Close
Rastplats med lastbilar och chaufför.
Close

”Goda villkor ger fler lastbilsförare”

Åkeri. Det är brist på lastbilsförare. 6 400 chaufförer behöver anställas det närmaste året och 50 000 på tio års sikt visar en ny rapport. Företagen efterlyser fler utbildningsplatser. – Men det räcker inte. Arbetsgivarna måste skapa god arbetsmiljö och höja lönerna, säger Transports Jimmy Ovesson.

Rapporten, den årliga Trendindikatorn som fått stor uppmärksamhet, är framtagen av arbetsgivarnas och fackens gemensamma organisation, Tya. Den bygger på enkätsvar från knappt 930 åkerier.

Pandemin medförde en dipp men nu svarar 41 procent av företagen att de behöver nyanställa det kommande halvåret, att jämföra med 25 procent 2020.

I antal innebär det knappt 3 070 förare.

Jimmy Ovesson. Foto: John Antonsson
Jimmy Ovesson. Foto: John Antonsson

Brist på chaufförer är inget nytt, kommenterar Jimmy Ovesson i Transports ordning- och redaverksamhet inom åkeri.

– Larmen kom tidigare men nu har jag känslan av att branschfolket insett allvaret. Vi behöver öka antalet utbildningsplatser men det måste vara kvalitet på undervisningen, säger han.

– Annars blir det som att lägga tryckförband på ett öppet sår som fortsätter blöda. Arbetsgivarna måste ta sitt ansvar och skapa schysta villkor.

Jimmy Ovesson pekar på att många som går transportutbildningar inte väljer att köra lastbil utan i stället går till industrijobb och andra branscher.

– Där får de bättre villkor, mindre övertid och högre lön.

Hans vill se ett rejält lyft både när det gäller arbetsmiljö och lön, liksom en ”sanering” av branschen för att få bort oseriösa åkare som dumpar priserna och konkurrerar med dåliga villkor.

– Det är jätteviktigt att arbetstiderna anpassas så att du kan vara med din familj, vara mamma och pappa och inte ett sönderstressat vrak.

Snart stundar en ny avtalsrörelse och fler medlemmar efterfrågar kortare arbetstider framför höjd lön.

– Den frågan tror jag kommer upp. Vad ska du med pengar till när du ändå inte är hemma?

Är det lastbilsförarnas marknad nu?

– Det beror på om man lyckas städa upp i branschen. Men det skulle kunna vara ett guldläge för oss att ställa krav. Förutsättningen är att vi blir fler medlemmar. Fler unga behöver engagera sig, stå upp och ställa krav.

55 procent av företagen uppger att de har svårt att hitta chaufförer, enligt Tya som länge begärt fler studieplatser på gymnasium och vuxenutbildning. Intresset för utbildningen är stort bland unga. Det går två sökande per plats. Arbetsförmedlingen behöver också göra fler insatser, bland annat för att nå nysvenskar, menar Tya.

Caj Luoma är chef för kompetensförsörjningen på Transportföretagen. Att bristen på chaufförer är mer alarmerande nu är tidigare är inget arbetsgivarorganisationen fått signaler om, säger han.

– Men vissa företag har utmaningar när det gäller att hitta personal.

För att fler ska välja föraryrket behövs mer information om vad arbetet innebär, Fler utbildningsplatser räcker inte, kvalitén i undervisningen måste också förbättras anser Luoma.

– Vissa skolor fungerar väldigt bra, andra sämre. Det behövs ny teknik i undervisningen och lärare som är uppdaterade på den. Samverkan mellan skolor och branschen är också viktig, stödpersoner som hjälper till med kontakterna mellan skolor och arbetsgivare.

Fler börjar efterfråga mer ledig tid för familj och fritid framför högre lön?

– Som alla andra branscher jobbar transportföretagen med sin konkurrenskraft, säger Caj Luoma.

Sedan passar han frågan vidare till förhandlingschef Annika Norlin. Hon hänvisar till pressavdelningen som lovar återkomma.

 

Fotnot: Tya står för Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd. Enkäten gjordes från mitten av mars till mitten av maj 2022.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Paul:
    1 september, 2022

    Arbetstiden behöver sänkas till 30h/v i genomsnitt och lönen behöver indexeras till ett (1) prisbasbelopp för heltid.

    Ojämlikhet i arbetsbelastning kan regleras via arbetstid.
    Lönen för alla anställda är indexerad men hur många timmar du jobbar per vecka är beroende av hur påfrestande ditt arbete är.

    Tjänsteman jobbar 45h/v för ett prisbasbelopp medan arbetare jobbar 30h/v för ett prisbasbelopp.

    Så får vi ordning på svensk arbetsmarknad.

  2. Paul:
    1 september, 2022

    Håller med om att vi jobbar på TOK för mycket!

    Är konstant trött och svajar på vägen, det är inte många hushåll idag som går runt på 40h arbetsvecka utan alla kollegor står i luckan och tigger extrapass konstant.

    Då är det ju något som inte står rätt till med ersättningsnivåerna...
    VD går det ju ingen nöd på om man säger så.

    Arbetstiden måste definitivt ner så att man klarar jobba utvilad, efter ett arbetspass på 15h behöver jag och mina kollegor minst 2 dagar för att återhämta oss.

    Sen måste ersättningsnivåerna indexeras till nivån där man får full avsättning till det svenska välfärdssystemet.
    Marknaden helt enkelt anpassa sig till denna nivån vare sig de vill det eller ej.
    För 2022 ligger nivån på 47 717kr/mån.

    Ingen som jobbar heltid i Sverige ska tjäna mindre än den nivån, för det innebär att man inte får full avsättning till sin pension bla.

