Gate gourmet Arlanda
Close
Förhandlingarna mellan Gate gourmet och Transport har pågått i tre år – efter att cateringbolaget sa upp personal och bytte ut Transports avtal mot Hotell- och restaurangfackets.
Close

1,8 miljoner kronor i ersättning till cateringarbetare

Flyg. 16 anställda och tidigare anställda cateringarbetare på företaget Gate gourmet får dela på totalt drygt 1,8 miljoner kronor – i utebliven övertids- och ob-ersättning. Efter tre års tragglande har företaget och Transport äntligen nått en uppgörelse, som även innebär att bolaget ska betala skadestånd till Transportarbetareförbundet.

Ombudsman Johan Einarsson. Foto: Justina Öster
Ombudsman Johan Einarsson. Foto: Justina Öster

De 16 berörda medarbetarna jobbar eller har jobbat på Arlanda och Malmö airport.

– Jag är så glad. Det känns jävligt bra att Gate gourmet och vi äntligen kommit fram till en lösning som bägge parter är nöjda med, säger Transports flygombudsman Johan Einarsson.

De senaste tre åren har han ägnat mycket av sin arbetstid åt att försöka komma överens med cateringfirman på Arlanda. Det handlar om en lång, trasslig historia med upprepade lokala och centrala förhandlingar och flera stämningar av Gate gourmet i Arbetsdomstolen.

Upprinnelsen var Gate gourmets beslut hösten 2020, att ensidigt byta ut Transports kollektivavtal mot Hotell- och restaurangfackets (HRF) billigare avtal med lägre lön, sämre ersättningar och villkor. Innan dess hade bolagets anställda avlönats enligt både HRF:s och Transports avtal.

Transportarbetareförbundet tog strid för att medlemmarna skulle få stanna kvar på förbundets avtal, medan Gate gourmet hävdade sin rätt att säga upp och återanställa ett antal utvalda cateringarbetare som skulle följa HRF:s avtal.

I november 2021, bara dagarna innan huvudförhandlingen i Arbetsdomstolen, enades Transport och Gate gourmet om en förlikning. Den innebar att företaget skulle betala ett historiskt högt skadestånd, 10 miljoner till 62 uppsagda Transportmedlemmar.

Fel avtal

Men där var surdegen inte slut.

Vid sidan av det större ärendet höll Transport fast vid att cateringfirman tillämpade fel avtal och stämde bolaget ännu en gång till Arbetsdomstolen för avtalsbrott. Det gällde de cateringarbetare som behöll sin anställning på Gate gourmet, men avlönades enligt HRF:s avtal. De skulle fortsätta följa Transportavtalet, hävdade Transport.

Men i stället för att mötas i Arbetsdomstolen enades parterna på nytt om en förlikning, två dagar före midsommar. Den nya uppgörelsen innebär att Gate gourmet ska betala utebliven ob- och övertidsersättning till medarbetarna på 1 849 902 kronor, plus ett skadestånd till Transport.

Hur högt är skadeståndet?

– Det kan jag tyvärr inte säga men det är för brott mot kollektivavtalet, svarar flygombudsman Johan Einarsson.

Vad varje enskild person kommer att få är heller inte klart. Att frågan dragit ut tre år på tiden förklarar han:

– Bägge parter har hållit fast vid sina ståndpunkter, utan att ge vika. Vi har egentligen inte varit överens om någonting förrän nu, på senare tid, men ingen av oss ville avgöra frågan i domstol.

Tvisten har handlat om ob- och övertidsersättningar för fyra månader under 2020 (september till december) och för tiden 1 januari 2021 och löpande, framåt (då bolaget tillämpat HRF:s avtal).

– Vi gjorde en allt-i-ett-lösning för att slippa sätta oss i fler förhandlingar, säger Johan Einarsson.

En del av de 16 medlemmar som nu kommer att få ersättningen har slutat eller bytt fack till HRF medan andra jobbar kvar. De Transportmedlemmar som stannat, och eventuella nyanställda, kommer att avlönas enligt Transportavtalet från och med den 1 september i år, 2023. Hur många de är kan Johan Einarsson inte svara på.

– Men de är bra många fler än 16 personer. Det gäller bland annat cateringarbetare som lastar och lossar flygplan, arbetar i kylrum och de som packar tullfrivaror på pick and pack-avdelningen.

Inte lönedumpa

Parterna enades också om en lokal uppgörelse. Den innebär att alla chaufförer som arbetar med lastning och lossning av flygplan kommer att få ett tillägg på 1 675 kronor per månad. Den skrivningen finns även i HRF:s avtal.

– Bolaget ville först ta bort C-kortstillägget, men sedan ändrade de sig.

Arbetare som hoppar in tillfälligt på arbetsuppgifter inom Transports avtalsområden kommer även att få ett tillägg per timme, beroende på sysslor, på mellan 13 och 110 kronor.

– Det är för att företaget inte ska kunna lönedumpa, säger Johan Einarsson.

Finns det risk för att Gate gourmet vill riva upp frågan igen, för att införa HRF:s cateringavtal, när avtalsförhandlingarna börjar i höst?

– Nej det tror jag inte. De som vi är nog glada att vi kunnat lösa det här och vill ha lite lugn och ro nu, säger Johan Einarsson.

