5 tycker till om förarbristen

Förarbristen

Enkät. Hur lockar man fler till chaufförsyrket? Transportarbetaren har frågat fem yrkesförare.

Pernille Lorenz, lastbilsförare, Stockholm. Foto: Justina Öster
Foto: Justina Öster

Pernille Lorenz, lastbilsförare, Stockholm:

– Jag jobbade som färdtjänstförare innan. Ser man till taxi så ta bort provisionslönen och inför månadslön! Högre lön är aldrig fel. Att köra distribution är jättestressigt, planera för mindre stress.

 

 

 

 Mattias Welle, lotschaufför, Örkelljunga. Foto: Privat
Foto: Privat

Mattias Welle, lotschaufför, Örkelljunga:

– Alla vill ju ha mer lön och schysta villkor enligt avtal är viktigt. Höjt friskvårdsbidrag och högre matersättning. Flexibla arbetstider, så att mammor och pappor med småbarn kan jobba långa arbetsdagar varannan vecka. Få bort stressen i åkeribranschen.

 

 

Pernilla Lagerholm Sköld, färdtjänstförare, Örebro. Foto: Justina Öster
Foto: Justina Öster

Pernilla Lagerholm Sköld, färdtjänstförare, Örebro:

– Höjd lön! Ett par tusenlappar till skulle inte skada, särskilt för oss som kör serviceresor. Stressen behöver minska, är så himla minuten-anpassat. Fast man vill ge god service känns det alltid som om man ligger lite efter. Det skapar ett stort stresspåslag.

 

 

Sven-Åke Österberg, färdtjänstchaufför, Vetlanda. Foto: Lilly Hallberg
Foto: Lilly Hallberg

Sven-Åke Österberg, färdtjänstchaufför, Vetlanda:

– Löner och ob-ersättningar måste upp, framför allt inom färdtjänsten. Bättre arbetsmiljö, särskilt psykosocial! Stressigt i framför allt storstäderna. Systematiska förebyggande arbetsmiljöarbetet måste förbättras. Inte bara se till låga kostnader vid upphandlingar.

 

 

Jan ”Kirre” Kirkhaug, lotschaufför, Borlänge. Foto: Justina Öster
Foto: Justina Öster

Jan ”Kirre” Kirkhaug, lotschaufför, Borlänge:

– Höjd lön, samtidigt går ju dieselpriset upp. Fraktpriserna måste upp! Bästa skolan för att lära sig jobbet är distribution, men många hoppar av redan efter kort tid för att det är så stressigt. Mer familjeanpassade arbetstider. I dag vet du när du börjar men aldrig när du slutar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Senad Gutic Åkare:
    30 september, 2022

    Jag tycker om att allt hänger på upphandlingar.
    Så länge jag vet,vinner man en upphandling som är dåligt betalat då minskar man på allt annat sedan.
    Därför förarna slutar och vill inte jobba för små summor.

Lästips:

Så ska servicetrafik på villovägar stoppas

Upphandlingar. I pengar handlar det om chaufförer som blivit blåsta på tusentals kronor varje månad. I arbetet handlar det om stress, arbete på ”raster” och fordon med stora brister. Både fack och förare hoppas nu att ett pilotfall ska visa Nilsbuss att bolaget måste göra om – och rätt betala sina skulder till förarna för utfört arbete.

Så här tre år efteråt är den gamla konflikten om Icas mattransporter på Tommy Nordberghs åkeri överspelad och tillhör det förflutna. ”Nu jobbar vi med andra saker. Det har blivit mycket bättre, säger chauffören och skyddsombudet Kenneth Fransson.

Krisen på Tommy Nordberghs åkeri ledde framåt

Arbetsmiljö. Hösten 2019 hamnade två skyddsombud på Tommy Nordberghs åkeri i en konflikt med ­arbetsgivaren när de tog strid för säkerhet och bättre arbetsmiljö på ­bilar med dubbla lastplan. Tre år senare är bilarna fortfarande i bruk, men stämningen en helt annan.

Så gör företagen vid arbetstoppar

Enkät. Transportarbetaren kontaktade ett flertal transportföretag som levererar varor från e-handeln med frågeställningen: Nu närmar sig Black Friday, Cybermåndag och därefter julhandeln. Hur gör ni för att säkerställa goda arbetsförhållanden vid arbetstopparna?

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Den socialdemokratiske utlandschauffören

Politik. Han är som de flesta av oss som kör tradare, ett ego. Men med blick för jobbet och känsla för kamraterna. Kunnig om smitvägarna när det blivit stopp på Autobahn och allt annat som hör vägarna till. Som de bästa Raststättena och var det går att övernatta ostört på parkeringar som inte är alltför ansatta av rånare.

