Marita Ulvskog
Close
Marita Ulvskog kliver in i EU:s transportutskott.
Close

Ulvskog tar över transportfrågorna

EU. S-politikern Marita Ulvskog tar över platsen i EU:s transportutskott, efter bortgångne partikamraten Jens Nilsson. – Jens och jag hade ett nära samarbete. Jag ska fullfölja hans arbete och det allra viktigaste är att få bort den sociala dumpningen i transportsektorn.

 

Jens Nilsson gick hastigt bort i mars. Han hade innan dess vunnit sympati i Transports led för sitt arbete som särskild rapportör i arbetet med att förändra cabotagereglerna – alltså bestämmelserna som avgör hur mycket inrikestrafik EU:s chaufförer får köra i andra länder.

Marita Ulvskog sitter i EU:s sysselsättningsutskott och var nyligen med och drev igenom bättre villkor för utstationerad arbetskraft.

Nu kliver hon in även i transportutskottet, fast inte som rapportör i cabotagearbetet. Den uppgiften tas över av tysken Ismail Ertug.

– Vi två tycker väldigt lika i cabotagefrågan, säger Marita Ulvskog. Vi vill ha tuffa regler och jag ska slåss stenhårt för en 48-timmarsgräns. Det vill säga att cabotageresor bara får göras under 48 timmar, inte en vecka som i dag.

Lönedumpningen är inte bara ett problem i transportbranschen, betonar hon. Låga löner och dålig arbetsmiljö finns i många branscher och EU-länder.

– Det ska vara ordning och reda, och jag vill att de nya cabotagereglerna är klara innan den här mandatperioden är slut. Det kommer att krävs massor av jobb, men det måste gå. Jag är ganska optimistisk.

Vem har huvudansvaret för att åtgärda lönedumpningen och den osunda konkurrensen i transportnäringen?

– Facket har en jätteviktig funktion. Arbetsgivarna och transportköparna också. Fast åkerisektorn behöver särbestämmelser. Smartare färdskrivare och myndighetssamverkan mellan länderna är två saker som måste till. Allt hänger på att vi får till ett bra förslag i transportutskottet.

Transport har anmält transportföretaget Bring till flera olika myndigheter. Orsaken är att Bring – genom det slovakiska dotterbolaget Bring Trucking – kör Ikeagods i Sverige och Norge, med lågavlönade förare som bor flera veckor i sträck i Sverige.

Marita Ulvskog känner väl till fackets kamp mot möbeljätten. Hon säger:

– Det är urdåligt av Ikea. Det är ett svenskt storföretag som marknadsför sig över hela världen som blå-gult hellylle. Det är dubbla budskap! Jag skulle vilja ha ett rejält snack med Ikea om moraliskt ansvar.

– Vi måste få ett tuffare beställaransvar, det är också en fråga som jag ska fortsätta att driva.

Just nu har frågan väckts om att utvidga EU österut – med Makedonien och Albanien som nya medlemsstater. Hur tror du Transports medlemmar ser på det, i ett läge där makedonska förare redan kör i Sverige – med eller utan lagstöd?

– Det är ingen fråga som står högt upp på EU:s dagordning. Jag anser att det nuvarande EU-samarbetet måste få en fastare form, innan det kan bli aktuellt med en utvidgning.

– Villkoren är väldigt olika i unionens länder. Integrationen tar tid. EU måste bestämma sig. Ska vi fortsätta på den linje som var ursprungstanken, att vara en grupp länder som konkurrerar med kompetens och kunnande? Inte med låga löner.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Livia Spera ETF. Foto: Lilly Hallberg

ETF: Fortsatt hårt arbete för schysta villkor

Kongressen. Det finns inga enkla lösningar på hur mobilitetspaketets intentioner om schysta villkor ska realiseras inom EU. Men den enda vägen framåt går genom fackligt samarbete. Det var budskapet från Europeiska transportfackets generalsekreterare Livia Spera.

”Det behövs en rejäl flugsmälla”

Kongressen. Det var Johan Danielssons (S), bostadsminister och biträdande arbetsmarknadsministerns, budskap till delegaterna på Transports kongress.

Tommy Johnsson. Foto: Lilly Hallberg

Transportköpare – ta ert ansvar!

Debatt. Stora delar av mobilitetspaketet har nu implementerats i Sverige, det som skulle vara åkeribranschens stora räddning. Det skulle bli konkurrensneutralitet, och svenska löner skulle gälla för utländska chaufförer som kör cabotage i Sverige. Detta är något som branschen kämpat för länge, men vad blir resultatet?

