Tommy Wreeth
Close
Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.
Close
corona

Besviken Transportbas: ”Vi är dåliga på att hålla ihop i LO”

Facket. – I åratal har välfärden slimmats och slimmats. Corona-krisen blottlägger baksidan av råkapitalismen. Letar man ljusglimtar är det förstås att Transport växer. Vi har fått chansen att skapa en större facklig medvetenhet i samhället, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

Tommy Wreeth har precis avslutat ännu ett sammanträde med förbundsstyrelsen. Mötet skulle egentligen ha pågått i tre dagar och handlat om framtiden.

Nu blev det digitalt, via videolänk. Och betydligt kortare.

Ett virus kom emellan.

Tommy Wreeth valdes till Transportbas på kongressen i maj 2017. Den nya ledningen hann inte värma upp förarstolarna innan den stora sopkonflikten bröt ut i Stockholm. Kort efter kom den infekterade hamnstriden. Och ovanpå det en pandemi som ser ut att skicka Sverige och resten av världen rakt ner i en i ett ekonomiskt slukhål.

– När jag ser tillbaka på den här tiden kommer corona förstås att vara den största utmaningen. Det som händer nu påverkar hela samhället. Och hela vår organisation.

– Jag måste säga det: Att jag är imponerad över hur bra Transport fungerat i sin helhet under krisen. Överallt har folk varit beredda att hugga i där det behövts. Vid sådana här tillfällen är det bra att vi har en förhållandevis platt organisation.

Under de senaste veckorna har Tommy Wreeth suttit i oräkneliga möten och förhandlingar. Om krisen, kortidsjobben, avtalsrörelsen…

Vad oroar mest?

– Att så mycket av samhället stängs ner. Ju längre det håller på, desto svårare blir det att få fart på ekonomin igen. Vi kommer helt klart att få en långvarig nedgång och många konkurser bland våra företag.

– Våra medlemsgrupper kommer att påverkas väldigt olika, men det är viktigt att komma ihåg att nästan alla är samhällsbärande. Samhället stannar inte utan restauranger. Utan exempelvis chaufförer och renhållare lamslås hela Sverige.

När corona för en knapp månad sedan utvecklades till en fullskalig pandemi hade LO-förbunden dragit i gång den stora avtalsrörelsen. Efter trevande försök att köra digitala överläggningar enades parterna om att pausa förhandlingarna och förlänga – prolongera – de gällande treåriga uppgörelserna, som tecknades 2017.

Tommy Wreeth påminner om att Transport än så länge bara har prolongerat avtalen som löpte ut den 31 mars. Det gäller bland annat det stora transportavtalet för åkeri och terminal, som nu löper på till och med oktober.

– Nu ska vi upp till Svenskt Näringsliv och diskutera de avtal som ligger näst i tur att löpa ut. Vi får se hur det går.

I höst då avtalsrörelsen startar om ställs facket inför ett antal problem. Både fack och arbetsgivare skulle gärna se att de olika kollektivavtalen ”harmoniseras” mer, så att inte löptiderna blir så olika som i dag. I Transport är det sju månader mellan först och sist tecknade avtal.

– Ett dilemma i så fall är hur den retroaktiva betalningen ska beräknas. Yrkesgrupper som nu får vänta över ett halvår på lönehöjningen måste få kompensation. Men hur ska den beräknas i förhållande till exempelvis flygtekniker, vars avtal löper ut den sista oktober?

– Från arbetsgivarhåll har man i och för sig uttryckt att det blir enkelt, efter som arbetstagarna den här gången inte ska ha några löneökningar alls. Retroaktiv betalning på noll kronor blir ju noll. Jag behöver kanske inte säga att jag har en annan uppfattning. Och det är inte första gången som arbetsgivarsidan öppnar med att det inte finns något löneutrymme alls.

Regeringens beslut om korttidsjobb gav krisande företag möjlighet att permittera arbetstagare på deltid. Det är en lösning som i efterhand skapat het debatt i LO.

Tommy Wreeth är frustrerad. När LO-förbunden gick med på uppgörelsen var utgångspunkten att korttidspermitteringarna inte skulle kunna kombinerats med varsel om uppsägningar. Samma personer som sparkas ut, ska inte under uppsägningstiden avlönas av staten.

– Jag uppfattade att vi var överens om det synsättet i LO. I Transport har vi reglerat det i avtalen vid tecknade med arbetsgivarna. I dag har förbund efter förbund backat. Det är bara Transport, Kommunal och Musikerna som håller fast vid ståndpunkten.

