Ådalen. Demonstrationståget på väg mot Lunde, 14 maj 1931.
Close
Demonstrationståget, strax innan det nådde färjeläget i Lunde. Några minuter senare låg fem människor döda och lika många sårade.
Close

90 år sedan militär sköt ihjäl arbetare i Ådalen

Ådalen 1931. I dag, den 14 maj 2021, är det exakt 90 år sedan skotten i Ådalen, då inkallad militär sköt ihjäl fem arbetare. Fyra av dem gick i ett demonstrationståg mot lönesänkningar och strejkbryteri. Transport hade en nyckelroll i tragedin som blivit en av de mest omtalade i modern svensk historia.

Händelserna i Ådalen 1931 har skildrats i romaner, på film och i avhandlingar.

Upprinnelsen kom när fabriksägarna sänkte lönerna vid Marmaverkens massafabrik i Hälsingland. Arbetarna svarade med att lägga ner arbetet. Vid en rad bruk och sågverk i Ådalen gick man ut i sympatistrejk.

Arbetsgivarna gjorde som man brukade, tog in strejkbrytare som skulle utföra det blockerade arbetet – bland annat lastning av pappersmassa i Wallviks hamn. Protesterna blev massiva. Arbetsgivareföreningen, SAF, hade bildat en särskild kommitté som fått i uppdrag att skaffa fram strejkbrytare. Även på arbetsgivarsidan höjdes röster för att inte använda dem, på grund av det spända läget.

Vädjan hörsammades inte. Nya strejkbrytare skickades till Härnösand och vidare till Lunde i Ådalen.

Deras ankomst väckte enorm vrede. Arbetarna som lagt ner arbetet tågade till Sandvikens massafabrik och avbröt lastningen av ångaren Milos. Flera strejkbrytare lyftes bokstavligen iland med hjälp av en kran.

Ådalen 1931. Strejkbrytare hissas upp ur lastrummet på fartyget Milos.
Strejkbrytare hissas upp ur lastrummet på fartyget Milos.

Tumultet ledde till att polis och militärtrupper skickades till Lunde. Soldaterna var inte värnpliktiga, eftersom risken ansågs för stor att de skulle solidarisera sig med de strejkande. I ställdes skickades yrkesmilitärer.

Torsdagen den 14 maj kallade Transports stuveriavdelning till möte i Folkets hus. Uppåt 4 000 arbetare kom och mötet fick flyttas till Folkets park.

Innan mötet var avslutat började folk spontant forma ett demonstrationståg som tågade i väg mot hamnen i Lunde.

Vid färjeläget väntade militärer beväpnade med pistoler, gevär och kulspruta.

När tåget kom fram uppstod tumult och en sergeant föll av hästen.

De första pistolskotten avlossades. Tre arbetare träffades och skadades.

Demonstrationståget var omkring två kilometer långt och längre bak uppfattade man troligen inte skotten. Tåget fortsatte framåt och kaptenen gav då kommando om eldgivning.

Demonstranternas blåsorkester spelade alltjämt när yrkesmilitärerna öppnade eld med gevär och kulspruta. Enligt uppgift sköt militärerna först i marken framför arbetarna. Men när tåget ändå inte stannade sköt man direkt mot demonstranterna.

Fem arbetare dog. En av dem var en åskådare, en kvinna som träffades av ett direktskott från kulsprutan. Militären hade inte nöjt sig med att skjuta mot folkmassan, utan också mot husen längs vägen. Ytterligare fem demonstranter skadades i kulregnet.

Landshövdingen hade tidigare fått avslag på sin begäran att skicka bort strejkbrytarna. Nu, efter dödsskjutningarna, beslutade länsstyrelsen till sist att sända i väg dem.

Myndigheterna fick dock stora problem med att hitta någon som var villig att transportera ut strejkbrytarna på ”öppet vatten”. Till slut rekvirerades en jagare som i hemlighet tog dem direkt till Stockholm.

Efter dödsskjutningarna följde månader av debatt i tidningarna. På alla håll i landet ordnades protestmöten. Regeringen tillsatte en undersökningskommission.

Tragedin följdes också av en lång rad häktningar och gripanden. Flera arbetare åtalades för misshandel av strejkbrytare. Den ansågs ha skett dagen innan demonstrationståget, då lastningen av ångaren Milos avbröts.

Kaptenen som beordrat eldgivningen dömdes först till tio dagars ”vaktarrest utan bevakning”. Han friades senare helt, en åtgärd som ledde till nya protester.

Fyra av dödsoffren fick en gemensam grav vid Gudmundrå kyrka. På gravstenen står det:

Här vilar
en svensk arbetare.
Stupad i fredstid.
Vapenlös, värnlös.
Arkebuserad
av okända kulor.
Brottet var hunger.
Glöm honom aldrig.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Bertil Folke:
    15 maj, 2021

    Jag kommer ihåg, min morfar berättade om Ådalen med ilska i rösten och gråten i halsen.

Lästips:

Transportarbetarens logga

Fortsatta strejker i Frankrike

Internationellt. 18 september: Omkring 800 000 människor beräknas delta i protester runt om i Frankrike mot planerade budgetnedskärningar. Transportarbetare, lärare och vårdpersonal har gått ut i strejk.

Tommy Sundvall framför Frendomacken i Lunde. Foto: John Antonsson

Tommy tecknar bok om macken

Mötet. Han har fått Aftonbladets litteraturpris för sina vänstersatiriska serieböcker om det moderna arbetslivet. Nu jobbar Tommy Sundvall på en bok om macken i Lunde, Kramfors.

David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Den läsande arbetaren

Davids krönika. Nästan varje år sedan början av 2000-talet har jag varit med i det årliga seminariet Boken på arbetsplatsen. Det arrangeras av ABF och flera fackförbund, däribland Transport, och handlar om arbetsplatsbiblioteken i landet.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.