Marita Ulvskog
Close
Marita Ulvskog kliver in i EU:s transportutskott.
Close

Ulvskog tar över transportfrågorna

EU. S-politikern Marita Ulvskog tar över platsen i EU:s transportutskott, efter bortgångne partikamraten Jens Nilsson. – Jens och jag hade ett nära samarbete. Jag ska fullfölja hans arbete och det allra viktigaste är att få bort den sociala dumpningen i transportsektorn.

 

Jens Nilsson gick hastigt bort i mars. Han hade innan dess vunnit sympati i Transports led för sitt arbete som särskild rapportör i arbetet med att förändra cabotagereglerna – alltså bestämmelserna som avgör hur mycket inrikestrafik EU:s chaufförer får köra i andra länder.

Marita Ulvskog sitter i EU:s sysselsättningsutskott och var nyligen med och drev igenom bättre villkor för utstationerad arbetskraft.

Nu kliver hon in även i transportutskottet, fast inte som rapportör i cabotagearbetet. Den uppgiften tas över av tysken Ismail Ertug.

– Vi två tycker väldigt lika i cabotagefrågan, säger Marita Ulvskog. Vi vill ha tuffa regler och jag ska slåss stenhårt för en 48-timmarsgräns. Det vill säga att cabotageresor bara får göras under 48 timmar, inte en vecka som i dag.

Lönedumpningen är inte bara ett problem i transportbranschen, betonar hon. Låga löner och dålig arbetsmiljö finns i många branscher och EU-länder.

– Det ska vara ordning och reda, och jag vill att de nya cabotagereglerna är klara innan den här mandatperioden är slut. Det kommer att krävs massor av jobb, men det måste gå. Jag är ganska optimistisk.

Vem har huvudansvaret för att åtgärda lönedumpningen och den osunda konkurrensen i transportnäringen?

– Facket har en jätteviktig funktion. Arbetsgivarna och transportköparna också. Fast åkerisektorn behöver särbestämmelser. Smartare färdskrivare och myndighetssamverkan mellan länderna är två saker som måste till. Allt hänger på att vi får till ett bra förslag i transportutskottet.

Transport har anmält transportföretaget Bring till flera olika myndigheter. Orsaken är att Bring – genom det slovakiska dotterbolaget Bring Trucking – kör Ikeagods i Sverige och Norge, med lågavlönade förare som bor flera veckor i sträck i Sverige.

Marita Ulvskog känner väl till fackets kamp mot möbeljätten. Hon säger:

– Det är urdåligt av Ikea. Det är ett svenskt storföretag som marknadsför sig över hela världen som blå-gult hellylle. Det är dubbla budskap! Jag skulle vilja ha ett rejält snack med Ikea om moraliskt ansvar.

– Vi måste få ett tuffare beställaransvar, det är också en fråga som jag ska fortsätta att driva.

Just nu har frågan väckts om att utvidga EU österut – med Makedonien och Albanien som nya medlemsstater. Hur tror du Transports medlemmar ser på det, i ett läge där makedonska förare redan kör i Sverige – med eller utan lagstöd?

– Det är ingen fråga som står högt upp på EU:s dagordning. Jag anser att det nuvarande EU-samarbetet måste få en fastare form, innan det kan bli aktuellt med en utvidgning.

– Villkoren är väldigt olika i unionens länder. Integrationen tar tid. EU måste bestämma sig. Ska vi fortsätta på den linje som var ursprungstanken, att vara en grupp länder som konkurrerar med kompetens och kunnande? Inte med låga löner.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Den 9 juni är det val till EU-parlamentet i Sverige.

Så röstar svenska politiker i Bryssel

Politik. Den 9 juni går Sverige till EU-val. Transportarbetaren har gått igenom hur svenska partier röstar i EU-parlamentet. Inte likadant som i Sverige, visar det sig.

Kamp mot arbetslivskriminalitet i fokus

A-krim. LO kräver hårdare tag mot arbetslivskriminalitet. Och ser kampen för en schyst, mer reglerad arbetsmarknad som en central fråga i det kommande EU-valet.

Snabbkoll om EU-valet 2024. Illustration: Mattias Käll

Så påverkar EU-valet dig och dina arbetsvillkor

Europaparlamentet. I juni går hela Europa till val. EU:s medborgare får då välja sitt parlament. Det som händer i Bryssel påverkar hur du har det på jobbet.

1945 invigdes Riksväg 6, ”Rikssexan” i folkmun, och 1962 bytte vägen namn till E3:an. Först 1992 blev det E20. Foto: Pernilla Ahlsén

Transport: Bra att rusta – men inte tillräckligt

Infrastruktur. Transport välkomnar Trafikverkets fokus på att långsiktigt effektivisera och modernisera eftersatt vägunderhåll. Men i sitt remissvar lyfter förbundet också att de planerade satsningarna som föreslås inte är tillräckliga.