– Jag är besviken över att vi är så dåliga på att hålla ihop i LO-familjen. Jag förstår faktiskt inte hur de andra förbunden tänker. Att permittera personal som samtidigt sägs upp räddar inga jobb. Det är bara ett sätt för arbetsgivaren att mjölka ur pengar av staten.

I likhet med många andra aktörer på arbetsmarknaden vill Tommy Wreeth i stället se en annan åtgärd från de styrande politikerna:

– Tillåt heltidspermittering. Inte bara möjligheten att permittera på deltid. Vi har branscher som flyg och taxi där det redan nu är extremt tufft. Att gå ner till 40 procents tjänst fungerar inte när flyg ställs in helt och 80 procent av taxiresenärerna försvunnit.

Statsminister Stefan Löfven har stängt dörren till heltidspermitteringar, med hänvisning till samhällsekonomin…

– Ja, och det är olyckligt. LO-ekonomerna uttalade tidigt att möjligheten till korttidspermitteringar på heltid kommer att behövas.

När avtalsförhandlingarna nu skjutits på framtiden anser Tommy Wreeth att parterna borde göra samma med de omtvistade förhandlingarna om förändringar i lagen om anställningsskydd (las).

Han poängterar att det ursprungligen var LO som ville ta upp diskussioner – om förbättringar i las. Men de ambitionerna grusades i och med den politiska januariöverenskommelsen. I dag handlar diskussionerna i stället om uppluckringar.

– Las påverkar hela avtalsrörelsen. Om man nu anser att löntagarna ska acceptera eftergifter i form av uppskjutna löneökningar, så vore det klädsamt att inte fullfölja utredningsarbetet. Men det rullar på i oförminskad takt.

– Utredningen ska vara klar i maj. Den borde fimpas här och nu. Låt las bli en fråga i nästa val, så får partierna vart och ett bekänna färg.

Tommy Wreeth ser framför sig ett långvarigt fackligt städarbete i spåren av corona. Inte minst gäller det taxi där korttidspermitteringar lär sätta myror i huvudet på den ansvariga statliga myndigheten, Tillväxtverket.

Vilken lön ska anges på blanketten som arbetsgivaren skickar in, när en majoritet av förarna kör på rakt ackord? Många jobbar regelmässigt 240–250 timmar per månad. Hur mycket ska de jobba som deltidspermitterade?

– Ännu har vi inte blivit kontaktade att Tillväxtverket. Men jag antar att samtalet kommer, säger Wreeth.

I början av april hade omkring 1 200 personer sökt inträde i Transport, mer än dubbelt så många som normalt.

– Det är positivt att folk inser att man behöver tryggheten. Nu är det viktigt för oss att ta hand om de nya medlemmarna. Att kontakta dem, få in dem på utbildning, uppmana dem att gå på fackliga möten.

– Mitt i eländet har vi fått en unik möjlighet att skapa större facklig medvetenhet, särskilt bland de yngre. Det är också en jättechans för Socialdemokraterna. Det är så uppenbart att samhället blir väldigt sårbart om man privatiserar och avreglerar allt. När krisen slår till ropar alla ändå på staten.

Många fackligt engagerade hoppas på ett samhälle mindre präglat av individualism, vad tänker du?

– Jag hoppas innerligt att det blir så. Att folk får sig en tankeställare även på lång sikt. Fast jag måste erkänna att oron finns där. Människor har en tendens att glömma fort.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

ordningsvakter

Förhandlingar för bevakningsavtal strandade

Bevakning. (UPPDATERAD) På onsdagskvällen avbröts förhandlingarna mellan Transport och Säkerhetsföretagen för nytt kollektivavtal för anställda inom bevakningsbranschen. ”Vi tittar nu på alternativ för hur vi ska gå vidare” säger Transports förbundsordförande och förhandlingschef Tommy Wreeth.

Hallå där!

Flyg. Martin Andersson, ordförande i klubb 4 på Arlanda med bland annat plåtslagare och flygmekaniker. Er arbetsgivare Patria Helicopter har höjt era löner – innan avtalsrörelsen för flygbranschen ens dragit i gång. Varför då?

Transportarbetarens logga

Fackförbund: ”Förbjud gratis returer”

Facket. Det är dags att styra upp i e-handelsträsket och stoppa gratis returer. Det skriver Transports Tommy Wreeth tillsammans med två andra förbundsordföranden i en debattartikel.

Avtal 2023
Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

Foodora-avtal höjer garantilön rejält

Matbud. Transport och Foodora har kommit överens om ett nytt kollektivavtal för matbud som kör cykel och moped. Enligt Transport höjs garantilönen med 12,06 procent fördelat på två år.

