Ibland frågar ungdomar Per Svedberg om han har något vapen, som en elpistol? ”Nej, jag har något värre säger jag och pekar på min mun. Mitt bästa verktyg är truten.”
Close
Ibland frågar ungdomar Per Svedberg om han har något vapen, som en elpistol? ”Nej, jag har något värre säger jag och pekar på min mun. Mitt bästa verktyg är truten.”
Close
Jag & jobbet

”Alla människor behöver respekt”

Bevakning. Per Svedberg blev väktare för att han inte ville jobba med människor. Men upptäckte att just det är själva kärnan i jobbet. Han försöker alltid se människan, bortom deras ibland bråkiga, stökiga beteende.

– En människa är en människa, oavsett var han eller hon befinner sig på samhällsstegen.

Så säger Per Svedberg när han kommer ut från Fyren, en av tre gallerior i centrala Hudiksvall där han ronderar till fots, när han inte kör bil. Det är sommar och lugnt, solen strålar.

Försöker skapa kontakt

– Ofta träffar jag ju folk när det är lite stökigt och någon larmat från exempelvis en butik. Jag brukar fråga hur de jag möter mår och har det, försöker skapa kontakt och visar alltid respekt. Fast inte för deras beteende så klart.

Under åren har Per lärt känna flertalet av ”snedseglarna” som håller till inne i stan för att köpa och sälja knark eller dricka ihop. Dyker ett nytt ansikte upp går han fram och hälsar. Reagerar nykomlingen negativt brukar de andra säga att ”Svedberg är schyst”.

Batongen har Per inte med sig, om det inte står uttryckligen i ett larm att någon är knivbeväpnad och att han ska ha den med. Använt den har Per aldrig gjort. Fast flera allvarliga knivdåd inträffat under senare tid, en del med dödlig utgång. Visst. Per håller med om att han har en annan arbetssituation än väktare i större städer med mer folk, grövre våld och allvarlig gängbrottslighet.

Bemötande

Men han håller ändå fast vid sitt koncept att försöka bygga en relation med den han möter.

– Då behöver man inte sätta på sig knivhandskar, använda batong, skrika eller leda ut personer. De går själva. Såvida de inte är tokfulla, förstås. Branschen borde ha en särskild kurs i bemötande. Min grundsyn är att människor är goda.

Det förmedlar Per när han håller kurser i arbetsmiljö i arbetsmarknadsparternas utbildningsnämnd, Bya, eller handleder färska väktare. Dagens handledning under första praktiken (”pytten”) är alldeles för kort. Den borde fortsätta under hela praktiken, anser Per. Plus att handledarna ska få betalt.

– Som det är nu kan väktare få rycka ut ensamma på sitt första larm.

Psykosocial arbetsmiljö

Per tycker att det talas alldeles för lite om den psykosociala arbetsmiljön i branschen, fast det borde vara prio ett.

– Mår du illa i själen är det ingen som ser det, då kan det gå så långt att människor blir sjuka på riktigt. Men vi ska inte ha någon machokultur, inte vara stålmän eller stålkvinnor. Vi måste prata om saker som händer, som: ”Tänk om jag fått den där kniven i mig”.

Alla behöver ventilera obehagliga händelser med sin chef. Att skicka ut en medarbetarenkät en gång om året utan insatser räcker inte.

Fackligt engagerad

De långa tolvtimmarspassen blir jobbigare i takt med att han blir äldre. De borde kortas i takt med stigande ålder, menar Per. Liksom att arbetet varannan helg inskränker på både fritid och umgänge. Ändå är Per Svedberg fackligt engagerad.

– Vill branschen ha väktare som gör ett bra jobb så måste man behandla oss som människor. Bry sig om och ge feedback. Själv är jag mycket stolt över att vara väktare.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Väktarprofil dömd till fängelse för grov misshandel

Bevakning. En väktare i norra Sverige har dömts till 1 år och 9 månaders fängelse för grov misshandel.

Ulf Sundqvist tar gärna med sig systemkameran ut på promenad. ”Skapandet är roligt, att man ser mönster i omgivningen. De dyker upp för en”, säger han.

”Skyddsombud är roligaste uppdraget”

Bensinstation. Skövdesonen Ulf Sundqvist utbildade sig till bilmekaniker. Men lumpen förde honom till Stockholm, där han träffade sin Ann och fick jobb på bensinmack. Därifrån var klivet inte långt till Transport – och mormors bransch. Hon drev åkeri och fostrade sju barn.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

ArbetsLIV
Många lastbilschaufförer säger: Jag vet aldrig när jag kommer hem och så var det för mig också tidigare. Fast på ett litet åkeri var det inga problem med barnen, åkaren hade själv småbarn, säger Fredrik Lindby.

Fredrik vill vara chaufför OCH pappa

Livspusslet. – Kan inte kärringen hämta barnen? Det är den vanligaste frågan distributionsföraren Fredrik Lindby fått på sina lastbilsjobb. Han vill gärna veta när han kommer hem på kvällarna och inte missa barnens uppväxt.

Månadens medlem
Ulf Sundqvist tar gärna med sig systemkameran ut på promenad. ”Skapandet är roligt, att man ser mönster i omgivningen. De dyker upp för en”, säger han.

”Skyddsombud är roligaste uppdraget”

Bensinstation. Skövdesonen Ulf Sundqvist utbildade sig till bilmekaniker. Men lumpen förde honom till Stockholm, där han träffade sin Ann och fick jobb på bensinmack. Därifrån var klivet inte långt till Transport – och mormors bransch. Hon drev åkeri och fostrade sju barn.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.