Arbetarkvinnor fortfarande fast med deltid

Arbetsmarknad. Mer än var fjärde kvinna med ett arbetaryrke har en deltidstjänst. Bland manliga tjänstemän är det knappt en av tio. Och klass- och könsskillnaderna har ökat, visar LO:s Jämställdhetsbarometer 2023.

Nej, det är varken valet att vara hemma mer med barnen eller brister i barnomsorgen, ansvar för hushållsarbete eller omsorg om åldrande föräldrar som gör att arbetarkvinnor arbetar deltid. Den vanligaste orsaken är att de inte får ett heltidsjobb. Och det gäller också män i arbetaryrken.

LO:s aktuella rapport Sveriges Jämställdhetsbarometer 2023 är en bred genomgång av hur villkoren skiljer sig åt mellan kvinnor och män, och mellan arbetar- och tjänstemannayrken. Indelningen av är gjord utifrån organisering; om det är ett LO-förbund eller ett förbund under TCO/Saco-paraply som har avtalet.

Rapporten går igenom inkomster, anställningsvillkor, arbetsmiljö, föräldraskap och omsorg om anhöriga.

– Vi kan se att det skett både förbättringar och försämringar över tid. En förbättring är att fler kvinnor har fasta heltidsanställningar, säger LO:s utredare Ulrika Lorentzi i ett pressmeddelande.

Men annars är utvecklingen på många vis negativ. Arbetsmiljön har försämrats i LO-yrkena sedan 1990-talet. Genomgående är att kvinnor i arbetaryrken är mest drabbade av arbetsmiljöproblem. Män i tjänstemannayrken har på flera vis den bästa arbetsmiljön.

  • Nästan hälften, 45 procent, av männen i tjänstemannayrken kan ta korta pauser i stort sett när som helst under arbetsdagen. Bland kvinnorna i arbetaryrken är det bara 17 procent som kan det. Och nästan en tredjedel, 31 procent, kan inte ta pauser alls.
  • Nio av tio i arbetaryrken kan aldrig arbeta hemifrån. Bland tjänstemännen är det ungefär en tredjedel av kvinnorna som inte kan arbeta hemifrån och en fjärdedel av männen som inte alls arbetar i hemmet.
  • Under coronapandemin minskade sjuknärvaron – att vara på arbetsplatsen trots sjukdom ­­– i alla grupper. Minskningen var störst bland kvinnor i LO-kollektivet: 29 procent uppgav 2019 att de hade varit på jobbet fyra eller fler gånger trots att de varit sjuka. År 2021 var det 16 procent.

När det gäller tillgång till företagshälsovård är det inte ens hälften av kvinnorna med arbetaryrken som har det. För männen är det något bättre, sex av tio arbetarmän har tillgång till hälsovård genom arbetet. En stor andel bland löntagarna vet inte om de har det, och det gäller även tjänstemännen. Bland dem är det dock sju av tio som vet att det har rätt till företagshälsovård och det gäller både män och kvinnor i lika hög grad.

– En försämring är att klass- och könsskillnader i arbetsmiljö ökar, säger utredaren Ulrika Lorentzi, en av författarna till rapporten.

Vikariat och deltid

Tidsbegränsade anställningar är vanligast i arbetaryrken. 24 procent av kvinnorna och 15 procent av männen inom arbetaryrkena saknar fast anställning. Bland tjänstemännen är motsvarande siffror 9 procent, för kvinnor, och 7 procent för männen.

Rapportförfattarna konstaterar att fast heltidsarbete är tryggt och stabilt, och ger de bästa förutsättningarna för att försörja sig. Trots att det blivit bättre är det fortfarande knappt hälften, 48 procent, av kvinnorna i arbetaryrken som har fast anställning på heltid. Bland kvinnor i tjänstemannayrken är siffran 71 procent.

”Män ligger bättre till när det gäller trygga anställningsvillkor” heter det i LO:s Jämställdhetsbarometern. Allra högst andel tillsvidareanställda med heltidstjänster har män i tjänstemännayrken, 85 procent. Bland män i arbetaryrken är det 75 procent som är fast anställda och har heltid.

Kontrasterna speglas också när det gäller sysselsättningsgrad: 42 procent av kvinnorna i arbetaryrken arbetar deltid. Bland män i tjänstemannayrken är det bara 8 procent som gör det.

På frågan om orsak till att man arbetar deltid är det absolut vanligaste svaret att arbetsgivaren inte vill ge ett heltidsjobb.

Jämställdhetsbarometern har studerat den faktiska månadslönen, det vill säga lönen före skatt från huvudarbetsgivaren – inte uppräknat till ett heltidsmått. Det visar hur skillnader i sysselsättningsgrad adderar de redan stora skillnaderna i lön mellan arbetare och tjänstemän.

Den faktiska genomsnittliga månadslönen för arbetarkvinnor var 23 210 kronor år 2021 och för män inom LO-yrken var den 28 920 kronor. Den faktiska genomsnittliga månadslönen för kvinnor och män med tjänstemannayrken var samma år 37 350 respektive 46 560 kronor.

