Ibland frågar ungdomar Per Svedberg om han har något vapen, som en elpistol? ”Nej, jag har något värre säger jag och pekar på min mun. Mitt bästa verktyg är truten.”
Close
Ibland frågar ungdomar Per Svedberg om han har något vapen, som en elpistol? ”Nej, jag har något värre säger jag och pekar på min mun. Mitt bästa verktyg är truten.”
Close
Jag & jobbet

”Alla människor behöver respekt”

Bevakning. Per Svedberg blev väktare för att han inte ville jobba med människor. Men upptäckte att just det är själva kärnan i jobbet. Han försöker alltid se människan, bortom deras ibland bråkiga, stökiga beteende.

– En människa är en människa, oavsett var han eller hon befinner sig på samhällsstegen.

Så säger Per Svedberg när han kommer ut från Fyren, en av tre gallerior i centrala Hudiksvall där han ronderar till fots, när han inte kör bil. Det är sommar och lugnt, solen strålar.

Försöker skapa kontakt

– Ofta träffar jag ju folk när det är lite stökigt och någon larmat från exempelvis en butik. Jag brukar fråga hur de jag möter mår och har det, försöker skapa kontakt och visar alltid respekt. Fast inte för deras beteende så klart.

Under åren har Per lärt känna flertalet av ”snedseglarna” som håller till inne i stan för att köpa och sälja knark eller dricka ihop. Dyker ett nytt ansikte upp går han fram och hälsar. Reagerar nykomlingen negativt brukar de andra säga att ”Svedberg är schyst”.

Batongen har Per inte med sig, om det inte står uttryckligen i ett larm att någon är knivbeväpnad och att han ska ha den med. Använt den har Per aldrig gjort. Fast flera allvarliga knivdåd inträffat under senare tid, en del med dödlig utgång. Visst. Per håller med om att han har en annan arbetssituation än väktare i större städer med mer folk, grövre våld och allvarlig gängbrottslighet.

Bemötande

Men han håller ändå fast vid sitt koncept att försöka bygga en relation med den han möter.

– Då behöver man inte sätta på sig knivhandskar, använda batong, skrika eller leda ut personer. De går själva. Såvida de inte är tokfulla, förstås. Branschen borde ha en särskild kurs i bemötande. Min grundsyn är att människor är goda.

Det förmedlar Per när han håller kurser i arbetsmiljö i arbetsmarknadsparternas utbildningsnämnd, Bya, eller handleder färska väktare. Dagens handledning under första praktiken (”pytten”) är alldeles för kort. Den borde fortsätta under hela praktiken, anser Per. Plus att handledarna ska få betalt.

– Som det är nu kan väktare få rycka ut ensamma på sitt första larm.

Psykosocial arbetsmiljö

Per tycker att det talas alldeles för lite om den psykosociala arbetsmiljön i branschen, fast det borde vara prio ett.

– Mår du illa i själen är det ingen som ser det, då kan det gå så långt att människor blir sjuka på riktigt. Men vi ska inte ha någon machokultur, inte vara stålmän eller stålkvinnor. Vi måste prata om saker som händer, som: ”Tänk om jag fått den där kniven i mig”.

Alla behöver ventilera obehagliga händelser med sin chef. Att skicka ut en medarbetarenkät en gång om året utan insatser räcker inte.

Fackligt engagerad

De långa tolvtimmarspassen blir jobbigare i takt med att han blir äldre. De borde kortas i takt med stigande ålder, menar Per. Liksom att arbetet varannan helg inskränker på både fritid och umgänge. Ändå är Per Svedberg fackligt engagerad.

– Vill branschen ha väktare som gör ett bra jobb så måste man behandla oss som människor. Bry sig om och ge feedback. Själv är jag mycket stolt över att vara väktare.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Ordförande Christopher Vuori och ledamot Sanna Eklund, som också jobbar halvtid som ordförande i Transports avdelning 11, Gävle. Foto: Justina Öster

”Samtal är vårt starkaste verktyg”

Bevakning. Organisering och samtal med kollegorna som är utspridda på arbetsplatser runt om i Gävleborgs län. Att skapa en förståelse för vad facket är och gör. Det är grundbulten i den lokala Securitasklubbens arbete.

Frida Bergström jobbar som miljöarbetare på Eskilstuna Strängnäs Energi och Miljö.

Ett lyft att byta från vårdjobb till miljöarbete

Mötet. Frida Bergström är fjärde generationens miljöarbetare och fackligt skyddsombud. På vinterhalvåret kombinerar hon arbetsmiljöarbetet med att hoppa in där det behövs, på sommaren kör hon en specialbyggd kärltvättsbil.

Transportarbetarens logga

”Skyddsombuden ska utses av fackförbunden”

Arbetsmiljö. Svenskt Näringsliv kritiserar Arbetsmiljöverkets rapport om skyddsombud. Men Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig är nöjd med att myndigheten, som han säger, ”skött sitt uppdrag” och slagit fast att arbetsmiljölagen gäller och att skyddsombud ska utses av facket.

Rattfylla bakom allt fler indragna körkort

Trafiksäkerhet. Nära 20 000 körkort återkallades det första halvåret. Medan trafikbrotten som orsak minskar fortsätter återkallelser på grund av rattfylleri och drograttfylleri att öka.

Sopbil fast i slukhål

Arbetsolycka. Plötsligt rasade vägen – föraren hann inte reagera och sopbilen körde ned och fastnade i slukhålet i ett bostadsområde i Jönköping. Ingen ska ha skadats fysiskt i olyckan.

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

M: Sverige riskerar missa säkerhetsmål

Trafikpolitik. Målet att halvera antalet dödsolyckor i vägtrafiken ser ut att misslyckas. Riksförbundet M, tidigare Motormännen, larmar nu om att takten för att öka säkerheten är för långsam och att farliga vägavsnitt lämnas utan åtgärd.

Semester fortfarande klassfråga

Rapport. Skillnaderna är stora mellan arbetare och tjänstemän när det gäller möjlighet till semesterresor, fritidsaktiviteter och nöjen. Och klyftan har ökat över tid, visar LO:s kartläggning.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Månadens klubb
Ordförande Christopher Vuori och ledamot Sanna Eklund, som också jobbar halvtid som ordförande i Transports avdelning 11, Gävle. Foto: Justina Öster

”Samtal är vårt starkaste verktyg”

Bevakning. Organisering och samtal med kollegorna som är utspridda på arbetsplatser runt om i Gävleborgs län. Att skapa en förståelse för vad facket är och gör. Det är grundbulten i den lokala Securitasklubbens arbete.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.