Medlare utsedda om kabinavtal

Fackligt arbete. Sedan några månader har Transport börjat registrerat nya medlemmar som jobbar som kabinpersonal. Nu har Medlingsinstitutet utsett medlare mellan Transport och Svensk Flygbranschen.

Fängelsedom för smuggling överklagad

Rättsfall. I slutet av april dömdes en hamnarbetare, tillsammans med två andra män, för brott kopplade till kokainsmuggling via Helsingborgs hamn. Alla tre har nu överklagat tingsrättens domar till hovrätten.

Hallå där!
Anders Palmqvist från Transport avd 12 tar ekomot LOs Kulturpris från Susanna Gideonsson, avgående LO-ordförande. Foto: Lars Forsstedt

Anders Palmqvist

… på Transports Malmöavdelning 12 som på LO:s kongress fick ta emot ett av årets kulturpris för arbetet med arbetsplatsbibliotek och boklådor på medlemmarnas arbetsplatser. Hur var det?

Johan Lindholm, ordförande LO. Foto: LO.

Johan Lindholm är ny ordförande för LO

LO-kongress. Byggnads ordförande Johan Lindholm är ny LO-ordförande. Han valdes av enig kongress efter det att valbredningens kandidat drog tillbaka sin kandidatur dagen innan LO-kongressen startade.

Mer extremväder i form av översvämningar, värmeböljor, stormar och jordskred är att vänta i klimatkrisens spår. Förberedelser pågår på olika håll i samhället, men hur rustar sig landets åkerier?

Planerar åkerierna för extremväder?

Åkeri. Snökaos med lastbilar som fastnar i långa motorvägsköer, köldsmockor och värmeböljor, översvämningar, jordskred och stormar. Mer extremväder är att vänta på grund av klimatkrisen. Hur rustar sig transportföretagen för att möta hårdare väder?

”Jag tycker om ge service och har stor respekt för äldre och funktionshindrade personer”, säger Serpil Tumer.

Serpil skolade om sig till omsorgschaufför

Taxi. Serpil Tumer har jobbat som frisör, städerska, undersköterska, barnskötare och på dagverksamhet för funktionshindrade barn. Arbetsförmedlingen tipsade om en utbildning och nu har hon både taxiförarlegitimation och jobb – inom serviceresor.

Kabinpersonal på Norwegian, AAP Aviation och Eurowings har startat klubbar inom Transport.

Kabinpersonal har startat tre nya klubbar

Flyg. Tre nya klubbar har bildats sedan ett antal kabinanställda, flygvärdinnor och flygvärdar, lämnade fackförbundet Unionen och gick över till Transportarbetareförbundet. De nya medlemmarna jobbar vid flygbolagen AAP Aviation, Eurowings och Norwegian.

Teslas verkstad i Segeltorp. Foto: Lilly Hallberg

Tesla-konflikten utökas

Konflikt. Den andra maj varslade Unionen om en sympatiblockad mot Tesla. Knappt två veckor efter det meddelade Seko att de utökar brevbärar-blockaden mot företaget.

Emil Bärtas fick vänta i veckor på ett friande blodprov – under tiden var han avstängd från jobbet utan lön.

Veckors väntan på friande blodprov

Åkeri. Lastbilschauffören Emil Bärtas stoppades av polis som misstänkte drograttfylla. Trots att urinprovet var negativt fick han tillbaka körkortet först tre veckor senare och kunde återgå till jobbet. Både Emil och facket är i dag kritiska till processen.

Sedlar

Miljoner till taxichaufförer efter lönekoll

Taxi. Drygt 2 miljoner kronor i lönetillägg för en rad taximedlemmar i Transport och nästan 1,3 miljoner i skadestånd till förbundet. Det blev resultatet när facket kollade upp lönerna och förhandlade med arbetsgivarna på tre olika taxibolag i landet.

Lars Mikaelsson är Transports förbundssekreterare sedan 2017. Foto: Pernilla Ahlsén

LO-kongress i fyra dagar

LO-kongress. Under pingsthelgen ska 350 kongressombud från hela landet och från alla medlemsförbund inom LO fatta beslut om 280 motioner och välja ny ledning inom LO. Transport är representerade med 15 kongressombud och har skrivit ett tiotal motioner till kongressen.

”Skyddsombuden ska utses av fackförbunden”

Arbetsmiljö. Svenskt Näringsliv kritiserar Arbetsmiljöverkets rapport om skyddsombud. Men Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig är nöjd med att myndigheten, som han säger, ”skött sitt uppdrag” och slagit fast att arbetsmiljölagen gäller och att skyddsombud ska utses av facket.

Pim van Dorpel, HRF. Foto: Fredrik Sandin Carlson

Kocken Pim van Dorpel föreslås leda LO

Facket. Valberedningen är klar med sitt förslag till ny ledning för LO. Pim van Dorpel föreslås bli ordförande. Han är i dag HRF:s vice ordförande.