Close
Stressen i trafiken och hela samhället orsakar olyckor och dödsfall bland lastbilsförare och privatbilister, menar Jan "Kirre" Kirkhaug.
Close

”Arbetare ska aldrig betala med sina liv”

Arbetsmiljö. Stress – i jobbet och hela samhället – liksom att godset ska fram till varje pris. Det tror några yrkeschaufförer som Transportarbetaren talat med är orsaken till att så många lastbilschaufförer mister livet i arbetet.

Hittills i år har 63 personer omkommit på jobbet, nio av dem körde lastbil. Därmed utmärker sig arbete i transportbranschen, vid sidan av byggbranschen, som landets farligaste yrke. Majoriteten är män i de båda traditionellt manliga branscherna, även om fler kvinnor nu börjar arbeta som lastbilschaufförer och byggnadsarbetare.

Jan ”Kirre” Kirkhaug kör fjärrtrafik med släp och är på väg från Borlänge till Malung när Transportarbetaren når honom.

– Nio chaufförer är för mycket, alldeles för mycket. En av dem dog i Borlänge i höstas, säger han.

Med sin långa erfarenhet är ”Kirre” aldrig rädd, men han tänker sig för, både en och två gånger.

– Är det halt så går det inte att köra i fullt spett. Men det är en jävla stress, helst ska kunderna ha grejerna i går. Några lager finns ju inte längre, godset ligger på bilarna, på vägen. Alla vill ha sina leveranser klockan åtta på morgonen fast det är omöjligt. Vi som kör här uppe har ju i regel en bit att åka.

Vad behöver göras för att minska antalet olyckor och dödsfall?

– Stressen måste minskas, fast det går ju snarare åt andra hållet. Den bara ökar. Det är för jävligt!

Kirre och kollegorna pratar ofta om stressen och olyckorna. Om lastbilsförare som aldrig kommer hem från jobbet eller är med om trafikolyckor, där privatbilister också skadas eller dör. Inte minst under den gångna helgens svåra halka.

– Det är tur att Kollegahjälpen finns för dem som råkar ut för olyckor.

Han har svårt att förstå brådskan med paket till privatkunder, att de har högsta prioritet. Själv har han inte så bråttom när han beställer något privat.

– Men företagen lovar leveranser i morgon eller i övermorgon, säger Jan ”Kirre” Kirkhaug.

Stenhård konkurrens

Lisen Karlsson är kranbilsförare. Foto: Justina Öster

Lisen Karlsson är mångårig kranbilsförare utanför Stockholm och tycker att dödstalen är dystra. Hennes förklaring landar också i stressen. I år upplever hon även att snöröjning och halkbekämpning är särskilt eftersatt.

– Det är värre i år än tidigare, verkar inte vara budgeterat för vintern, säger hon.

Själv lägger Lisen upp sin arbetsdag själv mellan sju och fyra.

– Men trailerdragarna som ligger ute på vägen är ju väldigt uppbundna av tider.

Att ”allt ska vara så billigt som möjligt” och de många leden av underentreprenörer tror Lisen också leder till att säkerheten får stryka på foten i arbetaryrkena.

– Konkurrensen är stenhård i dag och beställarna väljer gärna det som kostar minst, tyvärr.

Inom både bygg- och transportsektorn jobbar många anställda med utomnordiskt ursprung: Det leder till språkförbistring och missförstånd, resonerar Lisen. Hon arbetar på rutin och tänker sällan på att hon har ett olycksdrabbat yrke.

Hissolyckan i Sundbyberg, då fem byggnadsarbetare miste livet, berörde henne och kollegorna särskilt eftersom hon själv monterar bygghissar med kranen på bilen.

– Vi började spekulera om vad som kan ha hänt. Vi tycker att vi jobbar på ett väldigt säkert sätt, så det är svårt att förstå att en så allvarlig olycka kunde hända, säger Lisen Karlsson.

Utsatt yrkesgrupp

Mattias Welle kör både last- och bärgningsbil. Foto: Privat

Mattias Welle bor i Örkelljunga och kör både lastbil och bärgningsbil under långa arbetsdagar.

– Man mår jättedåligt när man hör att en bygghiss rasat ihop eller att en tjej dött i en trebilskrock. Vi är en utsatt grupp och väldigt många som är ute och kör.

Enda sättet att få bukt med problemet är att lära folk att ta det lugnt, att få bort stressen, menar Mattias. Dagligdags ser han farliga och ”otroligt dumma” omkörningar som stundtals leder till att lastbilsförare tvingas tvärnita. Mer polisnärvaro och att stoppa och tala allvar med farliga bilförare kanske skulle bidra till ett bättre trafikklimat, funderar Mattias.

– Jag ska först. Jag ska först är det som gäller. Det är en allmän stress i hela samhället. Alla borde planera bättre, åka fem minuter tidigare. Stressar man så blir det så lätt fel.

Själv nådde Mattias en punkt, då han var nära att gå in i väggen och bestämde sig för att det fick vara nog. Nu stressar han inte mer.

– Hinner jag inte göra det i dag så kan jag ta det i morgon. Jag har inte betalt för att stressa. Den dagen min arbetsgivare betalar mig för att stressa så byter jag jobb.

Planera rätt i stället, är Mattias Welles melodi.

Underbemannade terminaler

Lastbilschaufför Dick Mattson. Foto: Justina Öster

Dick Mattsson från Skultorp i Skövde kommun har också många år i yrket.

– Nio döda är för mycket, man ska inte behöva dö på jobbet. Så bråttom kan det aldrig vara. Säkerheten är a och o, den ska det aldrig tummas på och alla ska ha rätt utbildning, säger han.

Någon allvarlig olycka i jobbet har Dick inte varit med om, men ett tillbud – när han som hetsig 25-åring ramlade av en stege. Trafikmiljön beskriver han som ett ständigt jagande.

– Det är dåligt bemannat och sölas på terminalerna och sen ska det tas igen på vägen, men det är vår arbetsmiljö de genar på när kunderna ska ha sina grejer!

Även Dick pekar på problemet med många underentreprenörer inom bygg- och transportbranschen, där den som kommer sist i kedjan bara får småsmulor och arbetarna dålig arbetsmiljö.

– Men det får aldrig vara så att arbetare ska betala med sina liv, säger Dick Mattsson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Chefer jag minns

Davids krönika. Vad är en bra chef? Eller snarare, hur är en bra chef? Personer i chefsposition är naturligtvis bara vanliga människor, som dock av någon anledning fått en lite speciell roll i livet.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.