Tommy Wreeth
Close
Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.
Close
corona

Besviken Transportbas: ”Vi är dåliga på att hålla ihop i LO”

Facket. – I åratal har välfärden slimmats och slimmats. Corona-krisen blottlägger baksidan av råkapitalismen. Letar man ljusglimtar är det förstås att Transport växer. Vi har fått chansen att skapa en större facklig medvetenhet i samhället, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

Tommy Wreeth har precis avslutat ännu ett sammanträde med förbundsstyrelsen. Mötet skulle egentligen ha pågått i tre dagar och handlat om framtiden.

Nu blev det digitalt, via videolänk. Och betydligt kortare.

Ett virus kom emellan.

Tommy Wreeth valdes till Transportbas på kongressen i maj 2017. Den nya ledningen hann inte värma upp förarstolarna innan den stora sopkonflikten bröt ut i Stockholm. Kort efter kom den infekterade hamnstriden. Och ovanpå det en pandemi som ser ut att skicka Sverige och resten av världen rakt ner i en i ett ekonomiskt slukhål.

– När jag ser tillbaka på den här tiden kommer corona förstås att vara den största utmaningen. Det som händer nu påverkar hela samhället. Och hela vår organisation.

– Jag måste säga det: Att jag är imponerad över hur bra Transport fungerat i sin helhet under krisen. Överallt har folk varit beredda att hugga i där det behövts. Vid sådana här tillfällen är det bra att vi har en förhållandevis platt organisation.

Under de senaste veckorna har Tommy Wreeth suttit i oräkneliga möten och förhandlingar. Om krisen, kortidsjobben, avtalsrörelsen…

Vad oroar mest?

– Att så mycket av samhället stängs ner. Ju längre det håller på, desto svårare blir det att få fart på ekonomin igen. Vi kommer helt klart att få en långvarig nedgång och många konkurser bland våra företag.

– Våra medlemsgrupper kommer att påverkas väldigt olika, men det är viktigt att komma ihåg att nästan alla är samhällsbärande. Samhället stannar inte utan restauranger. Utan exempelvis chaufförer och renhållare lamslås hela Sverige.

När corona för en knapp månad sedan utvecklades till en fullskalig pandemi hade LO-förbunden dragit i gång den stora avtalsrörelsen. Efter trevande försök att köra digitala överläggningar enades parterna om att pausa förhandlingarna och förlänga – prolongera – de gällande treåriga uppgörelserna, som tecknades 2017.

Tommy Wreeth påminner om att Transport än så länge bara har prolongerat avtalen som löpte ut den 31 mars. Det gäller bland annat det stora transportavtalet för åkeri och terminal, som nu löper på till och med oktober.

– Nu ska vi upp till Svenskt Näringsliv och diskutera de avtal som ligger näst i tur att löpa ut. Vi får se hur det går.

I höst då avtalsrörelsen startar om ställs facket inför ett antal problem. Både fack och arbetsgivare skulle gärna se att de olika kollektivavtalen ”harmoniseras” mer, så att inte löptiderna blir så olika som i dag. I Transport är det sju månader mellan först och sist tecknade avtal.

– Ett dilemma i så fall är hur den retroaktiva betalningen ska beräknas. Yrkesgrupper som nu får vänta över ett halvår på lönehöjningen måste få kompensation. Men hur ska den beräknas i förhållande till exempelvis flygtekniker, vars avtal löper ut den sista oktober?

– Från arbetsgivarhåll har man i och för sig uttryckt att det blir enkelt, efter som arbetstagarna den här gången inte ska ha några löneökningar alls. Retroaktiv betalning på noll kronor blir ju noll. Jag behöver kanske inte säga att jag har en annan uppfattning. Och det är inte första gången som arbetsgivarsidan öppnar med att det inte finns något löneutrymme alls.

Regeringens beslut om korttidsjobb gav krisande företag möjlighet att permittera arbetstagare på deltid. Det är en lösning som i efterhand skapat het debatt i LO.

Tommy Wreeth är frustrerad. När LO-förbunden gick med på uppgörelsen var utgångspunkten att korttidspermitteringarna inte skulle kunna kombinerats med varsel om uppsägningar. Samma personer som sparkas ut, ska inte under uppsägningstiden avlönas av staten.

