Avtalsrörelsen

Avtal dröjer för taxiförarna

Taxi. Taxiförarna får vänta på nytt löneavtal. Under onsdagen satt fack och arbetsgivare i nya förhandlingar, utan att nå en uppgörelse. Parterna möts igen den 28 januari.

Transports ordförande Tommy Wreeth konstaterar att fack och arbetsgivare närmat sig varandra när det gäller höjningen av tarifflönerna, som främst används vid färdtjänst och andra samhällsbetalda resor:

– Men många förare kör på rakt ackord, procentlön. Där står vi fortfarande långt från varandra. Vi är snart i ett läge där vi inte har något annat val än att varsla om konflikt.

I många år har taxi varit en problembransch, med överetablering och låga löner för chaufförerna. När pandemin slog till blev taxinäringen en av de hårdast drabbade. Många företag tappade uppåt 75-80 procent av körningarna.

Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund inledde taxiförhandlingarna redan i höstas. Telefonisterna fick ganska snabbt ett nytt avtal, men förarna är ett större bekymmer.

– Många chaufförer vill ha bort procentlönen. Runt om i landet körs gamla, sjuka och skolbarn på ackord. Det är fel enligt avtalet, och ett sjukt system, säger Mats H Andersson, ombudsman i Transport.

Förare som kör på procent har en garantilön, om dagskassan blir skral. Den ligger idag på 19653 kronor i månaden (utom i Stockholm, där den är något högre).

Transport anser att garantilönen ska räknas upp enligt den låglönesatsning som ingår i LO:s så kallade märke.

Enligt märket är löneutrymmet 5,4 procent på 29 månader. Men. Löntagare som tjänar under 26 100 kronor får lite mer. Det vill säga de ska ha samma lönelyft som om de tjänat just 26 100 kronor.

Det kravet vill taxiarbetsgivarna komma undan.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Arbetsgivare:
    13 februari, 2021

    Till Ingemar Johansson: Problemet ligger inte alls i att arbetsgivarna inte ställer krav på kommun och regioner. Problemet ligger i att kommun och regioner tar buden från de oseriösa företagen som inte räknar med att följa kraven som ställs i upphandlingarna för att komma billigare undan. Där har vi det stora problemet.

  2. Anders:
    1 februari, 2021

    Ta bort procentlönen och inför fast månadslön

  3. Saied Tagavi:
    23 januari, 2021

    Jag hoppas att BA börja tänka om och hjälpa till att tillsammans med Transport rensa taxibranschen och visa kompromiss vilja som skulle leda till att vi taxiförare få samma villkor som de övriga på arbetsmarknaden och på det sätt får möjlighet att förhandla om våra löner. I taxiavtalet står
    " procentlönen beräknas som viss överenskommen procentandel av arbetsgivaren intäkt för körning"
    Det betyder att arbetsgivaren / Växeln kan enfaldig bestämma om procentandelen och facket kan inte göra något. Många förare med en annan bakgrund än svensk har svårt att komma in på arbetsmarknaden. Av den anledning tvingas att accepetera lönebudet ? och istället tvingas att arbetar mycket längre än 40 timmar/vecka. När barnen frågar sin pappa om när han ska komma hem då svarar hen "inshalla"-när gud vill !!

  4. Ingemar Johansson:
    21 januari, 2021

    Problemet ligger i flathet från arbetsgivarna ställ krav vid upphandling på högre ersättning vid färdtjänst och sjukresor kommun är beroende av fungerande färdtjänst högre intäkt så är det svårt att säga nej till högre lön vid förhandling .

  5. peter karlsson:
    21 januari, 2021

    Hoppas procentlönen försvinner. Själv fick jag den lönesatsen, 37%, from 1/1-2021. Kör för Taxi väst i uddevalla. Fick ny arbetsgivare 1 sep 2020 och fick behålla timpeng och 10,2 % på inkört belopp vilket jag var nöjd över. Idag har vi trafik i Kungälv och Vänersborg och Uddevalla. Jag kör bara samhällsbetalda resor. Jag får inte betald arbetstid för att köra från Uddevalla till Kungälv eller Vänersborg. Taxin utgår alltid från Uddevalla. Den 4 jan stod jag till arbetsgivarens förfogande i ca 11,5 timmar och effektiv arbetstid var ca 2 timmar. Snittlönen den dagen blev ca 39 kr/timme. Ca 9,5 timmar obetalt arbetstid anser jag!
    Ska man tjäna på procentlönen måste man köra in minst 80 000 kr/månad.

