5 tycker till om förarbristen

Förarbristen

Enkät. Hur lockar man fler till chaufförsyrket? Transportarbetaren har frågat fem yrkesförare.

Pernille Lorenz, lastbilsförare, Stockholm. Foto: Justina Öster
Foto: Justina Öster

Pernille Lorenz, lastbilsförare, Stockholm:

– Jag jobbade som färdtjänstförare innan. Ser man till taxi så ta bort provisionslönen och inför månadslön! Högre lön är aldrig fel. Att köra distribution är jättestressigt, planera för mindre stress.

 

 

 

 Mattias Welle, lotschaufför, Örkelljunga. Foto: Privat
Foto: Privat

Mattias Welle, lotschaufför, Örkelljunga:

– Alla vill ju ha mer lön och schysta villkor enligt avtal är viktigt. Höjt friskvårdsbidrag och högre matersättning. Flexibla arbetstider, så att mammor och pappor med småbarn kan jobba långa arbetsdagar varannan vecka. Få bort stressen i åkeribranschen.

 

 

Pernilla Lagerholm Sköld, färdtjänstförare, Örebro. Foto: Justina Öster
Foto: Justina Öster

Pernilla Lagerholm Sköld, färdtjänstförare, Örebro:

– Höjd lön! Ett par tusenlappar till skulle inte skada, särskilt för oss som kör serviceresor. Stressen behöver minska, är så himla minuten-anpassat. Fast man vill ge god service känns det alltid som om man ligger lite efter. Det skapar ett stort stresspåslag.

 

 

Sven-Åke Österberg, färdtjänstchaufför, Vetlanda. Foto: Lilly Hallberg
Foto: Lilly Hallberg

Sven-Åke Österberg, färdtjänstchaufför, Vetlanda:

– Löner och ob-ersättningar måste upp, framför allt inom färdtjänsten. Bättre arbetsmiljö, särskilt psykosocial! Stressigt i framför allt storstäderna. Systematiska förebyggande arbetsmiljöarbetet måste förbättras. Inte bara se till låga kostnader vid upphandlingar.

 

 

Jan ”Kirre” Kirkhaug, lotschaufför, Borlänge. Foto: Justina Öster
Foto: Justina Öster

Jan ”Kirre” Kirkhaug, lotschaufför, Borlänge:

– Höjd lön, samtidigt går ju dieselpriset upp. Fraktpriserna måste upp! Bästa skolan för att lära sig jobbet är distribution, men många hoppar av redan efter kort tid för att det är så stressigt. Mer familjeanpassade arbetstider. I dag vet du när du börjar men aldrig när du slutar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Senad Gutic Åkare:
    30 september, 2022

    Jag tycker om att allt hänger på upphandlingar.
    Så länge jag vet,vinner man en upphandling som är dåligt betalat då minskar man på allt annat sedan.
    Därför förarna slutar och vill inte jobba för små summor.

Lästips:

Usel väghållning hotar knäcka yrkesförare

Vägtrafik. Växlande väderlek har lett till ovanligt många potthål och isiga vägar i år. Trafikverket varnar nu för att bilar kan skadas. Men inte bara fordon går sönder – vägstandarden knäcker yrkeschaufförer.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Åkerier varnar: För få p-platser

Åkeri. Det finns för få parkerings- och omkopplingsplatser för den tunga godstrafiken. Det anser 93 procent av de företag som svarat på en enkätundersökning från Sveriges Åkeriföretag.

Vackert på fikarasten. Men halt på vägarna. Bilden tagen från sopbilens hytt, mellan Sten och Virshult, norr om Halmstad.

2024 började med iskyla och snösmocka

Arbetsmiljö. Snö, kyla, halka, blåst – olyckor, inställd trafik, avstängda vägar. I mitten av januari drog årets andra köldvåg in över landet, med en kraftig snösmocka från väst. Åter drabbades yrkestrafiken av stora problem, på flera håll klämd mellan vädrets makter och myndigheters bristande samordning.

Samhällets problem blir folkrörelsernas utmaningar

Folkrörelser. Det är märkligt tyst. Tyst kring att folkbildningen är under attack. Den rörelse som byggt Sverige. Det Sverige vi varit så stolta över. Jag säger varit, för jag är inte så stolt nu när snus och plastpåsar blivit viktigare än folkbildning.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Enda kvinnan ombord

Jämställdhet. Bokläsandet minskar. Förlagen går back. Deras eviga strategimöten hjälper föga och de drar ner på personal och sparkar författare. Ljudböcker går lite bättre men där är avanserna så små att de knappt täcker sina kostnader.