Han får beröm av Transports centrala flygombudsman, Anders Gustafsson:

– Om  Johan Einarsson inte haft koll på varje medlems lön och räknat och räknat på detta, så hade vi aldrig fått till den här uppgörelsen. Han har gjort ett jättejobb!

Läs tidigare artiklar

2021-03-10

Transport stämmer Gate gourmet till Arbetsdomstolen – på nytt

2021-09-08

Förhandlingar om förlikning efter Gate gourmets massuppsägning

2021-10-26

Hon sparkades efter 43 år

2021-11-04

Flygjätte betalar rekordstort skadestånd till Transport

2021-12-23

Uppsagda: ”Kanske kom företaget för billigt undan”

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Flygvärdinna i mittgången på ett passagerarplan

Transport får många frågor om kabinavtalet

Flyg. Den 1 februari tog Transport över avtalet för flygets kabinpersonal från Unionen. Nu är arbetet med ett nytt kollektivavtal i full gång.

Magnus Albertsson tankar ett flygplan från Luxair.

Förberett för Jet A-1

Flygtankare. En fredag i oktober. Runt 280 flighter går från Arlanda den dagen. De flesta av dem tankas av ett gäng flygtankare som jobbar på firman Stockholm Fuelling Services.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

Branschöverenskommelse mellan Sobona och Transport

Avtal 2025. Den 14 april kom Transport överens om nya branschöverenskommelser med Sobona gällande bland annat arbetstagare inom civilflygområdet och miljöarbetare inom vatten och miljö. Ett tvåårigt avtal i nivå med Industrimärket, vilket är 6,4 procent.

LO:s man om makt och möjligheter

Politik. Johan Danielsson gör sin andra mandatperiod som ledamot av Europarlamentet: Kamp mot arbetslivskriminalitet och lönedumpning, obligatoriska sociala krav vid upphandlingar, nollvision om arbetsplatsolyckor. Och fungerande kontroll.

Avtal 2025

Förhandlingar för mackanställda har startat

Bensin- och garageavtalet. På måndagen började Transportarbetareförbundet och Motorbranschens Arbetsgivareförbund förhandla om ett nytt kollektivavtal för anställda vid bensinstationer. Totalt går över 3 700 personer på avtalet.

Birminghams renhållare strejkar och sopbergen växer

Miljö. Miljöarbetarna i Storbritanniens näst största stad, Birmingham, har strejkat i över en månad. Konflikten handlar om arbetsvillkor och sänkta löner. Under tiden fylls gatorna av sopor, nu cirka 17 000 ton, som drar till sig fåglar, råttor, kackerlackor och rävar.

Nya krav på sopsortering ändrar arbetsrutiner

Miljöarbete. Skärpta krav på sopsortering påverkar arbetet med hämtning av avfall. Och nya transporter har tillkommit, som när textilberg fraktas från Östersund till Södertälje.

Bemanning
Cevas Zalandolager i Brunna.

Transport stämmer företag för brott mot bemanningslag

Lager & terminal. En person jobbade som inhyrd på Cevas terminal i Stockholm i mer än två år. Då ska personen erbjudas tillsvidareanställning på arbetsstället eller två månadslöner. Det fick hen inte. Nu stämmer Transport företaget i tingsrätten.

Hamn- och stuveridelegationen 10 april 2025.

Låst läge i hamnförhandlingarna

Hamn- och stuveriavtalet. Förhandlingarna mellan Transport och Sveriges Hamnar hade efter två dagars intensivt förhandlande inte kommit något vart. Delegationerna träffades igen under fredagen men utan att nå fram till en överenskommelse.

Avtal 2025
väggklocka

Vad hände med arbetstidsförkortningen?

Arbetstid. Vi skrev om transportavtalet då det tecknades och nu har det kommit frågor om arbetstidsförkortning, Vart tog frågan vägen?

Så ser vanligaste mutbrotten ut

Kriminalitet. En man i 45-årsåldern som får underkänt vid uppkörning och försöker få trafikinspektören att ändra sig genom att erbjuda ett par 500-lappar. Det är något av ett typfall i fällande domar för mutbrott.

Plogbilarna rings ut alldeles för sent!

Åkeri. I november förra året gick infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) och Trafikverket ut och lovade bättre väghållning efter fjolårets snökaos. Men luttrade timmerbilsföraren Jan-Åke Persson har inte märkt någon skillnad.

Avtal 2025

Miljöarbetarnas avtal klart

Miljö Efter tre dagars förhandlingar lossnade det till slut och Transportarbetareförbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) tecknade på onsdagen miljöarbetarnas nya, tvååriga avtal.

Avtal 2025
Förhandlingsdelegation tidningsbud 2025. Foto: Lilly Hallberg

Förhandlingar för tidningsbud i förändringens tid

Tidningsdistributörsavtalet. På måndagen startade förhandlingar om nytt kollektivavtal för tusentals tidningsbud – en yrkeskår starkt påverkad av strukturomvandling och digitalisering.

Avtal 2025
Delegationen för miljöarbetareavtalet samlad på Näringslivets hus 7 april 2025. Foto: Justina Öster

Förhandlingar om nytt avtal för miljöarbetare i gång

Miljö Måndagen den 7 april inleddes förhandlingarna mellan Transportarbetareförbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) om ett nytt miljöarbetareavtal. – Det går fruktansvärt trögt, säger förbundsordförande Tommy Wreeth.