Avtalsrörelsen

Avtal dröjer för taxiförarna

Taxi. Taxiförarna får vänta på nytt löneavtal. Under onsdagen satt fack och arbetsgivare i nya förhandlingar, utan att nå en uppgörelse. Parterna möts igen den 28 januari.

Transports ordförande Tommy Wreeth konstaterar att fack och arbetsgivare närmat sig varandra när det gäller höjningen av tarifflönerna, som främst används vid färdtjänst och andra samhällsbetalda resor:

– Men många förare kör på rakt ackord, procentlön. Där står vi fortfarande långt från varandra. Vi är snart i ett läge där vi inte har något annat val än att varsla om konflikt.

I många år har taxi varit en problembransch, med överetablering och låga löner för chaufförerna. När pandemin slog till blev taxinäringen en av de hårdast drabbade. Många företag tappade uppåt 75-80 procent av körningarna.

Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund inledde taxiförhandlingarna redan i höstas. Telefonisterna fick ganska snabbt ett nytt avtal, men förarna är ett större bekymmer.

– Många chaufförer vill ha bort procentlönen. Runt om i landet körs gamla, sjuka och skolbarn på ackord. Det är fel enligt avtalet, och ett sjukt system, säger Mats H Andersson, ombudsman i Transport.

Förare som kör på procent har en garantilön, om dagskassan blir skral. Den ligger idag på 19653 kronor i månaden (utom i Stockholm, där den är något högre).

Transport anser att garantilönen ska räknas upp enligt den låglönesatsning som ingår i LO:s så kallade märke.

Enligt märket är löneutrymmet 5,4 procent på 29 månader. Men. Löntagare som tjänar under 26 100 kronor får lite mer. Det vill säga de ska ha samma lönelyft som om de tjänat just 26 100 kronor.

Det kravet vill taxiarbetsgivarna komma undan.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Arbetsgivare:
    13 februari, 2021

    Till Ingemar Johansson: Problemet ligger inte alls i att arbetsgivarna inte ställer krav på kommun och regioner. Problemet ligger i att kommun och regioner tar buden från de oseriösa företagen som inte räknar med att följa kraven som ställs i upphandlingarna för att komma billigare undan. Där har vi det stora problemet.

  2. Anders:
    1 februari, 2021

    Ta bort procentlönen och inför fast månadslön

  3. Saied Tagavi:
    23 januari, 2021

    Jag hoppas att BA börja tänka om och hjälpa till att tillsammans med Transport rensa taxibranschen och visa kompromiss vilja som skulle leda till att vi taxiförare få samma villkor som de övriga på arbetsmarknaden och på det sätt får möjlighet att förhandla om våra löner. I taxiavtalet står
    " procentlönen beräknas som viss överenskommen procentandel av arbetsgivaren intäkt för körning"
    Det betyder att arbetsgivaren / Växeln kan enfaldig bestämma om procentandelen och facket kan inte göra något. Många förare med en annan bakgrund än svensk har svårt att komma in på arbetsmarknaden. Av den anledning tvingas att accepetera lönebudet ? och istället tvingas att arbetar mycket längre än 40 timmar/vecka. När barnen frågar sin pappa om när han ska komma hem då svarar hen "inshalla"-när gud vill !!

  4. Ingemar Johansson:
    21 januari, 2021

    Problemet ligger i flathet från arbetsgivarna ställ krav vid upphandling på högre ersättning vid färdtjänst och sjukresor kommun är beroende av fungerande färdtjänst högre intäkt så är det svårt att säga nej till högre lön vid förhandling .

  5. peter karlsson:
    21 januari, 2021

    Hoppas procentlönen försvinner. Själv fick jag den lönesatsen, 37%, from 1/1-2021. Kör för Taxi väst i uddevalla. Fick ny arbetsgivare 1 sep 2020 och fick behålla timpeng och 10,2 % på inkört belopp vilket jag var nöjd över. Idag har vi trafik i Kungälv och Vänersborg och Uddevalla. Jag kör bara samhällsbetalda resor. Jag får inte betald arbetstid för att köra från Uddevalla till Kungälv eller Vänersborg. Taxin utgår alltid från Uddevalla. Den 4 jan stod jag till arbetsgivarens förfogande i ca 11,5 timmar och effektiv arbetstid var ca 2 timmar. Snittlönen den dagen blev ca 39 kr/timme. Ca 9,5 timmar obetalt arbetstid anser jag!
    Ska man tjäna på procentlönen måste man köra in minst 80 000 kr/månad.