Lästips:

Fortsatta förhandlingar för flygtekniker

Flyg. I går återupptogs förhandlingarna för tekniker – den sista yrkesgruppen inom flyget som ska få nytt kollektivavtal. Det blir också ett av de sista avtal som Transport tecknar i hela avtalsrörelsen.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Vilken roll och vilken koll ska medlarna ha?

Ordförandeord. Vilken roll, vilken koll och vilket uppdrag har egentligen Medlingsinstitutet? Vi har på kort tid tvingats varsla på både bevakningsavtalet och taxiavtalet. Möjligen kan det också bli tuffa tag inom flygsektorn där förhandlingarna pågår för fullt.

Transportarbetarens logga

Taxi-förhandlingarna går sakta framåt

Taxi. Manglingarna mellan fack och arbetsgivare om ett nytt taxiföraravtal går vidare. Men Transport vågar inte sia om ifall parterna är överens på torsdag den 31 augusti, då medlarna annars kommer att kliva in igen.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.

Plånbok med pengar

Här är årets nya löner

Avtal. Nu har halva 2024 gått och nästan alla Transports grupper har fått nya löner. Här är några av dem.

Omöjliga körtider pressar förare

Servicetrafik. Det är fortsatt stora problem med det nya bokningssystem som införts i Östergötland. Värst är de orealistiska körtiderna. Färdtjänstförare upplever att stressen hotar att knäcka dem – och offra säkerheten.

Kabinpersonalens klubbar
Lou Fermisson, ordförande på Transportklubben vid AAP, Danijel Kovacic, ordförande för Norwegians Transportklubb och Ekaterina Parenkova som håller i klubban på Eurowings kraftsamlar för att förbättra arbetsvillkoren för kabinpersonalen.

”Vi vill att företagen ska lyssna på oss”

Flyg. Höjd lön efter sänkningen under pandemin. Att företaget lyssnar på oss och behandlar oss rättvist. Bättre scheman och mindre helgjobb. Rätt till ob-­ersättning. Det är några av frågorna som de fackligt engagerade vid Transports nya kabinklubbar vill driva.

Flygplan som lyfter

Tidsfrist för organisering av kabinpersonal

Flyg. Än är det inte klart om det blir Transport, Unionen eller bägge facken som ska organisera och teckna kollektivavtal för flygets kabinpersonal – flygvärdinnor och flygvärdar. Men nu har förbunden i alla fall enats om att träffas för konkreta överläggningar i frågan.

Det påverkar facklig anslutning

Facket. Av arbetarna i Sverige är i dag 58 procent med i ett fackförbund, bland tjänstemän 73 procent. Historiskt har klyftan aldrig varit så stor. Det slås fast i en rapport om orsaker till utvecklingen med sjunkande antal medlemmar i LO-förbunden och den svenska modellen sedd ur ett nordiskt perspektiv.

Så hålls nationaldagsfirandet lugnt

Bevakning/Nöje. Artister, aktiviteter, tivoli, restauranger – firandet den 6 juni på Golfängarna i Sundbyberg har kommit att bli ett av landets största nationaldagsfiranden.

Ansökan om ny utbildning för flygtekniker på Arlanda

Flyg. Flygbranschen har larmat om att fler flygtekniker, flygmekaniker och plåtslagare behöver utbildas för att flygplan och helikoptrar ska kunna lyfta framöver. Nu ansöker Sigtuna kommun om att få starta en yrkeshögskole-utbildning i flygteknik på Arlanda flygplats.

Ny rättegång om kokainsmuggling via hamn

Rättegång. Hamnarbetaren som dömts för inblandning i kokainhärvan i Helsingborg hoppas frias helt i hovrätten. I mitten av juni inleds förhandlingarna i den högre domstolen.