvistade förhandlingarna om förändringar i lagen om anställningsskydd (las).

Han poängterar att det ursprungligen var LO som ville ta upp diskussioner – om förbättringar i las. Men de ambitionerna grusades i och med den politiska januariöverenskommelsen. I dag handlar diskussionerna i stället om uppluckringar.

– Las påverkar hela avtalsrörelsen. Om man nu anser att löntagarna ska acceptera eftergifter i form av uppskjutna löneökningar, så vore det klädsamt att inte fullfölja utredningsarbetet. Men det rullar på i oförminskad takt.

– Utredningen ska vara klar i maj. Den borde fimpas här och nu. Låt las bli en fråga i nästa val, så får partierna vart och ett bekänna färg.

Tommy Wreeth ser framför sig ett långvarigt fackligt städarbete i spåren av corona. Inte minst gäller det taxi där korttidspermitteringar lär sätta myror i huvudet på den ansvariga statliga myndigheten, Tillväxtverket.

Vilken lön ska anges på blanketten som arbetsgivaren skickar in, när en majoritet av förarna kör på rakt ackord? Många jobbar regelmässigt 240–250 timmar per månad. Hur mycket ska de jobba som deltidspermitterade?

– Ännu har vi inte blivit kontaktade att Tillväxtverket. Men jag antar att samtalet kommer, säger Wreeth.

I början av april hade omkring 1 200 personer sökt inträde i Transport, mer än dubbelt så många som normalt.

– Det är positivt att folk inser att man behöver tryggheten. Nu är det viktigt för oss att ta hand om de nya medlemmarna. Att kontakta dem, få in dem på utbildning, uppmana dem att gå på fackliga möten.

– Mitt i eländet har vi fått en unik möjlighet att skapa större facklig medvetenhet, särskilt bland de yngre. Det är också en jättechans för Socialdemokraterna. Det är så uppenbart att samhället blir väldigt sårbart om man privatiserar och avreglerar allt. När krisen slår till ropar alla ändå på staten.

Många fackligt engagerade hoppas på ett samhälle mindre präglat av individualism, vad tänker du?

– Jag hoppas innerligt att det blir så. Att folk får sig en tankeställare även på lång sikt. Fast jag måste erkänna att oron finns där. Människor har en tendens att glömma fort.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Diagram reallönesänkning. Grafik: Christina Ahlund

Så mycket mindre är din lön värd

Ekonomi. Lönerna urholkas av kraftiga prishöjningar. Om ett halvår löper flera av Transports stora kollektivavtal ut. Tankbilschauffören Özgür Günez tycker att facket ska ställa höga krav i nästa avtalsrörelse. Inte minst för att det kan locka nya medlemmar.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Vad var det som gick fel?

Ordförandeord. I dagens samhälle upphör man aldrig att förvånas, svängningarna går ibland så fort att det är mer än svårt att hinna med.

Taxi Stockholms kontor på Luntmakargatan i Stockholm. Foto: Christina Ahlund

Taxi Stockholm lämnar Taxiförbundet

Taxi. Ett av Sveriges största taxiföretag lämnar branschorganisationen Taxiförbundet. – Vi i Taxi Stockholm pratar om god taxitradition. Då kan vi inte vara med i ett branschförbund där vi är det enda stora bolaget med kollektivavtal, säger Dimitrios Nikopoulos, ordförande för Taxi Stockholm.

Hallå där!

Adel Huskanovic

…lastbilschaufför, som levererat två ton ufo-material till ufo-arkivet i Norrköping.

Jagade renar – döms i hovrätten

Dom. Hovrätten för övre Norrland fastställer domen för djurplågeri mot den chaufför som jagade en renflock med sin lastbil, filmade och la ut i sociala medier.

Facket misstänker att distributionsbolaget systematiskt kallat in tidningsbud för att börja jobba tidigare och sluta senare – utan att betala för extratiden. Foto: Lilly Hallberg

Misstänkt fusk med löner på VTD

Tidningsbud. Start- och stopptider som ändrats kan betyda att Göteborgsregionens tidningsbud sammanlagt gått miste om miljonbelopp i lön. "Någon har tagit bort 40 000 kronor för en medlem. Jag vill veta vem", säger Peter Åkesson, ombudsman med ansvar för tidningsdistributörsavtalet.