– Jag uppfattade att vi var överens om det synsättet i LO. I Transport har vi reglerat det i avtalen vid tecknade med arbetsgivarna. I dag har förbund efter förbund backat. Det är bara Transport, Kommunal och Musikerna som håller fast vid ståndpunkten.

– Jag är besviken över att vi är så dåliga på att hålla ihop i LO-familjen. Jag förstår faktiskt inte hur de andra förbunden tänker. Att permittera personal som samtidigt sägs upp räddar inga jobb. Det är bara ett sätt för arbetsgivaren att mjölka ur pengar av staten.

I likhet med många andra aktörer på arbetsmarknaden vill Tommy Wreeth i stället se en annan åtgärd från de styrande politikerna:

– Tillåt heltidspermittering. Inte bara möjligheten att permittera på deltid. Vi har branscher som flyg och taxi där det redan nu är extremt tufft. Att gå ner till 40 procents tjänst fungerar inte när flyg ställs in helt och 80 procent av taxiresenärerna försvunnit.

Statsminister Stefan Löfven har stängt dörren till heltidspermitteringar, med hänvisning till samhällsekonomin…

– Ja, och det är olyckligt. LO-ekonomerna uttalade tidigt att möjligheten till korttidspermitteringar på heltid kommer att behövas.

När avtalsförhandlingarna nu skjutits på framtiden anser Tommy Wreeth att parterna borde göra samma med de omtvistade förhandlingarna om förändringar i lagen om anställningsskydd (las).

Han poängterar att det ursprungligen var LO som ville ta upp diskussioner – om förbättringar i las. Men de ambitionerna grusades i och med den politiska januariöverenskommelsen. I dag handlar diskussionerna i stället om uppluckringar.

– Las påverkar hela avtalsrörelsen. Om man nu anser att löntagarna ska acceptera eftergifter i form av uppskjutna löneökningar, så vore det klädsamt att inte fullfölja utredningsarbetet. Men det rullar på i oförminskad takt.

– Utredningen ska vara klar i maj. Den borde fimpas här och nu. Låt las bli en fråga i nästa val, så får partierna vart och ett bekänna färg.

Tommy Wreeth ser framför sig ett långvarigt fackligt städarbete i spåren av corona. Inte minst gäller det taxi där korttidspermitteringar lär sätta myror i huvudet på den ansvariga statliga myndigheten, Tillväxtverket.

Vilken lön ska anges på blanketten som arbetsgivaren skickar in, när en majoritet av förarna kör på rakt ackord? Många jobbar regelmässigt 240–250 timmar per månad. Hur mycket ska de jobba som deltidspermitterade?

– Ännu har vi inte blivit kontaktade att Tillväxtverket. Men jag antar att samtalet kommer, säger Wreeth.

I början av april hade omkring 1 200 personer sökt inträde i Transport, mer än dubbelt så många som normalt.

– Det är positivt att folk inser att man behöver tryggheten. Nu är det viktigt för oss att ta hand om de nya medlemmarna. Att kontakta dem, få in dem på utbildning, uppmana dem att gå på fackliga möten.

– Mitt i eländet har vi fått en unik möjlighet att skapa större facklig medvetenhet, särskilt bland de yngre. Det är också en jättechans för Socialdemokraterna. Det är så uppenbart att samhället blir väldigt sårbart om man privatiserar och avreglerar allt. När krisen slår till ropar alla ändå på staten.

Många fackligt engagerade hoppas på ett samhälle mindre präglat av individualism, vad tänker du?

– Jag hoppas innerligt att det blir så. Att folk får sig en tankeställare även på lång sikt. Fast jag måste erkänna att oron finns där. Människor har en tendens att glömma fort.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Protester mot covidpass i italienska hamnar

Internationellt. Nu är det obligatoriskt att ha ett covidpass för att jobba i Italien. Det är hamnarbetarna som går i täten för protesterna mot det och under passets första dag var hamnarna fulla av möten och demonstrationer.

Transportarbetarens logga

Transport: ”Stoppa slopade Säpo-kontroller”

Bevakning. Svenska Transportarbetareförbundet och branschorganisationen Säkerhetsföretagen gör gemensam sak och kräver att regeringen stoppar förslaget om att ta bort Säkerhetspolisens kontroller av vissa medarbetare.