Avtal 2023

Cellprov in i Foodora-avtal

Matbud. Ett nytt kollektivavtal har tecknats mellan Transport och Foodora. Det ger anställda rätt till permission för mammografi, gynekologisk cellprovtagning och prostataundersökning – något kongressen beslutade att Transport ska verka för.

Forskare: Mindre batterier och billigare drift med el

Åkeri. Att köra långt med tunga lastbilar på el har länge ansetts olönsamt eftersom det krävs stora batterier. Men nu visar en forskningsrapport från Chalmers tekniska högskola, lite överraskande, att det kan vara billigare att tanka lastbilarna med el än diesel.

Avtal 2023

Nytt gummiavtal tecknat

Avtal 2023. Transport och Motorbranschens Arbetsgivareförbund har tecknat ett nytt avtal för gummiverkstäder. Lönerna ökar med upp till 1 400 kronor från 1 april 2023.

Avtal 2023
Ordningsvakter uppmanar rökande man att lämna biljetthallen.

Förhandlingar för bevakningsavtal strandade

Bevakning. (UPPDATERAD) På onsdagskvällen avbröts förhandlingarna mellan Transport och Säkerhetsföretagen för nytt kollektivavtal för anställda inom bevakningsbranschen. ”Vi tittar nu på alternativ för hur vi ska gå vidare” säger Transports förbundsordförande och förhandlingschef Tommy Wreeth.

Hallå där!

Flyg. Martin Andersson, ordförande i klubb 4 på Arlanda med bland annat plåtslagare och flygmekaniker. Er arbetsgivare Patria Helicopter har höjt era löner – innan avtalsrörelsen för flygbranschen ens dragit i gång. Varför då?

Fackförbund: ”Förbjud gratis returer”

Facket. Det är dags att styra upp i e-handelsträsket och stoppa gratis returer. Det skriver Transports Tommy Wreeth tillsammans med två andra förbundsordföranden i en debattartikel.

Avtal 2023

Bemanning har nytt avtal

Bemanning. Ett nytt, tvåårigt bemanningsavtal har tecknats av LO och Kompetensföretagen. För anställda i bemanningsbranschen betyder det en ökning av garantilönen på 1 350 kronor i år vid heltidsjobb, drygt 700 kronor år två.

Ordningsvakter döms för att ha orsakat en mans död

Bevakning. (UPPDATERAD) Två ordningsvakter döms för vållande till annans död. Enligt tingsrättens dom agerade de båda oaktsamt vid ett ingripande mot en aggressiv och hotfull man i Stockholms tunnelbana och det ledde till att han avled.

Visselblåsare. Illustration: Shutterstock

Ny lag ska stärka skyddet för visselblåsare

Lagstiftning. Den som slår larm om missförhållanden på jobbet ska få ett starkare skydd mot repressalier. Det är syftet med en ny visselblåsarlag. Privata arbetsgivare med minst 50 anställda ska ta fram särskilda rapporteringssystem för att skydda visselblåsares identitet.

Åsas resa
Åsa Alvetjärn. Foto: Privat

Klar… men nu då?

Blogg. Åsa är en snart 50-årig journalist som börjat ratta tunga fordon. Hon går en yrkesutbildning för att bli lastbilschaufför. Det här är den femte och sista delen av hennes berättelse.

Avtal 2023

Öppet för konflikt i hamnar

Hamn. Sedan i fredags råder avtalslöst tillstånd i hamnarna. Det sedan Sveriges Hamnar har sagt upp kajavtalet med Hamnarbetarförbundet – både facket och arbetsgivaren har nu rätt att ta till stridsåtgärder.

Avtal 2023
Avarnklubbens konfliktskola maj 2023 avtalsrörelsen.

Laddar med kunskap om konflikt

Bevakning. En lunchrestaurang som klassrum: Två veckor innan avtalet löper ut samlades bevakningspersonal till konfliktskola i Västberga i södra Stockholm.

Avtal 2023

Tidningsbudens nya avtal klart

Tidningsbud. Löneökningar på 7,4 procent, två år – det nya kollektivavtalet för tidningsdistributörer undertecknades på tisdagen av parterna, Transportarbetareförbundet och Medieföretagen.

De vita kepsarna hör snart historien till. I samband med att QSG tar över som leverantör av Västtrafiks biljettkontroll får även kontrollanterna ny uniform. Foto: Lilly Hallberg

QSG tar över Västtrafiks biljettkontroller

Bevakbning. Det är stort. Över hundra nya medarbetare har rekryterats av bevakningsbolaget QSG, som vunnit Västtrafiks upphandling av biljettkontrollen. Den 1 maj var det skarpt läge i trafiken för kontrollanterna i blå uniform.