Louise Creutz
Close
Louise Creutz får tillbaka ungefär 4 000 kronor på skatten när hon har gjort avdraget för nattarbete på annan ort.
Close

Skatteavdraget kan ge tusenlappar till chaufförer

Deklarationsdags. Brukar du köra lastbil mellan midnatt och klockan sex på morgonen? Då kan det finnas pengar att hämta.

Den 19 mars är första dagen att deklarera i år. Den 2 maj är den sista. Så här års brukar Transportarbetaren påminna om skatteavdraget som gör att chaufförer kan få tillbaka tusenlappar på skatten.

Inte bara chaufförer. Och inte alla chaufförer. Grundförutsättningen är att vara borta från hemorten över natten.

– Förra året fick jag tillbaka ungefär 4 000 kronor, berättar Louise Creutz, som kör livsmedel i Halmstad, i stort sett bara på nätterna.

Hon kallar det djungeltelegrafen när chaufförer tipsar varandra om skatteavdraget. Själv hörde talas om det första gången från en gammal kollega.

– Visst är det lite meckigt, men ändå värt att göra det, säger hon.

– Jag skriver upp varje gång jag jobbar natt och sedan räknar jag ihop och för in det på deklarationen. Det är lätt att göra när man deklarerar på nätet.

Det handlar om ett avdrag för ökade levnadsomkostnader när man är på resa över natten. Hur stort det blir beror på hur länge man är borta. Ett krav är dock att starta resan före midnatt och inte komma tillbaka till hemorten före klockan sex på morgonen. Ett annat krav är att arbetsgivaren inte står för traktamente.

Däremot spelar det ingen roll om chauffören sover eller arbetar under natten.

Helt enkelt är det inte att förstå exakt i vilka situationer det går att göra skatteavdraget. Eller hur mycket det går att dra av. För att förklara detta har Skatteverket flera sidor med olika exempel på sin hemsida.

– Huvudregeln är att man måste var borta en natt, säger Christina Blommé som har faktakollat Transportarbetarens uppgifter.

Häromåret berättade vi om två chaufförer på samma åkeri som hade läst om skatteavdraget i Transportarbetaren. De gick igenom de senaste årens lönespecifikationer, begärde omprövning av sina deklarationer och förde in avdraget. Var och en av dem fick tillbaka 67 000 kronor.

Skatteavdrag? Gör så här

Den som arbetar natt som chaufför kan, om alla kriterier är uppfyllda, få pengar tillbaka på skatten för ökade levnadsomkostnader. I korthet krävs det att:

  • Du måste befinna dig minst 50 km från hemmet eller arbetsplatsen (åkeriet).
  • Du måste vara borta minst en natt, från före klockan 00 och till efter 06.
  • Du inte får traktamente från din arbetsgivare för natten.

Avdraget gör du på punkt 2.2 i deklarationen. Du ska vid behov kunna visa för Skatteverket vilka resor du har gjort med hjälp av till exempel lönespecifikationer eller körjournal.

  • Schablonavdraget för ökade levnadsomkostnader är lite förenklat 230 kronor per heldag. Om du jobbar en natt får du göra avdrag för två halvdagar, vilket alltså blir 230 kronor. Om arbetspasset är längre kan det bli en högre summa.
  • Man kan ompröva sin deklaration senast det sjätte året efter utgången av inkomståret. December i år är alltså sista chansen att begära omprövning för inkomståret 2013.
  • Har du fler frågor kring avdraget, vänd dig till Skatteverket.

Klicka här för att komma till Skatteverkets info.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Peter Jansson:
    21 mars, 2019

    Tystnaden är total........
    Chaufförer har inte särskilt stor kunskap om detta med ekonomi och att ta hand om sig själv ekonomiskt.Oftast gnälls det på kör o vilotider......
    Investera i Aktier med 4-8 % i direktavkastning så kan ni njuta av att pengarna arbetar dygnet runt oavsett om ni sover eller ej........"blink".....
    Jag har enbart gått i grundskola och har lärt mig den hårda vägen att pengarna aldrig "sover".......
    Jag är 52 år och har dragit mig tillbaka,men när jag fyller 55 år så kan jag njuta av den avkastningen som mina pensionsförsäkringar har växt med de senaste 30 åren!!

  2. Peter Jansson:
    13 mars, 2019

    Alla gillar att få göra avdrag i deklarationen,men jag anser att det är att "lura" sig själv lite grann.
    Samtidigt blir bruttolönen lägre vilket ger mindre till pensionen och sänker den sjukpenninggrundande inkomsten.Givetvis är det skönt med avdrag för kostnader som man inte har och genom att ta med matlåda och smörgåsar hemifrån så blir det inga ökande levnadskostnader.Är man smart så investerar man det man får tillbaka på skatten för detta avdrag så kan man strunta i detta med att man "lurar" sig själv.Mycket möjligt att jag har fel men jag njuter av att vara en ung pensionär på 52 år som har investerat all skatteåterbäring jag har fått genom åren i aktier och det är ett tips till alla som får tillbaka på skatten som ett tillskott till pensionen.(Givetvis så har jag investerat mycket mer än bara skatteåterbäringen för att ha råd att pensionera mig vid 52 år.)

Lästips:

Två hotfulla incidenter när han skulle leverera gods, har gjort Anders Nygren Forssling försiktig. ”Jag får inte råka illa ut. Två av mina barn har bara mig”, säger han. Fackkompisen Janne Kirkhaug har aldrig upplevt något bråk i Tjärna Ängar.

”Jag var skiträdd!”

Chaufförer. Åkeriförarna Janne ”Kirre” Kirkhaug och Anders Nygren Forssling är kompisar genom facket. Kirre har kört mat till Tjärna centrum utan incidenter. Anders har råkat illa ut två gånger, men inte där.