Det är rörigt på mitt skrivbord

Politik. Ett gammalt skämt: ”Den som har det rörigt på sitt skrivbord är ofta lika rörig inuti huvudet!” Svaret: ”Hur ser det då ut i huvudet på den som har ett tomt skrivbord?” Själv har jag inte bara ett rörigt skrivbord. Det är som om ett korsdrag blåst igenom huset och skapat ett fullständigt kaos – och på motsvarande sätt känns det inuti skallen.

Papporna, sönerna, våldet

Segregation. Valrörelsen är tack och lov över. Ett slags mästerskap i floskler från högern och med idéer som ingen någonsin kommer, eller ens vill, genomföra. Mycket handlade om ”Orten” alltså de ”särskilt utsatta” områdena i Sverige. För dem förespråkade de blåbruna partierna alltifrån språktester för tvååringar till militära insatser mot gängbrottsligheten.

Jag råkade säga något om privilegier

Krönika. Det finns en bok jag ständigt återvänder till när jag vill få bekräftelse eller hämta argument och det är Anneli Jordahls bok Klass – är du fin nog? Nästa år firar den 20 år men den är minst lika aktuell i dag som när den släpptes. Då, 2003, talade ingen om klass, men tack vare Jordahls bok kom klass upp på tapeten igen.

Se lönen som en investering

Insändare. Vi måste sluta bokföra arbetstagares löner som en "kostnad" på företagens balansräkningar, då kostnader är något väldigt negativt för ett vinstdrivande företag.

Det är dags att säga ifrån nu!

Ordförandeord. Hej Transportare! Som ni säkert både läst och hört i diverse media och nyhetsrapportering den senaste tiden så har jag som enda ledamot av fjorton i LO-styrelsen sagt nej till den så kallade siffersatta LO-samordningen.

Är vallöften önskningar?

Ledare. En regering är bildad och vallöftena från den blåbruna högerregeringen bryts ett efter ett. Det som sas innan valet gäller visst inte efter. Eller hur var det Liberalernas partiledare Johan Pehrson sa? Verkligheten gör det också svårt att hålla vallöften. Med andra ord var det planerade lögner från Jimmie Åkessons nya polare.

Min mammas mat

Krönika. När jag var barn bodde jag och min tyska mamma i en liten by där alla, utom mamma, var ”inrikes födda”. Vi var annorlunda. Mamma bakade tyskt surdegsbröd och vanliga pålägg på smörgåsen var smör, Teewurst och skinka från Schwarzwald. De kvällar hon inte jobbade åt vi Abendbrot.

Arbetarna har halkat efter

Ledare. Apropå vår artikel ”Så mycket mindre är din lön värd”. Jag kan inte förstå varför avtalen förlängdes med sju månader under corona men att hyresförhandlingarna ändå gick bra att hålla.

Gör om, gör rätt Värmlandstrafik!

Debatt. Grattis Värmlandstrafik! Återigen har ni gjort en misslyckad upphandling, precis som förra gången ni upphandlade servicetrafiken i länet. Och hur slutade det? Jo, man fick bryta kontraktet med den ”seriöse” åkaren AB Trendtaxi efter att de mist sitt trafiktillstånd.

Det är inte bara årstiden som är mörk

Ordförandeord. Kamrater, nu är det dags att kavla upp ärmarna och ta den fackliga kampen. När jag skriver det här är förbundet mitt emellan två stora sammandragningar med avtalsråden för våra största avtal.

Lönerna i taxi – en ren katastrof!

Debatt. Taxibranschen står i dag inför en tuff utmaning, att säkerställa det akuta personalbehovet här och nu samt göra yrket attraktivt för framtiden.

Våra villkor är inte till salu!

Debatt. Vi i Transport kan inte acceptera att vår arbetsmiljö eller våra arbetsvillkor är den del som nedprioriteras i jakten på att gå med vinst. Detta är tyvärr en del av att lägsta pris har fått högsta prioritet i de flesta upphandlingar.

Vi är alla människor

Debatt. För inte så länge sen så råkade ett matbud ut för att personer kastade sten på hen vid Triangeln i Malmö och matbudet fick uppsöka sjukhus för sina skador. När vi träffar matbud i Malmö så berättar de att hot, våld, rån och kränkningar från allmänheten blivit en del av deras arbetsvardag.

Den politiska debatten – för en chaufför

Debatt. Vi löntagare säljer vår tid, vi äger inget åkeri eller bevakningsföretag, vi är i direkt beroendeställning till chefen och chefens kunder. Chefen och kunderna slutar aldrig att hitta nya sätt att tjäna en krona mer, och vi löntagare måste hela tiden anpassa oss.