Kollektivavtal eller slaveri

Den svenska modellen. På fackliga grundkurser är kursledarens första fråga så gott som alltid: – Vilken är lägstalönen i Sverige? Händerna som far upp i luften är många, liksom buden: Trettontusen, tjugosjutusen!

Ur led är tiden

Livet. ”Ur led är tiden”, vad menas egentligen med de orden? Från början myntade av William Shakespeare. Tiden är vad den är och går inte att ändra på vad vi än gör. Kanske är de där orden bara ett sätt att markera att något gått åt helvete och blivit en ”utmaning”.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Skrivandet är en viktig pusselbit i Alexandra Einerstams liv, men hon drömmer inte om att försörja sig som författare. Hon vill fortfarande ha båda fötterna på jorden. ”Vissa politiker har aldrig haft ett riktigt jobb eller varit i ett fikarum. De blir världsfrånvända.” Foto: Kamilla Kvarntorp

Locket på är inte lösningen

Bevakning. Inom varje bransch finns det rötägg och bevakningsbranschen är inget undantag. Att använda ett eller ett par rötägg för att döma ut en hel yrkeskår är både lättvindigt och respektlöst. Men om det inte rör sig om några rötägg, utan hela avdelningar, kanske hela företag, kan vi inte sopa det under mattan.

Var lite snäll mot dig själv!

Självmedkänsla. De flesta av oss hyser medkänsla – att känna för någon utan att dela dennas känsla. Medkänsla ska inte förväxlas med empati som är förmågan att känna med andra (och kan vara slitsamt och inte alltid så konstruktivt).

Egon tar över i de offentliga rummen

Spaning. Känner ni till radioprogrammet Spanarna? En programledare och tre så kallade spanare försöker avläsa trender i vår vardag och kommer med visioner för framtiden. Här kommer min spaning.

Nytt år och nya insatser

Ordförandeord. Visst är det så att uttrycket ”nytt år och nya insatser” är ett ganska vanligt uttryck. Till viss del kanske det stämmer även om det fackliga arbetet oftast består av envetet och målinriktat arbete.

Arbetaren ingen förbrukningsvara

Debatt. I skrivandes stund har, enligt Arbetsmiljöverket, 65 arbetare dött i sitt arbete. Arbetare som gått till arbetet i vanlig ordning men som inte kommer hem igen. Familjer som väntar förgäves på att de ska sitta som en hel familj vid middagsbordet.

Dödligaste året på över ett decennium

Ledare. Året började kallt och med rejäla snösmockor i hela vårt avlånga land. Det ställde till det ordentligt på stora som små vägar. Vägsträckor där trafiken stått stilla i upp till ett dygn och där personer i närområdet kommit till undsättning med mat och varma filtar.

Stå upp mot högerns angrepp på arbetarrörelsen

Debatt. Den samlade högern med Tidöpartierna, SD och Timbro i spetsen angriper arbetarrörelsen på bred front för att rasera det arbetare, med gemensamma krafter, byggt upp under mer än hundra år. Hela arbetarrörelsen, politiken, fackföreningarna och folkbildningen måste enas i motståndet mot angreppet på vår framtid.

Var lite snäll mot dig själv!

Krönika. De flesta av oss hyser medkänsla – att känna för någon utan att dela dennas känsla. Medkänsla ska inte förväxlas med empati som är förmågan att känna med andra (och kan vara slitsamt och inte alltid så konstruktivt).

Den här kampen kan vi inte förlora!

Ledare. Under den senaste tiden har det fackliga fokuset nästan uteslutande hamnat på IF Metalls kamp mot TM Sweden (Tesla Sverige) angående ett kollektivavtal. Vi var först ut i LO-familjen med sympativarsel. Vi stängde ner de svenska hamnarna för lossning och lastning av Teslor.

Schysta villkor åt alla!

Ledare. Året är snart slut och mycket har handlat om kollektivavtalsförhandlingar. Nästan alla har fått nya avtal och med det löneökningar och andra ersättningar. I de allra flesta fall har förhandlingarna avlöpt utan större gupp.