Rätt sparka för borttagen hastighetsspärr

Åkeri. Chauffören tog bort hastighetsspärren och körde förra året flera gånger i över 130 kilometer i timmen med den tunga lastbilen. Nu slår Lunds tingsrätt fast att åkeriet hade rätt att avskeda mannen.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Är du rädd på jobbet, taxiförare?

Arbetsmiljö. En måndag i början av november ringlar sig kön av taxibilar lång vid Franks gatukök utanför Göteborgs centralstation. Transportarbetaren knackade på några rutor och frågade: Känner du dig säker när du jobbar?

Mikael Bodén. Foto: Privat

Mikael ingrep när lastbil brann

Åkeri. En vanlig dag i början av november. Mikael Bodén ska lasta av lastbilen och plötsligt ser han tjock dimma. Dimman visar sig vara rök från en brinnande lastbil. Och Mikael blir dagens hjälte.

Feeder-båten MSC Amy går med upp till 630 containrar. Foto: Sven Rosell

Oro för lågkonjunktur i containerhamnen

Hamn. Förmiddagsskiftet lossar MSC Amy den här gråmulna tisdagen. Containrarna lyfts ur fartyget och placeras på dragbilar i jämn takt. Amy anlände vid elvatiden i går kväll och lossningen körde i gång direkt. Om allt rullar som det ska lyfts bortåt 35 containrar av i timmen, säger kranföraren Peter Swärdh.

Sida vid sida med Irans kvinnor

Demonstration. På fredagen samlades folk från LO-distriktet utanför Irans ambassad för att visa sitt stöd för den feministiska kampen och de mänskliga rättigheterna i landet. Saied Tagavi, fackligt aktiv i Transport, var en av talarna.

Julhandeln kickar i gång
Eddie Karlsson är Transportombud på sin arbetsplats, DHL Express i Göteborg.

Eddie mådde dåligt inför Black Friday

Terminal. Tidigare år har varit stressiga och tunga. Men i år är Eddie Karlsson på DHL Express i Göteborg inte lika orolig. Nya chefer har lyssnat på personalen och sett till att det är ordentlig bemanning och bra planering till Black Friday.

Skakigt läge för näthandeln

E-handel. Efter flera år av uppgång dalar handeln på nätet. Raketsiffrorna från pandemin är bortblåst och handlarna fruktar att försäljningen ska dala.

Så gör företagen vid arbetstoppar

Enkät. Transportarbetaren har frågat ett flertal transportföretag som levererar varor från e-handeln hur de gör vid arbetstoppar som Black Friday, Cybermåndag och julhandeln.

Målet: Bli bäst i Sverige på att värva elevmedlemmar

Facket. I början av året var Transports avdelning 17 Skövde-Borås på plats 12 när det gällde antalet elevmedlemmar inom förbundet. Sista oktober hade de avancerat till en tredje plats. Transportarbetaren ringde upp Johan Lövgren, väktare och ungdomsansvarig på avdelningen, för att fråga hur han gör när han är ute i skolorna och värvar.

”Man får bättre koll på vad som händer runt lastbilen”

Åkeri. – Var ska man ha kaffemuggen? Det får de lägga till, men bilen kan säkert funka riktigt bra inne i stan. Det är mycket glas och när man sitter i mitten får man bättre koll på vad som händer runt omkring, säger Niklas Jussila och Ove Mattson som provsitter i hytten.

Ny ellastbil för distribution på väg

Åkeri. Kompakt, med lågt insteg och förarplatsen centrerad i hytten. Mitt i värsta snöyran visade företaget Volta trucks upp sin nya ellastbil, framtagen speciellt för distribution i stadstrafik. Planen är att den ska rulla ut på svenska marknaden andra kvartalet 2023.

Hallå där!
David Ericsson, årets Ivar Lo-pristagare 2023. Foto: Patrik Pettersson

David Ericsson

…lastbilschaufför, författare och krönikör i Transportarbetaren, som tilldelas fackföreningsrörelsens Ivar Lo-pris 2023 på 125 000 kronor.

Taxi Härnösand backar efter kritik mot aggressivt mejl till förare

Taxi. De anställda på Taxi Härnösand uppmanades i ett mejl från arbetsgivaren att kämpa för att bli ”svensk på riktigt” och förbjöds att prata med varandra på sitt modersmål inne på taxistationen. Efter Transports kritik backade arbetsgivaren och bad de anställda om ursäkt.

Brist på flygtekniker

Flyg. Lastbilschaufförer och taxiförare var först ut. Nu slår också flygbranschen larm om att fler flygtekniker, flygmekaniker och plåtslagare behöver rekryteras och utbildas för att plan och helikoptrar ska kunna lyfta framöver. Störst är bristen på plåtslagare.