Transportarbetarens logga

Oro för YKB-kurser när pandemin växer

Åkeri. Pandemin växer i en andra våg. Samtidigt stiger oron bland yrkesförare med yrkeskompetensbevis (YKB) som snart löper ut att de ska smittas i skolsalar. – Min kompis ska på kurs i helgen och är så stressad att han mår illa, säger Freddy Welle.

Hej chaufför! Vad vill du att fackets förhandlare ska lyfta i avtalsrörelsen? Transportarbetarens journalister åkte till Rasta Tönnebro, mellan Gävle och Söderhamn, och talade med yrkesförare. Foto: Justina Öster

Det här tycker chaufförerna är viktigast

Åkeri. Förhandlingarna om nytt transportavtal har startat. Det påverkar villkoren för tiotusentals chaufförer runt om i landet. Transportarbetaren träffade några för att höra vad som betyder mest.

Taxipanel

De talar om tillståndet för taxi

Taxi. Oron inom branschen är stor. I dag samtalar politiker och fackliga företrädare om den svåra situationen för taxinäringen. Följ debatten live på Transports Stockholmsavdelnings Facebook.

Securitas om fejkade covidintygen: ”Felaktig hantering”

Bevakning Avslöjandet om de fejkade covid-intygen har uppenbarligen skakat Securitas. I ett pressmeddelande går företaget ut med nya uppgifter som i praktiken innebär att man medger namnförfalskningar. Ett misstag, hävdar Securitas. Väktare som Transportarbetaren talat med beskriver stämningen som mycket dålig i Gävle.

Avtalsrörelsen

Avtal dröjer för taxiförarna

Taxi. Taxiförarna får vänta på nytt löneavtal. Under onsdagen satt fack och arbetsgivare i nya förhandlingar, utan att nå en uppgörelse. Parterna möts igen den 28 januari.

Avtalsrörelsen

Avtal klart för utlandsförarna

Åkeri. Transport har tecknat ett nytt löneavtal för utlandschaufförerna, en yrkeskår som krympt kraftigt de senaste 25 åren. Uppgörelsen ger totalt 5,4 procent mer på 29 månader. Minus avräkning för en förbättrad avtalspension.

Fackliga segrar i kampen för Europas gig-jobbare

Internationellt. Tre avgöranden i tre europeiska länder stärker villkoren för cykel- och bilbud, som får uppdrag via mobilappar. Europafacket ser det som ett starkt skäl för EU att sätta ner foten mot plattformsföretag som inte tar sitt arbetsgivaransvar.

Nytt avtal på gång för Hamnarbetarförbundet?

Hamn. Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), har förhandlat fram en ”principuppgörelse” om ett nytt kollektivavtal. Avtalsförslaget är en kopia på Transports redan tecknade avtal, så när som på en arbetsgrupp. Innan HF skriver på ska medlemmarna rösta.

Kryptisk förklaring till fejkade hälsodeklarationer

Bevakning. Efter Transportarbetarens avslöjande har en rad medier rapporterat om de fejkade hälsodeklarationer som Securitas skickade till byggföretaget Collen. Securitas försvarar sig med att formulären var ett ”administrativt misstag”. Transportarbetaren ställde en rad frågor och fick till slut svar. Svar som stämmer dåligt med väktarnas vittnesmål och det som framgår av formulären.

Snökaos stoppade tidningar

Oväder. Tidningsbudens säkerhet kunde inte garanteras i Västernorrland. Därför stoppade chefredaktören tisdagsmorgonens utdelning. Ett klokt beslut, enligt Transports regionala skyddsombud.

Transport anmäler Securitas och Collen för covidintygen

Bevakning. Transport har anmält både Securitas och byggföretaget Collen till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). IMY hette tidigare Datainspektionen. Facket begär att myndigheten utreder de fejkade hälsodeklarationerna och hanteringen av dem.

Vi väntar på svar, Securitas!

Bevakning. Transportarbetaren har gått ut med felaktiga uppgifter, om förfalskade hälsodeklarationer. Det skriver Securitas presschef Jens Granath i ett internt meddelande till all personal. Han beskriver hälsodeklarationerna som ett ”administrativt misstag, helt utan uppsåt”. En händelse som utspelades i våras, hävdar Granath.

Regeringen föreslår ny covid-dispens för YKB

Åkeri. Tålamodet är slut. Nu rundar regeringen EU-kommissionen och lägger fram ett svenskt förslag om att förlänga yrkesförarnas yrkeskompetensbevis (YKB) – på grund av pandemin. Beslut fattas av riksdagen.

Securitas förfalskade coronaintyg som kunden krävde av väktarna

Bevakning. I Gävle bevakar Securitas de nya stora serverhallar som det irländska bolaget Collen bygger åt Microsoft. Väktarna måste lämna hälsodeklarationer till Collen, för covid-19. Men mycket talar för att Securitas förfalskat ett stort antal hälsodeklarationer. När Collen upptäckte det skickades flera väktare hem.

corona

Nu körs vaccinet ut i landet

Åkeri. På annandagen rullade de första transporterna med vaccin mot covid-19 in i Sverige. Vilka transportörer som ska leverera vaccinet ut till regionerna har varit omgärdat av sekretess och hårda säkerhetskrav.

Äntligen på ny väg? Flera tjejer på fordonsprogrammet vid Karlfeldtgymnasiet har berättat om sextrakasserier. Nu hoppas skolledningen komma till rätta med problemen. Foto: Matilda Fors / Avesta Tidning

Skolchef sätter stopp för sextrakasserier

Åkeri. Elever på fordonsprogrammet har i flera år försökt slippa sexistisk jargong och oönskad beröring. Nu ska personal på gymnasiet i Avesta utbildas i värdegrundsfrågor.