Fotnot: Sveriges Jämställdhetsbarometer 2023 är skriven av LO-utredarna Joa Bergold och Ulrika Lorentzi samt Anna-Kirsti Löfgren, LO-ekonom.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Lee Ljungberg har arbetat som flygvärdinna i 16 år. Lika länge har hon navigerat mellan olika hudtillstånd, till följd av den utmanande arbetsmiljön i luften. Foto: Maria Lund

Livet i luften – en utmaning för huden

Kabinpersonal. Livet i luften utmanar hudens status. En dränerande cocktail av nattflygningar, stress och arbete genom tidszoner fick flygvärdinnan Lee Ljungbergs hud att slå bakut.

Hudproblem vanliga för flygvärdinnor och lastbilschaufförer. Illustration av Ingrid Fröhlich

Huden mår sämst i hytt och kabin

Hälsa. Huden är inte bara en yta. Den är en bortglömd beskyddare med många fiender. Inom transportarbetarkåren finns några av de yrken som löper störst risk för en hud i kris.

Martin Eriksson spolar ren den nya slambehållaren i källaren på en fastighet. Varmt vatten löser fett bättre än kallt, tipsar han fastighetsägare.

Så sparar du kroppen

Arbetsmiljö. – Ser man en sådan här installation blir man varm i hela själen! Så säger sug- och spolbilsföraren Martin Eriksson. Annat var det förr.

Miljöarbetaren Cecilia räddade liv

När en man föll ihop var miljöarbetaren Cecilia Eliasson snabbt ute och gjorde hjärt- och lungräddning. Det räddade mannens liv.

Containrar i Helsingborgs hamn

Transportmedlemmar fick brev hem – kallades strejkbrytare

Konflikt. Under Hamnarbetarförbundets strejkdagar har Transports medlemmar jobbat på som vanligt, eftersom de har ett gällande kollektivavtal. Flera medlemmar har fått brev hem och kallats strejkbrytare och andra har fått klistermärken med svartfötter uppsatta på sina skåp.

Med koll på jobben i sommarland

Facket. Återvinningscentraler, glasskiosker, färjeläger, butiker, glasskiosker – traditionsenligt veckorna efter midsommar är folk från LO ute och möter unga på arbetsplatserna. För råd, tips och frågor om anställningsvillkor.

Den svenska modellen: stabil organisationsgrad

Rapport. LO-facken har fortsatt färre medlemmar än före pandemin. Men organisationsgraden är stabil. Och sett till hela arbetskraften ökade antalet yrkesaktiva fackmedlemmar 2024.

Finnair flygplan

Finsk flygstrejk den 2 juli

Konflikt. Den andra juli går markpersonal på Helsingfors-Vanda flygplats ut i strejk. Stridsåtgärden är en i raden av flygrelaterade konflikter i Finland under 2025.

Avtal 2025

Nytt avtal i tid för biluthyrare

Biluthyrning/Almega. Transport har tecknat ett nytt, tvåårigt avtal för anställda vid biluthyrningsföretag. Det ger löneökningar på upp till drygt 2 000 fördelat under avtalsperioden.

Privata lösningar för statliga vägar?

Vägtrafik. Regeringen har tillsatt en utredare som ska se över ”alternativa modeller för finansiering av infrastrukturprojekt”. Transport har uttryckt kritik mot att privata intressen ska vara med och bestämma om satsningar på statliga vägar.

Avtal 2025

SAS-klubbar satsade på höjda traktamenten

Kabin. Midsommarveckan tecknades de sista lokala bilagorna för flygets kabinpersonal. För tre av dem krävdes medling innan någon överenskommelse kunde nås."Det blev okej. Men man vill alltid ha mer", säger Lennart Selggren, ordförande för Transports klubb på SAS SK.

Offentliga upphandlingar

Domstol stoppar nya avtal

Servicetrafik. Med omedelbar verkan stoppade förvaltningsrätten före midsommar Region Kalmar från att teckna nya avtal om färdtjänst, skolskjutsar och sjukresor. Den pågående upphandlingen har kritiserats för att riskera slå ut mindre taxiföretag.

Avtal 2025
Flygvärdinna i mittgången på ett passagerarplan

Tio klubbar inom kabin klara

Kabin. Efter mycket arbete där även inslag av medling förekommit har Transport och Svenska Flygbranschen nu tecknat lokala avtal på tio olika företag. Det preliminära centrala avtalet är därmed permanent.

Avtal 2025
Närbild på ett däckbyte.

Stora förändringar med nytt gummiavtal

Gummiverkstadsavtalet. Schemalagda lördagar, ob, nytt 8-årssteg i lönetrappan – det nya, tvååriga avtalet innehåller flera grundläggande förändringar för anställda på däckverkstäder. Och ger upp till 2 400 kronor mer i lön under perioden.

Långa fängelsestraff i Think Pink-målet

Miljöbrott. Fängelse i sex år. Det blev straffet för den huvudmisstänkta kvinnan i Think Pink-härvan. Ytterligare fem personer döms till fängelse för kriminell avfallshantering med kopplingar till återvinningsbolaget.

Taxiföretag stoppat – levde inte upp till avtal

Servicetrafik. Felaktiga löner och synen på avtalade villkor fick facket att reagera. Nu har Region Gävleborg avslutat avtalet med ett av trafikföretagen som vunnit upphandling av skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst.