Avtalsrörelsen

Avtal dröjer för taxiförarna

Taxi. Taxiförarna får vänta på nytt löneavtal. Under onsdagen satt fack och arbetsgivare i nya förhandlingar, utan att nå en uppgörelse. Parterna möts igen den 28 januari.

Transports ordförande Tommy Wreeth konstaterar att fack och arbetsgivare närmat sig varandra när det gäller höjningen av tarifflönerna, som främst används vid färdtjänst och andra samhällsbetalda resor:

– Men många förare kör på rakt ackord, procentlön. Där står vi fortfarande långt från varandra. Vi är snart i ett läge där vi inte har något annat val än att varsla om konflikt.

I många år har taxi varit en problembransch, med överetablering och låga löner för chaufförerna. När pandemin slog till blev taxinäringen en av de hårdast drabbade. Många företag tappade uppåt 75-80 procent av körningarna.

Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund inledde taxiförhandlingarna redan i höstas. Telefonisterna fick ganska snabbt ett nytt avtal, men förarna är ett större bekymmer.

– Många chaufförer vill ha bort procentlönen. Runt om i landet körs gamla, sjuka och skolbarn på ackord. Det är fel enligt avtalet, och ett sjukt system, säger Mats H Andersson, ombudsman i Transport.

Förare som kör på procent har en garantilön, om dagskassan blir skral. Den ligger idag på 19653 kronor i månaden (utom i Stockholm, där den är något högre).

Transport anser att garantilönen ska räknas upp enligt den låglönesatsning som ingår i LO:s så kallade märke.

Enligt märket är löneutrymmet 5,4 procent på 29 månader. Men. Löntagare som tjänar under 26 100 kronor får lite mer. Det vill säga de ska ha samma lönelyft som om de tjänat just 26 100 kronor.

Det kravet vill taxiarbetsgivarna komma undan.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Arbetsgivare:
    13 februari, 2021

    Till Ingemar Johansson: Problemet ligger inte alls i att arbetsgivarna inte ställer krav på kommun och regioner. Problemet ligger i att kommun och regioner tar buden från de oseriösa företagen som inte räknar med att följa kraven som ställs i upphandlingarna för att komma billigare undan. Där har vi det stora problemet.

  2. Anders:
    1 februari, 2021

    Ta bort procentlönen och inför fast månadslön

  3. Saied Tagavi:
    23 januari, 2021

    Jag hoppas att BA börja tänka om och hjälpa till att tillsammans med Transport rensa taxibranschen och visa kompromiss vilja som skulle leda till att vi taxiförare få samma villkor som de övriga på arbetsmarknaden och på det sätt får möjlighet att förhandla om våra löner. I taxiavtalet står
    " procentlönen beräknas som viss överenskommen procentandel av arbetsgivaren intäkt för körning"
    Det betyder att arbetsgivaren / Växeln kan enfaldig bestämma om procentandelen och facket kan inte göra något. Många förare med en annan bakgrund än svensk har svårt att komma in på arbetsmarknaden. Av den anledning tvingas att accepetera lönebudet ? och istället tvingas att arbetar mycket längre än 40 timmar/vecka. När barnen frågar sin pappa om när han ska komma hem då svarar hen "inshalla"-när gud vill !!

  4. Ingemar Johansson:
    21 januari, 2021

    Problemet ligger i flathet från arbetsgivarna ställ krav vid upphandling på högre ersättning vid färdtjänst och sjukresor kommun är beroende av fungerande färdtjänst högre intäkt så är det svårt att säga nej till högre lön vid förhandling .

  5. peter karlsson:
    21 januari, 2021

    Hoppas procentlönen försvinner. Själv fick jag den lönesatsen, 37%, from 1/1-2021. Kör för Taxi väst i uddevalla. Fick ny arbetsgivare 1 sep 2020 och fick behålla timpeng och 10,2 % på inkört belopp vilket jag var nöjd över. Idag har vi trafik i Kungälv och Vänersborg och Uddevalla. Jag kör bara samhällsbetalda resor. Jag får inte betald arbetstid för att köra från Uddevalla till Kungälv eller Vänersborg. Taxin utgår alltid från Uddevalla. Den 4 jan stod jag till arbetsgivarens förfogande i ca 11,5 timmar och effektiv arbetstid var ca 2 timmar. Snittlönen den dagen blev ca 39 kr/timme. Ca 9,5 timmar obetalt arbetstid anser jag!
    Ska man tjäna på procentlönen måste man köra in minst 80 000 kr/månad.

Lästips:

Saied Tagavi

Saied Tagavi

… taxiförare som strider för bättre villkor för kåren och fria fack i Iran.

Preem-mack

Lönerna nu klara för alla mackanställda

Bensinmack. Lönerna är klara även för anställda på Preem och en del OKQ8-stationer. Uppgörelsen följer LO:s märke och ger 5,4 procent i lönelyft på 29 månader. Minus en avräkning för förbättrad avtalspension.

Avtal klart för taxiförarna

Uppdaterad. Taxi. Det blir ingen taxikonflikt. Vid 19-tiden på fredagskvällen sa både Transport och arbetsgivarna ja till medlarnas slutbud. Det nya avtalet gäller i 29 månader. Lönerna höjs i två omgångar, med totalt 1 399 kronor.

Manifestation på bron mellan Sverige och Norge

Facket. Måndagen den 1 mars hålls en flaggmanifestation till stöd för pendlare som drabbats av den stängda riksgränsen. Folk från Transports avdelning i Uddevalla finns på plats på Gamla Svinesundsbron.

Fler ska jobba mer på a-kassan

A-kassan. Transports a-kassa förstärker med tolv personer för att klara ökad arbetsbelastning. Och ska hjälpa den utsatta Alfa-kassan, vars medlemmar får vänta på ersättning i upp till fem månader.

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

Här är villkoren i det nya avtalet med Foodora

Matbud Transport har tecknat kollektivavtal med Foodora. Uppgörelsen som skrevs under på torsdagen gäller alla anställda i bolaget, inklusive över 2 000 cykel- och mopedbud.

Transport tecknar avtal för östförare som kör för Lidl

Åkeri. Transport har tecknat ett kollektivavtal, ett utstationeringsavtal, med det tyska åkeriet Meyer, som kör för Lidl i Sverige. – Det innebär att 53 utländska chaufförer får svenska löner, säger ombudsman Tommy Jonsson som ingår i förbundets Ordning och redagrupp.

corona
Genrebild taxi i Stockholm

Taxi Stockholm tvingar förarna att acceptera resenärer i framsätet

Taxi. Tvärt emot alla rekommendationer uppmanar Taxi Stockholm chaufförerna att låta kunder som önskar få åka i framsätet. Förare som ändå säger nej riskerar att straffas med poängavdrag. ”Förkastligt!” säger Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig.

Avtal 2021
Preem-mack

Lönerna nu klara för alla mackanställda

Bensinmack. Lönerna är klara även för anställda på Preem och en del OKQ8-stationer. Uppgörelsen följer LO:s märke och ger 5,4 procent i lönelyft på 29 månader. Minus en avräkning för förbättrad avtalspension.

Avtal 2021
Genrebild taxi i Stockholm

Avtal klart för taxiförarna

Uppdaterad. Taxi. Det blir ingen taxikonflikt. Vid 19-tiden på fredagskvällen sa både Transport och arbetsgivarna ja till medlarnas slutbud. Det nya avtalet gäller i 29 månader. Lönerna höjs i två omgångar, med totalt 1 399 kronor.

Avtal 2021

Många frågor till facket om taxivarslet

Taxi. Inför den taxikonflikt som rycker allt närmare får Transport många frågar. En handlar om fackligt medlemskap. Måste jag som förare svara när åkaren frågar om jag är med i Transport? – Nej, det finns ingen skyldighet att upplysa om det, säger Mats H Andersson, central taxiombudsman på förbundet.

Anne Alfredsson och Lars Mikaelsson på väg in i rätten. Mats Fredlunds ryggtavla till vänster. (toppbild)

Uteslutning av SD-politiker uppe i rätten

Facket. Tingsrätten prövar Transports rätt att utesluta en sverigedemokratisk kommunpolitiker. I veckan hölls huvudförhandlingen i Stockholms rådhus. Den lastbilschaufför som stämt förbundet hävdar att fackets starka ställning gör uteslutningen lagvidrig.

Avtal 2021

Tvisten om taxiförarnas löner rullar vidare

Taxi. Transports konfliktvarsel hänger fortfarande över taxibranschen. Under tisdagen har fack och arbetsgivare haft nya överläggningar med de utsedda medlarna. Om ingen uppgörelse nås inleds stridsåtgärderna på måndag nästa vecka.

Avtal 2021

Hamnfack tecknade nytt andrahandsavtal

Hamn. Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), har tecknat ett nytt avtal med Sveriges Hamnar. Uppgörelsen är ett andrahandsavtal och i princip identiskt med Transports först tecknade avtal. Enda skillnaden är att HF fick till en egen arbetsgrupp som ska granska situationen för behovsanställda.

Avtal 2021
Genrebild taxi i Stockholm

Det här gäller för taxichaufförer under konflikten!

Taxi. En konflikt rycker allt närmare på taxiområdet. Transport har lagt ett varsel som omfattar alla taxiföretag som är med i Biltrafikens arbetsgivareförbund. Om stridsåtgärderna träder i kraft den 15 februari är det detta som gäller.

Avtal 2021

Medling i gång i taxitvisten

Taxi. Nästa vecka bryter den varslade konflikten ut för taxiförarna, om parterna inte enats upp uppgörelse. Under måndagen har Transports förhandlare träffat de utsedda medlarna.

Avtal 2021

Taxivarsel – så tycker de som kör

Taxi. Äntligen! Det är helt rätt att ta till stridsåtgårder. Och det var på tiden! Samstämmigheten är stor när Transportarbetaren ringer runt för att höra reaktioner hos taxifolk, efter förbundets beslut att varsla om konflikt för taxiförarna.