  3. Mikael:
    1 september, 2022

    Det är inte norr om dalälven de fattas. Har varit arbetslös 2 år nu. Ok jag vill inte köra natt

Lästips:

Fler vill bli flygmekaniker – ont om praktikplatser

Utbildning. Branschen skriker efter flygmekaniker. Söktrycket till utbildningarna har ökat, och nu har eleverna svårt att hitta praktikplatser.

Transportarbetarens logga

80 jobb riskerar att förloras när Alviks trafik säger upp avtal

Arbetslöshet. Det Luleåbaserade transportföretaget Alviks trafik har sagt upp kontakten med Schenker, DSV och Tempcon Norrland. Nu riskerar 80 chaufförer att bli av med jobbet.

Transports utredare Jenny Wrangborg och terminalarbetaren Victor Dahlin diskuterar omvandling av yrket, realitet och möjligheter, fackets roll och påverkan av automation på det dagliga arbetet.

Så ser vi på AI och automation

Lager & terminal. Vi möttes på Transports förbundskontor för att tala konsekvenser av algoritmisk styrning på jobbet. Så här sammanfattade ett AI-verktyg vad det handlade om: ”Intervju med lagerarbetare och fackliga företrädare om digitalisering och automation” – rätt korrekt, men på riktigt mer ett samtal.

The Course Starting Point

Utbildning. Här börjar det – Startpunkten på engelska är en chans för fler att få en introduktion till den egna fackföreningen.

Göteborgs hamn

HF har inlett hamnblockad

Hamn. Arbetsdomstolen har tillfälligt gett Hamnarbetarförbundet (HF) rätt att genomföra en blockad mot krigsmateriel till och från Israel. Blockaden inleddes tisdagen den 4 februari.

Efter dödsfall – Renova anmäls för fara vid ensamarbete

Miljö. I november förra året föll en miljöarbetare i Göteborg ner i en 2,5 meter djup grop, till en underjordsbehållare för avfall, och dog. Transports skyddsombud anmäler nu Renova till Arbetsmiljöverket för fara och brister vid ensamarbete.

Gryning i Fornhöjden. Nicklas första stopp är återvinningsstationen som för tillfället är värst drabbad av nedskräpning i kommunen. Foto: Lilly Hallberg

Skräpiga återvinningsstationer avskräcker

Miljö. Kraftigt nedskräpade återvinningsstationer inger nästan fyra av tio svenskar en känsla av otrygghet. Vissa väljer därför att inte lämna sitt skräp. Det framgår av en Novus-undersökning som gjorts på uppdrag av den ideella organisationen Håll Sverige rent.

Chaufför med indraget körkort – stoppad två gånger

Miljö. Polisen stoppade samma berusade lastbilschaufför från Värnamo – två gånger – på nio dagar. Förutom att han körde rattfull hade hans körkort redan dragits in. Mannen, som är i 55-årsåldern, har gjort sig skyldig till ytterligare brott och döms till en månads fängelse.

Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Tillåtet med pant på lustgastuber

Miljö. Landets kommuner får erbjuda pant till personer som lämnar in använda lustgastuber för återvinning. Den slutsatsen drar kommunernas branschorganisation Avfall Sverige som granskat lagstiftningen. ”Jättebra”, tycker miljöarbetaren Rasmus Forsberg i Göteborg.

Utredning för att stoppa onormalt låga anbud vid upphandlingar

Upphandlingar. Oseriösa taxi- och färdtjänstbolag som konkurrerar med undermålig och farlig arbetsmiljö och fuskar med löner, skatter och avgifter kan gång på gång vinna upphandlingar. Nu ger regeringen konkurrensverket i uppdrag att komma med förslag som ska underlätta för upphandlande myndigheter och enheter att välja bort anbud som är onormalt låga och oseriösa.

Tidningsbuden drabbas hårt av Tidöpartiernas höjda försörjningskrav för migrantarbetare. Bilden är en arkivbild.

Chock när tidningsbud sägs upp på VTD

Distribution. Ett 20-tal tidningsbud på Västsvensk Tidningsdistribution (VTD) vid filialen i Uddevalla och omkring 15 distributörer i Stenungsund blir av med sina jobb. Orsaken är att Bohusläningen och ST-tidningen övergår till enbart digital utgivning efter beslut av mediebolaget Stampen.

Avtal 2025
Illustration löneförhandling. Illustration: Shutterstock

Transport och arbetsgivarna växlade lönekrav

Löner. Transport och Transportföretagen har växlat avtalskrav. Transport kräver 4,5 procent i löneökning i ett ettårigt avtal. Arbetsgivarparten avfärdar avtalskraven.

S kräver att regeringen agerar mot taxifusk

Apptaxi. Socialdemokraterna vill ta tag i fusket och lönedumpningen i taxibranschen. De vill se en "task force" som jobbar gemensamt mot fusket. På lång sikt vill de se tuffare regler och en utredning om avregleringen av taximarknaden.

Självmord vanligare i vissa yrkesgrupper

Medicin. Manliga arbetare inom transport och renhållning tillhör yrkesgrupper med kraftigt förhöjd risk för självmordsbeteende. Det visar en studie från Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet.

Nytt bolag tar över fordonsterminalen i Göteborg

Hamn. Wallenius Wilhelmsen tar över fordonsterminalen i Göteborgs hamn efter Logent. Kontraktet gäller för 12 år och börjar gälla februari 2026. Transportarbetareförbundet kommer att hävda övergång av verksamhet för att skydda hamnarbetarnas anställningar.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnkonflikt i USA tillfälligt avblåst

Hamn. Motstånd mot nya automatiserade system har länge skapat strid i hamnarna längs den amerikanska östkusten. Fack och arbetsgivare har dock träffat en preliminär överenskommelse och det akuta strejkhotet är över – för tillfället.