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

”Seriösa bolag chanslösa i upphandling”

Taxi. Nystartade taxibolag utan vare sig referenser eller trafiktillstånd vann upphandlingen av samhällstrafiken i Region Gävleborg. Det hävdar Transport och stora bolag som gör enad front mot prisdumpningen.

Avtalen klara för flygets markpersonal

Löner. Efter månader av förhandlingar är lönerna klara för Transports lastare, mekaniker och flygfraktsarbetare. Avtalen följer LO-normen och ger 5,4 procent på 29 månader. Minus en mindre avräkning för en förbättrad avtalspension. Förbundet fick med sig en viktig princip som säger att höjningarna ska räknas på utgående löner.

Nextjetflygplan

Nya avtal för flyget dröjer

Flyg. Redan i mitten av december inledde Transport förhandlingarna om nya avtal för markpersonalen inom flyget. Lönerna är ännu inte klara. Parterna skulle ha träffats under torsdagen, men mötet sköts upp till den 22 april.

Massimo Mazza

Protester mot covidpass i italienska hamnar

Internationellt. Nu är det obligatoriskt att ha ett covidpass för att jobba i Italien. Det är hamnarbetarna som går i täten för protesterna mot det och under passets första dag var hamnarna fulla av möten och demonstrationer.

Ordningsvaktsutredningen

Transport: ”Stoppa slopade Säpo-kontroller”

Bevakning. Svenska Transportarbetareförbundet och branschorganisationen Säkerhetsföretagen gör gemensam sak och kräver att regeringen stoppar förslaget om att ta bort Säkerhetspolisens kontroller av vissa medarbetare.

Hallå där!

Daniel Hilmér

… tidningsbud i Trollhättan, och huvudskyddsombud på Västsvensk tidningsdistribution (VTD), som jobbar som vanligt nu på lördag den 9 oktober, Tidningsbudens dag.

Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör.

Rutinerade miljöarbetare petades av Säffle kommun

Miljöarbetare. Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör. – Det är fruktansvärt dåligt att de ratar kompetent personal, säger en av de drabbade, PO Sakariasson.

Viktor Andersson och Magnus Kvilén på Transports avdelning 3 i Göteborg är kritiska till anställningsvillkoren för Foodoras matbud. Foto: John Antonsson

Dyrt att vara bilbud hos Foodora

Matbud. Cykelbuden som jobbar för Foodora har kollektivavtal. De bilburna buden är anställda i ett annat bolag där de kör egna bilar och enbart får provisionslön.

Döden på jobbet
Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

”Alla ska få komma hem från jobbet”

Arbetsmiljö. Förra året dog färre lastbilschaufförer i tjänsten än 2019. Men det är inget trendbrott. Chaufförer är fortfarande en yrkesgrupp som är mycket hårt drabbad av dödsolyckor.

Få arbetsgivare får böta för dödsolyckor

Arbetsmiljö. I få fall leder arbetsplatsolyckor med dödlig utgång till att företag bötfälls. I minst 43 av 55 fall av dödsolyckor under 2018 har ingen arbetsgivare alls kunnat ställas till svars. Det visar en granskning som tidningen Arbetet gjort.

Truckförare skadedrabbade

Arbetsmiljö. I snitt inträffar tre olyckor per dag med truckar. Det gör truckförare till en av de allra värst skadedrabbade yrkesgrupperna. År 2019 skedde 1 163 olyckor där truckar var inblandade. Det visar siffror från Arbetsmiljöverkets databas.

Högt tryck på skrivarkurs

Kultur. Drygt 70 LO-medlemmar sökte till LO:s och ABF:s skrivarkurs i våras. Men bara tio fick plats. I vår blir det en ny kurs. De som inte fick plats förra gången har förtur.

Nattarbete

Terminalarbetare: ”Korta arbetstiden för nattjobb”

Terminal. Terminalarbetaren Lennart Karlsson jobbar ständig natt. IF Metall har tecknat avtal om 34 timmars arbete per vecka för nattarbetare, men i Transport gäller 40. – Det känns orättvist att det är så stor skillnad, säger han.

Peter Winstén och Tommy Wreeth.

Facket ser gärna kortare arbetstid

Terminal. Transports avtalsansvariga håller med. En minut komp per timme mellan klockan 22 och 06 är inte så mycket. Men frågan har lyfts och de tror att fler kommer att ställa krav på mer ledig tid i kommande avtalsförhandlingar.

Väktare och ordningsvakter hårt utsatta för hot och våld

Bevakning. ”Rånarna hotade mig med automatvapen och sa åt mig att gå ner på knä. När jag satt ner på knä sparkade de mig i ansiktet.” Väktare och ordningsvakter hör till de yrkesgrupper som löper störst risk att utsättas för hot och våld, visar en ny rapport.