Close
Rastplats med lastbilar och chaufför.
Close

”Goda villkor ger fler lastbilsförare”

Åkeri. Det är brist på lastbilsförare. 6 400 chaufförer behöver anställas det närmaste året och 50 000 på tio års sikt visar en ny rapport. Företagen efterlyser fler utbildningsplatser. – Men det räcker inte. Arbetsgivarna måste skapa god arbetsmiljö och höja lönerna, säger Transports Jimmy Ovesson.

Rapporten, den årliga Trendindikatorn som fått stor uppmärksamhet, är framtagen av arbetsgivarnas och fackens gemensamma organisation, Tya. Den bygger på enkätsvar från knappt 930 åkerier.

Pandemin medförde en dipp men nu svarar 41 procent av företagen att de behöver nyanställa det kommande halvåret, att jämföra med 25 procent 2020.

I antal innebär det knappt 3 070 förare.

Jimmy Ovesson. Foto: John Antonsson
Jimmy Ovesson. Foto: John Antonsson

Brist på chaufförer är inget nytt, kommenterar Jimmy Ovesson i Transports ordning- och redaverksamhet inom åkeri.

– Larmen kom tidigare men nu har jag känslan av att branschfolket insett allvaret. Vi behöver öka antalet utbildningsplatser men det måste vara kvalitet på undervisningen, säger han.

– Annars blir det som att lägga tryckförband på ett öppet sår som fortsätter blöda. Arbetsgivarna måste ta sitt ansvar och skapa schysta villkor.

Jimmy Ovesson pekar på att många som går transportutbildningar inte väljer att köra lastbil utan i stället går till industrijobb och andra branscher.

– Där får de bättre villkor, mindre övertid och högre lön.

Hans vill se ett rejält lyft både när det gäller arbetsmiljö och lön, liksom en ”sanering” av branschen för att få bort oseriösa åkare som dumpar priserna och konkurrerar med dåliga villkor.

– Det är jätteviktigt att arbetstiderna anpassas så att du kan vara med din familj, vara mamma och pappa och inte ett sönderstressat vrak.

Snart stundar en ny avtalsrörelse och fler medlemmar efterfrågar kortare arbetstider framför höjd lön.

– Den frågan tror jag kommer upp. Vad ska du med pengar till när du ändå inte är hemma?

Är det lastbilsförarnas marknad nu?

– Det beror på om man lyckas städa upp i branschen. Men det skulle kunna vara ett guldläge för oss att ställa krav. Förutsättningen är att vi blir fler medlemmar. Fler unga behöver engagera sig, stå upp och ställa krav.

55 procent av företagen uppger att de har svårt att hitta chaufförer, enligt Tya som länge begärt fler studieplatser på gymnasium och vuxenutbildning. Intresset för utbildningen är stort bland unga. Det går två sökande per plats. Arbetsförmedlingen behöver också göra fler insatser, bland annat för att nå nysvenskar, menar Tya.

Caj Luoma är chef för kompetensförsörjningen på Transportföretagen. Att bristen på chaufförer är mer alarmerande nu är tidigare är inget arbetsgivarorganisationen fått signaler om, säger han.

– Men vissa företag har utmaningar när det gäller att hitta personal.

För att fler ska välja föraryrket behövs mer information om vad arbetet innebär, Fler utbildningsplatser räcker inte, kvalitén i undervisningen måste också förbättras anser Luoma.

– Vissa skolor fungerar väldigt bra, andra sämre. Det behövs ny teknik i undervisningen och lärare som är uppdaterade på den. Samverkan mellan skolor och branschen är också viktig, stödpersoner som hjälper till med kontakterna mellan skolor och arbetsgivare.

Fler börjar efterfråga mer ledig tid för familj och fritid framför högre lön?

– Som alla andra branscher jobbar transportföretagen med sin konkurrenskraft, säger Caj Luoma.

Sedan passar han frågan vidare till förhandlingschef Annika Norlin. Hon hänvisar till pressavdelningen som lovar återkomma.