Förarbristen
Taxihållplatsen vid Centralstationen

Taxiförbundet: 7 000 förare saknas

Taxi. Branschorganisationen Taxiförbundet säger att det saknas 7 000 taxiförare i landet. Mest akut är bristen i storstäderna.

Rastplats

”Goda villkor ger fler lastbilsförare”

Åkeri. Det är brist på lastbilsförare. 6 400 chaufförer behöver anställas det närmaste året och 50 000 på tio års sikt visar en ny rapport. Företagen efterlyser fler utbildningsplatser.

5 tycker till om förarbristen

Enkät. Hur lockar man fler till chaufförsyrket? Transportarbetaren har frågat fem yrkesförare.

Jessica Andersson ska göra samma jobb på kortare tid. Foto: Lilly Hallberg

Samma runda – lägre lön efter VTD:s omläggning

Tidningsbud. Jessica Andersson på Kungsbackafilialen har 27 år i yrket. – Jag älskar det här jobbet, vill inte jobba med något annat. Men jag förstår dem som lämnar nu, säger hon.

Taxi Stockholms kontor på Luntmakargatan i Stockholm. Foto: Christina Ahlund

Taxi Stockholm lämnar Taxiförbundet

Taxi. Ett av Sveriges största taxiföretag lämnar branschorganisationen Taxiförbundet. – Vi i Taxi Stockholm pratar om god taxitradition. Då kan vi inte vara med i ett branschförbund där vi är det enda stora bolaget med kollektivavtal, säger Dimitrios Nikopoulos, ordförande för Taxi Stockholm.

Mildare regler för äldre som söker sjukersättning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Flygplanslastare, lastbilschaufförer, miljöarbetare… Transports medlemmar har tunga jobb och alla klarar inte av att arbeta fram till pensionen. Vid månadsskiftet infördes mildare regler för personer som fyllt 61 år och ansöker om sjukersättning, tidigare förtidspension.

Möte tidningsbudssektionen i Göteborg 15 september 2022

Fortsatt kamp mot hyvling

Tidningsbud. För jävligt – och djupt sorgligt. Men omöjligt att stoppa? Sista dagen för att skriva på de nya anställningskontrakten för VTD höll tidningsbudssektionen möte. För de flesta bud i Göteborgsregionen innebär ny lägre sysselsättningsgrad ett lönetapp på ett par tusen i månaden.

Vad gör jag om soporna brinner?

Miljö. Lasten börjar brinna i sopbilen. Vad gör jag? – Det är inte jättevanligt men det händer då och då, säger brandingenjör Anders Palm vid Storstockholms brandförsvar. Han ger några råd.

Bra miljöval – nu med schysta villkor

Distribution. Schampo och tvättmedel kan vara märkta med Naturskyddsföreningens Bra miljöval. Mindre känt är att märkningen även finns för transporter. I de nya kraven för lokala godstransporter ställs också krav på sociala villkor.

Yrkesförarens dag
Hyllade yrkesförare: Henrik Klefberg, Rikard Wedh, Rolf Eriksson, Björn Gustavsson, Rolf Eriksson och Pontus Isaksson. Foto: Lilly Hallberg

Förarna firas på sin dag

Åkeri. ”Bra att facket är ute och visar upp sig. Och vi är värda det!” sa lastbilschauffören Rikard Wedh som just fått en kaffe i avdelning 6-mugg på Rasta Värmland på Yrkesförarens dag.

Arbetsförmedlingen Malmö

Ska vi vara rädda att förlora jobben?

Ekonomi. Skenande energipriser. Hög inflation. Stigande räntor. Nu varnar Konjunktur­institutet (KI) också för en stundande lågkonjunktur. Är det dags att bli rädd för att förlora jobbet?

Kultur
Lars Sjölund vid utställningen på Transports kongress i Örebro. Foto: Lilly Hallberg

Vyer från sopbilen

Utställning. Stillheten och skönheten träffar rakt i hjärtat, berättar med skärpa om arbetsliv i renhållningens tjänst ur nya perspektiv. Ett urval av Lars Sjölunds bilder och texter finns nu samlade i boken ”Frihet och förakt”.