Daniel Hilmér

Daniel Hilmér

… tidningsbud i Trollhättan, och huvudskyddsombud på Västsvensk tidningsdistribution (VTD), som jobbar som vanligt nu på lördag den 9 oktober, Tidningsbudens dag.

Massimo Mazza

Protester mot covidpass i italienska hamnar

Internationellt. Nu är det obligatoriskt att ha ett covidpass för att jobba i Italien. Det är hamnarbetarna som går i täten för protesterna mot det och under passets första dag var hamnarna fulla av möten och demonstrationer.

Ordningsvaktsutredningen

Transport: ”Stoppa slopade Säpo-kontroller”

Bevakning. Svenska Transportarbetareförbundet och branschorganisationen Säkerhetsföretagen gör gemensam sak och kräver att regeringen stoppar förslaget om att ta bort Säkerhetspolisens kontroller av vissa medarbetare.

Hallå där!

Daniel Hilmér

… tidningsbud i Trollhättan, och huvudskyddsombud på Västsvensk tidningsdistribution (VTD), som jobbar som vanligt nu på lördag den 9 oktober, Tidningsbudens dag.

Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör.

Rutinerade miljöarbetare petades av Säffle kommun

Miljöarbetare. Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör. – Det är fruktansvärt dåligt att de ratar kompetent personal, säger en av de drabbade, PO Sakariasson.

Viktor Andersson och Magnus Kvilén på Transports avdelning 3 i Göteborg är kritiska till anställningsvillkoren för Foodoras matbud. Foto: John Antonsson

Dyrt att vara bilbud hos Foodora

Matbud. Cykelbuden som jobbar för Foodora har kollektivavtal. De bilburna buden är anställda i ett annat bolag där de kör egna bilar och enbart får provisionslön.

Döden på jobbet
Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

”Alla ska få komma hem från jobbet”

Arbetsmiljö. Förra året dog färre lastbilschaufförer i tjänsten än 2019. Men det är inget trendbrott. Chaufförer är fortfarande en yrkesgrupp som är mycket hårt drabbad av dödsolyckor.

Få arbetsgivare får böta för dödsolyckor

Arbetsmiljö. I få fall leder arbetsplatsolyckor med dödlig utgång till att företag bötfälls. I minst 43 av 55 fall av dödsolyckor under 2018 har ingen arbetsgivare alls kunnat ställas till svars. Det visar en granskning som tidningen Arbetet gjort.

Truckförare skadedrabbade

Arbetsmiljö. I snitt inträffar tre olyckor per dag med truckar. Det gör truckförare till en av de allra värst skadedrabbade yrkesgrupperna. År 2019 skedde 1 163 olyckor där truckar var inblandade. Det visar siffror från Arbetsmiljöverkets databas.

Högt tryck på skrivarkurs

Kultur. Drygt 70 LO-medlemmar sökte till LO:s och ABF:s skrivarkurs i våras. Men bara tio fick plats. I vår blir det en ny kurs. De som inte fick plats förra gången har förtur.

Nattarbete

Terminalarbetare: ”Korta arbetstiden för nattjobb”

Terminal. Terminalarbetaren Lennart Karlsson jobbar ständig natt. IF Metall har tecknat avtal om 34 timmars arbete per vecka för nattarbetare, men i Transport gäller 40. – Det känns orättvist att det är så stor skillnad, säger han.

Peter Winstén och Tommy Wreeth.

Facket ser gärna kortare arbetstid

Terminal. Transports avtalsansvariga håller med. En minut komp per timme mellan klockan 22 och 06 är inte så mycket. Men frågan har lyfts och de tror att fler kommer att ställa krav på mer ledig tid i kommande avtalsförhandlingar.

Väktare och ordningsvakter hårt utsatta för hot och våld

Bevakning. ”Rånarna hotade mig med automatvapen och sa åt mig att gå ner på knä. När jag satt ner på knä sparkade de mig i ansiktet.” Väktare och ordningsvakter hör till de yrkesgrupper som löper störst risk att utsättas för hot och våld, visar en ny rapport.