Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga
Close
Arkivbild. En grupp väktare på Securitas har anmält sin arbetsgivare för brott mot GDPR efter att ha blivit filmade i rondbilarna.
Close

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Gustaf Järsberg, arbetsmiljö-ombudsman på Transport. Foto: Justina Öster

Så sammanfattar Transportarbetareförbundets centrala arbetsmiljöombudsman Gustaf Järsberg tiden med dataskyddsförordningen (GDPR), som härstammar från ett EU-direktiv.

– Fack och arbetsgivare hamnar i återkommande diskussioner om vad uppgifterna man får fram ska användas till. Vi vill skriva in att ändamålsglidning inte ska förekomma, så att arbetsgivare inte börjar plocka ut och sammanställa uppgifter om anställda som ligger utanför det ursprungliga syftet.

Gustaf Järsberg anser att reglerna i GDPR som ska skydda vår personliga integritet generellt är bra, sett utifrån fackets och enskilda individers intressen. Men att Sverige valde att inte implementera möjligheten för fackliga organisationer att göra anmälningar om brott mot lagen till IMY är en stor nackdel, anser han.

Varje medlem fick göra egen anmälan till IMY

Det blev aktuellt när en rad väktare inom Securitas anmälde sin arbetsgivare för att de blev filmade i rondbilarna under körning. Facket kunde då inte göra någon gruppanmälan utan varje medlem fick göra en egen, personlig. IMY startade en granskning av om bevakningsbolaget begått brott mot GDPR den 4 juni i år. Men har fortfarande inte fattat beslut om eventuella åtgärder som exempelvis skadestånd eller sanktionsavgift.  Transportarbetaren har under en längre tid försökt få svar på när IMY kan ge besked i frågan, men inte fått besked.

– Det är ett pågående ärende och då kan vi inte säga något, säger pressansvariga Örjan Rodhe.

Att organisationer inte har egen förhandlingsrätt gör att facket inte kan driva medlemmarnas sak, förklarar Transports Gustaf Järsberg.

– Däremot kan medlemmarna lämna över rätten att företräda dem vid förhandlingar med arbetsgivaren.

Vad innebär det?

– Att IMY kan kontakta en arbetsgivare och säga att en anställd har klagat på dig. Du blir uthängd som enskild person i stället för att facket tar smällen. Den roll vi traditionellt har, säger Gustaf Järsberg.

Frankrike, Tyskland Polen och Nederländerna är exempel på länder där organisationer kan göra anmälningar och driva personers sak, berättar han.

– Sverige borde implementera den rätten. Men det kan finnas hopp. 2022 kom det en dom mot Facebook på Irland. Den innebar att om det finns nationell lagstiftning som gör att organisationer har möjlighet att åberopa GDPR, kan de göra det, fast det inte är implementerat. Kanske svensk fackförenings särställning som part på arbetsmarknaden gör att vi kan företräda medlemmarna, trots allt? Men vad jag vet så har det inte prövats rättsligt än.

”GDPR skyddar inte de anställda”

Regionala skyddsombudet Anders Palmqvist, Malmöavdelningen
Anders Palmqvist, regionalt skyddsombud Malmöavdelning 12. Foto: Justina Öster

Anders Palmqvist är regionalt skyddsombud på Transports Malmöavdelning. Tillsammans med regionala skyddsombudet Bert Johansson på samma avdelning har han skrivit en kritisk debattartikel om att GDPR inte skyddar de anställda. Ombuden hänvisar till att företag inom Transports branscher ofta använder sig av kameror, gps och skannrar ”som registrerar vad de anställda gör. Många arbetsgivare vill även veta om de anställda har anlag för sjukdomar, en riskkonsumtion av alkohol, spelproblem eller dålig ekonomi.”

Palmqvist och Johansson upplever en trend där företag hänvisar till säkerheten även i branscher utan verksamhet inom den kategorin. ”Säkerhet är ett modeord som man använder för att få mer insyn och kontroll över de anställdas liv.” Skyddsombuden betonar att medarbetare ska ha ett skydd så att deras personuppgifter hanteras korrekt, enligt GDPR, och att ”känsliga personuppgifter ska ha ett förstärkt skydd”.

Anders Palmqvist lyfter också kravet på samtycke från anställda.

– Det händer att arbetsgivare redan från början vill att en nyanställd skriver under ett formulär där hen godkänner både det ena och det andra. Vilka törs säga nej till det? Men man kan inte ha ett generellt samtycke utan bara ge det från fall till fall. Vi kämpar hela tiden mot att arbetsgivare utnyttjar att anställda ofta är så dåligt insatta i lagstiftningen, säger han.

”Fack och enskilda blir bortmanövrerade”

Att vi i Sverige ålägger anställda att själva våga gå på eller gå emot sin arbetsgivare, anser han vara helt felaktigt.

– Jag upplever att man här riggat systemet för att både facket och enskilda personer ska bli bortmanövrerade, så att det inte ska bli så många anmälningar. IMY har heller inte de resurser som krävs för att systemet ska fungera.

När företag lägger fram nya alkohol- och drogrutiner kan Transport ha en rad invändningar för att skydda personalens personliga integritet enligt lagstiftningen. Men med nuvarande system kan bolagen bara strunta i fackets synpunkter, menar Anders Palmqvist.

– Och det ska mycket till innan anställda går ihop och anmäler sitt företag, som i fallet med Securitas kameraövervakning i rondbilarna. Men betydligt många fler anmälningar borde göras.

”Dåliga kunskaper om GDPR bland företagen”

Även bland företagen brister det i kunskaperna om GDPR och vad som är tillåtet, anser Anders Palmqvist.

– Bolagen hävdar ofta att de följer GDPR, fast de inte alls gör det. När de inför olika typer av datorsystem anlitar de också andra företag som inte heller följer GDPR. Så kontrollen av att lagen efterlevs fungerar inte och företagen kommer undan.

– Att företag ska anmäla sig själva om de bryter mot lagstiftningen är ytterligare en märklig sak. Vilken annan lag funkar så?

Företag ska innan nya system införs tydligt kunna redogöra för varför de vill övervaka eller registrera sina anställda och vad syftet är, påpekar Anders Palmqvist.

– Kan de inte det så faller saken. Nästa fråga är: Har de först prövat någon annan metod som är mindre integritetskränkande? Nu köper företag in system där de får in mycket mer information än de egentligen behöver, enligt sitt ursprungliga syfte. Det blir en glidning som kan vara svår att komma åt.

Miljöföretag vill ha uppgifter om nyanställdas ekonomi

Anders Palmqvist ger ett exempel på ett miljöföretag som vid nyanställning nu vill hämta in uppgifter om de anställdas ekonomi.

– Vad är syftet med det? Arbetar man på en bank och hanterar stora belopp kan det ju vara motiverat att kolla att en person inte har stora skulder. Men varför ska bolaget veta det för en miljöarbetare?

– Det har blivit en sådan hysteri, allt ska kontrolleras. Så jag blir inte förvånad över någonting längre. Fortsätter det så här så kan framtidens övervakning av anställda bli en mardröm, varnar Anders Palmqvist.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Peter Jansson:
    4 december, 2025

    Det är bara att inse att alla i samhället kommer att bli allt mer övervakade och sedan kan vi tycka vad vi vill om det, men så ser utvecklingen ut.

  2. Ulf Karlander:
    4 december, 2025

    Kan bara hålla med om vad som står i artikeln. Skrämmande utveckling sedan GDPR infördes det som skulle skydda individen har blivit tvärtom.

Lästips:

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Insänt logga

GDPR skyddar inte de anställda

Insändare. Det finns otaliga tekniska system med förmåga att hålla koll på de anställda som övervakar vad de gör eller inte gör under sin arbetstid. I våra branscher använder man sig ofta av kameror, gps och skannrar som registrerar vad de anställda gör.

Ståplatta på sopbil. Foto: Privat

Skyddsombud vill stoppa farliga ståplattor

Miljö. Ståplattorna bakpå sopbilarna är livsfarliga och måste bort innan ännu ett dödsfall eller en allvarlig olycka inträffar, anser skyddsombudet Manuel Gomez i Halmstad. Nu har han vänt sig till Arbetsmiljöverket för att få stöd.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.