 

Fotnot: Tya står för Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd. Enkäten gjordes från mitten av mars till mitten av maj 2022.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Paul:
    1 september, 2022

    Arbetstiden behöver sänkas till 30h/v i genomsnitt och lönen behöver indexeras till ett (1) prisbasbelopp för heltid.

    Ojämlikhet i arbetsbelastning kan regleras via arbetstid.
    Lönen för alla anställda är indexerad men hur många timmar du jobbar per vecka är beroende av hur påfrestande ditt arbete är.

    Tjänsteman jobbar 45h/v för ett prisbasbelopp medan arbetare jobbar 30h/v för ett prisbasbelopp.

    Så får vi ordning på svensk arbetsmarknad.

  2. Paul:
    1 september, 2022

    Håller med om att vi jobbar på TOK för mycket!

    Är konstant trött och svajar på vägen, det är inte många hushåll idag som går runt på 40h arbetsvecka utan alla kollegor står i luckan och tigger extrapass konstant.

    Då är det ju något som inte står rätt till med ersättningsnivåerna...
    VD går det ju ingen nöd på om man säger så.

    Arbetstiden måste definitivt ner så att man klarar jobba utvilad, efter ett arbetspass på 15h behöver jag och mina kollegor minst 2 dagar för att återhämta oss.

    Sen måste ersättningsnivåerna indexeras till nivån där man får full avsättning till det svenska välfärdssystemet.
    Marknaden helt enkelt anpassa sig till denna nivån vare sig de vill det eller ej.
    För 2022 ligger nivån på 47 717kr/mån.

    Ingen som jobbar heltid i Sverige ska tjäna mindre än den nivån, för det innebär att man inte får full avsättning till sin pension bla.

  3. Mikael:
    1 september, 2022

    Det är inte norr om dalälven de fattas. Har varit arbetslös 2 år nu. Ok jag vill inte köra natt

Lästips:

Vad gör jag om soporna brinner?

Miljö. Lasten börjar brinna i sopbilen. Vad gör jag? – Det är inte jättevanligt men det händer då och då, säger brandingenjör Anders Palm vid Storstockholms brandförsvar. Han ger några råd.

Hyllade yrkesförare: Henrik Klefberg, Rikard Wedh, Rolf Eriksson, Björn Gustavsson, Rolf Eriksson och Pontus Isaksson. Foto: Lilly Hallberg

Förarna firas på sin dag

Åkeri. ”Bra att facket är ute och visar upp sig. Och vi är värda det!” sa lastbilschauffören Rikard Wedh som just fått en kaffe i avdelning 6-mugg på Rasta Värmland på Yrkesförarens dag.

Väktaren Stefan Hessman är natur- och fotokonstnär och har ställt ut sina bilder flera gånger.

”Alla människor kan hamna utanför”

Fotoutställning. I sitt jobb som väktare möter Stefan Hessman ofta människor som har det svårt. En av dem är Janne som har varit hemlös i 15 år. Janne bjöd in Stefan, som också är fotokonstnär, att dokumentera hans liv i hemlöshet. Det resulterade i en fotoutställning som visades i Heliga Trefaldighets kyrka i Gävle i somras.

Taxi Stockholms kontor på Luntmakargatan i Stockholm. Foto: Christina Ahlund

Taxi Stockholm lämnar Taxiförbundet

Taxi. Ett av Sveriges största taxiföretag lämnar branschorganisationen Taxiförbundet. – Vi i Taxi Stockholm pratar om god taxitradition. Då kan vi inte vara med i ett branschförbund där vi är det enda stora bolaget med kollektivavtal, säger Dimitrios Nikopoulos, ordförande för Taxi Stockholm.

Mildare regler för äldre som söker sjukersättning

Sjukförsäkring. Flygplanslastare, lastbilschaufförer, miljöarbetare… Transports medlemmar har tunga jobb och alla klarar inte av att arbeta fram till pensionen. Vid månadsskiftet infördes mildare regler för personer som fyllt 61 år och ansöker om sjukersättning, tidigare förtidspension.

