Close
Rastplats med lastbilar och chaufför.
Close

”Goda villkor ger fler lastbilsförare”

Åkeri. Det är brist på lastbilsförare. 6 400 chaufförer behöver anställas det närmaste året och 50 000 på tio års sikt visar en ny rapport. Företagen efterlyser fler utbildningsplatser. – Men det räcker inte. Arbetsgivarna måste skapa god arbetsmiljö och höja lönerna, säger Transports Jimmy Ovesson.

Rapporten, den årliga Trendindikatorn som fått stor uppmärksamhet, är framtagen av arbetsgivarnas och fackens gemensamma organisation, Tya. Den bygger på enkätsvar från knappt 930 åkerier.

Pandemin medförde en dipp men nu svarar 41 procent av företagen att de behöver nyanställa det kommande halvåret, att jämföra med 25 procent 2020.

I antal innebär det knappt 3 070 förare.

Jimmy Ovesson. Foto: John Antonsson
Jimmy Ovesson. Foto: John Antonsson

Brist på chaufförer är inget nytt, kommenterar Jimmy Ovesson i Transports ordning- och redaverksamhet inom åkeri.

– Larmen kom tidigare men nu har jag känslan av att branschfolket insett allvaret. Vi behöver öka antalet utbildningsplatser men det måste vara kvalitet på undervisningen, säger han.

– Annars blir det som att lägga tryckförband på ett öppet sår som fortsätter blöda. Arbetsgivarna måste ta sitt ansvar och skapa schysta villkor.

Jimmy Ovesson pekar på att många som går transportutbildningar inte väljer att köra lastbil utan i stället går till industrijobb och andra branscher.

– Där får de bättre villkor, mindre övertid och högre lön.

Hans vill se ett rejält lyft både när det gäller arbetsmiljö och lön, liksom en ”sanering” av branschen för att få bort oseriösa åkare som dumpar priserna och konkurrerar med dåliga villkor.

– Det är jätteviktigt att arbetstiderna anpassas så att du kan vara med din familj, vara mamma och pappa och inte ett sönderstressat vrak.

Snart stundar en ny avtalsrörelse och fler medlemmar efterfrågar kortare arbetstider framför höjd lön.

– Den frågan tror jag kommer upp. Vad ska du med pengar till när du ändå inte är hemma?

Är det lastbilsförarnas marknad nu?

– Det beror på om man lyckas städa upp i branschen. Men det skulle kunna vara ett guldläge för oss att ställa krav. Förutsättningen är att vi blir fler medlemmar. Fler unga behöver engagera sig, stå upp och ställa krav.

55 procent av företagen uppger att de har svårt att hitta chaufförer, enligt Tya som länge begärt fler studieplatser på gymnasium och vuxenutbildning. Intresset för utbildningen är stort bland unga. Det går två sökande per plats. Arbetsförmedlingen behöver också göra fler insatser, bland annat för att nå nysvenskar, menar Tya.

Caj Luoma är chef för kompetensförsörjningen på Transportföretagen. Att bristen på chaufförer är mer alarmerande nu är tidigare är inget arbetsgivarorganisationen fått signaler om, säger han.

– Men vissa företag har utmaningar när det gäller att hitta personal.

För att fler ska välja föraryrket behövs mer information om vad arbetet innebär, Fler utbildningsplatser räcker inte, kvalitén i undervisningen måste också förbättras anser Luoma.

– Vissa skolor fungerar väldigt bra, andra sämre. Det behövs ny teknik i undervisningen och lärare som är uppdaterade på den. Samverkan mellan skolor och branschen är också viktig, stödpersoner som hjälper till med kontakterna mellan skolor och arbetsgivare.

Fler börjar efterfråga mer ledig tid för familj och fritid framför högre lön?

– Som alla andra branscher jobbar transportföretagen med sin konkurrenskraft, säger Caj Luoma.

Sedan passar han frågan vidare till förhandlingschef Annika Norlin. Hon hänvisar till pressavdelningen som lovar återkomma.

 

Fotnot: Tya står för Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd. Enkäten gjordes från mitten av mars till mitten av maj 2022.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Paul:
    1 september, 2022

    Arbetstiden behöver sänkas till 30h/v i genomsnitt och lönen behöver indexeras till ett (1) prisbasbelopp för heltid.

    Ojämlikhet i arbetsbelastning kan regleras via arbetstid.
    Lönen för alla anställda är indexerad men hur många timmar du jobbar per vecka är beroende av hur påfrestande ditt arbete är.

    Tjänsteman jobbar 45h/v för ett prisbasbelopp medan arbetare jobbar 30h/v för ett prisbasbelopp.

    Så får vi ordning på svensk arbetsmarknad.

  2. Paul:
    1 september, 2022

    Håller med om att vi jobbar på TOK för mycket!

    Är konstant trött och svajar på vägen, det är inte många hushåll idag som går runt på 40h arbetsvecka utan alla kollegor står i luckan och tigger extrapass konstant.

    Då är det ju något som inte står rätt till med ersättningsnivåerna...
    VD går det ju ingen nöd på om man säger så.

    Arbetstiden måste definitivt ner så att man klarar jobba utvilad, efter ett arbetspass på 15h behöver jag och mina kollegor minst 2 dagar för att återhämta oss.

    Sen måste ersättningsnivåerna indexeras till nivån där man får full avsättning till det svenska välfärdssystemet.
    Marknaden helt enkelt anpassa sig till denna nivån vare sig de vill det eller ej.
    För 2022 ligger nivån på 47 717kr/mån.

    Ingen som jobbar heltid i Sverige ska tjäna mindre än den nivån, för det innebär att man inte får full avsättning till sin pension bla.

  3. Mikael:
    1 september, 2022

    Det är inte norr om dalälven de fattas. Har varit arbetslös 2 år nu. Ok jag vill inte köra natt

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tommy Sundvall foto Maria Mäki

Men våra villkor då?

Debatt. Läste i senaste numret av Transportarbetaren om Andres som fick gå efter att han drack energidryck på sin mack. Eftersom jag själv är stationsanställd så fick det mig att tänka på några saker.

Förarlös truck i stor lagerlokal.

Robotar tar över de trista jobben

Lager & terminal. Det handlar om designade flöden, anpassade efter verksamheten, beskrivet teoretiskt. I praktiken rör sig förarlösa truckar över ett gigantiskt lagergolv och tömmer sopkärl eller kör fram stålburar. När Postnord TPL införde lösningen med robotar var den helt ny och fanns ingen annanstans i landet.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.