Möte tidningsbudssektionen i Göteborg 15 september 2022

Fortsatt kamp mot hyvling

Tidningsbud. För jävligt – och djupt sorgligt. Men omöjligt att stoppa? Sista dagen för att skriva på de nya anställningskontrakten för VTD höll tidningsbudssektionen möte. För de flesta bud i Göteborgsregionen innebär ny lägre sysselsättningsgrad ett lönetapp på ett par tusen i månaden.

Vad gör jag om soporna brinner?

Miljö. Lasten börjar brinna i sopbilen. Vad gör jag? – Det är inte jättevanligt men det händer då och då, säger brandingenjör Anders Palm vid Storstockholms brandförsvar. Han ger några råd.

Bra miljöval – nu med schysta villkor

Distribution. Schampo och tvättmedel kan vara märkta med Naturskyddsföreningens Bra miljöval. Mindre känt är att märkningen även finns för transporter. I de nya kraven för lokala godstransporter ställs också krav på sociala villkor.

Yrkesförarens dag
Hyllade yrkesförare: Henrik Klefberg, Rikard Wedh, Rolf Eriksson, Björn Gustavsson, Rolf Eriksson och Pontus Isaksson. Foto: Lilly Hallberg

Förarna firas på sin dag

Åkeri. ”Bra att facket är ute och visar upp sig. Och vi är värda det!” sa lastbilschauffören Rikard Wedh som just fått en kaffe i avdelning 6-mugg på Rasta Värmland på Yrkesförarens dag.

Arbetsförmedlingen Malmö

Ska vi vara rädda att förlora jobben?

Ekonomi. Skenande energipriser. Hög inflation. Stigande räntor. Nu varnar Konjunktur­institutet (KI) också för en stundande lågkonjunktur. Är det dags att bli rädd för att förlora jobbet?

Kultur
Lars Sjölund vid utställningen på Transports kongress i Örebro. Foto: Lilly Hallberg

Vyer från sopbilen

Utställning. Stillheten och skönheten träffar rakt i hjärtat, berättar med skärpa om arbetsliv i renhållningens tjänst ur nya perspektiv. Ett urval av Lars Sjölunds bilder och texter finns nu samlade i boken ”Frihet och förakt” (som vi lottar ut tre ex av).

Fredag 9/9 är Yrkesförarens dag!

Transport. De får Sverige att rulla varje dag, året runt. Ser till så att såväl människor som gods kommer fram. Den 9 september är det dags att uppmärksamma alla landets yrkesförare på deras egen dag.

Facket: Hyvla inte i vårt namn, VTD!

Tidningsbud. Minskad tid med nya organisationen innebär ekonomisk katastrof för många bud. VTD beskriver förändringen i Göteborgsregionen som ordnad tack vare centrala förhandlingar med facket. Transports centrala ombudsmän beskriver distributionsbolaget som lämpligt studieobjekt för forskare av människohat.

En man dog vid ett ingripande av två ordningsvakter på Rådmansgatans tunnelbanestation.

Ordningsvakter misstänkta efter dödsfall i tunnelbana

Bevakning. Två ordningsvakter misstänks för grovt vållande till annans död efter ingripandet i tunnelbanan i Stockholm, den 31 juli. – Vi vill vänta med att uttala oss tills vi har helt klart för oss vad som har hänt, säger Jerker Nilsson, central bevakningsombudsman på Transport.

Lastbilarnas väg valfråga

Åkeri. Om mindre än en vecka är det val till riksdag, regioner och kommuner. I Trelleborg får kommuninvånarna den 11 september dessutom rösta om vilken väg lastbilarna ska ta till färjeläget.

Kongress 2022
Tomas Eneroth på Transports kongress 2022. Foto: John Antonsson

Eneroth fick stående ovationer

Kongressen. Under kongressens sista dag talade infrastrukturminister Tomas Eneroth. Schysta villkor, hårdare kontroller och flera svingar åt höger möttes till slut av stående ovationer.